Решение по дело №574/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 954
Дата: 13 май 2021 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20217180700574
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

№ 954

гр. Пловдив, 13.05.2021 год.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  – ПЛОВДИВ, ХХVI касационен състав, в открито заседание на тринадесети април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА           ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА                                ПЕТЪР КАСАБОВ

при секретаря М.Г. и с участието на прокурора КАЛОЯН ДИМИТРОВ, като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ КАНД № 574 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. 

            Образувано е по касационна жалба на ИА“Медицински надзор“, против Решение № 260636/02.12.2020г. на Районен съд - Пловдив, ХVI наказателен състав, постановено по АНД № 3342/2020г., с което е отменено Наказателно постановление № НП-13-503/18.02.2020 г., издадено от Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Медицински надзор"-гр. София, с което на д-р К.Й.К., ЕГН ********** е наложено наказание "Глоба" в размер на 3 000/три хиляди/лева за нарушение на чл. 71, т. 2 от Закона за лечебните заведения ЗЛЗ/ на основание чл. 116, ал. 1 от ЗЛЗ.

            Жалбоподателят моли да се отмени решението като незаконосъобразно. Твърди, че неправилно е приложен материалния закон.

            Ответникът К.Й.К., оспорва жалбата и моли да се потвърди решението на ПРС. Излага подробни съображения в писмен отговор.

            Представителят на Окръжна Прокуратура - Пловдив изразява становище за неоснователност на касационната жалба.

            Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните по делото и след преценка на събраните доказателства и наведените касационни основания, намери за установено следното:

            Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

          Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Районният съд е бил сезиран с жалба против Наказателно постановление № НП-13-503/18.02.2020 г. издадено от Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Медициски надзор"-гр. София, с което на д-р К.К. е наложено наказание "Глоба" в размер на 3 000/три хиляди/лева за нарушение на чл. 71, т. 2 от Закона за лечебните заведения ЗЛЗ/ на основание чл. 116, ал. 1 от ЗЛЗ.

От фактическа страна е установено, че на 01.07.2019 г. в МБАЛ-Карлово била приета пациентка на 35 години, която била бременна в последен месец. Приемната диагноза била ''Прееклампсия''. Вследствие на започнало раждане се получили усложнения и на 05.07.2019 г. бил роден мъртав плод. Постъпила жалба до ИА ''Медицински надзор'' от пациентката Дрянкова и във връзка с това била извършена проверка от контролния орган, която установила, пропуски в работата на лечебното заведение. Било установено, че за пациентката, въпреки, че е с наднормено тегло от 117кг., не била направена прогноза за раждането, както и не били отразени в пълен обем данни за плода. Раждането се водило не от акушер-гинеколог,а от специализант, липсвала медицинска документация за визитациите по време на престоя на пациентката, не била назначена и консултация с ендокринолог. Въз основа на това е прието,че е извършено нарушение по чл. 71, т. 2 от ЗЛЗ, тъй като д-р К., като административен ръководител, началник отделение «Акушерство и гинекология» в МБАЛ-Карлово не е организирал медицинската дейност в ръководената от него структура така,че да не се допускат пропуски при оказване на медицинска помощ,както и пропуски при обективизиране и проследяване състоянието на плода,като не е контролирал своевременно изготвяне на план акушерско поведение при бременна в риск,като е оставил специализант да води раждане.

Нарушението било извършено на 05.07.2019 г. в гр. Карлово. За така извършеното нарушение е съставен АУАН, а впоследствие и обжалваното наказателно постановление.

            За да отмени наказателното постановление, районният съд, след като е разгледал събраните по делото гласни и писмени доказателства, е приел, че по фактите спор няма, а спорен се явява въпросът дали действията на жалбоподателя представляват нарушение по чл. 71, т. 2 от ЗЛЗ. Мотивирано е,че нормата на чл. 71, т. 2 ЗЛЗ е обща и отговорността е предвидена по отношение на дейността, а не спрямо конкретен лекар при осъществяване на професионалните му задължения за конкретен пациент. Изложено е,че началникът на отделение в съответно лечебно заведение е субект на административнонаказателна отговорност по чл. 116, ал. 1 ЗЛЗ и безспорно неговите права и задължения по чл. 71 ЗЛЗ са част от регламентацията на управлението и контрола на лечебните заведения за болнична медицинска помощ. Лицата, на които се възлагат и неизпълнението на което и да било от задълженията или неспазването на закона при осъществяването им не са изключени от приложното поле на санкционната разпоредба на чл. 116, ал. 1 ЗЛЗ, но е налице и изискване за посочване на нарушените законови разпоредби, тъй като тяхното непосочване или неправилна правна квалификация на фактическата обстановка би съставлявало съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на НП. В конкретния случай е прието,че липсва препратка към конкретно задължение от Правилника за устройството, дейността и вътрешния ред на МБАЛ-Карлово или в Правилника за устройството, дейността и вътрешния ред на Отделението по Акушерство и гинекология към лечебното заведение, обвързани с посочените в чл. 71, т. 2 ЗЛЗ общи за всички медицински отрасли задължения на административния ръководител в подчинената му структура. Правилникът за устройството, дейността и вътрешния ред на лечебното заведение е този, който вменява съответни задължения на Началник отделение, и който конкретен текст е следвало да бъде посочен като нарушен от страна на наказаното лице.

Решението е правилно. От гледна точка на материалния закон, нормата на чл. 71, т.2 от ЗЛЗ, която се сочи за нарушена, е обща: "Началникът на клиника, отделение и лаборатория: т.2. планира, организира, контролира и отговаря за цялостната медицинска дейност в структурата, която ръководи". Вменените в същата норма задължения са за планиране, за организиране и за контролиране на медицинската дейност. От тук, задължение за съответния ръководител е осигуряването на предварителен план за провеждане на медицинската дейност в съответната структура при конкретни хипотези, свързани със здравословното състояние на пациентите, създаването на необходимата организация за неговото изпълнение и извършването на контрол на всички нива при осъществяването на дейността.

С оспореното НП е посочено изрично,че наказанието се налага на д-р Каченов в качеството му на началник на отделение по акушерство и гинекология, посочени са и конкретните нарушения – бездействия, с които се приема,че е обективирано нарушението, но не и от какво произтичат тези именно конкретни задължения, от какъв нормативен акт, медицински стандарт или вътрешни правила на лечебното заведение.

 

Според разпоредбите на чл. 42 ЗАНН и чл. 57 ЗАНН, задължителен реквизит на АУАН и на НП е посочването на конкретните законови разпоредби, които са нарушени. Запознаването на нарушителя с тях е основен елемент от правото му на защита.

В конкретния случай, предвид на изложеното, не може да се приеме, че в АУАН и НП е спазено изискването нарушителят да е запознат с конкретните законови или подзаконови правила, които е нарушил. Посочено е само общото нарушаване на принцип за планиране, организиране и контрол от страна на лицата, изпълняващи ръководни административни функции в лечебните заведения.

Няма позоваване в АУАН и в НП поне на конкретен медицински стандарт, а още по малко на конкретно правило от медицински стандарт или вътрешни правила.

Изложеното налага извод за съществено нарушено право на защита на нарушителя, доколкото не му е предоставена възможност да разбере за нарушения на кои точно конкретни изисквания от нормативен или експертен медицински характер му е наложено административно наказание. Допуснатото нарушение е от категорията на абсолютните основания за отмяна на наказателното постановление, тъй като е в нарушение на изискването за обосноваване на наказателното постановление, което от своя страна е една от гаранциите за защита на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административнонаказателното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на адресата съображенията, въз основа на които административно-наказващият орган е пристъпил към налагане на конкретно административно наказание. Това подпомага лицето, чиято юридическа отговорност е ангажирана в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива актове. От друга страна, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола за законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт.

Ето защо обжалваното решение ще се остави в сила.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260636/02.12.2020г. на Районен съд - Пловдив, ХVI наказателен състав, постановено по АНД № 3342/2020г.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: