Решение по дело №671/2016 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 19
Дата: 18 януари 2017 г. (в сила от 6 март 2017 г.)
Съдия: Миглена Северинова Кавалова Шекирова
Дело: 20161510100671
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 18 май 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Номер                                           18.01.2017г., град Дупница

 

IV

 
Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

10.01.

 

2017

 
 


на                                                                                                           Година

Миглена Кавалова

 
В открито  заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Румяна Агонцева

 
          2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

административно

 

671

 

2016

 
 


                                      дело №                                    по описа за                                  г., и за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството по делото е образувано по жалба, депозирана от ЕТ „Л.К. - ВЕНИ”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Благоевград, ж.к. „Еленово”, бл. 217, вх. В, ет. 1, ап. 3 срещу Протокол от 15.04.2016г. по чл. 37и от ЗСПЗЗ на Комисия, назначена със заповед № РД 01-04-110/11.04.2016г. на Кмета на Община Рила на основание чл. 37, ал. 6 и ал. 7 от ЗСПЗЗ.

           В жалбата се сочи, че съставеният протокол в обжалваната му част е незаконосъобразен, предвид това, че комисията е излязла извън своите правомощия – следвало да провери единствено дали заявителят има животновъден обект в землище на територията на общината, дали притежава регистрирани пасищни селскостопански животни, както и подадено ли е в срок заявлението, съответно няма правомощия, свързани с проверка на вида и реда по който е регистриран съответния животновъден обект, както и с условията на отглеждане на съответните животни. Жалбоподателят твърди, че описаните в обстоятелствената част на протокола в пункт II, т. 2 съображения явно противоречат на действителните факти - на първо място обектът не е регистриран по чл. 137 от ЗВмД, а по чл. 51 от същия, което законът позволява, а ЗСПЗЗ не прави разграничение между двата, на второ място описаното състояние на карантина отдавна е отпаднало и забраната вдигната, на самостоятелно основание, дори и да са под карантина, животните следва да се хранят, т.е. да пасат, а и в случая става въпрос за разпределение на пасища в землището на с. Падала, където е животновъдния обект, а не на територията на друга община. На следващо място твърди, че козите не са придвижвани, като е налице прираст, предвид че са запазени и отгледани съответните козлета, както и че към момента на посоченото вземане на кръвни проби останалите коне не били в обекта, тъй като доста време преди това били придвижени до регистриран временен обект - пасище в НП „Рила”, предвид летния сезон и тъй като същите се отглеждат пасищно, след което за зимния сезон са върнати в постоянния си обект. Предвид горното жалбоподателят моли да бъде отменен протокол от 15.04.2015г. по чл. 37и от ЗСПЗЗ за разпределение на пасищата в Община Рила като незаконосъобразен, в частта касаеща подаденото от ЕТ „Л.К. - ВЕНИ” заявление, като бъде указано такива да му бъдат разпределени, както и да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

           В законоустановения срок е постъпил писмен отговор на жалбата от административния орган, издал обжалвания административен акт, в който отговор се изразява становище за неоснователност на жалбата по изложени в отговора съображения.

           В проведеното по делото открито съдебно заседание на 10.01.2017г. заинтересованите страни - Ц.Д.М. с адрес ***; Р.С.Д. с адрес ***; В.А. ВАСИЛЕВ е адрес ***; Г.С.П. с адрес ***, конституирани с определение на съда, постановено по делото на 05.12.2016г. са изпратили представител, който оспорва жалбата по основателност и изразява становище по същество.

           Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

           Видно от удостоверения изх. № 1288/21.03.2015 г. и удостоверение № 352/28.01.2016 г., издадени от и.д. Директор на Областна Дирекция по БАБХ-Кюстендил, собственост на жалбоподателя е вписан животновъден обект с регистрационен номер **********, намиращ се в с. Падала, общ. Рила, като в удостоверение изх. № 352/28.01.2016 г. е посочено, че в животновъдния обект се отглеждат 43 броя коне, 41 броя кози и 1 брой магаре.

           През 2016 г. в община Рила е извършена процедура по разпределение на пасища, мери и ливади между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади. Процедурата е започнала с приемане на решение № 68/17.02.2016 г. на Общински съвет – Рила, представено като част от административната преписка, с което е дадено съгласие за предоставяне на общински мери, пасища и ливади за общо и индивидуално ползване от земеделски стопани или техни сдружения, притежаващи пасищни селскостопански животни, отглеждани на територията на община Рила.

           Със заповед № РД – 01 – 04 - 110/11.04.2016 г. на Кмета на Община Рила е назначена комисия в състав: председател Ваня Николова – старши експерт „земеделие и гори”, членове – Елена Панчева, Невена М., Василка Николова, Невена Йовева и резервни членове: Иван Йорданов и Ирина Попангелова. С така издадената заповед Кметът на Община Рила е определил правомощията на комисията и действията, за които бива назначена, а именно – да разгледа постъпилите заявления и приложенията към тях от земеделски стопани, регистрирани в Интеграционната система на БАБХ, като определи за всеки от кандидатите площ, съобразно броя и вида на отглежданите пасищни селскостопански животни и разпредели имотите с начин на трайно ползване пасище, мера и ливада от ОПФ по землища.

           Видно от представения обжалван в рамките на настоящото производство протокол от 15.04.2016 г., назначената от Кмета на община Рила Комисия по чл. 37и, ал. 6 ЗСПЗЗ е разгледала 9 броя заявления, постъпили по реда на чл. 37и, ал. 5 ЗСПЗЗ, като в т. 2 от протокола относно заявлението на жалбоподателя в настоящото производството е отразено решение на Комисията съгласно което предвид установеното от Комисията обстоятелство, че към момента на съставяне на протокола не е приключила междуведомствената административна преписка относно установяване легитимността на животновъден обект с регистрационен № ********** (2630-0010), регистриран в Интефираната информационна система на БАБХ в землището на село Падала, Община Рила, оставя без движение Заявление с вх. № ЗК-02-09000004/02.03.2016 г. и не допуска до участие в разпределението на пасища, мери и ливади от ОПФ ЕТ „Л.К. – ВЕНИ”, с ЕИК по БУЛСТАТ *********, представлявано от Л.Н.К. с административен адрес: *** до произнасяне на компетентния орган - Областна дирекция по безопасност на храните - град Кюстендил.

           При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

           Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал.1 АПК, от легитимирано лице (заявител и участник в производство по чл. 37и ЗСПЗЗ), поради което е процесуално допустима – определение, постановено по КАД № 238/2016г. по описа на Административен съд - Кюстендил.

           Проверката за законосъобразност на оспорения административен акт включва инвокираните в жалбата оплаквания, както и останалите основания по чл. 146 АПК, доколкото такава обвързаност съществува при действието на чл. 168 АПК.

           Обжалваният акт е издаден от компетентен орган в предписаната от закона форма, при спазване с административно производствените правила, като не се констатира несъответствие с целта на закона.

           Като основен довод при твърденията за липса на компетентност се откроява становището в жалбата, че Комисията по чл. 37и, ал. 6 ЗСПЗЗ е излязла извън правомощията си. Според настоящия съдебен състав комисията е превишила правомощията си, които са разписани веднъж в закона - чл. 37и, ал. 6 вр. ал. 4 ЗСПЗЗ и втори път - в заповедта на кмета на Община Рила. Дори и да е истинен фактът, който съдът намира че не следва да обсъжда в рамките на настоящото производство - че към момента на вземане на решението е била налице междуведомствена преписка относно установяване легитимността на животновъден обект с регистрационен № ********** (2630-0010), регистриран в Интефираната информационна система на БАБХ в землището на село Падала, Община Рила, собственост на жалбоподателя, обжалваният административен акт в частта, в която е обжалван противоречи на закона - чл. 146, т. 4 АПК - съществува противоречие на административния акт с материалноправна разпоредба - към момента на извършване на разпределението на площи от общинския поземлен фонд, е действала редакцията на чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ, приета с ДВ, брой 61 от 11.08.2015 г., изм. - ДВ, бр. 14 от 2015 г., доп. - ДВ, бр. 61 от 2015 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 61 от 2016 г., в сила от 05.08.2016 г., съгласно която пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 15 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и/или до 30 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория. На правоимащите лица, които отглеждат говеда с предназначение за производство на месо и животни от местни (автохтонни) породи, се разпределят до 20 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и до 40 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория. На правоимащите лица, отглеждащи говеда за мляко или месо, овце и/или кози, одобрени за подпомагане по дейностите от подмерки "Плащания за преминаване към биологично земеделие" и "Плащания за поддържане на биологично земеделие", включени в направление биологично животновъдство, се разпределят имоти до 0,15 животинска единица на хектар, независимо от категорията на имотите, т.е. ответната комисия след констатацията й, че на името на жалбоподателя има  регистрирани животновъден обект в съответното землище (видно от приложените в административната преписка документи), е следвало да му разпредели площ от ОПФ съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни(видно от приложените в административната преписка докумнети). Наличието или не на изложените от ответната комисия съображения в оспорвания административен акт, по които не е допуснала до участие в разпределението на пасища, мери и ливади от ОПФ ЕТ „Л.К. – ВЕНИ” не са част от фактическия състав на нормата на разпоредбата на чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ и не е следвало да се взимат предвид от ответната комисия при провеждане на процедурата по разпределение на мери, пасища и ливади от ОПФ.

           Предвид горното обжалваният административен акт в частта, в която е обжалван води до неговата частична незаконосъобразност и следва да бъде частично отменен, като се изпрати преписката на Община Рила за извършване на законосъобразно разпределение на пасищата, мерите и ливадите за стопанската 2016/2017 г. съобразно задължителните указания на съда, а именно – след като са налице предпоставките на закона за разпределение на пасища, мери и ливади от ОПФ за заявителя, комисията не следва да изследва факти, различни от посочените от закона в рамките на правомощията й.

           Жалбоподателят е претендирал присъждане на разноски и предвид изхода от делото такива му се следват в размер на 500, 00 лева съобразно представения договор за правна защита и съдействие, като направеното от процесуалния представител на ответната комисия възражение за прекомерност на адвокатския хонорар на процесуалния представител на жалбоподателя, съдът намира за неоснователно съобразно разпоредбата на нормата на чл. 8 от Наредба № 1/09.07.2004г. за минималните адвокатски възнаграждение, съответно не следва да се уважава, респ. намалява хонорара на процесуалния представител на жалбоподателя.

           Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

          ОТМЕНЯ решение, обективирано в протокол от 15.04.2016 г. на назначената от Кмета на Община Рила със заповед № РД 01-04-110/11.04.2016г. на Кмета на Община Рила на основание чл. 37, ал. 6 и ал. 7 от ЗСПЗЗ Комисия по чл. 37и, ал. 6 ЗСПЗЗ, с което е извършено разпределение на общинските пасища, мери и ливади за индивидуално ползване по реда на чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ В ЧАСТТА, в която е оставено без движение Заявление с вх. № ЗК-02-09000004/02.03.2016 г. и не е допуснат до участие в разпределението на пасища, мери и ливади от ОПФ ЕТ „Л.К. – ВЕНИ”, с ЕИК по БУЛСТАТ *********, представлявано от Л.Н.К., адрес: *** до произнасяне на компетентния орган - Областна дирекция по безопасност на храните - град Кюстендил, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

           ИЗПРАЩА преписката на Община Рила за извършване на законосъобразно разпределяне на пасищата, мерите и ливадите в полза на правоимащите лица за стопанската 2016/2017г. при изпълнение на дадените задължителни указания по приложението на закона.

           ОСЪЖДА Комисия по чл. 37и, ал. 6 ЗСПЗЗ в Община Рила, назначена със заповед  № РД 01-04-110/11.04.2016г. на Кмета на Община Рила да заплати на ЕТ „Л.К. – ВЕНИ”, с ЕИК по БУЛСТАТ *********, представлявано от Л.Н.К., адрес: *** сторените по делото разноски в размер на 500 , 00 лева за адвокатски хонорар.

 

           Решението подлежи на касационно обжалване пред Администативен съд - Кюстендил в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

 

                                                                                        

                                                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: