Решение по дело №123/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 79
Дата: 30 юни 2022 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20227270700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№.......

гр. Шумен, 30.06.2022г.

 

Административен съдгр. Шумен, в публично заседание на първи юни две хиляди двадесет и втора година, в следния състав:

 

                                     Административен съдия: Снежина Чолакова

 

при участието на секретаря Св.Атанасова, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 123 по описа за 2022 година на Административен съд – гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.118, ал.3 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Съдебното производство по делото е образувано по жалба на В.Ц.Т., с ЕГН **********, с адрес ***, срещу Решение № 2153-27-70 от 04.03.2022г. на Директора на ТП на НОИ-гр.Шумен, с което е отхвърлена жалба с вх.№ 1012-27-48/07.02.2022г. на В.Ц.Т. срещу Разпореждане № 8/прот. № N01485 от 17.12.2021г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ-гр.Шумен, в частта му досежно началната дата, от която на лицето са отпуснати пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ.

В жалбата се излагат аргументи за материална незаконосъобразност на оспореното решение. Твърди се, че с Експертно решение № 92125 от заседание № 219 от 17.11.2021г. на ТЕЛК при „МБАЛ-Шумен“АД на оспорващия е определена 100% трайно намалена работоспособност с чужда помощ, с дата на инвалидност - 13.04.2021г. и срок на инвалидност - до 01.11.2024г. На 24.11.2021г. В.Т. *** заявление за отпускане на пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ и такива му били отпуснати, с начална дата – 13.08.2021г. Счита се, че пенсионните органи неправилно са определили началната дата, от която са отпуснати пенсията и добавката, доколкото инвалидността на оспорващия е от 13.04.2021г., а той е узнал за нея едва с получаване на ЕР на ТЕЛК на 18.11.2021г., поради което не би могъл да подаде заявлението си за отпускане на пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ в двумесечния срок по чл.94, ал.1 от КСО. Въз основа на изложените аргументи е отправено искане за отмяна на решението на директора на ТП на НОИ-гр.Шумен, както и преписката да бъде върната на административния орган с указание пенсията за инвалидност и добавката за чужда помощ да бъдат отпуснати, считано от 13.04.2021г.

В съдебно заседание оспорващият В.Ц.Т., редовно и своевременно призован, се явява лично и поддържа жалбата по изложените в нея съображения.

Ответната страна, директор на ТП на НОИ – гр. Шумен, редовно и своевременно призован, чрез процесуалния си представител Л.И.– главен юрисконсулт в ТП на НОИ – гр. Шумен, оспорва жалбата, като навежда доводи за законосъобразност на атакувания административен акт.

Съдът, като съобрази аргументите, изложени от страните, представените по делото писмени доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заявление – декларация вх.№ 272021081359652 от 13.08.2021г.(л.40), адресирано до Териториалната експертна лекарска комисия чрез Регионалната картотека на медицинската експертиза – гр.Шумен, В.Ц.Т. поискал да бъде представен за освидетелстване с оглед установяване на трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане. С Експертно решение № 92125 от зас.№ 219 от 17.11.2021г. на ТЕЛК I състав към „МБАЛ-Шумен“, АД, гр.Шумен (л.39), на последния била определена 100% трайно намалена работоспособност (ТНР) с чужда помощ, считано от 13.04.2021г., поради общо заболяване. ЕР на ТЕЛК било съобщено на оспорващия на 18.11.2021г., видно от положената върху същото отметка, документирана с подписа на получателя.

Със Заявление с вх. № 2112-27-681 от 24.11.2021г. (л.18 и л.20), адресирано до Директора на ТП на НОИ-гр.Шумен, В.Т. поискал да му бъдат отпуснати пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ. Към заявлението приложил документи, удостоверяващи положения от него осигурителен стаж, както и Експертно решение № 92125 от заседание № 219 от 17.11.2021г. на ТЕЛК, удостоверяващо, че е със 100% ТНР, считано от 13.04.2021г.

С Решение № 3244 от Заседание № 94 от 16.12.2021г. (л.48) медицинската комисия при ТП на НОИ-гр.Шумен потвърдила констатациите на ТЕЛК, обективирани в ЕР № 92125 от зас.№ 219 от 17.11.2021г.

С Разпореждане8/ прот.№ N01485 от 17.12.2021г. (л.49), издадено от ръководителя по пенсионно осигуряване при ТП на НОИ-гр.Шумен, на оспорващия били отпуснати лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване, считано от 13.08.2021г. (датата на подаване от лицето на заявление-декларация до ТЕЛК), в минималния размер от 345 лева, респ. считано от 25.12.2021г.  - в размер на 425,50 лева; както и добавка за чужда помощ, считано от 13.08.2021г. - в размер на 111,53 лева, а считано от 25.12.2021г. – в размер на 127,50 лева.

Разпореждане 8/ прот.№ N01485 от 17.12.2021г. било съобщено на жалбоподателя на 18.01.2022г., видно от декларация изх.№ 2/12-27-681#1 от 18.01.2022г.(л.50, стр.2).

Несъгласен с началната дата на отпускане на пенсията и добавката, В.Т. оспорил разпореждането в посочената част пред директора на ТП на НОИ-гр.Шумен - с жалба вх.№ 1012-27-48/07.02.2022г. по описа на ТП на НОИ-гр.Шумен (л.51). В жалбата изложил аргументи, че инвалидността му е настъпила на 13.04.2021г., поради което пенсията и добавката следва да бъдат отпуснати, считано от 13.04.2021г., а не от приетата от административния орган по-късна дата – 13.08.2021г.

С решение2153-27-70 от 04.02.2022г.(л.53)  директорът на ТП на НОИ-гр.Шумен отхвърлил жалба вх.№ 1012-27-48/07.02.2022г., депозирана от оспорващия срещу Разпореждане8/ прот.№ N01485 от 17.12.2021г. на ръководителя по пенсионно осигуряване. В тази връзка горестоящият административен орган посочил, че съгласно чл.73, ал.1 от КСО, правото на пенсия за инвалидност се поражда от датата на инвалидизирането, а за слепите по рождение и за ослепелите преди постъпване на работа – от датата на заявлението по чл.94.  Началната дата, от която се отпускат пенсиите за инвалидност и добавките за чужда помощ се определя съгласно чл.94, ал.1 и ал.3 от КСО. Съгласно чл.94, ал.1 от КСО, пенсиите и добавките към тях се отпускат от датата на придобиване на правото, ако заявлението с необходимите документи е подадено в 2-месечен срок от тази дата. В случаите, когато този срок не  е спазен, определянето на началната дата се извършва съобразно разпоредбата на чл.94, ал.3 от КСО, а именно – пенсия за инвалидност и/или добавка за чужда помощ се отпуска от датата на подаване на заявление-декларация до териториалната експертна лекарска комисия, но не по-рано от датата на инвалидизиране, съответно – от датата на определяне на потребността от чужда помощ, ако необходимите документи за пенсиониране са подадени в ТП на НОИ в едномесечен срок от изтичане на срока за обжалване на ЕР на ТЕЛК или на НЕЛК по отношение на правоимащото лице. Прието е, че В.Т. е с дата на инвалидизиране 13.04.2021г., но тъй като е подал заявлението си за пенсия на 24.11.2021г., за него е изтекъл двумесечният срок по чл.94, ал.1 от КСО, поради което и на основание чл.94, ал.3 от КСО началната дата на пенсията и/или на добавката за чужда помощ се определя от датата на подаване на заявление – декларация до ТЕЛК, което в случая е сторено на 13.08.2021г. С оглед изложеното и доколкото оспорващият е спазил едномесечният срок по чл.94, ал.3 от КСО, правилно са му отпуснати пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ, считано от 13.08.2021г. По тези съображения жалбата срещу атакуваното разпореждане в обжалваната му част била отхвърлена.

Решението било съобщено на оспорващия на 05.04.2022г., видно от приложената по делото декларация изх.№ 2153-27-70+1 от 05.04.2022г.(л.60).

Недоволен от така постановеното Решение2153/04.03.2022г., В.Т. го оспорил пред Административен съд-гр.Шумен с жалба вх.№ 2103-27-13 от 15.04.2022г.  по описа на ТП на НОИ-гр.Шумен, поставила началото на настоящото съдебно производство.

При така очертаната фактическа обстановка съдът приема, че жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежна страна, адресат на акта, засягащ неблагоприятно правната му сфера, и в срока, посочен в чл. 118, ал. 1 от КСО (доколкото решението е съобщено на оспорващия на 05.04.2022г., а жалбата срещу негодепозирана в деловодството на административния орган на 15.04.2022г.).

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, поради следните съображения:

Съдът, в кръга на правомощията си по чл.168 от АПК, във вр. с чл.118, ал.3 от КСО, констатира, че атакуваното Решение2153/04.03.2022г. е издадено от компетентен административен орган, доколкото негов издател е ръководителят на ТП на НОИ – гр.Шумен, в чиито правомощия е произнасянето по жалби срещу разпореждания за отказ или за неправилно определяне или изменение и спиране на пенсиите, добавките и компенсациите към тях, съобразно разпоредбата на чл.117, ал.1, т.1, б.“аот КСО.

Решението е изготвено в законоустановената писмена форма, при съблюдаване изискванията на чл.59, ал.2 от АПК.

В хода на проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, такива не се и твърдят.

Обжалваният акт е издаден при спазване на материалния закон и съблюдаване на неговата цел, поради следните съображения:

Между страните по делото няма спор относно правото на жалбоподателя на лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване по чл. 74 от КСО и на добавка за чужда помощ, както и досежно размера на определените пенсия и добавка. Единственият спорен въпрос по делото е правен и той е от коя дата следва да бъдат отпуснати пенсията за инвалидност, респективно добавката за чужда помощ. Жалбоподателят счита, че пенсията и добавката следва да му бъдат отпуснати от 13.04.2021 г. – датата на инвалидизиране, определена от органите на ТЕЛК, като се позовава на разпоредбите на чл.73, ал.1 и ал.2 от КСО и факта, че е могъл да упражни правото си да сезира органите на НОИ за отпускане на пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ едва след издаване на ЕР на ТЕЛК, което е и сторил, доколкото решението е издадено на 17.11.2021г., а заявлението до ТП на НОИ-гр.Шумен е подадено на 24.11.2021г.

Съгласно чл. 94, ал. 1 от КСО пенсиите и добавките към тях се отпускат от датата на придобиване на правото, ако заявлението с необходимите документи е подадено в 2-месечен срок от тази дата. Ако документите са подадени след изтичане на 2-месечния срок от придобиване на правото, пенсиите и добавките към тях се отпускат от датата на подаването им. Алинея трета предвижда, че извън случаите по ал. 1, пенсия за инвалидност и/или добавка за чужда помощ се отпуска от датата на подаване от лицето на заявление-декларация до териториалната експертна лекарска комисия (ТЕЛК), но не по-рано от датата на инвалидизиране, съответно - от датата на определяне на потребността от чужда помощ, ако необходимите документи за пенсиониране са подадени в териториалното поделение на Националния осигурителен институт в едномесечен срок от изтичане на срока за обжалване на експертното решение на ТЕЛК или на НЕЛК по отношение на правоимащото лице.

Съгласно чл. 98, ал. 4 от КСО разпорежданията, с които се отпускат, изменят, осъвременяват, спират, възобновяват, прекратяват и възстановяват пенсиите за инвалидност и за добавката за чужда помощ се издават въз основа на решение на медицинска комисия към териториалното поделение на НОИ. Медицинската комисия се състои от председател и двама членове, които се определят от ръководителя на ТП на НОИ. Според ал. 5 решенията на медицинската комисия се издават в 14-дневен срок от получаване от регионалните картотеки на медицинските експертизи на експертните решения с определена 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност след разглеждане на медицинската документация, удостоверяваща настоящото здравно състояние на лицето, решенията на ТЕЛК и НЕЛК за определяне размера на трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане, причинната връзка, датата на инвалидизиране, срока на инвалидността и на чуждата помощ.

Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от КСО, правото на пенсия за инвалидност се поражда от датата на инвалидизирането. От тази дата правото съществува, но може и да не бъде упражнено от инвалидизираното лице. Упражняването му се извършва с подаване на заявление до медицинската експертиза - в случая ТЕЛК, която ще определи има ли вид и степен на увреждане, в какъв процент е и от коя дата е настъпило това състояние. Експертизата може да бъде извършена в много по късен момент от подаването на заявлението, поради което разпоредбата на чл. 94, ал. 3 от КСО охранява правото да бъде получена пенсия за инвалидност, считано от датата на упражняването му /заявлението до ТЕЛК/, ако заявлението пред ТП на НОИ е подадено в месечен срок от влизане на решението на ТЕЛК в сила.

Съгласно чл. 112, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето, обжалванията и възраженията от страна на заинтересованите лица и органи се правят срещу решения на ТЕЛК в 14 дневен срок от получаването им пред НЕЛК. Този срок, предвид датата на връчване на решението на ТЕЛК – на 18.11.2021г., е изтекъл на 02.12.2021г. включително, респективно ЕР на ТЕЛК е влязло в сила на 03.12.2021г.

От цитираните разпоредби следва, че за отпускането на пенсии за инвалидност/добавки за чужда помощ е налице специален ред за определяне на началната дата, установен с разпоредбата на чл. 94, ал. 3 от КСО, според който, пенсия за инвалидност/добавка за чужда помощ се отпускат от датата на заявлението до ТЕЛК (НЕЛК), ако необходимите документи за пенсиониране са подадени в ТП на НОИ в едномесечен срок от влизането в сила на експертното решение на ТЕЛК (НЕЛК).

В конкретния случай В.Т. е подал заявление – декларация за освидетелстване до ТЕЛК при „МБАЛ-Шумен“ АД на 13.08.2021г., по което ТЕЛК се е произнесла с ЕР, установяващо 100% ТНР с дата на инвалидизиране – 13.04.2021г. Въпросното ЕР е издадено на 17.11.2021г., връчено е на оспорващия на 18.11.2021г. и е влязло в сила на 03.12.2021г., като необжалвано. Предвид тези обстоятелства и факта, че заявленията за отпускане на пенсия и добавка за чужда помощ на оспорващия са подадени на 24.11.2021г., същите са депозирани в едномесечния срок по чл.94, ал.3 от КСО, в който случай пенсията и добавката подлежат на отпускане, считано от датата на подаване на заявлението-декларация до ТЕЛК, тъй като датата на инвалидизиране не е последваща спрямо датата на сезиране на ТЕЛК.

Доколкото административният орган е отпуснал на оспорващия пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ именно от 13.08.2021г., атакуваното решение се явява издадено в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.

Действително, съгласно ЕР на ТЕЛК, В.Т. е инвалидизиран, считано от 13.04.2021г. Правото да получи инвалидна пенсия и добавка за чужда помощ обаче не настъпва по силата на закона, а подлежи на установяване и удостоверяване от компетентния за това орган – в случая ТЕЛК, със съответно експертно решение, след надлежно сезиране от правоимащото лице. Именно отчитайки спецификите на производството по установяване на намалената работоспособност на лицата законодателят, с разпоредбата на чл.94, ал.3 от КСО, е обвързал началната дата на отпускане на пенсията за инвалидност, респ.добавката за чужда помощ, с датата на сезиране на ТЕЛК с искане за установяване на тази работоспособност, доколкото с подаване на заявлението лицата недвусмислено заявяват своята воля за установяване степента и срока на работоспособността им, като в същото време срокът за установяване на релевантните за издаване на ЕР на ТЕЛК обстоятелства не зависи от техните действия. Посочването в разпоредбата на чл.94, ал.3 от КСО, че пенсията и добавката се отпускат не по-рано от датата на инвалидизиране следва да се разбира в смисъл, че при определяне дата на инвалидизиране, която е по-късна от датата на подаване на заявлението-декларация за освидетелстване от ТЕЛК, същите се определят не от датата на подаване на заявлението-декларация, а от началната дата на инвалидността.

Що се отнася до разпоредбата на чл.94, ал.1 от КСО, според която пенсиите и добавките към тях се отпускат от датата на придобиване на правото, ако заявлението с необходимите документи е подадено в 2-месечен срок от тази дата, същата се прилага в случаите, когато правоимащото лице е пропуснало да подаде заявлението си за отпускане на пенсия в едномесечния срок по чл.94, ал.3 от КСО. Двумесечният срок по чл.94, ал.1, изр.първо от КСО следва да се брои, считано от влизане в сила на решението на компетентния орган, извършващ медицинската експертиза на работоспособността, тъй като от тази дата е възникнала обективно възможността да се иска изплащане на пенсията. Придобиването на субективното правно на пенсия за инвалидност е различно от неговото надлежно упражняване, тъй като видът, степента и продължителността на ТНР не произтича пряко от закона, а се определя с въпросния индивидуален административен акт, който поражда последици от датата на влизането му в сила ( в т.см. Решение № 4738 от 17.05.2022 г. на ВАС по адм. д. № 473/2022 г., VI о., докладчик съдията Юлия Тодорова). В този смисъл доводите на оспорващия, че преди издаването на ЕР на ТЕЛК не е имал възможност да знае коя е началната дата на инвалидизирането му, респективно не би могъл да подаде заявление за отпускане на съответните пенсия и добавка, са неотносими.

Изложените съображения обосновават извода, че като е отхвърлил жалбата на В.Ц.Т. срещу разпореждането на органа по пенсионно осигуряване в частта му, с която е определена началната дата, от която на последния са отпуснати лична пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ, административният орган е изтълкувал правилно относимите към казуса разпоредби, постановявайки своя акт в съответствие с материалния закон и неговата цел.

В обобщение съдът намира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия, в предвидената от закона форма и при спазване на материалноправните разпоредби. При постановяването му не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и същото е съобразено с целта на закона. Следователно административният акт е законосъобразен и подадената срещу него жалба следва да се отхвърли, като неоснователна.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.1 и ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

Р   Е   Ш   И   :

 

 ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Ц.Т., с ЕГН **********, с адрес ***, срещу Решение № 2153-27-70 от 04.03.2022г. на Директора на ТП на НОИ-гр.Шумен, с което е отхвърлена жалба с вх.№ 1012-27-48/07.02.2022г., подадена от  В.Ц.Т., с ЕГН **********, с адрес *** срещу Разпореждане № 8/прот. № N01485 от 17.12.2021г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ-гр.Шумен, в частта му досежно началната дата, от която на лицето са отпуснати пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България - град София в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.118, ал.3 от КСО, във врчл. 138, ал.3, във вр. с чл. 137 от АПК.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: