Решение по дело №415/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 151
Дата: 11 ноември 2021 г. (в сила от 11 ноември 2021 г.)
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20217270700415
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

П  Р  О Т  О  К  О  Л

                                         град Шумен, 11.11.2021 година

 

           Шуменският административен съд, в публично съдебно заседание

на единадесети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: БИСТРА БОЙН

                                                                                                     

при участието на секретар: Вилиана Русева

Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от адм. съдия Бистра Бойн

Административно дело415 по описа за 2021 година.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

След като съобрази събраните доказателства и разпоредбата на чл. 39, ал. 5, изр. последно, която указва, че решението на съда се обявява незабавно, съдът обяви в днешно съдебно заседание решението си, ведно с мотивите.        

        Административното дело е образувано въз основа на жалба рег.№ ДА-01- 2977/10.11.2021г. по описа на ШАдмС, с правно основание чл.39 ал.5 от ИК, депозирана от Ц.М.Ц., ЕГН **********,***, ж.к.**, бл.9, вх.3, ет.5, ап.33 срещу Решение № ПВР/НС-910008-130 от 09.11.2021г. на Кмет на Община Шумен, с което ѝ е отказано да бъде изключена от списъка на заличените лица към СИК *********, гр.Шумен и да бъде включена в избирателния списък към тази секционна избирателна комисия. Излагат се доводи за незаконосъобразност на обжалвания административен акт, поради постановяването му в противоречие с материалноправните разпоредби на ИК и Конституцията, които ограничават избирателните права на жалбоподателя. Иска се отмяна на обжалваното решение, като незаконосъобразно и връщане преписката на административния орган за произнасяне, с указания да изключи жалбоподателката от списъка на заличените лица и да впише името ѝ „под черта“ в избирателния списък на СИК *********. Оспорващият претендира   присъждане на направените по делото разноски.

          Ответната страна- Кмет на Община-Шумен, чрез процесуалния си представител- оспорва жалбата като неоснователна.

          Съдът, след преценка на събрания по делото съвкупен доказателствен материал, прие за установено от фактическа страна следното:

          Жалбоподателката Ц.М.Ц. е пълнолетен български гражданин с право да гласува в предстоящите на 14.11.2021г. избори за народни представители, президент и вицепрезидент. Същата е с постоянен адрес ***, ж.к.**, бл.9, вх.3, ет.5, ап.33 и настоящ адрес ***, ж.к.Фондови жилища №215 а вх.Б, ет.6 ап.42. Със заявление до кмета на общината или района, подадено между датата на утвърждаване на изборните книжа с Решение № 538-ПВР/НС от 16 септември 2021 г. на ЦИК, след издаден Указ на президента № 245 от 14.09.2021г. и не по-късно от 14 дни преди изборния ден, жалбоподателката е поискала от административния орган да бъде вписана в избирателния списък по настоящ адрес в гр.София. Искането се основава на чл.36 ал.1 от ИК и е било депозирано чрез електронно заявление през интернет страницата на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Искането е било обработено и жалбоподателката е включена в списъка на заличените лица по чл.38 от ИК.

          Със Заявление с вх.№ ПВР/НС-91-0008 от 08.11.2021г. до Кмет на Община Шумен, жалбоподателката е поискала да бъде изключена от списъка на заличените лица по чл.38 ИК за гласуването при произвеждане на изборите на 14.11.2021г. в секция №25 в гр.София, понеже основанието за включването ѝ в този списък не е налице или е отпаднало. Не посочва никакви доказателства за твърдението.

          С Решение № ПВР/НС-910008-130 от 09.11.2021г. на Кмет на Община Шумен, на жалбоподателката е отказано да бъде изключена от списъка на заличените лица към СИК *********, гр.Шумен и да бъде включена в избирателния списък към тази секционна избирателна комисия. Посочено е, че при извършена справка в ГД“ГРАО“ по избирателни списъци се е установило, че Ц.М. е вписана под №631 в списъка в секция №25 в гр.София, като за лицето е обработено искане за гласуване по настоящ адрес.

       Въз основа на установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

       Решението на Кмета на Община Шумен е индивидуален административен акт, който подлежи на самостоятелен контрол за законосъобразност. Жалбата е подадена от лице, което има правен интерес, в предвидения от закона срок от 24 часа, поради което същата е допустима.

       Съгласно разпоредбата на чл.39 ал.2 от ИК, Кметът на общината е длъжностното лице, което следва да се произнесе по искане  за изключване от списъка на заличените лица, следователно постановеният отказ, е издаден от компетентен орган. Същият е в предвидената от закона форма, като видно от съдържанието на акта, в него са изложени фактически и правни основания за издаването му. В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Административният акт е съобразен изцяло с процесуалния и материалния закон.

       Условията, организацията и реда за произвеждане на изборите в Република България са уредени в ИК. Съгласно чл.23 ал.1, избирателните списъци се съставят от общинските администрации по населените места, в които се води регистър на населението. Всеки избирател се вписва само в един избирателен списък, като принципът залегнал в чл.24 ал.2 е, че избирателните списъци се съставят по постоянен адрес, както правилно отбелязва жалбоподателят.

         Съгласно чл.36 ал.1 от ИК, избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден, като искането се прави писмено до кмета на общината, района, кметството или до кметския наместник. Органът по чл.23 ал.1 по настоящ адрес предава информация за подадените искания по ал.1 на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството не по-късно от 12 дни преди изборния ден за автоматизирано вписване на избирателя в избирателните списъци по настоящ адрес и заличаването му от избирателния списък по постоянен адрес. В настоящия казус, такова искане е било подадено в горепосочения период от време и в следствие на автоматизиран процес, жалбоподателката е вписана в избирателен списък по настоящ адрес и съответно заличена в списъка по постоянен адрес.

           Спорът по делото е дали е възможна повторна промяна в съдържанието на избирателните списъци, като лице с право на глас заяви, че желае да гласува по постоянен адрес. В ИК липсва подобна уредба. Заявление за вписване в избирателния списък може да се подава само за вписване по настоящ адрес, но не и по постоянен. По своята правна същност, исканата от жалбоподателката промяна, представлява оттегляне на заявление, като същото не е адресирано до органа, до който е подадено заявлението и за това действие липсва административен ред, предвиден в ИК.

            Поради което, жалбоподателката е предприела процедурата, съгласно чл. 39 ал.2 от ИК, при която лице, което е вписано в списъка, но има право да гласува, може да поиска да се запознае с основанието за заличаване от избирателния списък и да поиска да бъде изключено от списъка на заличените лица с писмено заявление до кмета на общината, като заявлението следва да съдържа доказателства и документи, удостоверяващи правото на лицето да гласува. В настоящия казус се иска заличаване от списък в секция №25 в гр.София, което не би могло да бъде в компетенциите на кмет на друга община, какъвто е Кметът на Община Шумен. Не се доказа и отпадане на основанието за заличаване от избирателите списъци, понеже заявлението за гласуване по настоящ адрес е налице и към момента.

        Изборният процес в Република България е строго формален и при стриктно разписани правила, което гарантира правилното му провеждане при спазване на прогласените в чл.3 от ИК принципи. Съдът намира, че нормите му не могат да се тълкуват разширително. В настоящия казус липсва ограничаване на конституционно гарантирано право на глас, понеже жалбоподателката може да го упражни по настоящ адрес, съобразно декларираното от нея желание.

         При тази нормативна уредба, съдът приема, че постановеният отказ на Кмет на Община Шумен да се допусне промяна на избирателния списък на заличените лица е законосъобразен. Поради изложените съображения съдът намира, че жалбата следва да бъде отхвърлена.

         Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.М.Ц., ЕГН **********,***, ж.к.**, бл.9, вх.3, ет.5, ап.33 срещу Решение № ПВР/НС-910008-130 от 09.11.2021г. на Кмет на Община Шумен, с което ѝ е отказано да бъде изключена от списъка на заличените лица към СИК *********, гр.Шумен и да бъде включена в избирателния списък към тази секционна избирателна комисия.        

         

          Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                            Административен съдия: