Решение по дело №330/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 януари 2022 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20217200700330
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

                                                                                                                              № 1

 

гр. Русе, 19.01.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 12 януари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ДИМИТРИНКА

КУПРИНДЖИЙСКА

 

ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

 

при секретаря           НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА              и с участието на прокурора              ГЕОРГИ МАНОЛОВ      като разгледа докладваното от съдия БАСАРБОЛИЕВА КАН дело 330 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл. 63в от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Областна дирекция (ОД) на МВР – Русе, депозирана чрез процесуален представител гл. юрисконсулт Т. Й., против Решение № 471 от 08.10.2021 г., постановено по АНД № 1135/2021 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 236-ЗЗ от 01.09.2020 г. на Директора на ОД на МВР - Русе, с което на В.В.В. за нарушаване на въведената със Заповед № РД-01-124 от 13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД01-197 от 11.04.2020 г. на Министъра на здравеопазването, противоепидемична мярка по чл. 63 от ЗЗ на територията на страната и на основание чл. 209а, ал. 1 от същия закон е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева и е осъдена ОД на МВР – Русе да заплати на В.В.В. 300 лева за направени по делото разноски. В жалбата се навеждат касационни основания за неправилност на решението поради нарушение на материалния закон. Претенцията е да се отмени решението на РС - Русе и да се реши спора по същество, като се потвърди издаденото наказателно постановление. Претендира се и присъждане на юрисконсултско възнаграждение и за двете съдебни инстанции, съгласно представен списък на разноските (л. 7 от делото).

Ответникът по касация – В.В.В., чрез пълномощника си адв. Д. М., в съдебно заседание в хода по същество на делото и в депозирани по делото писмени бележки изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Счита обжалваното решение за правилно и моли то да бъде оставено в сила. Претендира разноски пред касационната инстанция, съгласно представен списък на разноските с приложени писмени доказателства за реалното им заплащане (л. л. 15 – 19 от делото).

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе дава заключение, в което изразява становище за основателност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С обжалваното в касационното производство решение РС - Русе е отменил оспореното пред него НП, като е приел, че същото е незаконосъобразно. На първо място въззивният съд е посочил, че законоустановеността на административните нарушения се свързва с прогласяването им само чрез нормативни или подзаконови нормативни актове, позовавайки се на чл. 3 от ЗАНН и чл. 46 от ЗНА. Преценил е, че разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, за чието нарушение е санкциониран В.В., не съдържа състав на административно нарушение, че същата е бланкетна и следва да бъде издирена привръзката на тази препращаща норма, която обаче не може да бъде заповед на министъра на здравеопазването, доколкото същата по правната си природа не е нормативен акт. В тази връзка РС - Русе е посочил, че няма пречка министърът на здравеопазването да издава заповеди, но що се касае до регламент на административни нарушения и свързаната с тях отговорност, не може същата да бъде реализирана на такава база, тъй като това противоречи на Конституцията и действащите принципи на правото, както и на конкретни законови разпоредби. 

Касационният съд не споделя горепосочените съображения на РС - Русе  за незаконосъобразност на издаденото НП.

В настоящия случай в процесното НП ясно е посочена административнонаказателната (санкционната) разпоредба, въз основа на която е наложена глобата – чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето. Тази правна норма (в относимата й редакция към ДВ бр.34/2020 г.) изрично предвижда, че за нарушение или неизпълнение на въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл.63, ал. 1 и ал. 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се налага глоба от 300 до 1 000 лева.

Санкцията на нормата е относително определена, а нейната диспозиция е от категорията на бланкетните като за попълването й със съдържание и определяне на признаците на нарушението от обективна страна се отпраща към акт на министъра на здравеопазването или директор на РЗИ, с който следва да са определени неизпълнените или нарушени противоепидемични мерки. Тези актове на министъра на здравеопазването, първоначално в съдебната практика на ВАС, а впоследствие и в самия закон – чл. 63, ал. 11 от ЗЗ, са обявени за общи административни такива. Възможността за определяне на конкретните състави на нарушенията със заповед, която няма характеристиките на нормативен акт, е изрично уредена в чл. 2, ал. 2 от ЗАНН. За целта е необходимо санкционната норма да се съдържа в закон или подзаконов нормативен акт (указ) и визираното в нея административно наказание да е определено по вид и размер, което изискване в случая е изпълнено – чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ. Съставът на конкретното нарушение, изразяващо се в нарушение на противоепидемичните мерки, е определен със заповед на член на правителството, какъвто е и министърът на здравеопазването, която заповед съставлява общ административен акт и създава задължение за конкретното описано в нея поведение (носене на маска на открити обществени места). Налице е и изискуемото от чл. 2, ал. 2 от ЗАНН овластяване на министъра на здравеопазването със закон – чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, в приложимата редакция на текста към датата на издаване на административния акт. Посредством овластяването на министъра на здравеопазването да определя видовете противоепидемични мерки и препращането в диспозицията на нормата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ към актовете, с които той е определил такива мерки, тяхното неизпълнение или нарушение става част от обективния състав на административното нарушение, съгласно принципа на законоустановеност на административното нарушение – чл. 2, ал. 1 от ЗАНН, противно на приетото от първата съдебна инстанция.

На следващо място касационната инстанция не споделя и тълкуванието на районния съд на употребения в оспореното пред него наказателно постановление глагол „пребивавам“ в смисъл единствено на синоним на „живея“, каквото деяние – „живее“ на обществено място без предпазна маска“, според РРС, не представлявало административно нарушение и за което не била предвидена санкция. В случая глаголът „пребивавам“ е употребен в смисъл на „престоявам“,  „намирам се на обществено място по свой избор“ и  с употребата му коректно и точно  е формулирано изпълнителното деяние.

Независимо от гореизложеното решението на РС – Русе е правилно като краен резултат. 

Настоящият съд намира, че в конкретния случай приложение намира нормата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН. Тази разпоредба предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Посочената норма е израз на основен принцип на наказателното (чл. 2, ал. 2 от НК) и административнонаказателното право за приложение на по-благоприятния за дееца закон (lex mitior), който е в основата на конституционните традиции на европейските държави и на правото на ЕС [1].

 Съобразно гореизложените доводи относно законоустановеността на административното нарушение, под „нормативни разпоредби“ по смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН следва да се разбират не само разпоредбите от закон или подзаконов нормативен акт, но и тези правила за поведение, съдържащи се в заповедите на министъра на здравеопазването, които представляват общ административен акт, щом те са издадени при условията на чл. 2, ал. 2 от ЗАНН – при изрично законово овластяване на съответния орган на централната изпълнителна власт и при предвидена в закон или подзаконов нормативен акт санкция, определена по вид и размер.

След като още на 14.05.2020 г., с т. IV от Заповед № РД-01-263 от 14.05.2020 г. на Министъра на здравеопазването, Заповед № РД-01-124 от 13.03.2020 г., включително и допълнението й в т. 9 със Заповед № 197 от 11.04.2020 г., е била отменена и в последващите заповеди на същия орган не е възпроизведено обсъжданото изискване за носене на защитни маски на открити обществени места, то следва да се приеме, че след посочената дата - 14.05.2020 г., описаното поведение занапред вече не е съставлявало административно нарушение по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, доколкото липсва акт, с който да бъде попълнена диспозицията на тази норма. Следователно, към датата на издаване на санкционния акт – 01.09.2020 г., административнонаказващият орган е следвало, на основание чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, да съобрази последвалия по-благоприятен за наказаното лице закон и обстоятелството, че той вече не обявява извършеното деяние за нарушение, и да прекрати административнонаказателната преписка с мотивирана резолюция. Вместо това наказващият орган е издал наказателно постановление, което се явява един незаконосъобразен акт, който районният съд правилно е отменил.  

При този изход на делото касационният ответник има право на разноски, на основание  чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН /ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г./ вр. чл. 143, ал. 3 от АПК /. Разноските за адвокатско възнаграждение за осъщественото по касацията процесуално представителство възлизат на 300 лева, чието заплащане е доказано с  представен своевременно договор за правна помощ. Деловодните разноски, на основание §1, т. 6 от ДР на АПК, вр. с чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, следва да бъдат възложени в тежест на ОД на МВР – Русе, която дирекция има качеството на юридическо лице съгласно чл. 37, ал. 2 от ЗМВР. Неоснователно е възражението на касатора за прекомерност на адвокатското възнаграждение, тъй като то е в предвидения от чл. 18, ал. 2, във връзка с чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения минимален размер.

Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 471 от 08.10.2021 г., постановено по АНД № 1135/2021 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е отменено Наказателно постановление № 236-ЗЗ от 01.09.2020 г. на Директора на Областна дирекция на МВР – Русе и е осъдена ОД на МВР – Русе да заплати на В.В.В. 300 лева за направени по делото разноски.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Русе, с адрес: гр. Русе, бул.“Генерал Скобелев“ № 49, да заплати на В.В.В., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 300 лева - разноски за адвокатско възнаграждение в касационното производство.

Решението е окончателно.

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                     

                                                                               2.

 

 



[1] Същият е прогласен в чл.49, ал.1, изр.трето от Хартата на основните права на Европейския съюз.