Решение по дело №129/2021 на Районен съд - Пещера

Номер на акта: 11
Дата: 1 ноември 2021 г. (в сила от 9 март 2022 г.)
Съдия: Атанаска Стоянова Павлова
Дело: 20215240200129
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 11
гр. Пещера, 01.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕЩЕРА, I НАК. СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Атанаска Ст. Павлова-

Стоименова
при участието на секретаря Евгения Сл. Млячкова
като разгледа докладваното от Атанаска Ст. Павлова-Стоименова
Административно наказателно дело № 20215240200129 по описа за 2021
година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ИНФРАСТРОЙ“ЕООД ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление от гр.Брацигово, ул. „Васил Петлешков" №
33, против Наказателно постановление № 80/14.05.2021 г. на Председателя на
Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ с адрес гр.София, бул.
„Княз Дондуков“№8-10, с което на основание чл. 31 ал.1 вр.чл.11ал.5 от
Закон за регулиране на водоснобдителните и канализационните услуги
/ЗРВКУ/ му е наложена имуществена санкция в размер на 20 000/ двадесет
хиляди/ лева.
Във формулираната жалба се навеждат твърдения за материално
правна и процесуално правна порочност на НП , които могат да се групират
като нарушения свързани с посочването на датата на извършване на
нарушението, погрешно посочен процент неизпълнение, неправилно
наложена санкция, неприлагане на чл. 28 от ЗАНН за маловажен случай,
позовава се на изтекла давност по чл. 34 ал.1 от ЗАНН и неспазване на срока
по чл.52 ал.1 от ЗАНН. Ангажират доказателства. Иска се неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят, се представлява от законни си
представител и адв. Д.С., като излагат подробно съображения за
незаконосъобразност на НП и се иска неговата отмяна.
Ответникът по жалбата, редовно призован, се представлява от юрк. Б.
и юрк.М.. Поддържат тезата, че НП е правилно и законосъобразно и следва да
1
бъде потвърдено. Ангажират доказателства.
Съдът, като съобрази доводите изложени в жалбата и събраните по
делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност,
прие за установено следното:
Жалбата е подадена в преклузивния 7 - дневен срок за обжалване,
изхожда от надлежна страна /санкционираното лице/, поради което е
допустима.
Разгледана по същество същата е неоснователна.
На жалбоподателя е съставен от св. А.К. гл. експ. в отдел „Контрол и
решаване на спорове –водоснабдителни и канализационни услуги“ ГД ВКУ
при КЕВР , АУАН №ВК-59/01.12.2020г. за това, че : „с Решение № БП-Ц-2 от
22.03.2018 г. Комисия за енергийно и водно регулиране е одобрила на
„Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово бизнес план за развитие на дружеството
за периода 2017 - 2021 г. (бизнес план) с включени в него индивидуални
годишни целеви нива на показатели за качеството на ВиК услугите по години.
Член 11, ал. 1 от ЗРВКУ посочва в т. 1 до 4 вкл. изискванията, на които трябва
да отговаря предложения от ВиК оператора бизнес план, за да бъде одобрен
от КЕВР. Съгласно чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗРВКУ, годишните целеви нива на
показателите за качество на ВиК услугите трябва да са разработени с оглед
бъдещо постигане на дългосрочните нива на показателите за качество по чл.
9, ал. 2 от ЗРВКУ. Съгласно чл. 9, ал. 3 от ЗРВКУ условията и редът за
формиране на годишните целеви нива на показателите за качество на ВиК
услугите се определят с наредба, приета от Министерския съвет по
предложение на Комисията, а именно - Наредба за регулиране на качеството
на водоснабдителните и канализационните услуги (НРКВКУ), приета с ПМС
№ 8 от 18.01.2016 г., обн., ДВ, бр. 6 от 22.01.2016 г., в сила от 22.01.2016 г.В
чл. 2, ал. 1 на НРКВКУ са изброени всички показатели за качество на ВиК
услугите; под т. 4 фигурира показател ПК4 - общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване. Съгласно чл. 6
от НРКВКУ показател ПК4 - общи загуби на вода във водоснабдителните
системи и срокове за тяхното намаляване се определя по два начина:1.
ПК4а - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за
тяхното намаляване (м3/км/ден); определя се чрез съотношението между
разликата на подадената вода на вход водоснабдителна система и продадената
фактурирана вода (като се изключва подадената към друг оператор вода) и
дължината на водопроводната мрежа, като полученият резултат се разделя на
365 дни - чл. 6, т. 1 от НРКВКУ; 2. ПК4б - общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%); определя се
чрез съотношението на неносеща приходи вода и подадената вода на вход
водоснабдителна система (като се изключва подадената към друг оператор
вода) - чл. 6, т. 2 от НРКВКУ.
Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 5 от ЗРВКУ, този закон цели да създаде условия
за намаляване общите загуби на вода при експлоатация на водоснабдителните
2
системи; а съгласно чл. 7, т.9 от ЗРВКУ, при осъществяване на дейността си
комисията се ръководи от принцип за насърчаване намаляването на загубите
на вода, ефективното и икономичното използване на доставените водни
количества от потребителите.
Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗРВКУ, Комисията определя максималния
размер на допустимите общи загуби на вода и годишните целеви нива по ал. 3
за тяхното ежегодно намаляване при спазване на методиката по ал. 4 и с цел
максимално съхраняване на водния ресурс и запазване на социалната
поносимост на цената на В и К услугите, като данните се публикуват.
Съгласно чл. 10, ал. 2 от ЗРВКУ, техническата част на бизнес плана
съдържа програма за постигане на годишните целеви нива на показателите за
качество на предоставяните ВиК услуги, включително и за намаляване на
загубите на вода. В одобрения с Решение № БП-Ц-2 от 22.03.2018 г. на КЕВР
бизнес план на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово за показателя ПК46 -
общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното
намаляване за единица мярка (%) за 2019 г. е заложено годишно целево ниво -
42.38%.
На 15.04.2020 г, на основание чл. 32, ал. 1 от НРКВКУ, „Инфрастрой"
ЕООД, гр. Брацигово е предоставило в КЕВР (вх. № В-17-71-5/15.04.2020 г.)
Годишен доклад на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово за изпълнението на
бизнес плана на дружеството за 2019 г. и таблични справки в електронен
модел, в които се съдържа и отчет за постигнатите годишни целеви нива на
показателите за качество на ВиК услугите за 2019 г. спрямо заложените
показатели по бизнес плана на дружеството.
Видно от приложената към годишния доклад справка № 3 „Показатели
за качество на предоставяните ВиК услуги за 2019 г.", „Инфрастрой" ЕООД,
гр. Брацигово е отчело към 31.12.2019 г. постигнато годишно ниво на
показател ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%) 43.31%. Тези загуби са формирани при
подадена вода на вход Водоснабдителна система (ВС) - 791 851 м3 и
неинкасирани количества питейна вода - 344 220 м3, видно от приложена
справка № 4 „Отчет за достигнато ниво на потребление за 2019 г.". Данните
показват неизпълнение с 2,15% спрямо заложеното годишно ниво на
показателя в одобрения бизнес план на ВиК оператора.
В изпълнение на Заповед № З-В-7 от 01.06.2020 г., изменена и
допълнена със Заповед № З-В-8 от 03.06.2020 г., Заповед № 3-В-13 от
30.07.2020 г. и Заповед № З-В-16 от 13.08.2020 г. на Председателя на
Комисията, беше извършена планова проверка на дейността на „Инфрастрой"
ЕООД, гр. Брацигово, както и на отчетните доклади за изпълнението на
бизнес плана на дружеството през 2019 г.
Съгласно чл. 38, ал. 1, изр. 1 и 2 от Методика за осъществяване на
контролните правомощия на Държавната комисия за енергийно и водно
регулиране по Закона за енергетиката и Закона за регулиране на
3
водоснабдителните и канализационните услуги, приета от ДКЕВР с
протоколно решение № 55 от 14.04.2014 г. по т. 2 за извършената проверка
беше съставен двустранен констативен протокол, връчен на 23.10.2020 г. на г-
н Иван Танев, изпълняващ длъжността управител на дружеството до
05.11.2020 г. В раздел III от същия е представена информация за разчетените
и отчетените от дружеството нива на показателите за качество, и е установено
дали заложените нива са постигнати, включително и за ПК4б:Общи загуби на
вода във водоснабдителните системи % разчет- 42,38%; отчет
43,31%; -2,15% изменение.
С писмо с вх. № В-17-51-12 от 04.11.2020 г. от „Инфрастрой" ЕООД,
гр. Брацигово представило в Комисията становището на дружеството по
направените от Комисията констатации. Видно от същото, дружеството не е
опровергало изводите относно неизпълнението на годишното целево ниво на
показателя ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г.
Съгласно чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, ВиК операторите са задължени да
изпълняват показателите за качество, определени съобразно изискванията на
ал. 1, т. 1 от същия член. Като ВиК оператор с одобрен от КЕВР бизнес план,
„Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово е бил длъжен да изпълни към 31.12.2019
г. приетото ниво на показателя ПК4б - общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г.
ВиК операторът „ИНФРАСТРОЙ" ЕООД, гр. Брацигово, като не е
изпълнил заложеното в одобрения с Решение № БП-Ц-2 от 22.03.2018 г. на
КЕВР бизнес план за развитие на дружеството годишно ниво на показателя за
качество ПК4б общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г. за ВС на обособената територия,
на която предоставя услугата „доставяне на вода на потребителите", на
01.01.2020 г. е извършил нарушение на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка
с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ - деяние наказуемо по чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ.
За извършеното нарушение е съставен Акт № ВК-59 от 01.12.2020 г., за
установяване на административно , с който е образувано административно-
наказателно производство.“
С писмо, изх. № В-17-51-13/26.11.2020 г. на КЕВР, Д.В., в качеството
му на управител на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово, със седалище и адрес
на управление: гр. Брацигово, ул. „Васил Петлешков" № 33, с ЕИК
*********, е бил поканен да се яви в Комисията за енергийно и водно
регулиране, на адрес: гр. София, бул. „Княз Ал. Дондуков" № 8-10 на
01.12.2020 г. (вторник), между 09.30 ч. и 16.00 ч., за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение по ЗРВКУ.
С писмо, с вх. № В-17-51-13/30.11.2020 г. на КЕВР, Инфрастрой"
ЕООД, гр. Брацигово, отправило молба към КЕВР актът за установяване на
административно нарушение да бъде съставен неприсъствено, съгласно чл.
40, ал. 2 от ЗАНН - поради невъзможност за лично явяване.
4
Във връзка с писмо с вх. В-17-51-13/30.11.2020 г. на КЕВР и поради
факта, че до 16.00 часа на 01.12.2020 г. Д.В., управител на „Инфрастрой"
ЕООД, гр. Брацигово (или изрично упълномощен негов представител), не се
явил в КЕВР, на основание чл. 40, ал. 2 от ЗАНН в отсъствие на нарушителя, е
съставен Акт № ВК-59 от 01.12.2020 г. за установяване на административно
нарушение (АУАН № ВК-59 от 01.12.2020 г.), с който е образувано
административно-наказателното производство.
Съгласно чл. 43, ал. 4 от ЗАНН с писмо изх. № В-17-51-13 от 02.12.2020
г. на КЕВР, съставеният АУАН № ВК-59 от 01.12.2020 г. е изпратен до кмета
на община Брацигово, за да бъде предявен и връчен на нарушителя -
„Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово, съобразно изискванията на чл. 43, ал. 5
от ЗАНН.
Видно от разписката към АУАН № ВК-59 от 01.12.2020 г., същият е
предявен и връчен лично на Д. Анг. В. - управител на „Инфрастрой" ЕООД,
гр. Брацигово на 07.12.2021г.
В законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН) в КЕВР е постъпило
писмено Становище по АУАН № ВК-59 от 01.12.2020 г. с вх. № В-17-51-14 от
14.12.2020г. от „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигов.
Във становището се твърди, че основната причина за общите загуби на
вода във водоснабдителната система в община Брацигово е остарялата
водопроводна мрежа, съставена от стари етернитови тръби, които се пукат на
различни места. Дружеството твърди, че полага големи усилия за подмяната
на тези тръби с нови и санкция по чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ би затруднило
инвестирането в подобряването на ВиК съоръженията.
Въз основа на посочения по-горе АУАН е издадено обжалваното НП №
80/14.05.2021г. на Председателя на КЕВР, с което на жалбоподателя му
наложена имуществена санкция в размер на 20 000 лева за нарушение на
чл.31 ал.1 вр.чл.11ал.5 от ЗРВКУ.
Препис от същото е връчен на упълномощен представител на
жалбоподателя на 28.05.2021 г., видно от инкорпорираната в санкционния акт
разписка като жалбата, инициирала производството пред настоящата
инстанция е депозирана на 04.06.2021 г.
При проведения непосредствен разпит на свидетеля Анелия Киркова
/актосъставител/ установената фактическа обстановка се потвърждава изцяло
по категоричен и безспорен начин. Показанията на посоченото лице са
подробни, логични и по еднопосочен начин доказват неизпълненото от
въззивника правно задължение по чл. 11, ал.5 във вр. с чл. 9, ал.2, т.4 ЗРВКУ
като същите кореспондират и с приложените по делото писмени
доказателства. Съдът кредитира показанията на св. Иван Христосков
дотолкова доколкото същият даде сведения, че често се правят ремонти на
водопреносната мрежа. Някои от ремонтите са час от бизнес плана.
Ето защо съдът кредитира приетите по делото гласни и писмени
5
доказателствени средства като безпротиворечиви.
От приетите по делото писмени и гласни доказателства се установява,
възприетата от наказващия орган фактическа обстановка- а именно , че на
01.01.2020 г. ВиК операторът „ИНФРАСТРОЙ" ЕООД, гр. Брацигово, не е
изпълнил заложеното в одобрения с Решение № БП-Ц-2 от 22.03.2018 г. на
КЕВР бизнес план за развитие на дружеството годишно ниво на показателя за
качество ПК4б общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г. за ВС на обособената територия,
на която предоставя услугата „доставяне на вода на потребителите", като е
извършил нарушение на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4
от ЗРВКУ.
Административнонаказателното производство е строго формален
процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и
юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол
върху издадените от административните органи наказателни постановления е
за законосъобразност.
В настоящия случай АУАН и издаденото, въз основа на него НП са
съставени от длъжностни лица в пределите на тяхната компетентност.
На следващо място, съдът служебно констатира, че са спазени
императивните процесуални правила при издаването на АУАН и НП –
тяхната форма и задължителни реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 40,
42, 43, ал.5, чл. 57 и чл. 58, ал.1 ЗАНН. Налице е конекситет между
установените фактически обстоятелства и тяхното възпроизвеждане в
оспорваното НП.
В конкретния случай административнонаказателното производство е
образувано със съставянето на АУАН в предвидения 3-месечен срок от
откриване на нарушителя, респективно 1-годишен срок от неизпълнението на
правното задължение. От своя страна обжалваното наказателното
постановление е постановено в законоустановения 6 – месечен срок.
Неоснователно е в случая възражението на жалбоподателя че сроковете по
чл. 34 от ЗАНН не били спазени. Това не е вярно първо защото нарушението е
открито със съставянето на Констативния протокол от дата 23.10.2020г., като
АУАН е съставен на 01.12.2020г. Следва да се посочи и че невярно се твърди
от защитата , че датата на установяване на нарушението била датата, на която
е изпратен отчета в КЕВР на 15.04.2020г. Датата на установяване на
нарушението е именно датата на констатирането му от представители на
наказващия орган и жалбоподателя , като на жалбоподателя са дадени
указания да представи допълнително сведения и документи. Предвид на
което датата на установяването не би могла да бъде преди 23.10.2020г.
Спазени са правилата и сроковете за съставяне на АУАН и спазен е и 6-
месечния срок за издаване на оспорваното НП. Едномесечния срок по чл. 52
ал.1 от ЗАНН е инструктивен и не оказва влияние върху законосъобразността
на производството.
6
Предвид на което са спазени всички давностни срокове, визирани в
ЗАНН, досежно законосъобразното ангажиране на
административнонаказателната отговорност на дружеството-жалбоподател от
формална страна.
Предвид изложеното, АУАН и НП са съставени без допуснати
съществени нарушения на процесуалния закон, които да обусловят отмяната
на атакувания санкционен акт на формално основание.
Административнонаказателната отговорност на въззивника
"ИНФРАСТРОЙ" ЕООД е ангажирана за неизпълнено правно задължение по
чл. 11, ал.5 във вр. с чл. 9, ал.2, т.4 ЗРВКУ като на основание чл. 31, ал.1
ЗРВКУ на търговското дружество е наложена "имуществена санкция" в
размер на 20 000,00 /двадесет хиляди/ лева.
По делото се установи по категоричен и безспорен начин, че на
01.01.2020 г. жалбоподателят "ИНФРАСТРОЙ" ЕООД като В и К оператор не
е изпълнило показателя за качество на В и К услугите "Общи загуби на вода
във водоснабдителната система" за 2019 г. за ВС "ИНФРАСТРОЙ" ЕООД на
територията, на която предоставя услугата "доставяне на вода на
потребителите" така, както е заложено в одобрения с решение № БП-Ц-
2/22.03.2018г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството
жалбоподател. Правилно е прието от административните органи, че
дружеството-жалбоподател е нарушило чл. 11, ал.5 във вр. с чл. 9, ал.2, т.4
ЗРВКУ, които предвиждат, че В и К операторите са задължени да изпълняват
показателите за качество, в частност този, касателно общите загуби на вода
във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване съобразно
утвърдения от КЕВР бизнес план.
Именно това е и датата на нарушението , тъй като задължението за
изпълнение на одобрения бизнес план е годишно, след изтичането на
календарната година, може да се установи дали е изпълнено или не. Не би
могло да има неизпълнение по –рано, тъй като календарната година не е
приключила. Ето защо АНО правилно е посочил датата на нарушението.
Основните качества на показателите на В и К услугите са
систематизирани в 15 отделни точни на разпоредбата на чл. 9, ал.2 ЗРВКУ.
Правното задължение по чл. 11, ал.5 от същия нормативен акт за изпълнение
на утвърдените с бизнес плана показатели за качество е единно и същото ще
бъде изпълнено стриктно при тяхното кумулативно покриване като липсата,
на който и да е тях, е основание за ангажиране на имуществена отговорност
на В и К операторите. Ето защо аргументите от процесуалния представител
на дружеството-жалбоподател , че законодателят разглежда залагането и
изпълнението на годишните показатели за качество в съвкупност не намират
нормативна опора.
В настоящия казус се установява, че от одобрения с Решение № БП-Ц-
2/22.03.2018 г на КЕВР бизнес план, за водоснабдителна система (ВС)
Основна за показателя ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните
7
системи и срокове за тяхното намаляване за единица мярка (%) за 2019 г. е
заложено годишно целево ниво - 42,38 %. На 15.04.2020 г „Инфрастрой"
ЕООД, гр. Брацигово е предоставило в КЕВР (с писмо с вх. № В-17-51-
5/15.04.2020 г.) Годишен доклад на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово за
изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019 г. и таблични справки в
електронен модел, в които се съдържа и отчет за постигнатите годишни
целеви нива на показателите за качество на ВиК услугите за 2019 г. като
справка № 3 „Показатели за качество на предоставяните ВиК услуги за 2019
г.", „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово е отчело към 31.12.2019 г.
постигнато годишно ниво на показател ПК4б - общи загуби на вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) 43,31 %.
Тези загуби са формирани при подадена вода на вход водоснабдителна
система (ВС) -791 851 м3 и неинкасирани количества питейна вода -344 220
м3, видно от приложена справка № 4 „Отчет за достигнато ниво на
потребление за 2019 г.".
Налице е превишаване на утвърдените в бизнес плана стойности като
тази информация е предоставена от самото търговско дружество, което е
гаранция за нейната достоверност, имайки предвид, че жалбоподателят не
оспорва отчетените от него данни. В разпоредбата на чл. 34, ал.1, т.1 от
Методика за определяне на допустимите загуби на вода във
водоснабдителните системи /обн. в Дв бр.43 от 26.05.2006 г., в сила от
01.06.2006 г., приета от министъра на регионалното развитие и
благоустройството с Наредба № 1 от 05.05.2006 г./ загубите на вода във ВС се
изразяват като процент от общото количество вода, постъпило във ВС – общи
загуби, който съгласно ал.4 се изчисляват по формулата Qзаг=(Q4-Q3)/Q4 *
100, където Qзаг е загубата на вода, Q3 – доставена или продадена
/фактурирана/ вода, а Q4 – общо количество вода на входа на ВС. При
съпоставяне на фиксираните в отчета на В и К оператора данни, касателно
общото количество вода на входа на ВС и фактурираната такава е видно, че
възприетите от административните органи стойности, превишаващи
минималния праг на общите загуби на вода са изчислени коректно като
същите фигурират изрично и в табличните справки - справка №3 и справка
№4 представени от жалбоподателя.
От своя страна, административнонаказващият орган правилно и
законосъобразно е приложил общата санкционна разпоредба на чл. 31, ал.1
ЗРВКУ, която предвижда отговорност за В и К оператор, който не изпълнява
задължението си по чл. 11, ал.5 от закона. Налице е пълно съответствие
между словесното описание на релевантната фактическа обстановка в акта,
очертана чрез изискуемата се конкретика, нейното последователно
възпроизвеждане в атакуваното наказателно постановление и възприетата
цифрова квалификация. Ето защо, съдът намира, че материалният закон също
е приложен правилно.
По отношение на наложената "имуществена санкция" в размер на 20
000 /двадесет хиляди/ лева, е в предвидения от закона минимален размер като
8
същата не би могла да бъде редуцирана.
Не са налице предпоставките за възприемане на процесния случай като
маловажен, което да обуслови приложното поле на общата разпоредба на чл.
28 ЗАНН. Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. по т. д. №
1/2007 г. на ОСНК на ВКС, преценката на административнонаказващия орган
за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и
подлежи на съдебен контрол. Безспорно визираният нормативен регламент е
относим и към неизпълнението на задълженията на юридическите лица и
едноличните търговци към държавата и общините при осъществяване на
дейността им по смисъла на чл. 83 ЗАНН, но преценката за неговото наличие
е фактическа и се предопределя от спецификите на всеки отделен случай.
Установените в практиката критерии за неговото дефиниране са свързани с
естеството на засегнатите обществени отношения, липсата или
незначителността на настъпилите общественоопасни последици и
обстоятелствата, при които неизпълненото правно задължение е намерило
проявление в обективната действителност – време, място, обстановка,
механизъм и т.н.. Съгласно разпоредбата на чл. 93, т.9 НК "маловажен
случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид". В
случая не би могло да се говори за липса или незначителност на вредните
последици, тъй като посоченото нарушение е формално, на просто
извършване и за довършването му не е необходимо настъпването на някакъв
допълнителен съставомерен резултат. Не е налице и третата алтернатива от
визираната дефинитивна норма, а именно "други смекчаващи обстоятелства",
които да редуцират степента на обществена вредност на нарушението
съпоставима с нарушенията от същия вид. Макар по делото да са представи
документи от жалбоподателя за направени разходи във връзка с поддържане
на вик- мрежа , то същите не биха променили извода на съда, така щото да
приеме че се касае за маловажен случай. Именно предвид остарялата мрежа е
заложен и одобрен бизнес план, който отчита евентуалните ремонтни
дейности през този четиригодишен период, както и инвестициите, които ще
направи жалбоподателя.
Съдът констатира, че съобразно изложените фактически и правни
доводи, така протеклата фаза на административнонаказателното производство
по установяване на административно нарушение и по налагане на
административно наказание не е опорочена поради допуснати съществени
процесуални нарушения, а отговорността на въззивника е ангажирана
правилно.
Ето защо, съдът намира, че така издаденото наказателно постановление
следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.
В този смисъл е и съдебната практика- Решение № 110 от 14.10.2021 г.
9
на АдмС - Ямбол по к. а. н. д. № 112/2021 г., Решение № 2077 от 25.03.2016 г.
на АдмС - София по адм. д. № 11056/2015 г. и др.
От наказващия орган е направено искане за присъждане на разноски на
основание чл. 63 ал. 5 от ЗАНН , което следва да бъде уважено в минимален
размер от 80,00 лева.
Воден от горното и на основание чл.63ал.1 ЗАНН Пещерският районен
съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 80/14.05.2021 г.
на Председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ с
адрес гр.София, бул. „Княз Дондуков“№8-10, с което на
„ИНФРАСТРОЙ“ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление
от гр.Брацигово, ул. „Васил Петлешков" № 33, представлявано от управителя
Д.В. , на основание чл. 31 ал.1 вр.чл.11ал.5 от Закон за регулиране на
водоснобдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/ е наложена
имуществена санкция в размер на 20 000/ двадесет хиляди/ лева.
ОСЪЖДА „ИНФРАСТРОЙ“ЕООД ЕИК ********* със седалище и
адрес на управление от гр.Брацигово, ул. „Васил Петлешков" № 33,
представлявано от управителя Д.В., да заплати на Комисията за енергийно и
водно регулиране /КЕВР/ с адрес гр.София, бул. „Княз Дондуков“№8-10,
представлявана от Председателя доц.д-р Иван Иванов, сторените разноски в
размер на 80,00 лева за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Пазарджишкия административен съд в 14-дневен срок от съобщението на
страните за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Пещера: _______________________
10