РЕШЕНИЕ № 2373/20.12.2019г.
гр.
в., 19.12.2019 г.,
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет и втори състав
На тридесети
октомври Година две хиляди и деветнадесета
В публично
заседание в следния състав:
Председател: Албена Славова
Секретар Незает Исаева
като разгледа
докладваното от съдията
АНД № 4392 по описа на съда за 2019 г.,
за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е образувано по жалба
на „Т.“ООД,
представлявано от Б.З.М., против НП № 458579-F503229/20.08.2019 г. на Началника на Отдел“Оперативни дейности“- в. в ЦУ на НАП, с което на дружеството е наложено
административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 500/петстотин/ лева на основание чл. 185 ал.2 вр.
с ал.1 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 33,
ал.1, от Наредба № Н-18/2006 г. на Министъра на финансите.
В жалбата се оспорва
посочената в НП фактическа обстановка. Твърди се, че деянието е несъставомерно такова, съотв. в
случая се касае за дисциплинарно нарушение съгласно чл. 207 от КТ. Излага се
становище, че случаят е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, се представлява от адв. Д., която поддържа
жалбата с наведените в нея основания. В заседание по същество се навеждат
доводи за процесуални нарушения поради извършване на част от проверката в
отсъствие на представляващо дружеството лице. Твърди се, че неправилно е
определена санкционната разпоредба. Иска се НП да бъде отменено.
Въззиваемата страна, редовно призована се представлява от юкГеоргиева, която в съдебно заседание оспорва жалбата. В заседание по същество пледира НП да бъде потвърдено като законосъобразно
и обосновано.
В хода на съдебното производство са разпитани в качеството на свидетели актосъставителя –И.С. и свидетеля по акта Х.Д.. Приобщени
са към материалите по делото материалите по АНП.
Съдът, като взе предвид
събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следното:
На 04.08.2019 г. служители при ТД на НАП –в. – св.И.С. и св. Х.Д.
– инспектори по приходите в ЦУ на НАП предприели извършване на проверка в търговски обект , находящ
се в гр.в. ,кк4З. п.“, а именно – комплекс „С.“, стопанисван от
дружеството-жалбоподател. В хода на проверката е установено, че дневниято оборот от монтирания в обекта ЕКАФП – Д.C.с ИН на ФУ: DY45109, ИН на ФП 36615145,
съгласно междинен отчет от ФП е в размер на 32 лева, сумата на служебно
въведените и изведените парични средства в касата на обекта е 0,00 лева.
Констатирано е, че фактическата наличност в касата е в размер на 28 лева.,
съгласно опис на паричните средства, изготвен от Б. А. С., служител в обекта.
Установено е, че фискалното устройство притежава функциите „служебно въведени“
и „Служебно изведени“ суми., както и че установената промяна в касовата
наличност в размер на 4 лева представлява извеждане на пари от касата, която не
е отразена на фискалното устройство в момента на извършването й с точност до
минута.
При така установените факти, св. С.
съставил на дружеството-жалбоподател АУАН за извършено нарушение на чл. 33 ал.1
от Наредба Н-18/13.12.2006 г., въз основа на който е издадено обжалваното НП, с
което на основание чл. 185 ал.1 във вр. с чл. 185
ал.2 от ЗДДС е ангажирана административно-наказателната отговорност на същото.
Съдът въз основа на
императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно
справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената
фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, подадена е в срока за
обжалване от надлежна страна и е приета от съда
за разглеждане.
Административно - наказателното производство е образувано в срока по чл. 34
от ЗАНН, а наказателното постановление е издадено в шестмесечния преклузивен срок.
Наказателно
постановление №
458579-F503229/20.08.2019 г. е издадено от компетентен орган видно от приобщеното към материалите по делото копие на
Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г.на Изпълнителния директор на НАП. Съгласно т.2.3 от цитираната заповед, АУАН е съставен от компетентно
длъжностно лице.
В
хода на административно-наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление
е съобразено с нормата на чл. 57
от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение
е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво
е обвинен и срещу какво да се
защитава и
са посочени нарушените
материално правни норми.
Съдът счита, че от събраните в хода на съдебното производство доказателства
безспорно се установява отразената в АУАН и НП фактическа обстановка. По
несъмнен начин се констатира, че към момента на проверката е съществувала
разлика между наличните в касата парични средства и сумата, разчетена от ФУ, с
което юридическото лице е нарушило разпоредбата на чл. 33, ал.1 от Наредба № 18
от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите, доколкото нормата предвижда
задължение, извън случаите на продажби
всяка промяна на касовата наличност
(начална сума, въвеждане и извеждане на пари във
и извън касата) на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Правилно е посочена и санкционната норма, въз основа на която е
ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател,
а именно разпоредбата на чл. 185 ал.2 вр. с ал.1 от
ЗДДС.
След като органът се позовава на чл. 33, ал.1 от Наредбата, той е приел, че
не се касае за неотчетени продажби, съответно не е налице неотчитане на приходи
поради което е приложима нормата на чл. 185 ал.1 от ЗДДС като правно основание
за ангажиране на административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател.
Като неоснователни бяха оценени възраженията за наличие на предпоставки за
прилагане на чл. 28 от ЗАНН. В случая се касае за формално нарушение, с
осъществяването на което всякога се застрашават обществените отношения, които е
призвана да гарантира нарушената правна норма, с оглед на което санкционираното
деяние не се отличава с малозначителност по смисъла
на чл. 9, ал.2 от НК, във вр. с чл. 28 от ЗАНН. Извършеното
нарушение е свързано с обществените отношения, предмет на регулация от ЗДДС и
Наредба № Н-18/13.12.2006 година на министъра на финансите. Целта на тези норми
е да осигурят непрекъснат и ефективен контрол върху продажбите, извършвани в
търговски обекти чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ (фискален бон)
или касова бележка от ИАСУТД (системен бон), в това число и осигуряване на
пълно съответствие между наличните парични средства у търговеца и отразеното по
фискалното устройство, с което разполага той, които обществени отношения в
случая са засегнати.
Като взе предвид, че административното наказание е наложено в минималния,
предвиден в закона размер, съдът намери, че не следва да се произнася по въпроса
за индивидуализацията на същото.
Воден
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НП №
458579-F503229/20.08.2019 г. на
Началника на Отдел“Оперативни дейности“- в. в
ЦУ на НАП, с което на „Т.“ООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 500/петстотин/
лева на основание
чл. 185 ал.2 вр.
с ал.1 от ЗДДС, за извършено нарушение
на чл. 33,
ал.1, от Наредба №
Н-18/2006 г. на Министъра на финансите.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Административен съд - в..
След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: