Решение по дело №2944/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1212
Дата: 13 септември 2022 г.
Съдия: Георги Митев
Дело: 20223110202944
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1212
гр. Варна, 13.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 5 СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Георги М.
при участието на секретаря Калина Ив. Караджова
като разгледа докладваното от Георги М. Административно наказателно дело
№ 20223110202944 по описа за 2022 година
РЕШИ:
ПРИЗНАВА обвиняемия С. Х. К., роден на ****, обл. Варна, живущ в гр.
Варна, ****, българин, български гражданин, със средно образование, женен,
неосъждан, работи, ЕГН **********.

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ на 21.12.2019 г., на главен път ІІ-29, гр. Добрич –
гр. Варна, на км. 18,900 в обл. Варна, при управлението на моторно превозно средство
– л.а. „Дачия Логан“ с рег. № СТ 1417 ВК нарушил правилата за движение по Закона за
движение по пътищата - чл.20 ал.1 от ЗДвП: „Водачите са длъжни да контролират
непрекъснато пътните превозни средства, които управляват“, като с това по
непредпазливост причинил на Т. М. И. средна телесна повреда, изразяваща се в
счупване с разместване на четвърта предкиткова кост на лявата ръка, обуславяща
трайно затруднение в движението на левия горен крайник за период от около 1-1,5
месеца, с което е осъществил състава на престъпление по чл.343 ал.1 б. „б“ вр. чл.342
ал.1 от НК, поради което и на основание чл.78а от НК ГО ОСВОБОЖДАВА от
наказателна отговорност и МУ НАЛАГА административно наказание ГЛОБА в
размер на 1 000 /хиляда/ лева.

На основание чл.189 от НПК ОСЪЖДА обв. С. Х. К. да заплати за разноски на
досъдебното производство сумата от 1167.28 лева по сметка на ОД на МВР гр. Варна.

На основание чл.310 ал.2 вр. чл.308 ал.1 от НПК СЪДЪТ обявява на страните, че
1
мотивите ще бъдат изготвени в срок до 30 /тридесет/ дни.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва и протестира в 15 – дневен срок от днес за
обвиняемия и от съобщаването на РП- Варна, пред Окръжен съд – Варна.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
2

Съдържание на мотивите

М О Т И В И

към решение № 1212/13.09.2022 г.
по АНД № 2944 по описа за 2022 година
на Районен съд Варна, Пети наказателен състав

Районна прокуратура Варна е внесла с вх.№ 51294/27.07.2022 г. в Районен съд
Варна по тяхна преписка № 16361/2019 г. постановление заедно с материалите по
досъдебно производство № 414/2019 г. по описа на Районно управление/РУ/ Аксаково
при Областна дирекция/ОД/ на МВР Варна, водено срещу С.Х.К. ЕГН ********** за
извършено от него престъпление по чл.343 ал.1 б.б вр.чл.342 ал.1 от Наказателния
кодекс/НК/ с предложение за освобождаване от наказателна отговорност и налагане на
административно наказание.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
С оглед разпоредбата на чл.378 ал.3 от Наказателно-процесуалния
кодекс/НПК/, съдът приема за установена следната, отразена в постановлението на
Районна прокуратура Варна, фактическа обстановка:
Обв.С.К. бил правоспособен водач, работел на длъжност монтьор към Ай Ес
България гр.Стара Загора и управлявал служебен лек автомобил Дачия Логан с рег.№
СТ 1417 ВК, собственост на Ай Ес България ЕООД. През месец декември 2019 г.
обв.К. бил командирован от дружеството и работил в Германия, заедно с посочения
лек автомобил.
На 20.12.2019 г. обв.К. заедно с двама румънски служители на дружеството
тръгнал с лекия автомобил от Германия за България. Автомобилът управлявали и
тримата, стигнали до Румъния, където двамата румънски колеги на К. слезли, а той
продължил сам с автомобила за България. Преминал границата през ГКПП Силистра и
продължил към гр.Варна. Спирал на две места, закусил, пил кафе и продължил към
гр.Варна.
На 21.12.2019 г. около 09 часа обв.К. управлявал лекия автомобил по главен
път II-29 от гр.Добрич за гр.Варна, било вече светло, пътната настилка била мокра.
Малко след разклона за с.Любен Каравелово на километър 18,900 обв.К. загубил
контрол над лекия автомобил и навлязъл в платното на насрещно движение.
Св.Г.С.И. притежавал лек автомобил Хонда с рег.№ В 4832 ВР. На 21.12.2019 г.
И. и съпругата му св.М.Н. И.а решили да отидат с автомобила до с.Любен Каравелово
да закупят храна за отглежданите от тях животни. Около 08:30 часа И.и потеглили с
автомобила, управлявал го св.И., а св.И.а седяла на предната дясна седалка.
Преминали през гр.Аксаково, изкачили баира и продължили към с.Любен Каравелово.
По това време по същия път в същата посока гр.Добрич зад автомобила на
св.И. се движел св.Т.М.И., който управлявал лек автомобил Ситроен Берлинго с рег.№
СВ 8699 АС, собственост на Лизингова къща София лизинг ЕАД, взет на лизинг от
Вива 2000 ООД, в което дружество И. работел като търговски представител. Св.И.
пътувал със служебния автомобил към гр.Добрич, бил сам в автомобила.
Пътят в този участък бил с две пътни ленти по една за движение в двете
посоки, прав пътен участък.
Изведнъж автомобилът, управляван от обв.К., навлязъл в пътната лента, в
която се движел св.Г. И., който завил надясно и натиснал спирачката, автомобилът на
К. го ударил странично в лявата страна с приплъзване, автомобилът на И. се завъртял,
обърнал се по таван и спрял в нивата на около 20 метра от удара. Автомобилът на
1
обв.К. продължил движението си в лентата за насрещно движение и последвал удар с
автомобила, управляван от св.Т. И..
Г. И. и съпругата му нямали сериозни увреждания, И. отишъл при обв.К..
На мястото на инцидента пристигнал екип на „Спешна помощ“, който отвел
обв.К. и св.М. в МБАЛ Света Анна-Варна АД, където му е оказана медицинска помощ.
На местопроизшествието пристигнал екип на РУ Аксаково при ОД на МВР
Варна. Младши автоконтрольор А.В.А. изготвил констативен протокол за ПТП с
пострадали лица № 2019-1020-2731/л.26-27 от досъдебното производство/ДП/, в който
отразил, че и тримата водачи са проверени и не е установено наличието на алкохол в
дъха им. Александров изготвил и докладна записка/л.25 от ДП/, в която отразил, че
причината за пътнотранспортното произшествие е заспиване.
Местопроизшествието е посетено от дежурна следствено-оперативна група на
РУ Аксаково при ОД на МВР Варна. Бил извършен оглед, за който бил съставен
протокол за оглед на местопроизшествие/л.28-31 от ДП/, заедно със скица/л.32/ и
фотоалбум/л.35-49/ към него. Било образувано досъдебно производство/ДП/ №
414/2019 г. по описа на РУ Аксаково при ОД на МВР Варна.
По делото е назначена и изпълнена съдебно-медицинска експертиза № 26/2020
г. /л.94-96 от ДП/, изготвена в хода на досъдебното производство от вещото лице д-р
С.М., от заключението на която е видно, че в резултат на ПТП, настъпило на
21.12.2019 г., пострадалият Т. И. е получил следните механични увреждания: контузия
на лява ръка, счупване с разместване на фрагменти на 4-та предкиткова кост на лява
ръка, кръвонасядания и ожулвания в областта на корема, не е изпадал в безсъзнателно
състояние. Счупването на четвърта предкиткова кост на лява ръка е обусловило трайно
затруднение на движението на левия горен крайник за период от около 1 – 1,5 месеца.
Останалите травматични увреждания са обусловили временно разстройство на
здравето, неопасно за живота.
В резултат от настъпилото ПТП, св.И. е получил средна телесна повреда по
смисъла на чл.129 ал.2 от НК.
От заключението на съдебно-медицинска експертиза № 94/2021 г./л.168-172 от
ДП/, изготвена в хода на досъдебното производство от вещите лица д-р В.Н.С. и д-р
Д.Л.К. е видно, че описаните симптоми от обв.К. /“причерняване“/ в теоретичен план
биха могли да се дължат на усложнения на заболяванията, от които боледува, но
поради липса на медицинска документация във връзка с протичането на тези
заболявания, както и от медицински прегледи, проведени след претърпяното ПТП, не е
възможност с категоричност да се отговори на въпроса дали оплакванията му се
дължат на заболяванията му или приема на посочените медикаменти. По медицински
път поради изминалото време от инцидента не е възможно да се установи дали към
момента на ПТП обв.К. е страдал от описаните от него симптоми.
По досъдебното производство е назначена автотехническа и оценителна
експертиза, изготвена от вещото лице А.Х.В., от заключението/л.59-87 от ДП/ е видно,
че:
причината за настъпването на произшествието е навлизането на лек автомобил
Дачия Логан с рег.№ СТ 1417 ВК с водач С.К. в траекторията на движение
последователно на лек автомобил Хонда ХР В с рег.№ В 4832 ВР с водач Г. И. и
на товарен автомобил Ситроен Берлинго с рег.№ СВ 8699 АС с водач Т. И.;
скорост на движение на лек автомобил Хонда ХР В с рег.№ В 4832 ВР преди
произшествието от 70 км/час;
скорост на движение на лек автомобил Дачия Логан с рег.№ СТ 1417 ВК преди
произшествието от 80 км/час;
скорост на движение на товарен автомобил Ситроен Берлинго с рег.№ СВ 8699
АС преди произшествието от 70 км/час;
2
водачите на лек автомобил Хонда ХР В с рег.№ В 4832 ВР и на товарен
автомобил Ситроен Берлинго с рег.№ СВ 8699 АС не са имали възможност да
предотвратят произшествието, водачът на лек автомобил Дачия Логан с рег.№
СТ 1417 ВК не е реагирал при навлизането си в лентата за насрещно движение,
но е имал възможност да осъществява контрол върху управлявания от него
автомобил и да не му позволява отклоняването му;
трите автомобила, които са участвали в произшествието, са били технически
изправни преди произшествието;
общата стойност на щетите по лек автомобил Дачия Логан с рег.№ СТ 1417 ВК
към датата на събитието е в размер на 6 162.65 лева;
общата стойност на щетите по лек автомобил Хонда ХР В с рег.№ В 4832 ВР към
датата на събитието е в размер на 17 544.27 лева;
общата стойност на щетите по товарен автомобил Ситроен Берлинго с рег.№ СВ
8699 АС към датата на събитието е в размер на 9 046.53 лева.
С гореописаното деяние според Районна прокуратура Варна обвиняемият
С.Х.К. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление по
чл.343 ал.1 б.б вр.чл.342 ал.1 от НК за това, че на 21.12.2019 г., на главен път ІІ-29, гр.
Добрич – гр. Варна, на км. 18,900 в обл.Варна, при управлението на моторно превозно
средство – л.а. „Дачия Логан“ с рег.№ СТ 1417 ВК, нарушил правилата за движение по
Закона за движение по пътищата - чл.20 ал.1 от ЗДвП: „Водачите са длъжни да
контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват“, като с това
по непредпазливост причинил на Т.М.И. средна телесна повреда, изразяваща се в
счупване с разместване на четвърта предкиткова кост на лявата ръка, обуславяща
трайно затруднение в движението на левия горен крайник за период от около 1-1,5
месеца.
Представител на Районна прокуратура Варна счита, че са налице кумулативно
предвидените в закона предпоставки за прилагане на задължителната диференцирана
процедура по освобождаване на обвиняемия К. от наказателна отговорност за
горепосоченото престъпление, с налагане на административно наказание по реда
чл.78а от НК, а именно:
за извършеното престъпление по чл.343 ал.1 б.б пр.2 от НК се предвижда
наказание лишаване от свобода до три години или пробация;
обвиняемият К. не е осъждан за престъпление от общ характер и не е
освобождаван от наказателна отговорност по реда на глава осма, раздел IV от НК;
- от деянието не са причинени имуществени вреди;
- по настоящото дело не е налице нито една от отрицателните законови
предпоставки, визирани в разпоредбата на ал.7 на чл.78а от НК
и прави предложение обвиняемият С.Х.К. да бъде освободен от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание.
В съдебно заседание за Районна прокуратура Варна, редовно призована, не се
яви представител.
Пострадалият Т.М.И. бе уведомен за насрочване на делото за разглеждане в
съдебно заседание и запознат с разпоредбата на чл.343 ал.2 от НК, че наказателното
производство може да бъде прекратено, ако пострадалият поиска това. Същият се яви в
съдебно заседание и заяви, че желае наказателното производство да продължи.
Защитникът на обвиняемия адв.Н.В. в хода по същество моли съда да
постанови решение, с което да признае С.К. за невиновен по така възведеното му
обвинение. Адв.В. и обвиняемият не оспорват установената по делото фактическа и
правна обстановка и в частност механизма на възникване на пътното-транспортното
3
произшествие. Акцентира, че към момента на инцидента водачът К. не е бил
преуморен от шофиране, същият се е чувствал бодър, няколкократно е правил почивки
по време на пътуването си за храна, за вода, за ползване на тоалет, за покупка на кафе.
Внезапно му причерняло, загубил контрол върху автомобила и това била причината за
произшествието. Счита, че в заключението на съдебно-медицинска експертиза под №
94/2021 г., с участието на съдебен лекар д-р С. и лекар кардиолог от МБАЛ „Сърце и
мозък“ гр. Бургас не е даден отговор на най-важния въпрос - дали приемането на
описаните от подзащитния му медикаменти във връзка с лечението на заболяванията
му могат да доведат до такова състояние на водача К. непосредствено преди инцидента
и дали те са станали причина за настъпването на вредоносния резултат на самото
транспортно произшествие. Счита, че в настоящия случай е налице хипотезата на чл.15
от НК, тъй като подзащитният му нито е бил длъжен, нито е бил могъл да предвиди
настъпването на състоянието причерняване, лишило го от възможността да контролира
управляваното от него пътно-транспортно средство и довело до настъпването на
инцидента. В условията на алтернативност, ако съдът признае за виновен К. по така
възведеното му обвинение, моли с оглед неговите много добри характеристични данни
– че като водач на моторно превозно средство управлява повече от 30 години МПС и е
наказан по Закона за движение по пътищата и Правилника един единствен път, като му
е наложено наказание глоба в размер на 20 лева, че към настоящия момент и към
момента на деянието е бил трудово ангажиран, работил е на трудов договор, с оглед на
неговите заболявания да се вземат предвид при определяне на наказанията и моли съда
да определи наказание глоба в размер 1000 лева и да не прилага хипотеза на ал.4
кумулативно да бъде наложено наказание лишаване от правоуправление, тъй като
същият използва моторното превозно средство като средство за препитание, като
пътува от гр.Варна за гр.Девня и обратно.
В съдебно заседание обвиняемият К. дава обяснения, съжалява за станалото.
Посочва, че е спал в лекия автомобил, след това е спирал, закусил, пил кафе. В един
момент му причерняло, усетил удар и няма друг спомен. Преди време било установено,
че е претърпял микроинфаркт. Работи, приема медикаменти, страда от диабет тип 2 и
подагра. В последната си дума се присъединява към казаното от защитника му.
При формиране на своето решение съдът взе предвид и следните писмени
доказателствени средства, съдържащи се в досъдебното производство:
1. Докладна записка от мл.автоконтрольор А.В.А. в РУ Аксаково при ОД на МВР
Варна/ л.25 от ДП/, в която автоконтрольорът е отразил, че причината за
произшествието е заспиване, като автомобилът на обв.К. първо се е блъснал
странично с Хонда ХР-В с рег.№ В 4832 ВР, управляван от Г.С.И..
2. Констативен протокол за ПТП с пострадали лица № 2019-1020-2731, изготвен от
мл.автоконтрольор А.В.А. от РУ Аксаково при ОД на МВР Варна/л.26,27 от ДП/,
за трима участници в ПТП, с констатация, че и тримата водачи нямат алкохол.
3. Протокол за оглед на пътно-транспортно местопроизшествие/л.28 от ДП/, в който
е отразено, че произшествието е настъпило на прав участък от пътя и че не са
иззети веществени доказателства при огледа.
4. Скица към огледа на местопроизшествие – л.32 от ДП.
5. Фотоалбум към огледа на местопроизшествие – л.35-49 от ДП.
6. Автотехническа експертиза – л.59-87 от ДП.
7. Съдебномедицинска експертиза № 26/2020 г. – л.94-96 от ДП.
8. Справка за нарушител за обв.С.К./л.101,196 от ДП/, от която е видно, че
притежава свидетелство за управление на МПС от 1984 г. за категории
4
C,B,DE,CE,D,AM и TKT, до този случай има издадени 2 наказателни
постановления и 1 фиш за извършени нарушения на Закона за движението по
пътищата.
9. Протокол за доброволно предаване от 29.04.2020 г./л.114 от ДП/, с който от М. И.
М. предаден на разследващ полицай Жанета Кулева договор за лизинг на
автомобил Ситроен Берлинго.
10. Лизингов договор № 48384/07.12.2016 г. между Лизингова къща София лизинг
ЕАД и Вива 2000 ООД, представлявано от М. И. М. за автомобил Ситроен
Берлинго – л.115 от ДП.
11. Пълномощно от С.С.Н. в качеството му на управител на Ай ес България ЕООД за
С.Х.К. да ползва и управлява лек автомобил Дачия Логан с рег.№ СТ 1417 ВК,
собственост на фирмата – л.121 от ДП.
12. Застрахователна полица за застраховка „Гражданска отговорност“ за 2019 година
за товарен автомобил Ситроен Берлинго с рег.№ СВ 8699 АС – л.122 от ДП.
13. Полица за застраховка Каско на МПС за товарен автомобил Ситроен Берлинго с
рег.№ СВ 8699 АС – л.123 от ДП.
14. Свидетелство за регистрация част II на товарен автомобил Ситроен Берлинго с
рег.№ СВ 8699 АС – л.124 от ДП.
15. Удостоверение за техническа изправност на ППС и знак за преминат технически
преглед на 27.06.2019 г. за товарен автомобил Ситроен Берлинго с рег.№ СВ 8699
АС – л.125 от ДП.
16. Заверени копия от лична карта и свидетелство за управление на МПС на С.Х.К. –
л.126 от ДП.
17. Удостоверение за техническа изправност на ППС и знак за преминат технически
преглед на 28.12.2018 г. за лек автомобил Дачия Логан с рег.№ СТ 1417 ВК –
л.127 от ДП.
18. Свидетелство за регистрация част II на лек автомобил Дачия Логан с рег.№ СТ
1417 ВК – л.128 от ДП.
19. Свидетелство за регистрация част I на лек автомобил Дачия Логан с рег.№ СТ
1417 ВК – л.130 от ДП.
20. Застрахователна полица за застраховка „Гражданска отговорност“ за 2019 година
за лек автомобил Дачия Логан с рег.№ СТ 1417 ВК – л.131 от ДП.
21. Свидетелство за регистрация част I на лек автомобил Хонда ХР В с рег.№ В 4832
ВР – л.132 от ДП.
22. Удостоверение за техническа изправност на ППС за лек автомобил Хонда ХР В с
рег.№ В 4832 ВР – л.133 от ДП.
23. Застрахователна полица за застраховка „Гражданска отговорност“ за 2019 година
за лек автомобил Хонда ХР В с рег.№ В 4832 ВР – л.138 от ДП.
24. Заверени копия от свидетелство за управление на МПС на Г. И. Стоянов и
свидетелство за регистрация на МПС за лек автомобил Хонда ХР В с рег.№ В
4832 ВР – л.139 от ДП.
25. Съдебно-медицинска експертиза № 94/2021 г. – л.168-172 от ДП.
26. Писмо изх.№ 24-00-54/19.03.2021 г. на Областно пътно управление – Варна, от
което е видно, че към дата 21.12.2019 г. не е била ограничавана скоростта в
пътния участък, където е възникнало ПТП.
27. Протокол за доброволно предаване от 04.07.2022 г./л.202 от ДП/, с който са
предадени от Т.М.И. на разследващ полицай М. И.а медицински документи.
28. Медицински документи на Т.М.И. от МБАЛ Света Анна-Варна АД – л.203-217
от ДП.
5
29. Медицинско удостоверение № 1350/2019 г. от д-р С.М. – лекар в Отделение
Съдебна медицина при МБАЛ Света Анна-Варна АД – л.207 от ДП;
служебно изисканите и приложени по делото:
1. Актуална справка за съдимост на обвиняемия С.Х.К. л.21 от АНД – от същата
е видно, че К. не е осъждан;
както и представените в съдебно заседание от защитата на обвиняемия заверени
копия от:
1. Трудов договор между С.Х.К. и „КББ“ ЕООД Варна, за което представям три
листа трудов договор, ведно с трудово споразумение.
2. Епикриза от Университетска болница „Света Марина“ видно от която е, че
обвиняемият К. е постъпил на лечение 07.03.2013 г., с окончателна диагноза
артериосклероза на артерии на крайниците.
3. Амбулаторен лист № 22242500211В от 30.08.2022 г., от който е видно, че
обвиняемият К. е с основна диагноза хипертонично сърце без застойна сърдечна
недостатъчност.
4. Амбулаторен лист № 22248907F097 от дата 05.09.2022 г. с основна диагноза
неинсулинов захарен диабет без усложнения.
5. Вносна бележка оригинал ХВВ4279 от 13.07.2022 г., от която е видно, че е
заплатен фиш в размер на 20 лева към Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР
Варна.
Съдът кредитира изцяло заключенията на съдебно-медицинските и
автотехническата като обективни и компетентни. Заключението на автотехническата
експертиза е изготвено след задълбочен анализ на всички събрани по делото
доказателства, същото е аргументирано и мотивирано изключително подробно. Поради
това съдът не приема възраженията на защитата на обвиняемия, че заключението на
медицинските експертизи са некоректни и непълни, тъй като заключенията на
медицинските експертизи се подкрепят от всички други събрани писмени и гласни
доказателствени средства по делото.
Съдът кредитира и другите писмени доказателствени средства, цитирани по-
горе, събрани в хода на досъдебното производство и приобщените на основание чл.283
от НПК.
Съдът кредитира и свидетелски показания на свидетелите Т.М.И., М. И. М.,
Г.С.И., М.Н. И.а и С.С.Н., дадени в хода на досъдебното производство, тъй като
същите са обективни, взаимно допълващи се и подкрепени от писмените
доказателствени средства по делото.
Съдът не кредитира обясненията на обвиняемия К. в частта им, че пътно-
транспортното произшествие е настъпило, тъй като му било „причерняло“, тъй като
обясненията му в таз им част не се подкрепят от останалия доказателствен материал,
събран по делото и не се представиха никакви доказателства в подкрепа на това
твърдение.
При така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:
Относно обвинението за извършено нарушение на чл.6 т.1 от Закона за
движението по пътищата:
Съгласно тази законова разпоредба „Водачите са длъжни да контролират
непрекъснато пътните превозни средства, които управляват“. Съдът счита, че обв.К. е
нарушил тази разпоредба, тъй като не е контролирал непрекъснато управлявания от
6
него лек автомобил, в резултата на което той е навлязъл в лентата за насрещно
движение и се е стигнало до пътно-транспортно произшествие.
От обективна страна нормата на престъплението по чл.343 ал.1 б.б от НК е
характерно това, че по своята същност нормата е бланкетна. Съгласно теорията
бланкетната диспозиция е тази, при която за непълноти в признаците на състава на
дадено престъпление се препраща към нормативен акт извън Наказателния кодекс,
където са уредени определени понятия или институти. В конкретния случай нормите,
уреждащи транспортните престъпления препращат към законови и подзаконови
нормативни актове, в които се съдържат специалните правила, очертаващи дължимото
поведение при управление на транспортно средство. Изпълнителното деяние на
престъплението по чл.343 ал.1 б.б от НК се изразява в нарушаване на правилата за
движение при управление на моторно превозно средство, очертани най-вече в Закона
за движението по пътищата и Правилника за прилагане на ЗДвП. Изпълнителното
деяние на престъплението по чл.343 ал.1 от НК, според съдебната практика, може да се
осъществи чрез действие или бездействие, с което се нарушават правилата за движение
по пътищата и с това виновно се причиняват предвидените в закона противоправни
последици /престъпния резултат/.
Много важен елемент от обективна страна на престъплението по чл.343 ал.1 от
НК е причинно-следствената връзка между нарушението на конкретните правила за
движение по пътищата и настъпилия вредоносен резултат. Релевантни за наказателната
отговорност са именно само тези нарушения на правилата за движение, които се
намират в причинна връзка с настъпилия вредоносен резултат и без допускането на
които този резултат обективно не би настъпил.
Съдът счита, че посоченото по-горе нарушение от страна на обв.К. на
правилата за движение се намира в причинно-следствена връзка с настъпилия
вредоносен резултат – причиняване на средна телесна повреда на Т. И.. Изгубването на
контрола от страна на обв.К. върху управлявания от него автомобил като нарушение на
разпоредбата на ЗДвП според съда е в причинна връзка с настъпването на пътно-
транспортното произшествие и причиняване на средната телесна повреда на
пострадалия Т. И..
При преценка на събраните в хода на наказателното производство
доказателства съдът намира, че в конкретния случай Г.С.И. и Т.М.И. като участници в
движението - водачи на другите моторно-превозно средство, чрез своето поведение на
пътя не са съпричинили настъпилия вредоносен резултат. Съгласно постоянната
практика на Върховния касационен съд на Република България, за да е налице
съпричиняване е необходимо да са налице следните предпоставки: извършените
действия да нарушават предписани от нормативен акт правила за поведение;
нарушенията да са в причина връзка с настъпилия вредоносен резултат, т.е. последният
да е тяхно следствие; нарушенията да не зависят от волята на водача /решение № 260
от 05.05.1983 г. по н.д. № 216 от 1983 г., III наказателно отделение/. Безспорно по
делото е установено, че автомобилите на Г. И. и Т. И. са се движели със скорост под
максимално разрешената за този пътен участък, в своята лента за движение и с никакви
свои действия или бездействия не са допринесли за настъпването на пътно-
транспортното произшествие и общественоопасния резултат от него.
От субективна страна съдът деянието е извършено при условията на
несъзнавана непредпазливост/небрежност/ по смисъла на чл.11 ал.3 пр.1 от НК. Тази
форма на вината се характеризира с два момента-отрицателен и положителен.
Обвиняемият К. не е предвиждал възможността да настъпят общественоопасните и
вредни последици. Налице е и положителният момент при несъзнаваната
7
непредпазливост - деецът е бил длъжен и е могъл да предвиди настъпването на тези
вредни последици. Формата на вина е извлечена от действията и цялостното поведение
на обвиняемия К. – управлявал е автомобил продължително време, включително и през
нощта, не е бил отпочинал и свеж. Безспорна е причинно-следствената връзка между
описаното поведение на обвиняемия К. и причинения вредоносен резултат.
Съдът счита, че с оглед гореизложеното действително са налице
предпоставките на чл.78а от НК:
а) за престъплението се предвижда наказание лишаване от свобода до три
години или друго по-леко наказание, когато е умишлено, или лишаване от свобода до
пет години или друго по-леко наказание, когато е непредпазливо;
б) деецът не е осъждан за престъпление от общ характер и не е освобождаван от
наказателна отговорност по реда на този раздел – служебно изискана актуална справка
за съдимост – л.21 от АНД;
в) няма причинени съставомерни имуществени вреди.
Съдът призна за виновен С.Х.К. за това, че е осъществил от обективна и
субективна страна състава на престъпление по чл.343 ал.1 б.б вр.чл.342 ал.1 от НК за
това, че на 21.12.2019 г., на главен път ІІ-29, гр. Добрич – гр. Варна, на км. 18,900 в
обл. Варна, при управлението на моторно превозно средство – л.а. „Дачия Логан“ с
рег. № СТ 1417 ВК, нарушил правилата за движение по Закона за движение по
пътищата - чл.20 ал.1 от ЗДвП: „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато
пътните превозни средства, които управляват“, като с това по непредпазливост
причинил на Т.М.И. средна телесна повреда, изразяваща се в счупване с разместване на
четвърта предкиткова кост на лявата ръка, обуславяща трайно затруднение в
движението на левия горен крайник за период от около 1-1,5 месеца, като го освободи
от наказателна отговорност и на основание чл.78а от НК му наложи административно
наказание глоба в размер на 1 000 лева.
При определяне размера на наказанията съдът взе предвид следното:
Субект на престъплението е вменяемо, пълнолетно, неосъждано физическо
лице. Обвиняемият С.Х.К. е роден на ****, български гражданин, има средно
образование, женен, работи, неосъждан, ЕГН **********. От приложената справка за
извършени от него нарушения на ЗДвП като водач на МПС е видно, че същият е водач
от 1984 година с категории C,B,DE,CE,D,AM и TKT и до този случай има издадени 2
наказателни постановления и 1 фиш за извършени нарушения на Закона за движението
по пътищата. Всички тези обстоятелства говорят за ниска степен на обществена
опасност на дееца.
Но в случая обществената опасност на деянието е много по-висока. В резултата
на нарушаване на разпоредби на ЗДвП К. е създал опасност за живота и здравето на
други участници в движението и в крайна сметка е причинил телесна повреда на
пострадалия Т. И., чието възстановяване изисква много време и средства. Обвиняемият
К. не е изцяло критичен към своето поведение.
При сравнителен превес на смекчаващите над отегчаващите вината
обстоятелства съдът счете, че справедливо наказание е глоба в минималния размер, а
именно 1 000 лева.
Съдът не приема твърденията на защитата и на обвиняемия, че настъпването на
пътно-транспортното произшествие и съставомерния престъпен резултат се дължи
единствено на „причерняване“ и загуба на съзнание в следствие на внезапен пристъп
на заболяванията му, тъй като не са представени медицински или други
доказателствени средства за такова състояние.
8
Съдът не приема твърденията на защитата на обвиняемия, че в случая е налице
хипотезата на чл.15 от НК на случайно деяние. Според тази разпоредба не е виновно
извършено деянието, когато деецът не е бил длъжен или не е могъл да предвиди
настъпването на общественоопасните последици. Но в случая обвиняемият К. е могъл
да предвиди, че в резултат на продължителното шофиране на лек автомобил,
изминатото голямо разстояние, шофирането през нощта, натрупаната умора и
недостатъчна почивка могат да доведат до отклоняване на вниманието или заспиване,
поради което съдът счита, че в случая не е налице хипотезата на чл.15 от НК.
Причините за извършване на деянието са незачитане на правовия ред в
Република България и в частност правилата на Закона за движение по пътищата.
Мотивите за извършване на закононарушението следва да бъдат търсени в
неотчитането на фактическата обстановка към момента на настъпването на
произшествието.
Законодателят в разпоредбата на чл.12 от ЗАНН визира, че наказанията се
налагат с цел са да предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на
административния и правов ред в Република България.
Съдът счита, че с посоченото по-горе наказание ще бъдат постигнати целите
както на специалната, така и на генералната превенция, като принуди обвиняемият да
преосмисли отношението си към правилата за движение по пътищата, пренебрегнати
самонадеяно в конкретния момент от него.
Съдът присъди обвиняемия да заплати направените по досъдебното
производство разноски в размер на 1167.28 лева в полза на ОД на МВР Варна.
По гореизложените съображения, съдът постанови решението си.



ПРЕДСЕДАТЕЛ :






9