ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр.
Търговище, 31.01.2020г.
Административен съд - Търговище, втори състав, в закрито съдебно
заседание на тридесет и първи януари две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ЦВЕТКОВА
като разгледа докладваното от председателя
адм. д. № 309 по описа на АС – Търговище за 2019г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Делото е образувано по жалба от 11.12.2019г. и
жалба от 06.01.2020г. на „Фрут груп 83“
ЕООД – гр. Търговище, представлявано от Свилен Димов, срещу отказа на
изпълнителния директор на ДФЗ – София, постановен по уведомление с вх. № 02 –
250 – 2600/3864 от 04.11.2019г. Първоначално жалбата е подадена срещу мълчалив
отказ, впоследствие се обосновава, че е налице изричен такъв, обективиран в писмо
с изх. № 02 – 2600/6720 от 20.12.2019г., което е връчено на жалбоподателя на
03.01.2020г. Жалбоподателят чрез процесуален представител подробно обосновава
допустимостта на производството и основателността на жалбата. Прави искане
съдът да отмени отказа, постановен по заявление с вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от
04.11.2019г. В отрито съдебно заседание жалбата се поддържа.
Ответникът - изпълнителният директор на ДФЗ –
София чрез процесуален представител оспорва допустимостта на производството,
като в тази връзка се твърди, че не е налице акт, годен за административно
обжалване.
Съдът първоначално е приел производството по
делото за допустимо и е провел по него едно открито съдебно заседание, в което
се е произнесъл по допускането, събирането и приемането на доказателства по
делото. Тази първоначална преценка за допустимост на производството е
неправилна, като основанията за този извод са следните:
С уведомление с вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от 04.11.2019г. до
изпълнителния директор на ДФЗ жалбоподателят е известил същия, че на основание
чл. 14, ал.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. оттегля всички парцели, описани
подробно в Приложение № 1, за всички схеми и мерки, по които е кандидатствал за
тях през кампания 2019г. Посочил е, че подава заявлението не чрез ИСАК, тъй
като поради технически или друг проблем системата не позволява подобно
заявление да бъде генерирано.
С писмо с изх. № 02 – 2600/6720 от 20.12.2019г.,
което е връчено на жалбоподателя на 03.01.2020г., изпълнителният директор на
ДФЗ го е уведомил, че по подаденото от него заявление се извършват проверки на
място за цялата декларирана площ, както и други проверки от външни институции,
чиито резултати са от съществено значение за процеса на администриране на
подаденото от него заявление. Обобщил е, че случаят попада в хипотезата на чл.
14, ал. 6 от НАРЕДБА № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания, т.е. прието е, че е налице
хипотеза/хипотези, при която/които кандидатът не може да оттегли подаденото
заявление.
Съдът намира, че обсъжданото писмо на
изпълнителния директор на ДФЗ не представлява индивидуален административен акт,
тъй
като е част от процедурата по издаване на акт по заявлението на лицето за
подпомагане за кампания 2019 г., респективно - не подлежи на самостоятелен
съдебен контрол според изричното правило на чл.
21, ал. 5 АПК, изключващо от кръга
на индивидуалните административни актове, волеизявленията, действията и
бездействията, които са част от производствата по издаване или изпълнение на
индивидуални административни актове. Контролът върху законосъобразността на
такива волеизявления, действия и бездействия, се извършва от съда в
производството по оспорване на акта, с който горепосочените производства
завършват. При липсата на нормативно установено изключение, съдебната проверка
на законосъобразността на междинните действия и актове в административното
производство, инициирано със заявление за подпомагане от земеделски стопанин,
следва да бъде извършена едва при евентуалното оспорване на крайния акт за
оторизация и разплащане за заявените за подпомагане площи. В това именно
производство съдът дължи проверка на законосъобразността на основанията за
отказ/намаляване на плащанията, включваща и обследване на възраженията, относими
към изключването или намаляването на заявените за подпомагане площи, в т. ч. и
основаните на подаденото заявление за оттегляне на такива площи. В този смисъл
е и решение № 7815 от 29.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 4787/2015 г. на ВАС.
По изложените съображения съдът приема, че не е
налице годен за оспорване индивидуален административен акт – било то мълчалив
или изричен, постановен по уведомление с вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от
04.11.2019г. от „Фрут груп 83“ ЕООД –
гр. Търговище, представлявано от Свилен Димов до Изпълнителния директор на ДФЗ,
поради което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството
по делото следва да бъде прекратено.
По изложените съображения и на
основание чл. 159, ал.1, т.1 от АПК и чл. 253 от ГПК във
връзка с чл. 144 от АПК, съдът
О
П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ насроченото за 04.02.2020г. открито съдебно заседание по
делото.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата с
вх. № от 2221 от 11.12.2019г. и жалбата с вх. № 17 от
06.01.2020г. на „Фрут груп 83“ ЕООД – гр. Търговище, представлявано от Свилен
Димов, срещу отказ на изпълнителния директор на ДФЗ – София, постановен по уведомление
с вх. № 02 – 250 – 2600/3864 от 04.11.2019г.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 309/2019г. по описа на АС -
Търговище.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с
частна жалба в седмодневен срок от съобщаването му на страните в
производството.
Препис от определението да се изпрати на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: