РЕШЕНИЕ
№ 219
гр. Ямбол, 02.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, IX СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и девети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Николай Ив. Кирков
при участието на секретаря М. П. М.
като разгледа докладваното от Николай Ив. Кирков Административно
наказателно дело № 20212330200912 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производство е образувано по въззивна жалба на Г. Д. Т.,ЕГН:**********
против наказателно постановление № 224-А-/02.08.2021, издадено от началника на РУ
„Тунджа“ –Ямбол ,с което за нарушение на чл.16а,ал.2 от ЗЗШОС и е наложено
административно наказание глоба в размер на 500 лв.
С жалбата се твърди, че НП е незаконосъобразно, поради противоречие с материалния
закон Излага се ,че жалбоподателката не е извършила вмененото и административно
нарушение и не е следвало да бъде санкционирана на основание чл.34а от ЗЗШО.
В съдебно заседание жалбоподателката не се явява лично, но изпраща процесуален
представител, който поддържа жалбата.
След цялостна преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
С обжалваното наказателно постановление жалбоподателката е санкционирана за
нарушение на чл.16а,ал.2 от ЗЗШОС , изразяващо се в тома ,че на 13.07.2021г. около 00.45
часа в с.Тенево ,ул.“Г.С.Раковски“ № * озвучава с музикална уредба на открито в зона и
територия предназначена за жилищно строителство ,рекреационна зона и територия със
смесено предназначение.
Горната фактическа обстановка, съдът прие за установена от показанията на разпитания
по делото свидетел, както и от приложените и приобщени писмени доказателства.
1
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.
2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване,
поради което е процесуално допустима, а по същество – основателна, поради следните
съображения:
Настоящият съдебен състав изцяло споделя изложените в жалбата доводи ,че
жалбоподателката не е извършила вмененото и административно нарушение ,визирано в
нормата на чл.16а,ал.2 от ЗЗШОС. Съобразно същата се забранява озвучаването от обекти
по, ал. 1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство,
рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14, 00 до
16, 00 ч. и от 23, 00 до 8, 00 ч., с изключение на териториите на религиозни храмове,
железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за
предупреждение и оповестяване на населението при бедствия.
В конкретния случай никъде в НП и в акта не се твърди процесното използване на
музикалната уредба да е било от някой от горепосочените изрично и изчерпателно изброени
по вид обекти, при това да е било реализирано на открито място по смисъла на чл. 16а, ал. 2
от ЗЗШОС. Напротив, става ясно, че озвучаването с музика е ставало от дома на
жалбоподателката, т. е. не е от обект по, ал. 1 на горецитираната разпоредба, като не се
озвучава и открита площ. Не се твърди, а не се и доказва домът на жалбоподателката, в
който е използвана на музикалната уредба, да е обект за производство, съхраняване и
търговия или обект в областта на услугите, поради което няма как и да е реализирано от
жалбоподателката административното нарушение по чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС.
Следва да се отбележи още, че доколкото в случая е безспорно установено, че описаният
от полицейските служители шум е идвал от жилище, то приложение намира забраната на чл.
3, ал. 2, т. 3 от ЗЗШОС, съобразно който шумът в жилища и жилищни сгради, предизвикан
от съседи, не подлежи на контрол и санкциониране от ЗЗШОС, а от общинска наредба. Това
следва и от, ал. 5 на същата разпоредба на чл. 3 от ЗЗШОС, според която изискванията към
шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни сгради, се определят с
наредби на общинските съвети, приети по реда на Закона за местното самоуправление и
местната администрация.
С оглед изложените съображения, настоящият съдебен състав приема, че жалбата е
основателна, а наказателното постановление като незаконосъобразно следва да бъде
отменено.
Съдът не присъди в полза на жалбоподателя разноски по делото ,тъй като няма валидно
искане в тази насока.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът
2
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 224-А-/02.08.2021, издадено от началника на РУ
„Тунджа“ –Ямбол ,с което на Г. Д. Т.,ЕГН:********** за нарушение на чл.16а,ал.2 от
ЗЗШОС и е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лв.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – Ямбол, в 14 - дневен срок от
получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
3