Решение по дело №574/2018 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 февруари 2019 г. (в сила от 12 ноември 2019 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20187200700574
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 декември 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ ..........

 

гр. Русе, 04.02.2019 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, V състав, в публично заседание на десети януари през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря       БИСЕРКА ВАСИЛЕВА   като разгледа докладваното от съдия          ВЪРБАНОВА        адм. дело 574 по описа за 2018 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Постъпила е жалба от Н.А.С. *** против Решение № 2153-17-101/09.10.2018 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Русе, с което е отхвърлена жалбата му и е потвърдено Разпореждане № 2140-17-426/24.08.2018 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, с което на жалбоподателя е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 от КСО. В жалбата се посочва, че административният орган е направил незаконосъобразно разграничение между „действителен осигурителен стаж“ и „общ осигурителен стаж“ без да мотивира разликата между двете категории. Неправилно периодът на наборната военна служба не е зачетен за осигурителен стаж, въпреки че по закон за този период се дължат осигурителни вноски за сметка на държавата. Отделно от това в жалбата се твърди, че неоснователно ответникът не е редуцирал стажът на жалбоподателя, положен при условията на втора категория труд към трета категория, което е довело до неоснователния краен извод на органа за липса на 15 години трудов стаж, необходими за отпускането на исканата пенсия.

Иска се от съда да отмени оспореното решение и да уважи искането на жалбоподателя за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст като преписката се върне на административния орган за отпускане на пенсията. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът по жалбата – Директорът на ТП на НОИ – Русе, чрез процесуалния си представител, счита жалбата за неоснователна и иска същата да бъде отхвърлена от съда и обжалваното решение – оставено в сила. Прави възражение за прекомерност на претендирания от жалбоподателя адвокатски хонорар.

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения законов срок видно от приложеното по преписката известие за доставяне (л. 2 от преписката) и извършеното входиране на жалбата в деловодството на административния орган (л. 3 от делото). Жалбата изхожда от лицето, адресат на акта, за което е налице правен интерес от оспорване.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

Със заявление № 2113-17-1256/24.07.2018 г. (л. 13-14 от преписката) жалбоподателят С. е поискал отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Към заявлението няма описани, представени от лицето документи, удостоверяващи придобития трудов/осигурителен стаж и доход. Към преписката са приложени 3 броя удостоверения обр. УП-3, едно удостоверение обр. УП-2, както и копие на удостоверение за периода на отбита наборна военна служба. Наличен е и опис на върнатите на жалбоподателя документи, в който са вписани военно-отчетна книжка и трудова книжка, които очевидно са били на разположение на административния орган в хода на административното производство. Последното се установява и от съдържанието на съставения опис на осигурителен стаж (л. 12 от преписката), в който е отразен зачетения осигурителния стаж на жалбоподателя.

По делото няма спор относно продължителността на всеки от отразените в описа периоди на осигурителния стаж. Видно от самия опис на С. е признат осигурителен стаж, както следва: 4 години, 3 месеца и 26 дни от ІІІ категория и 10 години, 9 месеца и 18 дни – от ІІ категория. Последният превърнат към ІІІ категория е в размер на 13 години и 6 месеца, при което общият стаж, превърнат към трета категория е 17 години, 9 месеца и 26 дни.

С разпореждане № 2140-17-426/24.08.2018 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване (л. 5 от преписката) на С. било отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, тъй като лицето не отговаря на изискванията на чл. 68, ал. 3 от КСО за 15 години действителен осигурителен стаж. В мотивите на разпореждането е посочено, че само 12 години, 11 месеца и 14 дни от общия осигурителен стаж на жалбоподателя представляват действителен стаж. В описа на осигурителния стаж изрично на ред 2 е описан периода на наборна военна служба на жалбоподателя, като в колона забележка е посочено, че този период е приравнено на осигурителен стаж време.

Н.С. оспорил разпореждането за отказ пред директора на ТП на НОИ – Русе, който с решение № 2153-17-101/09.10.2018 г. (л. 1 от преписката) отхвърлил жалбата и потвърдил разпореждането. В решението, предмет на настоящия спор, се коментират подробно разпоредбите на чл. 68, ал. 3 от КСО и на § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО, досежно съдържанието на понятието „действителен стаж“ и условията за отпускане на пенсия по чл. 68, ал. 3 от КСО.

При така установените фактически обстоятелства, след проверка законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК и съгласно правомощията си по чл. 168 от АПК, от правна страна съдът приема:

Решение № 2153-17-101/09.10.2018 г., предмет на оспорване в настоящото производство, е издадено от материално и териториално компетентен по смисъла на чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „а” от КСО орган – директора на ТП на НОИ – Русе.

Спазена е изискуемата писмена форма като решението е мотивирано, съобразно изискването на чл. 117, ал. 3 от КСО. По данните от делото не се установяват допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Правилно е приложен и материалния закон, противно на твърденията на жалбоподателя, като оспореният акт е съобразен и с целта на закона.

Спорният по делото въпрос касае зачитането на осигурителния стаж на жалбоподателя в периода от 09.01.1971 г. до 08.03.1973 г. като срочнослужещ (наборна военна служба), както и изчисляването на сбора на осигурителния стаж на лицето при отпускане на исканата пенсия.

По делото няма спор, че към датата на заявлението за отпускане на пенсия жалбоподателят е на възраст 66 години и 2 месеца и притежава осигурителен стаж 10 години, 9 месеца и 18 дни – от ІІ категория и 4 години, 3 месеца и 26 дни – от ІІІ категория като в последните се включва и периода от 2 години и 2 месеца наборна военна служба. Не е спорно също така, че при превръщане на осигурителния стаж от ІІ категория в ІІІ категория по реда на чл. 104, ал. 2 от КСО същият става 13 години и 6 месеца, а сборът на общия осигурителен стаж – 17 години, 9 месеца и 26 дни.

При тези данни пенсионният орган е преценил, че С. няма право на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на основание чл. 68, ал. 1 и ал. 2 КСО, тъй като не притежава изискуемия осигурителен стаж. Извършена е и преценка дали жалбоподателят отговаря на условията на чл. 68, ал. 3 от КСО за отпускане на този вид пенсия. Съгласно последната разпоредба в случай че лицата нямат право на пенсия по ал. 1 и 2, до 31 декември 2016 г. те придобиват право на пенсия при навършване на възраст 65 години и 10 месеца за жените и мъжете и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. От 31 декември 2016 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 67-годишна възраст. За 2018 г. изискуемата възраст по тази норма е 66 години и 2 месеца. Второто кумулативно изискуемо условия за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал. 3 от КСО е лицето да притежава 15 години действителен стаж. За разлика от хипотезата на чл. 68, ал. 1 и ал. 2 от КСО, където освен навършване на определена възраст се изисква и наличие на определен осигурителен стаж, тук (в ал. 3) законодателят е предвидил да е налице действителен стаж, а не просто осигурителен, като е дал определение на използваното понятие „действителен стаж“ в разпоредбата на § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО. Очевидно самия законодател прави разграничение между понятията осигурителен стаж и действителен стаж, регламентирайки ги по различен начин. Времето, което се зачита за осигурителен стаж е регламентирано в чл. 9 от КСО, като от съдържанието на тази норма е видно, че като осигурителен стаж се зачита както времето, през което лицата за упражнявали трудова дейност, за която са подлежали на осигуряване, независимо от вида на осигуряването, така и определени периоди, в които лицата не са упражнявали трудова дейност, но по силата на закона са подлежали на осигуряване, а дори и отделни хипотези, в които за съответните периоди не се дължат осигурителни вноски. Най-общо казано осигурителния стаж обхваща както същински такъв, така и периоди, приравнени по силата на закона на същински осигурителен стаж.

От друга страна пък според законовата дефиниция на § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО "Действителен стаж" е действително изслуженото време по трудово или служебно правоотношение, времето, през което лицето е работило по друго правоотношение и е било задължително осигурено за инвалидност, старост и смърт, както и времето, през което лицето е подлежало на задължително осигуряване за своя сметка и е внесло дължимите осигурителни вноски. Очевидно понятието „действителен стаж“ е по-тясно понятие от осигурителен стаж, доколкото обхваща единствено периодите, в които лицата са извършвали трудова дейност, за която са били осигурени за инвалидност, старост и смърт. Действителният стаж не включва в себе си останалите периоди от време, в които лицата не са работили, но по силата на закона им се признава осигурителен стаж. Такъв период е и наборната военна служба съгласно чл. 9, ал. 7 от КСО. Правилно, с оглед на цитираните правни норми, административният орган е преценил, че периодът на наборна военна служба представлява осигурителен стаж по силата на чл. 9, ал. 7 КСО и като такъв е признат и зачетен в изготвения опис на осигурителния стаж на жалбоподателя, но не представлява действителен стаж по смисъл на § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО и не следва да се взема предвид при преценка на правото на пенсия по чл. 68, ал. 3 от КСО.

На следващо място жалбоподателят развива възражение, че дори и без процесната военна служба, той отново отговаря на условията за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст по условията на чл. 68, ал. 3 от КСО, тъй като притежава 15 години действителен стаж (като жалбоподателя отъждествява изцяло осигурителния и действителния стаж), но това не е установено от пенсионния орган предвид неправилно изчисляване на сбора от осигурителния му стаж. Според тезата на жалбоподателя пенсионният орган е следвало да превърне осигурителният му стаж от втора категория в трета и тогава да го събере с останалия му стаж от трета категория, при което сборът би бил над 15 години, дори и без военната служба. Такова сборуване фактически е направено и отразено в изготвения опис на осигурителния стаж, но в случая е неотносимо към преценката дали жалбоподателят е придобил право на пенсия по реда на чл. 68, ал. 3 от КСО. Както вече се посочи по-горе, този ред е специфичен и освен условията, на които трябва да отговарят лицата, за да им бъде отпусната пенсия на това основание, различни от общия ред са и правилата, въз основа на които се извършва преценката. Така действително по реда на чл. 68, ал. 1 и 2 от КСО (общия ред за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст) сборът на осигурителния стаж се изчислява по начина описан от жалбоподателя, т.е. след превръщане на стажът от І или ІІ категория в трета. Такова е правилото на чл. 15, ал. 4 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж (НПОС) в редакция след изменението на нормата ДВ,бр. 29/2017 г., в сила от 07.04.2017 г. До това изменение правилото е намирало приложение по отношение на всички пенсии по чл. 68 от КСО. След промяната обаче този начин на изчисляване на сбора от осигурителния стаж е приложим единствено по отношение на пенсиите за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 и ал. 2 от КСО, т.е. приложното му поле е стеснено изрично като пенсиите по чл. 68, ал. 3 от КСО са изключени от това правило. По тази причина при преценка на правото на пенсия по чл. 68, ал. 3 от КСО, за да се определи дали лицето разполага с 15 години действителен стаж, се извършва сборуване на осигурителния стаж без същият да се превръща към трета категория, така както е направено и от административния орган в настоящия случай.

В обобщение на казаното до тук съдът намира, че оспореното в настоящото производство Решение № 2153-17-101/09.10.2018 г. на Директора на ТП на НОИ – Русе и потвърденото с него Разпореждане № 2140-17-426/24.08.2018 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване не страдат от пороци водещи до тяхната незаконосъобразност, поради което подадената срещу тях жалба като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран така и на основание чл. 118, ал. 2 от КСО вр. с чл. 172, ал. 2 АПК съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на Н.А.С. *** против Решение № 2153-17-101/09.10.2018 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Русе, с което е отхвърлена жалбата му и е потвърдено Разпореждане № 2140-17-426/24.08.2018 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, с което на жалбоподателя е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 от КСО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                     

 

 

                                                                                            СЪДИЯ: