Решение по дело №185/2024 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 861
Дата: 8 юли 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247280700185
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 861

Ямбол, 08.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на трети юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СТОЯН ВЪЛЧЕВ
   

При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 20247280700185 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на „Г. инженеринг“ ЕООД със седалище и адрес на управление [населено място], общ.[област], [област], [улица], [ЕИК], [УРН] и [УИН]/30.11.2023 г., представлявано от управителя И. С. Г., чрез пълномощника си адвокат Д. А. А. АК-[област], със съдебен адрес [населено място], [улица]против Заповед №03-РД/1807/30.04.2024 г. на Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” гр.София, с която е отказано финансово подпомагане по Заявление за предоставяне на финансова помощ по интервенция „Преструктуриране и конверсия на лозя“, [УРН], [УИН]/30.11.2023 г. на кандидата за финансова помощ „Г. инженеринг” ЕООД с управляващото лице И. С. Г..

В жалбата се твърди, че заповедта е постановена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при неспазване на установена форма и противоречия с материалния закон, поради което се претендира за отмяната й.

В съдебно заседание за оспорващия се явява адв.А., която подържа жалбата с искане за уважаването й и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна не изпраща представител в съдебно заседание, като в писмена молба се претендира за оставяне на жалбата без уважение и за присъждане на юрискосултско възнаграждение, както и се прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят „Г. инженеринг“ ЕООД с [ЕИК], със седалище и адрес на управление [населено място], общ.[област], [област], [улица], представлявано от управителя си И. С. Г. е регистриран като земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на ЗПЗП с Уникален регистрационен номер (УРН) [УРН] в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).

Дружеството е подало в СЕУ Заявление за предоставяне на финансова помощ по Интервенция „Преструктуриране и конверсия на лозя“, Прием „Преструктуриране и конверсия на лозя“ с УИН:[УИН]/30.11.2023 г., като е приложило описаните документи, проекти и декларации.

С уведомително писмо изх.№ 01-2600/477/22.02.2024 г. дружеството е информирано за установени нередовности и/или непълноти на представените документи към заявлението за предоставяне на финансова помощ, в съответствие с което е „Г. инженеринг“ ЕООД е изпратило отговор към уведомителното писмо за отстраняване на нередовности, ведно с приложения.

Като доказателства по делото са приложени писмо № 10-277/15.04.2024 г. от Министерство на земеделието и храните; копие на осъществена кореспонденция от 27.03.2024 г. с Изпълнителна агенция по лозата и виното и отговор от 28.03.2024 г., ведно с приложена справка в ИС „Лозарски регистър“; копие на получено писмо по имейл адрес на 13.05.2024 г. от „Г. Инженеринг“ ЕООД, ведно с приложения; копие на изпратено съобщение на 13.05.2024 г. до Изпълнителна агенция по лозата и виното, във връзка с постъпилите от ползвателя документи, ведно с отговор от 17.05.2024 г. от ИАЛВ; сертификат № 463502800032020298/28.09.2020 г. за произход на винено грозде, предназначено за производство на вина със ЗНП/ЗГУ, сортови вина без ЗНП/ЗГУ, вина без ЗНП/ЗГУ; декларация с вх.№ 05-08-87/14.01.2022 г. за реколтата от грозде в съответствие с чл.8 на Регламент 436/2009 от „Г. инженеринг“ ЕООД и декларация с вх.№ 05-08-119/16.01.2023 г. за реколтата от грозде в съответствие с чл.8 на Регламент 436/2009 от „Г. инженеринг“ ЕООД.

Със Заповед №03-РД/1807/30.04.2024 г. на Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” гр.София е отказано финансово подпомагане по Заявление за предоставяне на финансова помощ по интервенция „Преструктуриране и конверсия на лозя“, [УРН], [УИН]/30.11.2023 г. на кандидата за финансова помощ „Г. инженеринг” ЕООД с управляващото лице И. С. Г..

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед №03-РД/1807/30.04.2024 г. на Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” гр.София, с която е отказано финансово подпомагане по Заявление за предоставяне на финансова помощ по интервенция „Преструктуриране и конверсия на лозя“, [УРН], [УИН]/30.11.2023 г. на кандидата за финансова помощ „Г. инженеринг” ЕООД с управляващото лице И. С. Г..

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган в рамките на правомощията му и в изискуемата писмена форма.

Разплащателната агенция по силата на чл.11а, ал.1, т.1 ЗПЗП приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки на Общата политика по рибарство, а чл.11, ал.2, т.4 ЗПЗП предвижда, че Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация, наличието на каквато и явяваща се процедурата по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз според §1, т.15 от ДР на ЗПЗП, е налице и не се спори по този въпрос.

Съгласно чл.20а ЗПЗП и Устройствения правилник на ДФЗ изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който я представлява, организира и ръководи дейността й, като взема и решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция.

Нормата на чл.20а, ал.4 ЗПЗП дава възможност на изпълнителния директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност, което понастоящем е сторено и със Заповед № 03-РД/1971/08.05.2024 г. са делегирани правомощия на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

Същевременно заповедта е постановена при съществено нарушение на административнопроизводствени правила и в противоречие с материалноправни разпоредби, което е основание за отмяната й съгласно чл.146, ал.1, т.3 и т.4 АПК.

За да постанови отказа си административният орган посочва, че след извършена административна проверка за допустимост на подаденото от кандидата заявление се установило наличие на подавани годишни декларации за реколта на заявените за подпомагане парцели единствено за 2022 г., поради което е отправено запитване до ИАЛВ за наличие или липса на подавани годишни декларации от кандидата за реколта за 2020 г. и 2021 г., откъдето е отговорено, че "Г. инженеринг" ЕООД е подало декларация за реколта от грозде за 2021 г., която поради технически проблем не е мигрирала в новата информационна система на ИАЛВ и че за 2020 г. дружеството не е подало декларация за реколта.

Поради това на основание чл.14, ал.11, т.1 във връзка с чл.8, ал.2, т.13 от Наредба № 14 от 11.09.2023 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по интервенциите в лозаро-винарския сектор, включени в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 година заявлението за предоставяне на финансова помощ, подадено в СЕУ на 30.11.2023 г., с [УИН] по интервенция „Преструктуриране и конверсия на лозя“ от „Г. Инженеринг“ ЕООД е получило пълен отказ от подпомагане.

Съгласно чл.8, ал.2, т.13 от Наредба № 14/11.09.2023 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по интервенциите в лозаро-винарския сектор, включени в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023-2027 година, в относимата си редакция (изм.-ДВ, бр.93/2023 г., в сила от 7.11.2023 г.) финансова помощ не се предоставя за парцели с винени лозя, за които не са подавани годишни декларации за реколта през последните 3 години преди подаване на заявлението за предоставяне на финансова помощ.

Разписаната процедура на чл.14, ал.1 от Наредба № 14/11.09.2023 г. предвижда, че след приключване на приема по интервенцията ДФЗ извършва административна проверка на подаденото заявление и приложените към него документи. При установяване на нередовност и/или непълнота на документите ДФЗ уведомява кандидата чрез СЕУ модул Комуникация, който в срок до 15 дни трябва да отстрани нередовностите и/или непълнотите и да предостави изисканите документи и/или писмени обяснения чрез електронната система.

В случая за констатирани нередовност и/или непълнота на документите е бил уведомен заявителят с уведомително писмо изх.№ 01-2600/477/22.02.2024 г., като в отговор на последното посочените такива са били отстранени.

Следва изрично да се акцентира, че като непълнота не е посочена липса на подавани годишни декларации за реколта през последните 3 години преди подаване на заявлението за предоставяне на финансова помощ.

Без да е уточнено кога са извършвани, в заповедта е посочено, че след административна проверка на заявлението и служебна проверка в ИС „Лозарски регистър“ към Изпълнителна агенция по лозята и виното (ИАЛВ) се установило наличие на подавани годишни декларации за реколта на заявените за подпомагане парцели единствено за 2022 г.

Поради това е направено запитване и осъществена кореспонденция от 27.03.2024 г. с Изпълнителна агенция по лозата и виното, която в отговор от 28.03.2024 г. с приложена справка в ИС „Лозарски регистър“ посочва, че "Г. инженеринг" ЕООД е подало декларация за реколта от грозде за 2021 г., която поради технически проблем не е мигрирала в новата информационна система на ИАЛВ и че за 2020 г. дружеството не е подало декларация за реколта.

По силата на чл.35 АПК решаващият орган е дллъжен да издаде индивидуалния административен акт, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени.

В съответствие с това, независимо че веднъж е била изпълнена процедурата по чл.14, ал.1 от Наредба № 14/11.09.2023 г., е следвало при констатирана липса и особено при данни за наличие на технически проблем, административният орган отново да уведоми кандидата да предостави липсващите документи или да даде обяснения.

Посоченото процесуално нарушение е съществено по своя характер, т.к. при недопускането му би се стигнало до различна фактическа обстановка, мотивираща други изводи и краен резултат.

В подкрепа на това е и обстоятелството, че в хода на съдебното дирене жалбоподателят представя декларация за реколтата от грозде в съответствие с чл.8 на Регламент 436/2009 от „Г. инженеринг“ ЕООД с вх.№ 05-08-560/27.11.2020 г., декларация за реколтата от грозде в съответствие с чл.8 на Регламент 436/2009 от „Г. инженеринг“ ЕООД с вх.№ 05-08-87/14.01.2022 г. и декларация за реколтата от грозде в съответствие с чл.8 на Регламент 436/2009 от „Г. инженеринг“ ЕООД с вх.№ 05-08-119/16.01.2023 г.

Посоченото оборва приетото от административния орган, че за 2020 г. дружеството не е подало годишна декларация за реколта и установява, че не е налице отрицателната предпоставка на чл.8, ал.2, т.13 от Наредба № 14/11.09.2023 г., което води до материалноправната незаконосъобразност на постановения на това основание отказ.

С оглед на това оспореният акт е постановен при съществено нарушение на административнопроизводствени правила и в противоречие с материалноправни разпоредби, което обуславя незаконосъобразността му съгласно чл.146, ал.1, т.3 и т.4 АПК

Предвид посоченото жалбата е основателна и заповедта следва да се отмени, а т.к. естеството на последната не позволява на съда да реши въпроса по същество, то на основание чл.173, ал.2 АПК трябва да се върне преписката на административния орган за ново произнасяне по Заявление за предоставяне на финансова помощ по интервенция „Преструктуриране и конверсия на лозя“, [УРН], [УИН]/30.11.2023 г. на кандидата за финансова помощ „Г. инженеринг” ЕООД с управляващото лице И. С. Г., при съобразяване с мотивите на настоящото решение и преценка на всички останали предпоставки за финансово подпомагане.

С оглед изхода на спора и заявените претенции следва да се отхвърли искането на ответната страна за присъждане на разноски и се осъди същата да заплати на оспорващия направените разноски по делото в общ размер на 850 лева, включващи държавна такса 50 лева и адвокатски хонорар 800 лева, който съответства на минималния размер посочен в чл.8, ал.2, т.7 от Наредба №1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за защита по дела по ЗПЗП, поради което възражението за неговата прекомерност е неоснователно.

Водим от горното и на основание чл.173, ал.2 АПК, Административен съд-Ямбол, четвърти административен състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Заповед №03-РД/1807/30.04.2024 г. на Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” гр.София, с която е отказано финансово подпомагане по Заявление за предоставяне на финансова помощ по интервенция „Преструктуриране и конверсия на лозя“, [УРН], [УИН]/30.11.2023 г. на кандидата за финансова помощ „Г. инженеринг” ЕООД с управляващото лице И. С. Г..

ВРЪЩА преписката на Държавен фонд „Земеделие” гр.София за ново произнасяне по Заявление за предоставяне на финансова помощ по интервенция „Преструктуриране и конверсия на лозя“, [УРН], [УИН]/30.11.2023 г. на кандидата за финансова помощ „Г. инженеринг” ЕООД с управляващото лице И. С. Г., при съобразяване на дадените с мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” със седалище и адрес на управление гр.София, бул."Ц.Б.III" № 136 да заплати на „Г. инженеринг“ ЕООД със седалище и адрес на управление [населено място], общ.[област], [област], [улица], [ЕИК], представлявано от управителя И. С. Г. направените по делото разноски в размер на 850 (осемстотин и петдесет) лева.

ОТХВЪРЛЯ искането на Държавен фонд „Земеделие” за присъждане на направени по делото разноски под формата на юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Съдия: