Р
Е Ш Е Н И Е
№ 122/5.8.2020г. гр. Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД трети административен състав
На петнадесети
юли
2020 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
Секретар
В. Митева
Прокурор
като разгледа докладваното от съдия В.Драганов
Административно дело № 124 по описа на 2020 година.
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 38, т. 3,
пр. 1
във вр. с чл. 27, ал. 1 от
Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни
фондове (ЗУСЕСИФ).
Образувано е по жалба на „ ЯЗАКИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, със
седалище и адрес на управление гр.Ямбол, бул.“***“ № **, представлявано от
управителите М.Я.и К.Н., чрез адв. А.К. от САК, със
съдебен адрес *** против Решение № РД 05-146/21.05.2020г. на заместник министър
на Министерство на труда и социалната политика/МТСП/ и ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014г.-2020г., с което на основание чл. 38, т. 3,
пр. 1 от ЗУСЕСИФ е отказано
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор на
проекти BG05M9OP001-1.057
„Умения“, за проектно предложение BG05M9OP001-1.057.0360 подадено от дружеството.
В жалбата се сочи, че процесното решение е
незаконосъобразно, поради допуснато
съществено нарушение на административно производствените правила, противоречието му с материалния закон и
неговата цел, т.е. налице са отменителните основания
по чл. 146, т.3, т.4 и т.5 от АПК. Прави се искане оспорената заповед да бъде отменена, с
присъждане на направените в производството разноски.
В съдебно заседание, оспорващият редовно призован изпраща процесуалните си представители, които
поддържат жалбата на посочените в нея основания, както и направеното искане. Допълнително
адв. К. представя подробни писмени бележки в подкрепа
на твърденията си за незаконосъобразност
на оспорения административен акт. Претендират се единствено направените в производството разноски за
внесена държавна такса в размер на 1700 лева.
Ответната страна - редовно призована изпраща процесуален
представител, държавен експерт с юридическо образование Д. Д.,
който оспорва жалбата и моли тя да бъде
отхвърлена като неоснователна. Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Допълнително представя подробни писмени бележки.
ЯАС, като взе предвид разпоредбата на
чл. 168 от АПК и прецени събраните по
делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ведно с доводите и
изразените становища прие за установено от фактическа страна следното:
Със заповед № РД 01-268/04.04.2018 г. на министъра на труда и социалната политика е
определена З.Р. -зам. министър на труда и социалната политика да изпълнява
функциите на ръководител на управляващия орган и договорящ
орган/УО/ по процесната Оперативна програма
"Развитие на човешките ресурси"2014-2020 г./ ОП РЧР 2014-2020г./, съфинансирана от Европейския социален фонд в пълния обхват
от функции по чл. 125 от Регламент 1303/2013 г. /л. 22 от делото/.
Със заповед № РД 01-86/01.02.2019
г. /л. 25/ на УО на ОП РЧР 2014-2020г. е утвърдена документация за провеждане на
процедура чрез подбор на проектни
предложения за предоставяне на безвъзмездната
финансова помощ, включително и условия за кандидатстване.
Видно от приетите по делото
доказателства „ ЯЗАКИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е участник в процедурата чрез подбор на
проекти BG05M9OP001-1.057 „Умения“ по ОП РЧР 2014г.-2020г., и е подал
проектно предложение BG05M9OP001-1.057.0360/л.186/. Исканото финансиране, т.е. безвъзмездната финансова помощ е в размер на
3 504 835 лева, като съфинансирането от страна
на бенефициента е в същия размер.
Със заповед № РД 01-338/15.05.2019 г. /л. 163/ на УО на
ОП РЧР 2014-2020 е назначена комисия за оценка на получените проектни
предложения по процедура „Умения“. Впоследствие процесната
заповед е изменена със Заповед № РД
01-566/30.08.2019 г./л.165/ и Заповед № РД 01-587/13.09.2019 г./л.166/, с които
е удължен срокът за работа на комисията и изготвяне на оценителен доклад в съответствие с чл. 35 от ЗУСЕСИФ до
29.09.2019г.
С Решение за одобряване на оценителен
доклад № РД05-258/10.10.2019 г. на ръководителя на УО
на ОП РЧР 2014-2020 е одобрен доклада на оценителната комисия от 27.09.2019 г., прието е становището й за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по предложените за финансиране
проекти от списъка по чл. 35, ал.1 от
ЗУСЕСИФ/Приложение № 1/, одобрен е общ размер на безвъзмездна финансова помощ,
възлизащ на 27 440 232, 19 лв. С процесното
решение е прието и становището на оценителната комисия за определяне на
резервни предложения, които успешно са преминали оценката, но за които не
достига финансиране, като е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ за проектни предложения, посочени в списъка по чл. 35, ал.3 от ЗУСЕСИФ/Приложение
№ 2/ и са оставени без разглеждане изрично посочени проектни предложения. Видно от списъка за определяне на резервни предложения, това
на „ ЯЗАКИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е първо по ред с обща крайна оценка 74,5/л.300/.
С
Решение № РД05-303/05.12.2019 г. на ръководителя на УО на ОП РЧР 2014-2020 е изменено Решение за одобряване на оценителен
доклад № РД05-258/10.10.2019 г., като е одобрен общ размер на безвъзмездна финансова помощ по
процедурата, възлизащ на 33 788 726, 23 лв,
което е позволило всички резервни предложения от Приложение № 2, които успешно
са преминали оценката да преминат в
Приложение № 1 – списък на финансираните предложения.
В съответствие с чл. 36, ал. 2 ЗУСЕСИФ, с писмо изх. № 9104-173 от 10.04.2020
г./л.71/оспорващия е поканен да представи не по-късно от 10.05.2020 г.
доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент с цел сключване на
административен договор. В раздел I от писмото в
точки 1-10 изрично са посочени документите които кандидата следва да представи.
В т.9/л.72/ е записано: „Отчет за приходите и разходите и Счетоводен баланс за 2019г.“,
а в т.9.1 „Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи
за труд за 2019г.“ които следва да се представят във формат идентичен на този, с който се подават към НСИ, като
финансовите отчети следва да отговарят
на изискванията на чл. 25 от Закона за
счетоводството. В рамките на срока,
дружеството е представило всички необходими документи за сключване на
административен договор, като част от тях не са отговаряли на определените
изисквания, поради което с писмо изх. № 9104-112 от 08.05.2020 г. му е определен нов срок за отстраняване на
нередностите. С писмо изх.№ 23/10.05.2002г./л.100/ исканите документи са представени.
С оспореното в настоящето производство
Решение № РД05-146/21.05.2020 г. на заместник-министъра на труда и социалната
политика и ръководител на УО на ОП РЧР 2014-2020, на основание чл. 38, т. 3, пр. 1 от ЗУСЕСИФ. е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова
помощ на „ЯЗАКИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД по проектно предложение № BG05M9OP001-1.057.0360 подадено в процедура чрез подбор на проекти BG05M9OP001-1.057 „Умения“. Решението е съобщено на дружеството на
21.05.2020г. /л. 120/, а жалбата му до съда е подадена чрез адм.
орган с вх. №158/2 от 04.06.2020г.
При така установена фактическа обстановка и с оглед
на това, че жалбата е подадена в 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, пред местно компетентния съд, от надлежна страна, неблагоприятно
засегната от издадената заповед, съдът я намира за процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните
съображения:
Предмет на настоящия съдебен контрол е Решение № РД 05-146/21.05.2020г. на
заместник министър на Министерство на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014г.-2020г., с което на „ЯЗАКИ БЪЛГАРИЯ“
ЕООД на основание чл. 38, т. 3,
пр. 1 от ЗУСЕСИФ е отказано
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор на
проекти BG05M9OP001-1.057
„Умения“, за проектно предложение BG05M9OP001-1.057.0360 подадено от дружеството.
Проверката за законосъобразност на
оспорения в настоящото производство административен акт съобразно разпоредбата
на чл. 168, ал.1 от АПК следва да бъде извършена на всички основания по чл. 146
от АПК, а не само на тези посочени от оспорващия в жалбата му.
Съгласно чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка
по чл. 35, т. 1, а в случаите по чл. 37, ал. 2 – и от списъка по чл. 35, т. 2,
се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на
изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите
по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.
Според чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от изтичането на срока по чл. 36,
ал. 2 ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което
отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не
отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок
доказателства за това. Видно от цитираната разпоредба, решението, с което се
отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, се издава от
ръководителя на УО. Предвид представената и приета по делото Заповед № РД 01-268/04.04.2018 г., издадена от министъра на труда и социалната
политика, с която на заместник – министър З.Р. са делегирани функциите на
Ръководител на УО на ОП РЧР 2014 – 2020, съдът намира, че оспореното решение е
издадено от компетентен орган. Спазени
са изискванията за форма на
административния акт, регламентирани в чл. 38, ал. 1 от ЗУСЕСИФ – мотивирано решение с посочени фактическите и правни
основания за издаването му.
Административния орган е посочил в
решението, като правно основание за
отказа за предоставяне на безвъзмездната помощ
разпоредбата на чл. 38, т. 3, предл.
първо от ЗУСЕСИФ -
кандидатът не отговаря на изискванията за бенефициент. Като конкретно
фактическо основание административният орган е посочил, че кандидата „ЯЗАКИ
БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е предприятие в затруднено положение, поради което
предоставянето на държавна помощ би било в противоречие с правилата на Регламент(ЕС) 651/2014г. и
условията за кандидатстване по процедура „Умения“. Прието е, че по отношение на
дружество с ограничена отговорност, затруднено положение по смисъла на
Регламент(ЕС) 651/2014г. е налице, когато неговия записан акционерен капитал е
намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Адм.
орган е посочил начина за извършване на
преценката за наличието на тези обстоятелства, съгласно Условията за
кандидатстване, както и че при проверка
на финансовите отчети за 2018 и 2019г. е установено, че собствения
капитал на дружеството е намалял с повече
от 50 на сто, т.е. същото е предприятие
в затруднено положение.
С оглед събраните по делото
доказателства, съдът счита, че този извод на адм.
орган е формиран при нарушение на процесуалните правила от вида на съществените
такива, даващи основание за отмяна на оспореното решение.
Съгласно определението в чл.2, т.18, б.а
от Регламент(ЕС) 651/2014г.,
„предприятие в
затруднено положение“, в случай на дружество с ограничена отговорност, е това
на което записания акционерен капитал е намалял с повече от половината поради
натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от
резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от
собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат,
който надхвърля половината от записания акционерен капитал. Това определение е
възпроизведено и в Условията за кандидатстване по процедура чрез подбор на
проекти BG05M9OP001-1.057 „Умения“, утвърдени със заповед № РД 01-86/01.02.2019 г. на УО на
ОП РЧР 2014-2020г. /л.27-65/. В т. 16 от Условията (стр.40 от
същите) е посочено, че не могат да
получават средства предприятия които са в затруднено положение, като това
обстоятелство, ще се проверява от УО чрез проверка: на данните в Отчета за
приходите и разходите и счетоводния баланс. В бележка под линия № 12
на стр. 42 от
Условията изрично е посочено, че за установяване на това обстоятелство „за
големи предприятия преди сключване на
договор ще се изисква да предоставят: Отчет за приходите и разходите за текущата и за предходните две финансови
години и Счетоводен баланс за текущата и за предходните две финансови
години“.
В нарушение на това правило, което сам адм. орган е приел, чрез утвърждаване на процесните условия,
с писмо изх. № 9104-173 от 10.04.2020 г., последния е поканил оспорващия
да представи не по-късно от 10.05.2020
г. доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент с цел сключване на
административен договор. Както бе посочено по горе в т.9 и в т.9.1 от писмото са посочени
документите които кандидата следва да представи. Това са „Отчет за приходите и разходите и Счетоводен
баланс за 2019г.“, а „Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и
други разходи за труд за 2019г.“, но не и „Отчет за приходите и разходите и
Счетоводен баланс за 2020г.“, т.е за текущата година. Доказателствата по делото
сочат, че оспорващият е представил само документите които изрично са били
посочени в процесното писмо, а с оглед правилата
разписани в процесните Условия не е разполагал с
правната възможност да представи други извън изисканите по своя собствена
инициатива.
Съгласно
чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на
управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или
друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение
на одобрените проекти, а съгласно ал. 7 на същия текст след откриване на
процедура чрез подбор, какъвто е процесния случай,
утвърдените документи по ал. 1 в частта, определяща условията за
кандидатстване, може да се изменят само: при промени в правото на Европейския
съюз и/или българското законодателство, в политиката на европейско и/или
национално ниво, основана на стратегически документ или в съответната програма,
които налагат привеждане на документите в съответствие с тях; за увеличаване на
финансовия ресурс по процедурата; за удължаване на срока за подаване на
проектни предложения; случаите, в които може да се удължава срокът, се
определят с акта по чл. 28, ал. 1, т. 1.
При тази законова регламентация и
утвърдените Условията за кандидатстване по процедура чрез подбор на проекти BG05M9OP001-1.057 „Умения“ в този им вид, извода на адм. орган, че „ЯЗАКИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е предприятие в
затруднено положение е постановен при неизяснена фактическа обстановка и в
нарушение на принципа залегнал в разпоредбата на чл. 35 от АПК, съгласно която
органът е длъжен да постанови акта си след като изясни фактите и
обстоятелствата от значение за случая. Това изискване е проявление на основен
принцип в административното производство
регламентиран с разпоредбата на чл. 7 от АПК - принципа на истинността,
и безспорно нарушаването му е съществено нарушение на административнопроизводствените
правила. С оглед трайната съдебна практика допуснатото нарушение е съществено,
тъй като ако не бе допуснато, това би довело до постановяване на адм. акт различен от оспорвания.
Така допуснатото съществено нарушение на
административно производствените правила е довело и до нарушаване на
материалния закон от страна на адм. орган при
постановяване на оспореното решение. В посочената в последното формула за
изчисляване на финансовите показатели на оспорващия, не са взети предвид тези
за първото тримесечие на 2020г., т.е и за текущата година, а само тези за
предходните две финансови години. Това обстоятелство също сочи, че адм. орган неправилно е формирал краен извод, че „ЯЗАКИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е предприятие в
затруднено положение по смисъла на чл.2, т.18 от Регламент(ЕС) 651/2014г.
С оглед изложеното ЯАС приема, че
оспореното решение е издадено при неизяснена фактическа обстановка, в противоречие с материалноправни разпоредби и не съответства на целта на
закона, което обуславя неговата отмяна. Преписката следва да бъде изпратена на ръководителя
на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“
2014г.-2020г., за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и
прилагането на материалния закон, съгласно изложеното в настоящите мотиви за
довършване на производството по представеното от „ЯЗАКИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД проектно предложение BG05M9OP001-1.057.0360
на
етап сключване на административен договор, респективно отказ за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ.
При този изход на спора и с оглед
правилото на чл. 143, ал.1 от АПК основателно е
заявеното от страна на процесуалния представител на оспорващия искане за
присъждане на разноски. Такива обаче се претендират само до размера на
внесената държавна такса, която в случая е 1700 лева, определена съобразно
материалния интерес в настоящото производство, на осн.
чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, ЯАС, трети административен състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № РД 05-146/21.05.2020г. на
заместник министър на Министерство на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014г.-2020г., с което на основание чл. 38, т. 3,
пр. 1 от ЗУСЕСИФ е отказано
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор на
проекти BG05M9OP001-1.057
„Умения“, за проектно предложение BG05M9OP001-1.057.0360 подадено от „ ЯЗАКИ
БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, гр.Ямбол.
ВРЪЩА на заместник министър на Министерство на труда и
социалната политика и ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“
2014г.-2020г. преписката за ново разглеждане и произнасяне при спазване на
указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени с мотивите на
настоящото решение, в едно месечен срок от датата на влизане на настоящото решение в сила.
ОСЪЖДА Министерство на труда и социалната
политика, да заплати на „ ЯЗАКИ
БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.***, бул.“***“ № **,
представлявано от управителите М.Я.и К.Н., чрез адв. А.К.
от САК направените по делото разноски за заплатена държавна такса, в размер 1 700 ( хиляди и седемстотин) лева.
Решението
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд, с касационна жалба в
14- дневен срок от получаване на съобщението до страните.
СЪДИЯ:/п/ не се чете