Решение по КНАХД №3451/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2735
Дата: 19 декември 2019 г. (в сила от 19 декември 2019 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180703451
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 2735/19.12.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на тринадесети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав :

 

                                                                                Председател : Здравка Диева     

                                                                                       Членове: Недялко Бекиров

Александър Митрев

 

            при секретаря Р.Агаларева и с участието на прокурор М.Христев, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 3451/2019г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

            Л.Н.З. ***, ж.к.Тракия, бл.44, вх.В,  ет.6 ап.26, с пълномощник адв.Д.А., обжалва Решение № 1724/27.09.2019г., постановено по АНД № 4581 по описа за 2019г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия К № 2775781 от 01.05.2019г. на ОД МВР - Пловдив за наложена на касатора глоба в размер на 100 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.3 с.з.

            Решението е оспорено като незаконосъобразно с искане за отмяна, като се твърди, че съдът не се е произнесъл подробно и мотивирано по наведените в жалбата съображения. Поддържа се липса на надлежно описание на нарушението в електронния фиш. Счита се за необоснован извода за установена безспорно годността на техническото средство, тъй като съдът не е задължил ответника да представи отсъстващо в преписката доказателство за преминат годишен и текущ контрол за техническа изправност. За съществен пропуск е определена липсата на обсъждане в решението, че в електронния фиш не е отразено пред кой орган, по какъв ред и в какъв срок подлежи на обжалване.

            Ответникът ОД МВР – Пловдив не се представлява, не е представил отговор по касационната жалба.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Христев предлага решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима.

            1. Според съдържанието на електронният фиш : на 01.05.2019г. в 12.34ч., в гр.Пловдив, бул.Санкт Петербург срещу № 1, посока бул.Менделеев, при ограничение на скоростта за населено място 50 км/ч, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, с МПС Хюндай Санта Фе, вид лек автомобил, рег.№ РВ 4020 ВР, е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 11743са АТСС ARN САМ S1, като при разрешена стойност на скоростта 50 км/ч е установена стойност на скорост 74 км/ч и превишената стойност е 24 км/ч. В електронния фиш е отразено : „Собственик, на който е регистрирано МПС“ – Л.Н.З. - А..

            Приложенията към преписката са описани от ответника с представянето й в ПРС: снимков материал от клип № 0173869 с посочени географски координати и локация; удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 със срок на валидност 07.09.2027г.; протокол за използване на АТСС вид № 11743са от 01.05.2019г. по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2016г., с местоположение гр.Пловдив бул.Санкт Петербург срещу № 1, в който е отразена посоката на движение на контр. МПС, нарушението е фиксирано със стационарно преносимо устройство за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации – мобилно, начало на работа – 10.00ч. до 16.00ч., номера на първото и последното статични изображения 0173718 – 0174079.

            В жалбата против електронния фиш е заявено доказателствено искане за изискване на доказателство за редовно извършен технически преглед на техническо средство № 11743са /л.5, ПРС/. В молба на адв.А. /л.22, ПРС/ е заявено, че няма да прави нови доказателствени искания, без да е оттеглено доказателственото искане от жалбата. ПРС служебно е изискал справка за нарушител/водач по отношение жалбоподателката и справка за регистрация на ПМС рег.№ РВ4020ВР – приети по делото.

Посочените в електронния фиш факти са приети от ПРС за установени от приложените доказателства в адм.нак.преписка - обективни и взаимно подкрепящи се. Служебно е изискана и приложена към доказателствата справка за собственост на лекия автомобил, потвърждаваща отразения собственик в електронния фиш. Изложени са мотиви относно реквизитите на електронен фиш съгл. чл.189 ал.4 ЗДв.П, както и за достоверност на приложените писмени доказателства по отношение годност на мобилното автоматизирано устройство, с което е установено нарушението със заснемане. ПРС съобразил, че писмена декларация по чл.189 ал.5 ЗДв.П – не е подадена.

            2. Касационната жалба е неоснователна. ПРС е мотивирал съдебния акт обосновано и правилно.

            В съдебното производство пред АС – Пловдив бе уважено доказателствено искане за представяне на данни, удостоверяващи премината последваща метрологична проверка по отношение АТС ARN САМ S1 и приет писмен отговор от Български институт по метрология /л.15 и сл./, с приложено копие на протокол от извършена проверка. В Протокол от проверка № 59-С-ИСИ/11.10.2018г. е установено съответствие на Преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARN САМ S1 – с одобрения тип, при проверено средство за измерване 11743са. Следва извод за наличие на протокол от последваща метрологична проверка от 11.10.2018г. – година след издаване на удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 със срок на валидност 07.09.2027г., изд. на 07.09.2017г. Съобрази се, че непълнотата на доказателства не е касационно основание, а в случая по отношение конкретната непълнота /протокол от последваща метрологична проверка/, се установи съответствие с одобрения тип. Периодичността на проверката на лазерни скоростомери е една година – отразено в писмен отговор на БИМ, при което следва, че извода на ПРС за годност на техническото средство, не е опроверган въпреки непълнотата на преписката, представено от ответника, който е задължен да я представя в цялост. В конкретиката на фактите, непроизнасянето на ПРС по конкретно заявено доказателствено искане не е съществено процесуално нарушение.

Отсъства съществено нарушение във формата на електронния фиш, изразяващо се в непосочени ред и срок за обжалването му, тъй като същите касаят редовност на оспорване и не влияят върху законосъобразността на акта.

Според фактите е осъществен съставът на вмененото административно нарушение, законосъобразно санкционирано по реда на чл.182 ал.1 т.3 ЗДв.П – наказва се с глоба 100лв. водач, който превиши от 21 до 30 км/ч разрешената скорост в населеното място /в случая с 24 км/ч./. Електронният фиш съдържа дата и място на заснемане с отразена разрешената скорост от 50 км./ч, установената – 74 км./ч., с отчетен толеранс минус 3 км/ч, респект. превишение с 24 км./ч.; рег.номер на МПС е отразен в ел.фиш, както и качеството на водача - собственик. Посоката на движение на автомобила е отразена в електронния фиш, както и в клип № 0173869 и в протокола за използване на автоматизирано техническо средство.

            Дефиницията за електронен фиш се съдържа в §1 т.1 ДР ЗАНН, респект. §6 т.63 ДР ЗДв.П. Според чл.189 ал.4 ЗДв.П в действаща редакция към момента на извършване на нарушението /ДВ бр. 54 от 05.07.2017г./: „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение…..”. Т.Р. № 1 от 2014г. на ВАС касае разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДв.П преди изменението й, с оглед извършено нарушение на 01.05.2019г. при действие на новата редакция на цитираната норма, изм. впоследствие - ДВ бр. 54 от 05.07.2017г. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано с удостоверяване чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, на който е придадена доказателствена стойност по арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П. Нормата на чл.189 ал.4 ЗДв.П касае нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, което не противоречи на §6 т. 65 ДР ЗДв.П – АТСС установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган.

            По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г. Съдържанието на електронният фиш и предвидените последици от издаването му сочат на акт, неблагоприятно въздействащ на адресата, поради което с последици на НП. Съгласно чл.189 ал.11 ЗДв.П - влезлият в сила ел.фиш се смята за влязло в сила НП, което не означава конкретно предвидените последици да бъдат пренасяни в изискване за идентично съдържание на двата акта. За ел.фиш не е предвидено съдържанието по чл.57 ЗАНН, което обективно произтича от различно установените производства. Затова е предвиден ред за оспорване на ел.фиш, гарантиращ правата на автора на нарушението, за опровергаване съдържанието на фиша посредством доказателства, събирани в адм.нак.производство по процесуалните способи на ЗАНН. В тази насока е въведено и задължение по см. на чл.189 ал.8 ЗДв.П /доп., бр. 19 от 2015г./ - В 7-дневен срок от получаване на жалбата директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва и доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка.

            Според чл.165 ал.3 ЗДв.П /нова -ДВ, бр. 19 от 2015г./ : Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По см. на §6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. Тоест, установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано с удостоверяване чрез съответното доказателствено средство - снимков материал.

            По делото не са представени конкретни доказателства, опровергаващи или поставящи под съмнение истинността на установените факти. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство в 14 дн.срок от получаването му - чл.189 ал.5 ЗДв.П. В случая установената възможност няма данни да е осъществена посредством представена от собственика декларация с данни за лицето, извършило административното нарушение.

            Мотивиран с изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIII състав

 

Р Е Ш И :

 

            Оставя в сила Решение № 1724/27.09.2019г., постановено по АНД № 4581 по описа за 2019г. на Пловдивски районен съд.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

 Председател :

 

 

                                                                                                         Членове :