Определение по дело №1881/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1559
Дата: 23 юли 2021 г. (в сила от 13 август 2021 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040701881
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

Номер 1559             Година 23.07.2021           Град  Бургас

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, десети състав, на двадесет и трети юли две хиляди двадесет и първа година в закрито заседание в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Даниела Драгнева

 

Секретар  

Прокурор  

като разгледа докладваното от съдия Драгнева частно административно дело номер 1881 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на „Антикстоун” ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Дъскотна, общ.Руен, чрез адв.К.К.,***, партер, против разпореждане за допускане на предварително изпълнение на принудителна административна мярка по чл.57, ал.4, т.2 от Закона за пътищата (ЗП), съдържаща се в писмо изх.№ 53-00-767/14.07.2021г. на директора на Областно пътно управление гр.Бургас. Счита разпореждането за неправилно и незаконосъобразно и прави искане да бъде отменено.

Ответникът - Директора на Областно пътно управление гр.Бургас, представя административната преписка и изразява становище за неоснователност на искането.

Административен съд Бургас намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.60, ал.4 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

С писмо изх.№ 53-00-767/14.07.2021г. на директора на ОПУ гр.Бургас, на основание чл.57, ал.4, т.2 от ЗП и установено незаконно изграждане на подземна кабелна линия в обхвата на републикански път, без надлежно разрешение на администрацията, управляваща пътя, и с оглед осигуряване на безопасността и условията за осъществяване на предвидените строително-монтажни работи, на „Антикстоун” ЕООД е предоставен 3 дневен срок от получаване на писмото, за премахване на провода от обхвата на републикански път ІІІ-208 „Дъскотна-Айтос“. В писмото е указано, че при неизпълнение, с цел отстраняване на последиците от извършеното нарушение, същият ще бъде демонтиран от обхвата на пътя, за сметка на дружеството.   

Писмото е връчено на дружеството на 21.07.2021г., съгласно представеното известие за доставяне.

Доколкото с писмо изх.№ 53-00-767/14.07.2021г. се създават задължения за жалбоподателя за премахване на провод от обхвата на посочения републикански път, то представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК.

Съгласно чл.166, ал.1 от АПК, оспорването спира изпълнението на административния акт. Същевременно предварителното изпълнение на акта може да бъде допуснато по силата на закона или с разпореждане на административния орган по чл.60 от АПК.

Законодателят не е предвидил предварително изпълнение на актовете по чл.57, ал.4, т.2 от ЗП, поради което по отношение на тях, за да се преодолее суспензивния ефект на жалбата и да е налице предварително изпълнение, то следва да е разпоредено от административния орган.

В случая, в писмо изх.№ 53-00-767/14.07.2021г. не се съдържа изрично разпореждане, с което се допуска неговото предварително изпълнение, но доколкото в писмото, за изпълнението на разпореденото премахване, е определен 3-дневен срок от получаването му, следва да се приеме, че е налице такова разпореждане.

В нормата на чл.60, ал.1 от АПК е регламентирана възможността административния орган да включи в административния акт разпореждане за предварителното му изпълнение, ако това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В този смисъл, в тежест на административния орган е да изложи конкретни съображения за наличието на някоя от изброените предпоставки, които да обуславят постановяване на разпореждането му за предварително изпълнение.

В настоящия случай, в писмото предварителното изпълнение е допуснато с оглед осигуряване на безопасност и условия за осъществяване на строително-монтажни работи. От така посоченото, не става ясно какви са конкретните мотиви на административния орган да допусне предварителното изпълнение,  тъй като не са изложени конкретни факти, посредством които да се установи, че съществуващия провод е опасен и/или създава опасност за живота или здравето на гражданите. Съответно, не се твърди и не се установява, че неговото премахване е за да се защитят особено важни държавни или обществени интереси или че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или че от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Също така, не са посочени конкретните строително-монтажни работи които следва да се осъществят, както и не са представени доказателства за тяхната неотложност. Ето защо, следва да се приеме, че в случая, не става ясно по какви съображения е допуснато предварителното изпълнение на обжалваната заповед, като административният орган дори не е посочил, че допуска предварително изпълнение, а същото се извежда от съдържанието на писмото.

Преценката на административния орган за наличието на обстоятелства, които да налагат предварително изпълнение на акта, следва да се направи във всеки един случай и да бъде изложена под формата на мотиви за постановяване на разпореждането. Липсата на мотиви от една страна препятства съда да извърши преценка относно правилното подвеждане на фактите под хипотезата на конкретната правна норма, послужила като основание на административния орган да допусне предварително изпълнение на заповедта, а от друга страна не може да се установи по същество дали в конкретния случай са налице предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК.

С оглед на изложеното, жалба на „Антикстоун” ЕООД е основателна и на основание чл.60, ал.7 от АПК, обжалваното разпореждане за допускане на предварително изпълнение, следва да бъде отменено.

Мотивиран от изложеното Административен съд гр.Бургас, Х-ти състав,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ разпореждане за допускане на предварително изпълнение обективирано в писмо изх.№ 53-00-767/14.07.2021г. на директора на Областно пътно управление гр.Бургас.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                          

 

 

СЪДИЯ: