Решение по дело №2408/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2350
Дата: 17 декември 2020 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20207180702408
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№2350/17.12.2020г.

 

Град Пловдив, 17.12.2020 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХХІІ касационен състав, в публично заседание на двадесет и първи октомври две хиляди и двадесета  година, в състав:

                     Председател: Анелия Харитева

                           Членове: Стоил Ботев         Георги Пасков

при секретар Севдалина Дункова и с участието на прокурора Данаила Станкова, като разгледа докладваното от съдия Харитева к.а.н.д. № 2408 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационно производство по чл.63 ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на ТД Пловдив на НАП против решение № 260119 от 01.09.2020 г., постановено по а.н.д. № 3683 по описа на Пловдивския районен съд за 2020 година, с което е отменено наказателно постановление № 497706-F533896 от 02.03.2020 г. на директора на Дирекция „Обслужване“ към ТД Пловдив на НАП, с което на „Индустриален въжен достъп, обучение и обслужване в открито море – Иратос“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул. „Горолом“ № 8, ет.2, представлявано от управителя Л.Б.М., на основание чл.180, ал.2, вр. ал.1 ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 1 213,96 лева за административно нарушение по чл.180, ал.2, вр. ал.1, вр. чл.102,.ал.3,т.1, вр. чл.86, ал.1 и 2, вр. чл.117, ал.1, т.1 ЗДДС.

Според касатора решението е необосновано и постановено при съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Иска се отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на наказателното постановление, както и присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва касационната жалба и моли тя да бъде отхвърлена по съображенията, изложени в отговора.

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да се остави без уважение.

Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав, намира, че касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, от страна по делото, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, във връзка с чл.63, ал.1 ЗАНН, е основателна поради следните съображения:

За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление не покриват минимално необходимите изисквания по чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН, тъй като в тях липсва пълно и ясно описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават. Според районния съд основният съставомерен факт, за да възникне отговорността на жалбоподателя по ЗДДС в процесния казус, е да се установи, че за периода 01.02.2018 г. – 28.02.2018 г. той е получил услуги на обща стойност 7 283,73 лева, с място на изпълнение в страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя. И в акта за установяване на административно нарушение, и в наказателното постановление, обаче, е налице пълна липса на изложение на фактите, от които да се извърши преценка за получените услуги – стойност, място на изпълнение, облагаемост и дължимост на ДДС. Според районния съд в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление е следвало да бъдат посочени брой на доставките, извършени от наказания субект, вид, предмет на доставката и дата на извършване, а от изложеното не ставало ясно дали действително са били налице доставки на услуги на обща стойност 7 283,73 лева или са били налице изключенията по чл.10, чл.10а и чл.10б ЗДДС, дали получените доставки са били действително облагаеми по смисъла на чл.12 ЗДДС и дали не са били с нулева ставка по чл.28-чл.37 ЗДДС или освободени доставки по чл.38-50 ЗДДС, не е възможно също да бъде проверено наличието на условията по чл.82 ЗДДС, както и евентуалното приложение на чл.180а ЗДДС. Според районния съд с неначисляването на ДДС за всяка отделна доставка се допуска отделно нарушение и изискването на чл.42 и чл.57 ЗАНН за точно описание на фактическите признаци на нарушението – време, място и обстоятелства на извършване, безусловно изисква всяка доставка да се индивидуализира. Липсата на тези факти в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление нарушава правото на защита на наказаното лице.

Решението е неправилно.

Основателно е възражението на касатора за неправилно тълкуване на нормите на ЗДДС относно декларирането на доставките по ЗДДС и особените случаи на освобождаване от задължението за начисляване на ДДС, но това не са решаващите мотиви за отмяна на наказателното постановление.

Неправилен е изводът на първостепенния съд, че неначисляването на ДДС за всяка отделна доставка през съответния данъчен период представлява отделно нарушение, тъй като за нарушения от вида на процесното от значение е неизпълнението на задължението за начисляване на ДДС за съответния данъчен период (общата сума на данъка по всички доставки за периода), а не неизпълнение на задължението за посочване на данъка в данъчния документ за всяка отделна доставка.

Това е така, защото съгласно чл.86, ал.1 ЗДДС задължението за начисляване на ДДС включва три действия: 1) издаване на данъчен документ, в който данъкът е посочен на отделен ред; 2) включване на размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията по чл.125 за този данъчен период; 3) посочване на документа по т.1 в дневника за продажбите за съответния данъчен период.

Съгласно чл.87, ал.2 ЗДДС данъчният период е едномесечен за всички регистрирани лица и съвпада с календарния месец освен в случаите по глава осемнадесета. А съгласно чл.88, ал.1 ЗДДС резултатът за данъчния период е разликата между общата сума на данъка, който е изискуем от лицето за този данъчен период, и общата сума на данъчния кредит, за който е упражнено правото на приспадане през този данъчен период.

Следователно, изхождайки от механизма на начисляване на ДДС, изпълнителното деяние по чл.180, ал.1 ЗДДС – неначисляване на данък в предвидените в този закон срокове – трябва да се разбира именно като невключването на дължимия и изискуем ДДС, начислен в съответните данъчни документи по осъществените доставки, в месечната справка-декларация по ЗДДС. В този смисъл разсъжденията и изводите на първостепенния съд за наличие на отделно нарушение по всяка една доставка са неправилни и не намират опора в закона.

Необоснован е изводът на първостепенния съд, че актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление не съдържат задължителните реквизити по чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН, защото в административнонаказателната преписка се съдържа протокол № ********** от 16.12.2019 г. за извършена проверка, констатациите на който са дали основание за издаването на акта за установяване на административно нарушение и на наказателното постановление. Този протокол е цитиран както в акта за установяване на административно нарушение, така и в наказателното постановление, и в него в достатъчна степен ясно, конкретно и точно са описани доставките за процесния период – февруари 2018 г. – номерата на фактурите, предмета на доставките и тяхната стойност, които са дали основание за налагане на имуществената санкция. Т.е., изпълнени са императивните изисквания на чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН и не е налице такова съществено процесуално нарушение, което да обосновава незаконосъобразност на наказателното постановление само на това основание. Още повече, че по никакъв начин не е засегнато правото на защита на дружеството.

Необоснован е изводът на първостепенния съд за липса на доказателства за извършеното нарушение. Цитираният протокол за проверка № ********** от 16.12.2019 г. представлява официален писмен документ и съгласно чл.50, ал.1 ДОПК е доказателство за извършените от и пред органа по приходите действия и изявления и установените факти и обстоятелства, т.е., този протокол се ползва с материална доказателствена сила и тази негова доказателствена сила не е била оборена в хода на съдебното производство.

Противно на приетото от първостепенния съд, в наказателното постановление са изложени обстоятелствата, поради които наказващият орган не може да приложи привилегирования състав на чл.180а ЗДДС към конкретния случай. В този смисъл наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението и правилно е приложил санкционната норма.

Допуснатото от районния съд нарушение на материалния закон не налага връщане на делото за ново разглеждане. Фактите са правилно установени, по безспорен начин са доказани нарушението и нарушителят, правилно е квалифицирано извършеното нарушение и е определена санкционната норма, като размерът на имуществената санкция е в предвидения от закона размер на неначисления данък. Наказателното постановление е законосъобразно, защото е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и при правилно приложение на материалния закон.

С оглед всичко изложено касационната инстанция намира, че е налице касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 НПК, обжалваното решение следва да бъде отменено като неправилно и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди обжалваното наказателно постановление. С оглед изхода на делото и направеното от процесуалния представител на касатора искане за присъждане разноски за двете инстанции като основателно следва да се уважи и да бъде осъдено дружеството да заплати на НАП сумата 160 лева за юрисконсултско възнаграждение (по 80 лева за всяка инстанция с оглед правната и фактическа сложност на делото). Затова и на основание чл.63 ЗАНН, във връзка с чл.221, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, ХХІІ касационен състав,

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № 260119 от 01.09.2020 г., постановено по а.н.д. № 3683 по описа на Пловдивския районен съд за 2020 година, като вместо това ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № № 497706-F533896 от 02.03.2020 г. на директора на Дирекция „Обслужване“ към ТД Пловдив на НАП, с което на „Индустриален въжен достъп, обучение и обслужване в открито море – Иратос“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул. „Горолом“ № 8, ет.2, представлявано от управителя Л.Б.М., на основание чл.180, ал.2, вр. ал.1 ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 1 213,96 лева за административно нарушение по чл.180, ал.2, вр. ал.1, вр. чл.102,.ал.3,т.1, вр. чл.86, ал.1 и 2, вр. чл.117, ал.1, т.1 ЗДДС.

ОСЪЖДА „Индустриален въжен достъп, обучение и обслужване в открито море – Иратос“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул. „Горолом“ № 8, ет.2, представлявано от управителя Л.Б.М., да заплати на Националната агенция по приходите сумата 160 (сто и шестдесет) лева, юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

                                                                       Председател:

 

                                                                       Членове: 1.

 

                                                                                         2.