Определение по дело №309/2019 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 януари 2020 г. (в сила от 30 април 2020 г.)
Съдия: Росица Радкова Цветкова
Дело: 20197250700309
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

 

гр. Търговище, 31.01.2020г.

 

 

Административен съд - Търговище, втори състав, в закрито съдебно заседание на тридесет и първи януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ЦВЕТКОВА

            като разгледа докладваното от председателя адм. д. № 309 по описа на АС – Търговище за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба от 11.12.2019г. и жалба от 06.01.2020г.  на „Фрут груп 83“ ЕООД – гр. Търговище, представлявано от Свилен Димов, срещу отказа на изпълнителния директор на ДФЗ – София, постановен по уведомление с вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от 04.11.2019г. Първоначално жалбата е подадена срещу мълчалив отказ, впоследствие се обосновава, че е налице изричен такъв, обективиран в писмо с изх. № 02 – 2600/6720 от 20.12.2019г., което е връчено на жалбоподателя на 03.01.2020г. Жалбоподателят чрез процесуален представител подробно обосновава допустимостта на производството и основателността на жалбата. Прави искане съдът да отмени отказа, постановен по заявление с вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от 04.11.2019г. В отрито съдебно заседание жалбата се поддържа.

Ответникът - изпълнителният директор на ДФЗ – София чрез процесуален представител оспорва допустимостта на производството, като в тази връзка се твърди, че не е налице акт, годен за административно обжалване.

Съдът първоначално е приел производството по делото за допустимо и е провел по него едно открито съдебно заседание, в което се е произнесъл по допускането, събирането и приемането на доказателства по делото. Тази първоначална преценка за допустимост на производството е неправилна, като основанията за този извод са следните:

С уведомление с  вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от 04.11.2019г. до изпълнителния директор на ДФЗ жалбоподателят е известил същия, че на основание чл. 14, ал.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. оттегля всички парцели, описани подробно в Приложение № 1, за всички схеми и мерки, по които е кандидатствал за тях през кампания 2019г. Посочил е, че подава заявлението не чрез ИСАК, тъй като поради технически или друг проблем системата не позволява подобно заявление да бъде генерирано.

С писмо с изх. № 02 – 2600/6720 от 20.12.2019г., което е връчено на жалбоподателя на 03.01.2020г., изпълнителният директор на ДФЗ го е уведомил, че по подаденото от него заявление се извършват проверки на място за цялата декларирана площ, както и други проверки от външни институции, чиито резултати са от съществено значение за процеса на администриране на подаденото от него заявление. Обобщил е, че случаят попада в хипотезата на чл. 14, ал. 6 от НАРЕДБА № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, т.е. прието е, че е налице хипотеза/хипотези, при която/които кандидатът не може да оттегли подаденото заявление.

Съдът намира, че обсъжданото писмо на изпълнителния директор на ДФЗ не представлява индивидуален административен акт, тъй като е част от процедурата по издаване на акт по заявлението на лицето за подпомагане за кампания 2019 г., респективно - не подлежи на самостоятелен съдебен контрол според изричното правило на чл. 21, ал. 5 АПК, изключващо от кръга на индивидуалните административни актове, волеизявленията, действията и бездействията, които са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални административни актове. Контролът върху законосъобразността на такива волеизявления, действия и бездействия, се извършва от съда в производството по оспорване на акта, с който горепосочените производства завършват. При липсата на нормативно установено изключение, съдебната проверка на законосъобразността на междинните действия и актове в административното производство, инициирано със заявление за подпомагане от земеделски стопанин, следва да бъде извършена едва при евентуалното оспорване на крайния акт за оторизация и разплащане за заявените за подпомагане площи. В това именно производство съдът дължи проверка на законосъобразността на основанията за отказ/намаляване на плащанията, включваща и обследване на възраженията, относими към изключването или намаляването на заявените за подпомагане площи, в т. ч. и основаните на подаденото заявление за оттегляне на такива площи. В този смисъл е и решение № 7815 от 29.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 4787/2015 г. на ВАС.

По изложените съображения съдът приема, че не е налице годен за оспорване индивидуален административен акт – било то мълчалив или изричен, постановен по уведомление с вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от 04.11.2019г.  от „Фрут груп 83“ ЕООД – гр. Търговище, представлявано от Свилен Димов до Изпълнителния директор на ДФЗ, поради което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено.

 

 

 

            По изложените съображения и на основание чл. 159, ал.1, т.1 от АПК и чл. 253 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК,  съдът

 

                                             О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ насроченото за 04.02.2020г. открито съдебно заседание по делото.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата с вх. № от 2221 от 11.12.2019г. и жалбата с вх. № 17 от 06.01.2020г. на „Фрут груп 83“ ЕООД – гр. Търговище, представлявано от Свилен Димов, срещу отказ на изпълнителния директор на ДФЗ – София, постановен по уведомление с вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от 04.11.2019г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 309/2019г. по описа на АС - Търговище.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването му на страните в производството.

Препис от определението да се изпрати на страните. 

 

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: