Решение по дело №733/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 92
Дата: 28 февруари 2023 г. (в сила от 28 февруари 2023 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20227100700733
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 92/28.02.2023 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на седми февруари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

КРАСИМИРА ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

СИЛВИЯ САНДЕВА

 

НЕЛИ КАМЕНСКА

 

При участието на прокурора ПЛАМЕН НИКОЛОВ и секретаря СТОЙКА КОЛЕВА разгледа докладваното от съдия Силвия Сандева к.адм.д. № 733/2022 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК.

Образувано е по подадена чрез пълномощник касационна жалба от община Добричка срещу решение № 334/20.09.2022 г., постановено по н.а.х.д. № 130/2022 г. по описа на Районен съд - Добрич, с което е потвърдено наказателно постановление № НЯСС-257/06.12.2021 г., издадено от председателя на ДАМТН, с което на касатора за нарушение на чл. 190а, ал. 2, във вр. чл.190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите (ЗВ), на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 и ал. 4 от с.з. е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева. В жалбата се твърди, че решението е неправилно, постановено в нарушение на процесуалните правила и материалния закон. Основните възражения се свеждат до неспазване на разпоредбите на чл. 34 от ЗАНН и неправилна правна квалификация на нарушението. Счита се, че АУАН е съставен извън предвидения в чл. 34, ал. 1 от ЗАНН тримесечен срок от откриване на нарушителя, което е съществено процесуално нарушение, водещо до отмяна на наказателното постановление. Не се споделя становището на районния съд, че нарушителят е установен с последващата проверка на контролните органи. Твърди се, че както в АУАН, така и в НП е посочена дата на нарушението 01.10.2020 г., т.е. към тази дата нарушителят е бил известен на административнонаказващия орган, докато АУАН е съставен на 10.06.2021 г. Възразява се, че районният съд не е обсъдил наведените от жалбоподателя твърдения за неправилност на правната квалификация на деянието. Твърди се, че разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ не съдържа правило за поведение, което може да бъде нарушено. Тя предписва правомощията на административнонаказващия орган и не поражда задължение за трети лица. Счита се, че е налице неправилна правна квалификация на деянието, която не може да бъде изменяна от касационната инстанция и е основание за отмяна на наказателното постановление. По тези съображения се иска отмяна на съдебното решение и постановяване на друго по същество, с което да се отмени наказателното постановление.                     

Ответникът - ДАМТН, чрез процесуалния си представител, оспорва основателността на касационната жалба по съображения, подробно изложени в писмен отговор по делото. Иска решението на ДРС да бъде оставено в сила и да му бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение.   

Представителят на ДОП дава заключение, че решението на ДРС е правилно и добре мотивирано, поради което следва да бъде оставено в сила.    

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и в съответствие с разпоредбата на чл. 218, ал. 2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок, от легитимирана страна, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователна по следните съображения :

С обжалваното в настоящото производство решение на РС – Добрич е потвърдено наказателно постановление № НЯСС-257/06.12.2021 г. на председателя на ДАМТН, с което на община Добричка за нарушение на чл. 190а, ал. 2, във вр. чл.190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 и ал. 4 от с.з. е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева.

За да постанови този резултат, съдът е приел от фактическа страна, че при извършена на 31.03.2021 г. проверка на язовир „Полковник Минково“ е установено, че община Добричка като негов собственик не е изпълнила задължително предписание, дадено в констативен протокол № 05-02-12/07.04.2020 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно : да се ремонтира нивомерната рейка, със срок на изпълнение 30.09.2020 г. Изложил е доводи, че АУАН е съставен в законоустановените срокове по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, тъй като нарушението и нарушителят са открити на датата, на която е извършена проверката. Приел е, че правилно наказващият орган е квалифицирал нарушението по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, който задължава собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват предписанията на контролните органи по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. Посочил е, че няма данни процесното предписание да е отменено, поради което за общината е възникнало задължение да го изпълни в указания за това срок. Неизпълнението на предписанието е юридическият факт, пораждащ административнонаказателната отговорност на неговия адресат, като изпълнителното деяние се изразява в бездействие. Направил е извод, че общината се явява субект на нарушението в качеството си на собственик на язовира съгласно АОС № 576/18.09.1998г. Обстоятелството, че язовирът е отдаден на концесия не я освобождава от задълженията ѝ по чл. 139, ал. 1 и чл. 190а, ал. 2 и ал. 4 от ЗВ. Констатирал е, че е налице влязло в сила на 04.11.2019 г. наказателно постановление, с което общината е санкционирана за същото по вид нарушение. Приел е, че правилно наказващият орган е определил размера на имуществената санкция малко над минимума, предвиден в чл. 200, ал. 4, във вр. ал. 1, т. 39 от ЗВ, отчитайки, че нарушението е повторно съгласно § 1, т. 22 от ДР на ЗВ. Отхвърлил е като неоснователно възражението на жалбоподателя за маловажност на нарушението по съображения, че не са налице обстоятелства, които да обуславят по-ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид. Отчел е обстоятелството, че нарушението не е първо по рода си, като е налице квалифициращият признак „повторност“. Приел е, че липсата на вредоносни последици не е основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, защото нарушението е формално. Въз основа на това районният съд е стигнал до крайния правен извод, че НП е законосъобразно, в резултат на което го е потвърдил.                                   

Така постановеното решение е правилно като краен правен резултат.        

При извършената касационна проверка не се установяват допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до ограничаване на правото на защита на жалбоподателя. Фактическата обстановка е правилно установена при спазване на принципите за служебното начало и обективната истина. Районният съд е събрал и оценил всички допустими и относими доказателства и въз основа на тях е стигнал до законосъобразни фактически и правни изводи, които се споделят от настоящия съдебен състав. В решението е даден отговор на всяко възражение на жалбоподателя, като са изложени подробни съображения за това. Мотивите на съда са правилни и обосновани, поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК касационната инстанция препраща към тях.                                    

Неоснователен е доводът на жалбоподателя за неспазване на сроковете за съставяне на АУАН по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. Безспорно е, че срокът за изпълнение на даденото предписание е бил 30.09.2020 г., както и че последващата проверка от органите на ДАМТН е извършена на 31.03.2021 г., когато е установено и неизпълнението на предписанието, т.е. нарушението. Доколкото въпросът за нарушителя възниква едва след установяване на нарушението, то именно от датата на проверката започва да тече и срокът по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН за съставяне на акта, който към датата на съставяне на процесния акт не е изтекъл.

Неоснователен е и доводът на жалбоподателя за неправилна правна квалификация на нарушението по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, защото процесното деяние е подведено под хипотезата на чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, която безспорно съдържа правило за поведение, вменявайки на собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях задължението да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, както законосъобразно е приел и районният съд. В случая се касае за неизпълнение на предписание на органите на ДАМТН, поради което правилно деянието е квалифицирано като нарушение по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, а препращането към разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ е направено единствено и само за конкретизиране на вида на неизпълненото предписание.     

Ето защо, като е потвърдил наказателното постановление, районният съд е постановил едно правилно и законосъобразно решение, което следва да бъде оставено в сила на основание на чл. 221, ал. 2 от АПК.                                    

С оглед на изхода от спора и на основание чл. 63д, ал. 1 и ал. 4 от ЗАНН ответникът има право на разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определени на основание чл. 27е от НЗПП.

Водим от горното, Административният съд  

                                   

Р   Е   Ш   И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 334/20.09.2022г., постановено по н.а.х.д. № 130/2022 г. по описа на Районен съд – Добрич.        

ОСЪЖДА Община Добричка да заплати на ДАМТН сумата от 80 лева, съставляваща разноски за касационната инстанция.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         ЧЛЕНОВЕ: