Решение по дело №963/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 561
Дата: 13 октомври 2023 г. (в сила от 25 октомври 2023 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20237150700963
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

                 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

 

     561/13.10.2023 г.

 

 

По Протокол от открито съдебно заседание на 13.10.2023г., по адм. дело № 963 по описа на Административен съд Пазарджик за 2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

На основание на чл. 58 от Изборния кодекс и чл. 98, ал. 2 от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 88 от Изборния кодекс., Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Политическа партия „Земеделски съюз „Александър Стамболийски“, представлявана от Спас Янчев Панчев, председател на партията, чрез Й.И.П. упълномощен представител на партията с посочен адрес с. Виноградец, ул. Тридесет и втора, № 4, общ. Септември, чрез процесуалния представител адв. А.П., против Решение № 135 – МИ от 26.09.2023г. по Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия Пазарджик, в частта му с която е отказано да регистрира С.С.М., като кандидат за кмет на кметство Мокрище в изборите за общински съветници и кметове в Община Пазарджик на 29.10.2023г., потвърдено с Решение № 2611-МИ от 06.10.2023 г.  и на Централната избирателна комисия.Решението подлежи на обжалване в 3-дневен срок пред ВАС.

МОТИВИ

 

 

към Решение  от 13.10.2023г., постановено по адм. дело № 963 по описа на Административен съд Пазарджик за 2022 г.

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на чл. 58 от Изборния кодекс и чл. 98, ал. 2 от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 88 от Изборния кодекс.

 

2. Образувано е по жалба на Политическа партия „Земеделски съюз „Александър Стамболийски“, представлявана от С. Я. П., председател на партията, чрез Й.И.П. упълномощен представител на партията с посочен адрес с. Виноградец, ул. Тридесет и втора, № 4, общ. Септември, чрез процесуалния представител адв. А.П., против Решение № 135 – МИ от 26.09.2023г. по Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия Пазарджик, в частта му с която е отказано да регистрира С.С.М., като кандидат за кмет на кметство Мокрище в изборите за общински съветници и кметове в Община Пазарджик на 29.10.2023г., потвърдено с Решение № 2611-МИ от 06.10.2023 г.  и на Централната избирателна комисия.

 

3. Жалбоподателя, чрез процесуалния си представител адв. П.  поддържа, че при постановяване на оспореното решение, общинската избирателна комисия, неправилно е приложила материалния закон, доколкото, М. живее постоянно от няколко години в Република България, като включително е била страна по трудов договор, сключен с българско търговско дружество.

Иска се  обжалваното решение да бъде отменено.

 

4. Общинска избирателна комисия, Пазарджик представлявана от председателя  е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи, обективирани в решенията на ОИК и ЦИК.

 

5. Заинтересованата страна С.С.М., ЕГН **********, с посочен постоянен адрес ***, чрез процесуалния си представител адв. П. е на становище, че жалбата е основателна.

 

6. Представителя на Окръжна прокуратура Пазарджик е на становище, че жалбата е неоснователна. Счита се, че в случая Общинската избирателна комисия е приложила правилно закона, като е отказа регистрация на кандидати, които нямат адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на територията на страната.

 

ІІ. За допустимостта :

 

7. Жалбата е подадена в рамките не предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което е допустима.

 

ІІІ. За фактите:

 

8. В Общинска избирателна комисия Пазарджик е постъпило последващо предложение (Приложение № 52-МИ от изборните книжа) вх. № 1- КК-1 от 25.09.2023 г. от Спас Янев Панчев, чрез Й.И.П., за регистрация на кандидатската листа на ПП „Земеделски съюз „Александър Стамболийски“ за кандидати за кмет на кметства в община Пазарджик в изборите на 29 октомври 2023 г. Партията е регистрирана за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29 октомври 2023 г. съгласно Решение № 2287-МИ от 08.09.2023 г. на ЦИК и Решение № 74- МИ от 18.09.2023 г. на ОИК Пазарджик. При направена проверка, общинската избирателна комисия е констатирала, че кандидата за кмет на кметство Мокрище С.С.М. няма настоящ адрес на територията на Република България. При това положение е прието, че съобразно разпоредбата на чл. 414 от ИК и Решение № 2460-МИ от 18.09.2023г. на ЦИК, всеки кандидат трябва да има регистриран постоянен и настоящ адрес на територията на Република България, като поне един от тях е на територията на съответната община или кметство към 28.04.2023г.

 

9. Въз основа на тези фактически и правни съображения, с Решение № 135 – МИ от 26.09.2023г. по Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия Пазарджик, е отказано да бъде регистрирана С.С.М., като кандидат за кмет на кметство Мокрище в изборите за общински съветници и кметове в Община Пазарджик на 29.10.2023г.

Решението на общинската избирателна комисия е потвърдено с Решение № 2610-МИ от 06.10.2023 г. на Централната избирателна комисия.

 

10. В хода на настоящото производство, от страна на жалбоподателя се представи, заверено копие от Трудова книжка на М. с отбелязан стаж в „А1 България“ ЕАД от 22.11.2019 г. до 02.11.2021 г.

По искане на съда, от Община Пазарджик се представи Писмо изх. № 03-15-254-001 от 12.10.2023 г., в което е удостоверено, че С.С.М., ЕГН **********,  е с регистриран постоянен адрес *** и с регистриран настоящ адрес – Великобритания от 10.04.2007 г.

 

ІV. За правото :

 

11. Съобразно, чл. 397, ал. 1 и ал. 2 от Изборния кодекс, право да бъдат избирани за общински съветници и кметове имат българските граждани, които са навършили 18 години към изборния ден включително, не са поставени под запрещение, не изтърпяват наказание лишаване от свобода и са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място. Съответно, право да бъде избиран за общински съветник има и всеки гражданин на държава – членка на Европейския съюз, който не е български гражданин, навършил е 18 години към изборния ден включително, не е поставен под запрещение, не изтърпява наказание лишаване от свобода, има статут на продължително или постоянно пребиваващ в Република България, живял е най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място и не е лишен от правото да бъде избиран в държавата членка, на която е гражданин.

Съобразно, §1, т. 5 от ДР на ИК, „Живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място" по смисъла на чл. 397 е:  а) български гражданин, който има адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на територията на съответната община или кметство; б) български гражданин, който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства на територията на Република България; в) гражданин на друга държава – членка на Европейския съюз, който има адрес на пребиваване на територията на съответната община или кметство, към дата 6 месеца преди датата на произвеждане на изборите.

Най-сетне, според чл. 94, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за гражданската регистрация, настоящ адрес е адресът, на който лицето живее. Всяко лице има само един настоящ адрес. Настоящият адрес на българските граждани, на които мястото на живеене е в чужбина, се отразява в регистъра на населението само с името на държавата, в която живеят.

 

12. Съотнасянето на описаните факти по делото с цитираната нормативна уредба, налага несъмнения извод, че по отношение на кандидата за кмет М., не е налице изискването на чл. 397 от ИК, да е живяла „…най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място…“, доколкото в случая не е проявена нито една от хипотезите, предвидени в §1, т. 5 от ДР на ИК, относно адресната регистрация на лицето.  Последно посочения законов текст, ясно и еднозначно указва, начина по който се установява наличието или отсъствието на предпоставката „… са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място….“ относно кандидатите за кметове и общински съветници. Наличието на осъществявана трудова дейност в страната или други фактически реалии в тази насока, не са предвидени като способ за установяване на проявлението на въпросната нормативно установена предпоставка.

 

 

Председател  :

 

 

Членове      1.

 

 

                        2.