Решение по дело №493/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 5
Дата: 5 януари 2022 г. (в сила от 16 юни 2022 г.)
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20217170700493
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

5

 

Плевен, 05.01.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, втори състав, в публично съдебно заседание на тридесети ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

 

при секретар Бранимира Монова изслуша докладваното от съдията Господинов адм. дело № 493 по описа на Административен съд - Плевен за 2021 год. и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 65, ал. 4 от Закона за общинската собственост /ЗОС/.

Делото е образувано по жалба от „КАМУРА“ ЕООД, ЕИК ***, представлявана от Б.М. - управител, против Заповед № РД- 11-78/27.05.2021г. на кмета на Община Плевен, с която е разпоредено в срок от 5 дни от получаване на заповедта доброволно да бъде освободен заемания без правно основание част от имот, частна общинска собственост, представляващ терен, находящ се в гр.Плевен, ж.к.“Сторгозия“, до бл.6, УПИ IV, кв.711 по плана на гр.Плевен, чрез демонтиране на преместваемо съоръжение - павилион с площ от 14,59 кв. м., съгласно схема за разполагане от 04.11.2014г, одобрена от Главен архитект на Община Плевен.

При липса на доброволно изпълнение е насрочено принудително премахване на 18.06.2021 год.

Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна и иска отмяната ѝ, тъй като счита, че са налице допуснати нарушения на чл.61 във вр. чл.18а от АПК, касаещи връчване на уведомлението № ЖФ-26-893-2/11.05.2021 год., на което се е позовал адм. орган в мотивите на оспорената заповед. На следващо място се излагат доводи, че определеният срок от 5 дни за премахване на преместваемия обект е недостатъчен, поради което издаденият административен акт е в несъотетствие с целта на закона. Сочи се наличие на нарушение на материалния закон, а именно на чл.65, ал.1 от ЗОС, тъй като не са налице доказателства, че заеманият имот е общинска собственост. Излагат се доводи, че оспорената заповед е издадена в нарушение на чл.59 от АПК, тъй като в нея не е посочено, че теренът се ползва от дружеството без правно основание. В заключение е направено искане да бъде отменена оспорената заповед.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. С.П., който поддържа подадената жалба по изложените в нея съображения, прави искане да бъде отменена оспорената заповед и претендира присъждане на деловодни разноски.

Ответникът – Кмета на Община – Плевен, чрез юрисконсулт Б. изразява становище за неоснователност на жалбата. Твърди, че по делото се установява наличието на изтекло наемно правоотношение за въпросния терен и липсата на сключен нов наемен договор, поради което имотът се ползва без правно основание, не е освободен доброволно и за Община – Плевен единствената правна възможност е издаване на заповед на основание чл.65 от ЗОС. Във връзка с горното се прави искане да бъде отхвърлена подадената жалба. Процесуалният представител на ответника претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 65 ал.4 от Закона за общинската собственост.

От представената по делото докладна записка и 2 бр. писмени покани на л.17-19 от делото се установява, че жалбоподателят е търсен двукратно за връчване на заповедта, но не се е отзовал на оставените покани, а от протокол на л.16 е видно, че оспорената заповед е обявена на сайта на Община Плевен на 10.06.2021 год. Жалбата е депозирана на 14.09.2021 г., поради което съдът приема, че жалбоподателят е узнал за заповедта от обявлението в сайта на общината, с оглед на което счита, че същата е подадена в законния 14-дневен срок. Същата е подадена от от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че въз основа на сключен Договор за наем на общински терен от 05.01.2015 г. /л.7/ ОП „Жилфонд“ Плевен е отдало под наем на „Камура“ ЕООД част от имот – частна общинска собственост, представляващ терен, находящ се в гр. Плевен, ж.к. „Сторгозия“ до бл.6, УПИ IV, кв.711, за поставянена преместваемо съоръжение – павилион с площ 14,59 кв.м., съгласно схема за разполагане от 04.11.2014 год., одобрена от гл. архитект на Община Плевен. В чл.6 от посочения договор е определен срокът на същия, а имено 5 години, считано от датата на подписването му.

От представеното по делото Предизвестие за прекратяване на договор изх.№ 782/19.11.2019 г. /л.5/ е видно волеизявление на наемодателя за прекратяване на същия с оглед изтичане на срока му. На л.6 е приложено известие за доставяне, на което е отразено, че пощенската пратка не е потърсена.

С Уведомление № ЖФ-26-893-2/11.05.2021 год. /л.10/, издадено от кмета на Община Плевен, жалбоподателят е уведомен, че на 05.01.2020 год. срокът на договора е изтекъл, поради което следва да се счита за прекратен. В уведомлението е посочено, че имотът се ползва без правно основание и наемателят е поканен  в 5 - дневен срок от получаване на уведомлението да освободи общинския терен като демонтира преместваемото съоръжение. Предупреден е, че в случай че не освободи доброволно общинския имот, ще бъдат предприети мерки за принудителното освобождаване на терена съгласно чл. 65 от ЗОС. Дадена му е възможност на основание чл.34, ал.3 във вр. чл.35 от АПК  в 3-дневен срок от получаване на уведомлението да представи писмени обяснения или възражения.

От докладна записка на л.12 и покана на л.13 от делото се установява, че адресът на управление на дружеството е посетен двукратно за връчване на уведомлението, но не е открито лице, което да го приеме, поради което е оставена писмена покана, на която никой не се е отзовал. От протокол на л.11 от делото е видно, че въпросното уведомление е било обявено на сайта на Община Плевен на 17.05.2021 год.

С процесната кметът на Община Плевен на осн. чл. 65 ЗОС е наредил  дружеството да освободи доброволно, заемания без правно основание общински имот като демонтира разположеното в него преместваемо съоръжение  в 5-дневен срок от датата на получаване на заповедта, а при липса на доброволно изпълнение, освобождаване на имота по административен ред на 18.06.2021 г. от 10.00 ч.

В мотивите на заповедта е налице позоваване на посоченото по- горе Уведомление № ЖФ-26-893-2/11.05.2021 год., както и на обстоятелството, че в рамките на предоставения с него 5 – дневен срок имотът не е освободен и продължава да се ползва от „Камура“ ЕООД без правно основание.

Въз основа на така установеното от фактическа страна,  съдът прави следните правни изводи:

Заповедта е издадена с правно основание чл. 65 ал.1 от Закона за общинската собственост, според който общински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение или необходимостта от него е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета на общината.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя за липса на доказателства, касаещи собствеността на процесния имот. С писмо вх.№ 5502/10.11.2021 год. /л.51/ ответникът е представил Скица на поземлен имот № 15-892973-29.09.2020 год. /л.52/ и разпечатка за собственици по данни на КРНИ от АГКК /л.53/, от които се установява, че процесният имот представлява частна общинска собственост по силата на §42 от ЗОС. Общинският терен е отдаден е под наем за поставяне на преместваемо съоръжение – павилион, съгласно одобрена схема за разполагане.

Съдът счита, че наемният договор е бил надлежно прекратен, тъй като в чл.20 на същия изрично е договорено прекратяване с изтичане на срока му, а от Предизвестие за прекратяване на договор изх.№ 782/19.11.2019 г. /л.5/ е видно волеизявление на наемодателя за прекратяване на същия с оглед изтичане на срока му. С Уведомление № ЖФ-26-893-2/11.05.2021 год. собственикът на имота, представляван от кмета на общината също е направил изрично волеизявление в тази насока. Неоснователни са оплакванията на жалбоподателя за допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в нарушение на чл.61, вр. чл.18а от АПК, свързано с връчване на посоченото по-горе уведомление. Жалбоподателят е юридическо лице, а не физическо такова, което има адрес на управление съобразно ТЗ, регистриран в Търговския регистър /разпечатка от същия е приложена на л.23-24/. От представените по делото докладна записка и покана на л.12 и л.13 е видно, че адресът на управление на дружеството двукратно е посещаван в рамките на установеното работно време, но не е открито лице, което да приеме уведомлението, както и че е оставена писмена покана за явяване на управителя за връчване на уведомлението, на която той не се е отзовал. Ето защо административният орган е пристъпил към връчване на уведомлението по реда на чл.18а, ал.10 от АПК, което се удостоверява и от протокола на л.11 от делото. По този начин впрочем е извършено и връчването на процесната заповед, против която е налице подадена в законния срок жалба, с оглед което съдът счита, че не е налице допуснато нарушение на правата на жалбоподателя.

Тъй като наемното правоотношение е прекратено, а жалбоподателят не е освободил доброволно ползвания имот в указания срок и е продължил да го ползва без правно основание, са налице предпоставките за изземването му по реда на чл. 65, ал.1 ЗОС.

Заповедта е издадена от Кмета на Община - Плевен, който е материално и териториално компетентният орган, който по реда на чл. 65 ал.1 ЗОС има правомощия да изземва общински имоти на територията на общината, които се държат без правно основание. В същата са посочени правното и фактическото основание за издаването ѝ, които кореспондират помежду си.

Обстоятелството, че според жалбоподателя определеният срок за освобождаване е твърде кратък, не съставлява основание за отмяната на процесната заповед. Това е така, защото срокът на сключения договор е изтекъл още на 05.01.2020 год., което обстоятелство е било известно на управителя на дружеството. С уведомлението от 11.01.2021 год., оповестено чрез публикуването му в сайта на общината на 17.05.2021 год. също е бил предоставен 5 дневен срок за освобождаване на терена, а на жалбоподателя е предоставена възможност да направи възражения, каквито няма данни да е депозирал, включително и по отношение на срока за освобождаване на терена, който му е указан.

При тези съображения съдът намира, че заповедта е издадена при наличието на материално-правните предпоставки за изземване на общински имот със заповед на кмета на общината по чл. 65 ал.1 от ЗОС и съответства на целта на закона за законосъобразно ползване и стопанисване на общинските имоти, поради което е законосъобразна.

По изложените съображения жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този изход на делото в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение на осн. чл. 78 ал.8 ГПК в размер на 100 лв. съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 1 от АПК, съдът

 

                                Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „КАМУРА“ ЕООД, ЕИК ***, представлявана от Б.М. - управител, против Заповед № РД- 11-78/27.05.2021г. на кмета на Община Плевен, с която е разпоредено в срок от 5 дни от получаване на заповедта доброволно да бъде освободен заемания без правно основание част от имот, частна общинска собственост, представляващ терен, находящ се в гр.Плевен, ж.к.“Сторгозия“, до бл.6, УПИ IV, кв.711 по плана на гр.Плевен, чрез демонтиране на преместваемо съоръжение - павилион с площ от 14,59 кв. м., съгласно схема за разполагане от 04.11.2014г, одобрена от Главен архитект на Община Плевен.

ОСЪЖДА „КАМУРА“ ЕООД, ЕИК ***, представлявана от Б.М. - управител да заплати в полза на Община Плевен юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

 

С Ъ Д И Я: