Решение по дело №129/2020 на Районен съд - Исперих

Номер на акта: 36
Дата: 23 юли 2020 г. (в сила от 8 август 2020 г.)
Съдия: Юлияна Василева Цонева Йорданова
Дело: 20203310200129
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 36, 23.07.2020г., гр.Исперих

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИСПЕРИХСКИ РАЙОНЕН СЪД

На двадесет и трети юли през 2020 година,

в публично заседание, в състав:

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Юлияна ЦОНЕВА

Секретар: Детелина Витанова,

Прокурор: Валентин Цанев,

като разгледа докладваното от съдията АНД № 129 по описа за 2020 година и

 

Р   Е   Ш   И  :

 

            ПРИЗНАВА обвиняемата М.С.С., родена на ***г***, българска гражданка, живуща ***, със средно специално образование, вдовица, ЕГН-**********, неосъждана, за ВИНОВНА в това, че на 13.04.2019г. в гр.Исперих, обл.Разград, на кръстовище на ул.„Хан Аспарух“, ул.“Ахинора“ и ул.“Иван Вазов“, при управление на МПС, марка „Мерцедес“, модел „А 170 ЦДИ“, с рег.№ РР 2580 ВС, е нарушила правилата за движение по пътищата, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.5, ал.2, т.12 от ЗДвП – „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства“; чл.20, ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства , които управляват“; чл.20, ал.2 от ЗДвП  – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да  намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, с което по непредпазливост причинила средна телесна повреда на Неделчо Викторов Денчев, ЕГН-********** ***, изразяваща се в счупване на двете кости на лява подбедрица, счупване на лява капачка, счупване на лява мишнична кост и изкълчване на лява раменна става, довели до трайно затруднение в движението на левия долен и левият горен крайник, като деянието е извършено при условията на независимо съпричиняване с пострадалото лице Неделчо Викторов Денчев от гр.Исперих, обл.Разградска, който по същото време и място, при управление на велосипед, марка “Creschent“, е нарушил правилата за движение, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.20, ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства , които управляват“; чл.20, ал.2 от ЗДвП  – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да  намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, като М.С. е направила всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалия Неделчо Денчев -  престъпление  по чл.343а, ал.1, б.“а“,  във вр. с чл.343, ал.1, б.“б“, предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, като на основание чл.378, ал.4, т.1 от НПК във вр. с чл.78а, ал.1 от НК я ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и й НАЛАГА АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ “ГЛОБА” в размер на 1 000.00 (хиляда) лева.

            ВЕЩЕСТВЕНОТО ДОКАЗАТЕЛСТВО, представляващо 1 брой мъжки черен чадър, ДА СЕ ВЪРНЕ на собственика му - Неделчо Викторов Денчев, ЕГН-********** ***.

            ВЕЩЕСТВЕНОТО ДОКАЗАТЕЛСТВО, представляващо пластмасови детайли от автомобил, ДА СЕ ВЪРНАТ на собственика - М.С.С., ЕГН-********** ***.

            ОСЪЖДА, на основание чл.189, ал.3 от НПК, обвиняемата М.С.С., ЕГН-********** ДА ЗАПЛАТИ В ПОЛЗА НА Държавата, по сметка на МВР,  сумата от 823.20 (осемстотин двадесет и три лева и 20 ст) лева – направени разноски на досъдебното производство по назначените съдебно-медицинска и автготехническа експертизи.

            Решението подлежи на обжалване и протестиране пред Разградски окръжен съд в 15-дневен срок от днес.

                                                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МОТИВИ към Решение № 36/23.07.2019г. по АНД № 129/2020г. по                                                  описа на РС-гр.Исперих

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

            Производството е по реда на чл.378 от НПК по постъпило в РС-гр.Исперих Предложение на Районна прокуратура-гр.Разград, ТО-гр.Исперих за освобождаване от наказателна отговорност на М.С.С., ЕГН-********** *** - обвиняема по Досъдебно производство № 275 ЗМ-130/2019г. по описа на РУ-гр.Исперих за извършено от нея на 13.04.2019г. в гр.Исперих, обл.Разград, престъпление по чл.343а, ал.1, б.“а“, във вр. с чл.343, ал.1, б.“б“, предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, като й бъде наложено административно наказание в условията на чл.78а от НК.

            Представителят на Районна прокуратура-гр.Разград, ТО-гр.Исперих, поддържа предложението. Пледира обвиняемата да бъде призната за виновна поради доказаност на обвинението и освободена от наказателна отговорност с налагане на адм.наказание “Глоба” в минималния размер, определен от закона, предвид наличието на съпричиняване от другия участник в произшествието, както и с оглед на факта, че обвиняемата е реагирала първа и оказала помощ на пострадалия, като лично го е закарала до болничното заведение, интересувала се е от по-натъшното му лечение с оглед предприемането на адекватни мерки и се е върнала на произшествието, спазила е всички изисквания на закона, които се изискват от нея като водач. Отчита и положителните й характеристични данни.

            Обвиняемата М.С.С., ЕГН-********** ***, се явява лично пред съда и дава кратки обяснения по обвинението. Съжалява много за случилото се. Твърди, че било мъгливо време, ръмял дъжд. След сблъсъка с пострадалия човек, за което няма ясен спомен как е станало, твърди, че той повтарял в автомобила й „Ах този чадър, този чадър”, като действително й подал разтворен чадър, когато го вкарвала вътре в колата си, за да му окаже помощ. В тази връзка предполага, че самият той, с колело и с чадър, не е успял да възприеме нейния  автомобил и тя не го е видала, и така се е случило произшествието.

            Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

            Обвиняемата М.С.С., ЕГН-********** е правоспособен водач на МПС, притежаващ СУМПС № *********, издадено от МВР-гр.Разград на 10.09.2014г. и валидно до 10.09.2024г. До момента няма регистрирани нарушения като водач на МПС, които да са санкционирани с Наказателни постановления въз основа на съставени АУАН. Не е осъждана. Вдовица е, майка на две деца. Има завършено средно образование и е трудово ангажирана с търговска дейност като собственик и управител на Едноличен търговец, с месечен доход от 1 250.00 лева.

            На 13.04.2019г. се придвижвала из гр.Исперих с притежавания от нея лек автомобил, марка „Мерцедес“, модел „А 170 ЦДИ“, с рег.№ РР 2580 ВС. Времето било дъждовно и мъгливо. Около 09.30 часа на същата дата, шофирала по ул.”Ахинора” в града, като спряла на знак „Стоп” на кръстовището на същата улица с ул.„Хан Аспарух“ и ул.“Иван Вазов“. Потегляйки и навлизайки в кръстовището, по същото време, откъм ул.”Иван Вазов” навлязъл в същото кръстовище и велосипедист – свидетелят Неделчо Викторов Денчев от гр.Исперих, обл.Разградска, който управлавал велосипед, марка “Creschent“. Той пресичал кръстовището под ъгъл, а М.С. ***, подготвяйки се да спре на паркинга на хранителен магазин „Лозана”, намиращ се вляво от нея по посока на движението й, като съсредоточава вниманието и погледа си в тази посока. По този начин не е видяла и възприела идващия към нея велосипед от обратната на погледа и вниманието й посока. Скоростта й на движение, предвид, че потегля от спряло положение на знак „Стоп”, е била не по-висока от 19.24 км/ч. В този момент в нейния автомобил се блъсва велосипеда“Creschent“, управляван от Неделчо Денев. Негова скорост на движение е била около 4.2 км/ч, като държал в лявата си ръка разпънат чадър и управлявал велосипеда с една ръка на кормилото, което затруднявало запазването на баланс и контрол над велосипеда и затова темпът му на движение бил нисък. Възрастта на водача към момента на произшествието била около 60 години. Чадърът блокирал видимостта му наляво (по посока на движението му), поради което не видял и не възприел като опасност движещия се към него лек автомобил, управляван от обвиняемата. Последвал удар между двете превозни средства, като контактът (мястото на удара) е в предната дясна част на лекия автомобил и предната лява част на велосипеда.

            Въпреки уплахата си М.С. веднага предприела всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалия Неделчо Денчев, който при удара с автомобила бил паднал на земята по гръб. С помощта на мъж, който се притекъл на помощ, вдигнали постарадалия от земята и му помогнали да влезе в автомобила на обвиняемата, който бил годен за придвижване. Тя незабавно откарала пострадалия във ФСМП-гр.Исперих, където бил прегледан и му е оказана първа помощ.

            Местопроизшествието било посетено от служители и разследващ екип на РУ на МВР-гр.Исперих, които извършили оглед на место и установили участниците в ПТП-то.  При извършената им проверката не е установена употреба на алкохол у нито един от водачите, претърпели произшествието.

            Заключението на назначена автотехническа експертиза (л.61-л.66 от ДП), изследващо механизма и причините за настъпване на процесното ПТП, е категорично, като установява, че скоростта на движение и на двете пътни превозни средства е била технически съобразена с конкретната пътно-климатична обстановка, но и двамата водачи е трабвало да се убедят, че ще могат да пресекат безопасно кръстовището без да  пресекат траекторията на други участници в движението. За да предотврати произшествието М.С. е трябвало да следи постоянно изменящата се обстановка около нея, да възприеме движещия се велосипед като опасност и да предприеме спиране на разстояние не по-малко от 16.84 метра преди мястото на удара. От своя страна Неделчо  Денчев е трябвало да управлява велосипеда с две ръце на кормилото, без да държи в ръката си разтворен чадър, ограничаващ видимостта му, баланса и контрола над велосипеда. Поради ограничената видимост не е могъл да следи постоянно изменящата се обстановка около него и не е видял идващия към него автомобил. Освен това е пресичал кръстовището под ъгъл, а не по най-краткия възможен път. Следвало е да разпознае като опасност идващия към него автомобил и да предприеме спиране на разстояние не по-малко от 4.5 метра преди мястото на удара, за да бъде предотврането ПТП.

            В резултат на предизвиканото ПТП пострадалият Неделчо Викторов Денчев е получил средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на двете кости на лява подбедрица, счупване на лява капачка, счупване на лява мишнична кост и изкълчване на лява раменна става, довели до трайно затруднение в движението на левия долен и левият горен крайник. Според заключението на съдебно-медицинската експертиза (л.53-56 от ДП), установяващо вида на описаното телесно увреждане, описаните фрактури са показателни, че счупванията са причинени по директен механизъм – от удар, падане, като само комбинираната травма на лява мишнична кост най вероятно е получена по непряк механизъм – падане на лакът или изпъната ръка. При съчетаната множествена фрактура, след проведеното оперативно лечение и съобразно възрастта на пострадалия, експертизата определя оздравителен период от поне 3-4 месеца, който може да бъде удължен съобразно възрастта на пострадалия, като работоспособността са възстановява след 5-6 месеца. Според експертизата описаните увреждания могат да бъдат получени по начин, както сочат обстоятелствата по делото, а именно при ПТП, след удар на велосипеда от автомобила и последвалото презимяване на велосипедиста върху терена.

            Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи: Всички събрани и проверени по реда на НПК писмени и гласни доказателства, както и експертните заключения, установяват горната фактическа обстановка, като сочат на това, че обвиняемата М.С.С., ЕГН-********** ***, е извършила деяние, което от обективна и субективна страна осъществява състава на престъплението, в което е обвинена по чл.343а, ал.1, б.“а“,  във вр. с чл.343, ал.1, б.“б“, предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК Доказателствата установяват по категоричен и несъмнен начин деянието, дееца и вината. На 13.04.2019г. в гр.Исперих, обл.Разград, на кръстовище на ул.„Хан Аспарух“, ул.“Ахинора“ и ул.“Иван Вазов“, при управление на МПС, марка „Мерцедес“, модел „А 170 ЦДИ“, с рег.№ РР 2580 ВС, е нарушила правилата за движение по пътищата, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.5, ал.2, т.12 от ЗДвП – „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства“; чл.20, ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства , които управляват“; чл.20, ал.2 от ЗДвП  – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да  намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, с което по непредпазливост причинила средна телесна повреда на Неделчо Викторов Денчев, ЕГН-********** ***, изразяваща се в счупване на двете кости на лява подбедрица, счупване на лява капачка, счупване на лява мишнична кост и изкълчване на лява раменна става, довели до трайно затруднение в движението на левия долен и левият горен крайник, като деянието е извършено при условията на независимо съпричиняване с пострадалото лице Неделчо Викторов Денчев от гр.Исперих, обл.Разградска, който по същото време и място, при управление на велосипед, марка “Creschent“, е нарушил правилата за движение, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.20, ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства , които управляват“; чл.20, ал.2 от ЗДвП  – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да  намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, като М.С. е направила всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалия Неделчо Денчев.

            При съвкупното обсъждане на събраните доказателства, по категоричен начин се установяват времето, мястото, начина на извършване на деянието, както и предхождащите го и последвали факти и събития. За установяване механизма на възникване и протичане на процесното ПТП, причините за него и наличието на причинно-следствена връзка с настъпилите вредоносни последици, съдът кредитира изцяло, като компетентно и обосновано, заключението на назначената по делото автотехническа експертиза. С оглед на данните от свидетелските показания и обективните находки от огледа на местопроизшествието, отразени в Протокола за оглед на ПТП от 13.04.2019г., ведно с изготвен фотоалбум (л.18-л.30 от ДП) и огледа на веществените доказателства по Протокол от същата дата, ведно с направен фотоалбум (л.31-35 от ДП), експертизата дава категорични и еднозначни отговори на поставените въпроси.

            За установяване на вредоносните последици, а именно вида и характера на причинените на пострадалия Неделчо Викторов Денчев телесни увреждания допринася заключението на съдебната медицинска експертиза, която съдът също кредитира изцяло, както и медицинските документи, издадени на пострадалия относно предприетото спрямо него лечение и въстановителни процедури.

             В подкрепа на обвинението е и останалия събран писмен доказателствен материал - Справки на дрегер-показатели, документи, относими към процесните превозни средства и техните водачи – копия на Свителество за регистрация на МПС, СУМПС, застрахователна полица, Удостоверение за техническа изправност, Справка за нарутели/водачи.

            Данните за личността на обвиняемата се установяват от приложените по делото Биографична справка, Декларация за семейно и материално положение, и имотно състояние, Справка за нарушител/водач, Справка за съдимост.

            Извършеното от обвиняемата престъпление е с висока степен на обществена опасност, която се обуславя от непосредствения обект на засягане. Това са обществените отношения, свързани с безопасността на транспорта, касателно транспортните средства и съоръжения, и здравето, и живота на хората.

            От обективна страна, обстоятелството, че непосредствено след инцидента обвиняемата е направила всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалия Неделчо Денчев, обуславя квалификацията на деянието по по-леконаказуемия (привилегирован) състав, като престъпление по чл.343а, ал.1, б.“а“ от НК.

            Изпълнителното деяние се изразява в управление на МПС в нарушение на правилата за движение по пътищата, при което са настъпили съставомерните вредни последици – причиняване на средна телесна повреда на пострадалото лице - неимуществени вреди, квалифициращи престъплението като такова по чл.343, ал.1, б.”б”, предл.2 във вр. с чл.342, ал.1 от НК. Уврежданията, претърпени от пострадалия, изразяващи се в счупване на двете кости на лява подбедрица, счупване на лява капачка, счупване на лява мишнична кост и изкълчване на лява раменна става, са пряка и непосредствена последица от настъпилото ПТП, в което е участвала обвиняемата и са довели до трайно затруднение в движението на левия долен и левият горен крайник - съставомерна последица от фактическия състав на престъплението по повдигнатото обвинение, характеризираща вредоносния резултат именно като причиняване на средна телесна пореда по смисъла на чл.129, ал.2  от НК.

            Категорично е установено наличието на причинно-следствена връзка между поведението на обвиняемата М.С., като водач на участвалия в произшествието лек автомобил, марка „Мерцедес“, модел „А 170 ЦДИ“, с рег.№ РР 2580 ВС и настъпилите от деянието й вредоносни последици, в който смисъл са заключенията на обсъдените горе автотехническа експертиза и съдебно-медицинската експертиза. Но автотехническата експертиза е категорична също, че и поведението на пострадалия водач на велосипед, също е в причинна връзка с настъпване на произшествието при доказано „независимо съпричиняване”, предвид, че от негова страна също са нарушени правилата за движение по пътищата. Телесните увреждания са настъпили по време на произшествието и са причинени от сблъсъка на превозните средства, за което са допринесли и двамата участници ва ПТП-то в условията на съпричиняване и съвместен принос за настъпилите последици. 

            От субективна страна обвиняемата е действала по непредпазливост – не е предвиждала настъпването на общественоопасните последици, но е била длъжна и е могла да ги предвиди, при което съдът възприема форма на вината по чл.11, ал.3 от НК.

            За извършеното от обвиняемата непредпазливо престъпление по чл.343а, ал.1, б.“а“,  във вр. с чл.343, ал.1, б.“б“, предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, се предвижда наказание “лишаване от свобода” до 2 години или пробация. Деецът е с чисто съдебно минало, установено от представената справка за съдимост, не е освобождавана от наказателна отговорност по реда на Раздел ІV от Глава 8 от НК. От извършеното престъпление няма причинени имуществени вреди, подлежащи на възстановяване.

            Предвид гореизложеното, съдът прие кумулативно наличие на всички предпоставки на чл.78а, ал.1 от НК, даващи основание обвиняемата да бъде освободена от наказателна отговорност за извършеното от нея престъпление с налагане на административно наказание „Глоба”, което законът регламентира в границите от 1 000.00 до 5 000.00 лева.

            Съобразено с горните обстоятелства съдът прие по отношение на обвиняемата да бъде  наложено, на посоченото правно основание, административно наказание “Глоба” в минималния размер от 1 000.00 (хиляда) лева. При определянето му съдът отчита превес на смекчаващи вината и отговорността на обвиняемата обстоятелства - чистото й съдебно минало, добрите й характеристични данни като водач на МПС, ниличието на съпричиняване от страна на пострадалия по отношение на настъпилите от деянието вредоносни последици, критичното отношение към проявата, с показано правосъзнание за поправяне. Отегчаващо вината и отговорността обстоятелство е обществената опасност на извършеното транспортно престъпление, което в случая се характиризира с по-ниска такава спрямо типичните случаи, обусляващи особено тежки общественоопасни последици от самоувереното поведение на водачи, които безотговорно поставят в опасност живота и здравето на участниците в движението. Поведението на обвиняемата в процесния случай определено не сочи такива характеристики, като тя е направила всичко зависещо от нея да смекчи последиците от произшествието и е оказала необходимата адекватна  помощ на пострадалия. Все пак, проявата е основание за преосмисляне на събитието и мотивиране към поправяне на поведението към точно и стриктно съблюдаване на правилата за движение по пътищата.

            Съдът, счита, че така наложеното наказание ще изпълни изискванията на закона за превенция - да се въздейства предупредително и възпитателно върху дееца, да се поправи и превъзпита към спазване на законите. С прилагането му ще бъдат постигнати и целите на генералната превенция за превъзпитание на обществото, предвид зачестилите случаи на транспорни престъпления със сериозни и тежки вредоносни последици.

            При горния изход на делото и на основание чл.189, ал.3 от НПК, съдът осъди обвиняемата  М.С.С., ЕГН-********** да заплати в полза на Държавата, по сметка на МВР,  сумата от 823.20 (осемстотин двадесет и три лева и 20 ст) лева – направени разноски на досъдебното производство по назначените съдебно-медицинска и автготехническа експертизи.

 

            По изложените съображения, възприемайки по тази начин обективната истина по случая, ръководен от закона и своето вътрешно убеждение, съдът постанови решението си в условията на чл.378, ал.4, т.1 от НПК във вр. с чл.78а, ал.1 от НК.

 

                                                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

Съдържание на мотивите

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 36, 23.07.2020г., гр.Исперих

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИСПЕРИХСКИ РАЙОНЕН СЪД

На двадесет и трети юли през 2020 година,

в публично заседание, в състав:

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Юлияна ЦОНЕВА

Секретар: Детелина Витанова,

Прокурор: Валентин Цанев,

като разгледа докладваното от съдията АНД № 129 по описа за 2020 година и

 

Р   Е   Ш   И  :

 

            ПРИЗНАВА обвиняемата М.С.С., родена на ***г***, българска гражданка, живуща ***, със средно специално образование, вдовица, ЕГН-**********, неосъждана, за ВИНОВНА в това, че на 13.04.2019г. в гр.Исперих, обл.Разград, на кръстовище на ул.„Хан Аспарух“, ул.“Ахинора“ и ул.“Иван Вазов“, при управление на МПС, марка „Мерцедес“, модел „А 170 ЦДИ“, с рег.№ РР 2580 ВС, е нарушила правилата за движение по пътищата, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.5, ал.2, т.12 от ЗДвП – „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства“; чл.20, ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства , които управляват“; чл.20, ал.2 от ЗДвП  – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да  намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, с което по непредпазливост причинила средна телесна повреда на Неделчо Викторов Денчев, ЕГН-********** ***, изразяваща се в счупване на двете кости на лява подбедрица, счупване на лява капачка, счупване на лява мишнична кост и изкълчване на лява раменна става, довели до трайно затруднение в движението на левия долен и левият горен крайник, като деянието е извършено при условията на независимо съпричиняване с пострадалото лице Неделчо Викторов Денчев от гр.Исперих, обл.Разградска, който по същото време и място, при управление на велосипед, марка “Creschent“, е нарушил правилата за движение, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.20, ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства , които управляват“; чл.20, ал.2 от ЗДвП  – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да  намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, като М.С. е направила всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалия Неделчо Денчев -  престъпление  по чл.343а, ал.1, б.“а“,  във вр. с чл.343, ал.1, б.“б“, предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, като на основание чл.378, ал.4, т.1 от НПК във вр. с чл.78а, ал.1 от НК я ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и й НАЛАГА АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ “ГЛОБА” в размер на 1 000.00 (хиляда) лева.

            ВЕЩЕСТВЕНОТО ДОКАЗАТЕЛСТВО, представляващо 1 брой мъжки черен чадър, ДА СЕ ВЪРНЕ на собственика му - Неделчо Викторов Денчев, ЕГН-********** ***.

            ВЕЩЕСТВЕНОТО ДОКАЗАТЕЛСТВО, представляващо пластмасови детайли от автомобил, ДА СЕ ВЪРНАТ на собственика - М.С.С., ЕГН-********** ***.

            ОСЪЖДА, на основание чл.189, ал.3 от НПК, обвиняемата М.С.С., ЕГН-********** ДА ЗАПЛАТИ В ПОЛЗА НА Държавата, по сметка на МВР,  сумата от 823.20 (осемстотин двадесет и три лева и 20 ст) лева – направени разноски на досъдебното производство по назначените съдебно-медицинска и автготехническа експертизи.

            Решението подлежи на обжалване и протестиране пред Разградски окръжен съд в 15-дневен срок от днес.

                                                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МОТИВИ към Решение № 36/23.07.2019г. по АНД № 129/2020г. по                                                  описа на РС-гр.Исперих

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

            Производството е по реда на чл.378 от НПК по постъпило в РС-гр.Исперих Предложение на Районна прокуратура-гр.Разград, ТО-гр.Исперих за освобождаване от наказателна отговорност на М.С.С., ЕГН-********** *** - обвиняема по Досъдебно производство № 275 ЗМ-130/2019г. по описа на РУ-гр.Исперих за извършено от нея на 13.04.2019г. в гр.Исперих, обл.Разград, престъпление по чл.343а, ал.1, б.“а“, във вр. с чл.343, ал.1, б.“б“, предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, като й бъде наложено административно наказание в условията на чл.78а от НК.

            Представителят на Районна прокуратура-гр.Разград, ТО-гр.Исперих, поддържа предложението. Пледира обвиняемата да бъде призната за виновна поради доказаност на обвинението и освободена от наказателна отговорност с налагане на адм.наказание “Глоба” в минималния размер, определен от закона, предвид наличието на съпричиняване от другия участник в произшествието, както и с оглед на факта, че обвиняемата е реагирала първа и оказала помощ на пострадалия, като лично го е закарала до болничното заведение, интересувала се е от по-натъшното му лечение с оглед предприемането на адекватни мерки и се е върнала на произшествието, спазила е всички изисквания на закона, които се изискват от нея като водач. Отчита и положителните й характеристични данни.

            Обвиняемата М.С.С., ЕГН-********** ***, се явява лично пред съда и дава кратки обяснения по обвинението. Съжалява много за случилото се. Твърди, че било мъгливо време, ръмял дъжд. След сблъсъка с пострадалия човек, за което няма ясен спомен как е станало, твърди, че той повтарял в автомобила й „Ах този чадър, този чадър”, като действително й подал разтворен чадър, когато го вкарвала вътре в колата си, за да му окаже помощ. В тази връзка предполага, че самият той, с колело и с чадър, не е успял да възприеме нейния  автомобил и тя не го е видала, и така се е случило произшествието.

            Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

            Обвиняемата М.С.С., ЕГН-********** е правоспособен водач на МПС, притежаващ СУМПС № *********, издадено от МВР-гр.Разград на 10.09.2014г. и валидно до 10.09.2024г. До момента няма регистрирани нарушения като водач на МПС, които да са санкционирани с Наказателни постановления въз основа на съставени АУАН. Не е осъждана. Вдовица е, майка на две деца. Има завършено средно образование и е трудово ангажирана с търговска дейност като собственик и управител на Едноличен търговец, с месечен доход от 1 250.00 лева.

            На 13.04.2019г. се придвижвала из гр.Исперих с притежавания от нея лек автомобил, марка „Мерцедес“, модел „А 170 ЦДИ“, с рег.№ РР 2580 ВС. Времето било дъждовно и мъгливо. Около 09.30 часа на същата дата, шофирала по ул.”Ахинора” в града, като спряла на знак „Стоп” на кръстовището на същата улица с ул.„Хан Аспарух“ и ул.“Иван Вазов“. Потегляйки и навлизайки в кръстовището, по същото време, откъм ул.”Иван Вазов” навлязъл в същото кръстовище и велосипедист – свидетелят Неделчо Викторов Денчев от гр.Исперих, обл.Разградска, който управлавал велосипед, марка “Creschent“. Той пресичал кръстовището под ъгъл, а М.С. ***, подготвяйки се да спре на паркинга на хранителен магазин „Лозана”, намиращ се вляво от нея по посока на движението й, като съсредоточава вниманието и погледа си в тази посока. По този начин не е видяла и възприела идващия към нея велосипед от обратната на погледа и вниманието й посока. Скоростта й на движение, предвид, че потегля от спряло положение на знак „Стоп”, е била не по-висока от 19.24 км/ч. В този момент в нейния автомобил се блъсва велосипеда“Creschent“, управляван от Неделчо Денев. Негова скорост на движение е била около 4.2 км/ч, като държал в лявата си ръка разпънат чадър и управлявал велосипеда с една ръка на кормилото, което затруднявало запазването на баланс и контрол над велосипеда и затова темпът му на движение бил нисък. Възрастта на водача към момента на произшествието била около 60 години. Чадърът блокирал видимостта му наляво (по посока на движението му), поради което не видял и не възприел като опасност движещия се към него лек автомобил, управляван от обвиняемата. Последвал удар между двете превозни средства, като контактът (мястото на удара) е в предната дясна част на лекия автомобил и предната лява част на велосипеда.

            Въпреки уплахата си М.С. веднага предприела всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалия Неделчо Денчев, който при удара с автомобила бил паднал на земята по гръб. С помощта на мъж, който се притекъл на помощ, вдигнали постарадалия от земята и му помогнали да влезе в автомобила на обвиняемата, който бил годен за придвижване. Тя незабавно откарала пострадалия във ФСМП-гр.Исперих, където бил прегледан и му е оказана първа помощ.

            Местопроизшествието било посетено от служители и разследващ екип на РУ на МВР-гр.Исперих, които извършили оглед на место и установили участниците в ПТП-то.  При извършената им проверката не е установена употреба на алкохол у нито един от водачите, претърпели произшествието.

            Заключението на назначена автотехническа експертиза (л.61-л.66 от ДП), изследващо механизма и причините за настъпване на процесното ПТП, е категорично, като установява, че скоростта на движение и на двете пътни превозни средства е била технически съобразена с конкретната пътно-климатична обстановка, но и двамата водачи е трабвало да се убедят, че ще могат да пресекат безопасно кръстовището без да  пресекат траекторията на други участници в движението. За да предотврати произшествието М.С. е трябвало да следи постоянно изменящата се обстановка около нея, да възприеме движещия се велосипед като опасност и да предприеме спиране на разстояние не по-малко от 16.84 метра преди мястото на удара. От своя страна Неделчо  Денчев е трябвало да управлява велосипеда с две ръце на кормилото, без да държи в ръката си разтворен чадър, ограничаващ видимостта му, баланса и контрола над велосипеда. Поради ограничената видимост не е могъл да следи постоянно изменящата се обстановка около него и не е видял идващия към него автомобил. Освен това е пресичал кръстовището под ъгъл, а не по най-краткия възможен път. Следвало е да разпознае като опасност идващия към него автомобил и да предприеме спиране на разстояние не по-малко от 4.5 метра преди мястото на удара, за да бъде предотврането ПТП.

            В резултат на предизвиканото ПТП пострадалият Неделчо Викторов Денчев е получил средна телесна повреда, изразяваща се в счупване на двете кости на лява подбедрица, счупване на лява капачка, счупване на лява мишнична кост и изкълчване на лява раменна става, довели до трайно затруднение в движението на левия долен и левият горен крайник. Според заключението на съдебно-медицинската експертиза (л.53-56 от ДП), установяващо вида на описаното телесно увреждане, описаните фрактури са показателни, че счупванията са причинени по директен механизъм – от удар, падане, като само комбинираната травма на лява мишнична кост най вероятно е получена по непряк механизъм – падане на лакът или изпъната ръка. При съчетаната множествена фрактура, след проведеното оперативно лечение и съобразно възрастта на пострадалия, експертизата определя оздравителен период от поне 3-4 месеца, който може да бъде удължен съобразно възрастта на пострадалия, като работоспособността са възстановява след 5-6 месеца. Според експертизата описаните увреждания могат да бъдат получени по начин, както сочат обстоятелствата по делото, а именно при ПТП, след удар на велосипеда от автомобила и последвалото презимяване на велосипедиста върху терена.

            Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи: Всички събрани и проверени по реда на НПК писмени и гласни доказателства, както и експертните заключения, установяват горната фактическа обстановка, като сочат на това, че обвиняемата М.С.С., ЕГН-********** ***, е извършила деяние, което от обективна и субективна страна осъществява състава на престъплението, в което е обвинена по чл.343а, ал.1, б.“а“,  във вр. с чл.343, ал.1, б.“б“, предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК Доказателствата установяват по категоричен и несъмнен начин деянието, дееца и вината. На 13.04.2019г. в гр.Исперих, обл.Разград, на кръстовище на ул.„Хан Аспарух“, ул.“Ахинора“ и ул.“Иван Вазов“, при управление на МПС, марка „Мерцедес“, модел „А 170 ЦДИ“, с рег.№ РР 2580 ВС, е нарушила правилата за движение по пътищата, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.5, ал.2, т.12 от ЗДвП – „Водачът на пътно превозно средство е длъжен: да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни превозни средства“; чл.20, ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства , които управляват“; чл.20, ал.2 от ЗДвП  – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да  намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, с което по непредпазливост причинила средна телесна повреда на Неделчо Викторов Денчев, ЕГН-********** ***, изразяваща се в счупване на двете кости на лява подбедрица, счупване на лява капачка, счупване на лява мишнична кост и изкълчване на лява раменна става, довели до трайно затруднение в движението на левия долен и левият горен крайник, като деянието е извършено при условията на независимо съпричиняване с пострадалото лице Неделчо Викторов Денчев от гр.Исперих, обл.Разградска, който по същото време и място, при управление на велосипед, марка “Creschent“, е нарушил правилата за движение, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“; чл.20, ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства , които управляват“; чл.20, ал.2 от ЗДвП  – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да  намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, като М.С. е направила всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалия Неделчо Денчев.

            При съвкупното обсъждане на събраните доказателства, по категоричен начин се установяват времето, мястото, начина на извършване на деянието, както и предхождащите го и последвали факти и събития. За установяване механизма на възникване и протичане на процесното ПТП, причините за него и наличието на причинно-следствена връзка с настъпилите вредоносни последици, съдът кредитира изцяло, като компетентно и обосновано, заключението на назначената по делото автотехническа експертиза. С оглед на данните от свидетелските показания и обективните находки от огледа на местопроизшествието, отразени в Протокола за оглед на ПТП от 13.04.2019г., ведно с изготвен фотоалбум (л.18-л.30 от ДП) и огледа на веществените доказателства по Протокол от същата дата, ведно с направен фотоалбум (л.31-35 от ДП), експертизата дава категорични и еднозначни отговори на поставените въпроси.

            За установяване на вредоносните последици, а именно вида и характера на причинените на пострадалия Неделчо Викторов Денчев телесни увреждания допринася заключението на съдебната медицинска експертиза, която съдът също кредитира изцяло, както и медицинските документи, издадени на пострадалия относно предприетото спрямо него лечение и въстановителни процедури.

             В подкрепа на обвинението е и останалия събран писмен доказателствен материал - Справки на дрегер-показатели, документи, относими към процесните превозни средства и техните водачи – копия на Свителество за регистрация на МПС, СУМПС, застрахователна полица, Удостоверение за техническа изправност, Справка за нарутели/водачи.

            Данните за личността на обвиняемата се установяват от приложените по делото Биографична справка, Декларация за семейно и материално положение, и имотно състояние, Справка за нарушител/водач, Справка за съдимост.

            Извършеното от обвиняемата престъпление е с висока степен на обществена опасност, която се обуславя от непосредствения обект на засягане. Това са обществените отношения, свързани с безопасността на транспорта, касателно транспортните средства и съоръжения, и здравето, и живота на хората.

            От обективна страна, обстоятелството, че непосредствено след инцидента обвиняемата е направила всичко зависещо от нея за оказване помощ на пострадалия Неделчо Денчев, обуславя квалификацията на деянието по по-леконаказуемия (привилегирован) състав, като престъпление по чл.343а, ал.1, б.“а“ от НК.

            Изпълнителното деяние се изразява в управление на МПС в нарушение на правилата за движение по пътищата, при което са настъпили съставомерните вредни последици – причиняване на средна телесна повреда на пострадалото лице - неимуществени вреди, квалифициращи престъплението като такова по чл.343, ал.1, б.”б”, предл.2 във вр. с чл.342, ал.1 от НК. Уврежданията, претърпени от пострадалия, изразяващи се в счупване на двете кости на лява подбедрица, счупване на лява капачка, счупване на лява мишнична кост и изкълчване на лява раменна става, са пряка и непосредствена последица от настъпилото ПТП, в което е участвала обвиняемата и са довели до трайно затруднение в движението на левия долен и левият горен крайник - съставомерна последица от фактическия състав на престъплението по повдигнатото обвинение, характеризираща вредоносния резултат именно като причиняване на средна телесна пореда по смисъла на чл.129, ал.2  от НК.

            Категорично е установено наличието на причинно-следствена връзка между поведението на обвиняемата М.С., като водач на участвалия в произшествието лек автомобил, марка „Мерцедес“, модел „А 170 ЦДИ“, с рег.№ РР 2580 ВС и настъпилите от деянието й вредоносни последици, в който смисъл са заключенията на обсъдените горе автотехническа експертиза и съдебно-медицинската експертиза. Но автотехническата експертиза е категорична също, че и поведението на пострадалия водач на велосипед, също е в причинна връзка с настъпване на произшествието при доказано „независимо съпричиняване”, предвид, че от негова страна също са нарушени правилата за движение по пътищата. Телесните увреждания са настъпили по време на произшествието и са причинени от сблъсъка на превозните средства, за което са допринесли и двамата участници ва ПТП-то в условията на съпричиняване и съвместен принос за настъпилите последици. 

            От субективна страна обвиняемата е действала по непредпазливост – не е предвиждала настъпването на общественоопасните последици, но е била длъжна и е могла да ги предвиди, при което съдът възприема форма на вината по чл.11, ал.3 от НК.

            За извършеното от обвиняемата непредпазливо престъпление по чл.343а, ал.1, б.“а“,  във вр. с чл.343, ал.1, б.“б“, предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, се предвижда наказание “лишаване от свобода” до 2 години или пробация. Деецът е с чисто съдебно минало, установено от представената справка за съдимост, не е освобождавана от наказателна отговорност по реда на Раздел ІV от Глава 8 от НК. От извършеното престъпление няма причинени имуществени вреди, подлежащи на възстановяване.

            Предвид гореизложеното, съдът прие кумулативно наличие на всички предпоставки на чл.78а, ал.1 от НК, даващи основание обвиняемата да бъде освободена от наказателна отговорност за извършеното от нея престъпление с налагане на административно наказание „Глоба”, което законът регламентира в границите от 1 000.00 до 5 000.00 лева.

            Съобразено с горните обстоятелства съдът прие по отношение на обвиняемата да бъде  наложено, на посоченото правно основание, административно наказание “Глоба” в минималния размер от 1 000.00 (хиляда) лева. При определянето му съдът отчита превес на смекчаващи вината и отговорността на обвиняемата обстоятелства - чистото й съдебно минало, добрите й характеристични данни като водач на МПС, ниличието на съпричиняване от страна на пострадалия по отношение на настъпилите от деянието вредоносни последици, критичното отношение към проявата, с показано правосъзнание за поправяне. Отегчаващо вината и отговорността обстоятелство е обществената опасност на извършеното транспортно престъпление, което в случая се характиризира с по-ниска такава спрямо типичните случаи, обусляващи особено тежки общественоопасни последици от самоувереното поведение на водачи, които безотговорно поставят в опасност живота и здравето на участниците в движението. Поведението на обвиняемата в процесния случай определено не сочи такива характеристики, като тя е направила всичко зависещо от нея да смекчи последиците от произшествието и е оказала необходимата адекватна  помощ на пострадалия. Все пак, проявата е основание за преосмисляне на събитието и мотивиране към поправяне на поведението към точно и стриктно съблюдаване на правилата за движение по пътищата.

            Съдът, счита, че така наложеното наказание ще изпълни изискванията на закона за превенция - да се въздейства предупредително и възпитателно върху дееца, да се поправи и превъзпита към спазване на законите. С прилагането му ще бъдат постигнати и целите на генералната превенция за превъзпитание на обществото, предвид зачестилите случаи на транспорни престъпления със сериозни и тежки вредоносни последици.

            При горния изход на делото и на основание чл.189, ал.3 от НПК, съдът осъди обвиняемата  М.С.С., ЕГН-********** да заплати в полза на Държавата, по сметка на МВР,  сумата от 823.20 (осемстотин двадесет и три лева и 20 ст) лева – направени разноски на досъдебното производство по назначените съдебно-медицинска и автготехническа експертизи.

 

            По изложените съображения, възприемайки по тази начин обективната истина по случая, ръководен от закона и своето вътрешно убеждение, съдът постанови решението си в условията на чл.378, ал.4, т.1 от НПК във вр. с чл.78а, ал.1 от НК.

 

                                                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: