Решение по дело №163/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 842
Дата: 16 юни 2023 г.
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20237050700163
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

842

Варна, 16.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XXIX състав, в съдебно заседание на тридесети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

При секретар АНГЕЛИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА административно дело № 163 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х, Раздел І от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (Загл. изм. – ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.).

Образувано е по жалба на „Мириус 2013“ ЕООД, ЕИК *********, с управител и представляващ И.Д.Ч. против Решение № РД-02-16-3/06.01.2023 г. издадено от ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 2020 г., с което е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на кандидата „Мириус 2013“ ЕООД, включен под номер 25 в „Списък на резервните проектни предложения, подадени по реда на тяхното класиране, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране“ в сектор І „Хотелиерство и ресторантьорство“, по процедура BG16RFOP002-2.089 – „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

Жалбоподателят посочва, че е представил декларация по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, в която в т.3 е декларирано, че е малко предприятие и в т.2 е посочено, че последна приключена финансова година е 2020 г., свързано предприятие е с „К.“ АД. В изпълнение на незаконосъобразни указания дадени на 08.11.2021 г. от административния орган, жалбоподателя е подал нова декларация по чл.3 и 4 от ЗМСП, в която е посочил, че е средно предприятие, с отчетни документи за 2018 г., 2019 г. и 2020 г. Сочи, че е налице свързаност само между „Мириус 13“ ЕООД и „К.“ АД, съгласно чл.4, ал.5, т.1-3 от ЗМСП и на основание чл.4, ал.7 от ЗПСП не е налице свързаност с останалите дружества, които са свързани с „К.“ АД. Отправено е искане за отмяна на оспореното решение и присъждане на сторените разноски в производството.

Ответникът – ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г., чрез юрисконсулт посочва, че жалбоподателя е средно предприятие по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗМСП, като това се потвърждава и от декларациите представени от „Мириус 2013“ ЕООД, ведно с придружаващите ги справки. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Със Заповед №РД-16-270/19.02.2021 г. /л. 13 от адм. преписка/, издадена от ръководител на УО на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, са утвърдени пакет документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", инвестиционен проект 2. 2. "Капацитет за растеж на МСП" на ОПИК. Целта е осигуряването на оперативен капитал за българските малки предприятия, реализирали оборот над 500 000 лв. за 2019 г., за справяне с последиците от пандемията COVID-19.

С посочената заповед са одобрени Условията за кандидатстване по ОПИК 2014-2020 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" и Критерии и методология за оценка на проектни предложения /л.22 - 47/.

На 02.03.2021 г. е подаден формуляр за кандидатстване от Мириус 2013 ЕООД за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, по процедура за подбор на проекти предложения BG16RFOP002-2.089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с проектно предложение № BG16RFOP002-2.089.3831, което е включено в проверката на оценителната комисия в оперативен порядък на етап оценка на административното съответствие и допустимостта. Стойността на това финансиране по проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2. 089-3831 е следвало да бъде в размер на 50 000 лева /л.9, том І от адм. пр./

С уведомление /л. 63, 98 -104, том І от адм. пр./, на 15.10.2022 г. дружеството е уведомено, че след проведена оценка и одобрение на оценителен доклад от ръководителя на УО на ОПИК 2014 – 2020, проектното предложение на жалбоподателя е получило 25 точки и е включено в списъка на резервните проектни предложения от секторите C, G и I, одобрени за финансиране по процедурата, с максимален размер на финансовата помощ 50 000 лева. Указано е, че след представяне от страна на кандидата на документи, удостоверяващи документална допустимост на кандидата, в случай че не са налице основания за издаване на решение за отказ, ще бъде изпратен за подписване административен договор за предоставяне на помощта. С това уведомление от кандидата са изискани допълнителни документи, включително, декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП за 2020 г. Указано е на кандидата, че изисканите документи следва да бъдат представени чрез модул "Комуникация с УО" в ИСУН 2020 в отговор на изпратеното от УО искане в срок до 30 календарни дни, считано от деня, следващ отварянето на комуникацията. Крайният срок за изпълнение е бил 15.11.2021 г. /л.98, том І от адм. пр./.

С декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗСМП от 28.10.2021 г. жалбоподателят е посочил, че за 2020 г. е малко предприятие /л.71-72/ и има свързаност с „К.“ АД .

С писмо от 02.11.2021 /л.77/ жалбоподателят е уведомен от ответника за установена свързаност и с други лица.

На 08.11.2021 г. /л.81/ жалбоподателят е подал декларация, че е средно предприятие.

С Решение № РД-11-1474/19.11.2021 на ръководител на УО на ОПИК е отказана безвъзмездна финансова помощ на „Мириус 2013“ ЕООД. С Решение №11043/01.12.2022 г. по адм. дело № 6305/2022 г. на ВАС е отменено Решение № 577 от 26.04.2022 г. на Административен съд - Варна по адм. д. № 2708/2021 г. и вместо него е отменено Решение № РД-11-1474/19.11.2021 г. на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. и е изпратена преписката на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. за произнасяне съобразно дадените задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

Издадено е Решение № РД-02-16-3/06.01.2023 г. от ръководител на УО на ОПИК.

По делото е изготвена и приета съдебно – счетоводна експертиза, чиито установявания съдът ще обсъди в мотивите на решението.

С оглед установените факти съдът прави следните правни изводи:

Оспореното решение е съобщено 06.01.2023 г. на жалбоподателя. Жалбата е подадена на 13.01.2023 г. в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна с правен интерес от оспорването, поради което е допустима. Разгледана по същество жабата е неоснователна.

В Държавен вестник, бр. 51 от 1.07.2022 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗИД на ЗУСЕСИФ), с § 1 на който наименованието на закона се изменя на Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ). Съгласно § 70 от ЗИД на ЗУСЕСИФ, до приключването на програмите за програмен период 2014 – 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), разпоредбите на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми. Приетите от Министерски съвет и министъра на финансите нормативни актове до влизането в сила на този закон запазват своето действие по отношение на програмния период 2014 – 2020 г., съгласно § 71, ал. 2 от ЗИД на ЗУСЕСИФ, а съгласно § 73 законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник". Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. С оглед горното, приложима към разглеждането на настоящия спор е редакцията на закона към ДВ бр. 52 от 9.06.2020 г., при посочване на новото му наименование, в сила от 1.07.2022 г.

Съгласно чл.38, т. 3 от ЗУСЕФСУ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това. Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕФСУ, УО е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет /л.2, т.І/ е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – Министъра на икономиката.

На основание §12, ал.2 от ПЗР на Постановление №20/25.02.2022 г. на Министерски съвет – Правата и задълженията на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" на преобразуваното Министерство на икономиката, в качеството на управляващ и договарящ орган на Оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007 - 2013 г., на управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020 г., на Оперативна програма "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014 - 2020 г. и на Програмата за конкурентоспособност и иновации в предприятията 2021 - 2027 г. и в качеството й на Изпълнителна агенция по Програма ФАР, включително по договорите за безвъзмездна финансова помощ, се поемат от Министерството на иновациите и растежа.

Със Заповед № РД-02-16-209/14.10.2022 г. на министъра на иновациите и растежа е определена Илияна Илиева - главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ 2014-2020 за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УП на приоритетни оси 1,2,3,4,6 и 7 по ОПИК 2014-2020 г. Изложеното води до извод, че оспореното решение е издадено от компетентен орган.

Процесното решение е издадено в писмена форма, в него са изложени фактическите и правни основания, на които са базирани изводите на ответника, поради което липсват нарушения на чл.59, ал.2 от АПК.

По делото не е спорно, че жалбоподателят е кандидатствал с проектно предложение в процедура за подбор на проекти "Подкрепа на малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". Съобразно чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ кандидатът е бил надлежно поканен чрез модул "Комуникация с УО" в ИСУН в срок от 30-календарни дни, считано до 15.11.2021 г. да предостави посочените в поканата доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициер. На 08.11.2021 г. жалбоподателят е представил декларация по чл.3 и 4 от ЗМСП, в която е посочил, че е средно предприятие и изисканите документи, представени са справка за 2020 г.-2018 г. за обобщени параметри на предприятието, което подава декларация по чл.3 и чл.4 от ЗМСП /л.17- 28, том І от адм. пр./

Редът за предоставяне на финансова подкрепа чрез безвъзмездна финансова помощ се определя от ЗУСЕФСУ. Конкретната процедура чрез подбор на проектни предложения е една от посочените в чл. 25, ал. 1 от ЗУСЕФСУ. Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Документите трябва да са съобразени и с изискванията на чл. 59, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.

Условията за кандидатстване, включително и Критериите за допустимост, утвърдени като част от документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях кандидатът е бил предварително и надлежно запознат, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължителна като приложение към проектното предложение.

В т. 11.1.3 "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване е заложено, че допустими по настоящата процедура за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за малко предприятие съгласно ЗМСП, за което попълват и представят към проектните предложения Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и 4 от ЗМСП (Приложение 10). Категорията предприятие на одобрените кандидати се проверява от УО преди сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП).

В т. 27. 1, подточка I от Условията за кандидатстване е предвидено, че справките следва да бъдат изготвени въз основа на данните на предприятието за 2018 г. и 2019 г. и ако е приложимо 2020 г. В случай, че данните в представените справки за последните две приключени финансови години не потвърждават статуса на малко предприятие, се представят справки за предходните две последователни финансови години, в които предприятието запазва своите параметри по чл.3 от ЗМСП без промяна.

Управляващият орган извършва служебна проверка чрез информационната система за мониторинг на европейски и национални стратегии и регионална политика – МониторСтат (поддържана и управлявана от НСИ) по отношение на Отчет за приходите и разходите и Счетоводен баланс, както и Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд във формат идентичен на този, в който са подадени към НСИ на кандидата, неговите предприятия-партньори и свързани предприятия за 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г. /ако е приложимо/.

В настоящия случай, в рамките на извършената проверка преди сключване на административния договор за определяне на категорията на кандидата, в качеството му на свързано предприятие с дружествата „К.“ АД, "Рея 21“ ЕООД, „Карме“ ЕООД, „Пиринос“ ЕООД, „Ремарк“ ЕООД, „Пепет“ ЕООД, „Топ капитал“ ЕООД, „Билдринг“ ЕООД и „Кармекс“ ЕООД, съобразявайки изискванията на чл. 4б, ал. 2 и чл. 4, ал.7 и чл.4г, ал.2 от ЗМСП ръководителя на УО е установил, че за 2020 г. жалбоподателят е "средно" предприятие (персонал от 83 лица, годишен оборот 2 497 хил. лв. и стойност на активи 2 426 хил. лв.); за 2019 г. данните отговарят на изискванията за категория "средно" предприятие (персонал от 145 лица, годишен оборот 4 715 хил. лв. и стойност на активи 2 098 хил. лв.) Формиран е извод, че жалбоподателят не отговаря на изискването за бенефициент, посочено в подточка 3) на т. 11. 1. "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията, поради което на основание чл. 38, т. 3 (хипотеза първа) от ЗУСЕФСУ е постановен отказ от предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

За 2020 г., 2019 г. „К.“ АД е едноличен собственик на капитала на „Мириус 13“ ЕООД, "Рея 21“ ЕООД, „Карме“ ЕООД, „Пиринос“ ЕООД, „Ремарк“ ЕООД, „Пепет“ ЕООД, „Топ капитал“ ЕООД, „Билдринг“ ЕООД и „Кармекс“ ЕООД, видно от Търговски регистър.

На основание чл.136, ал.1 от ТЗ, общото събрание се състои от съдружниците при дружество с ограничена отговорност и еднолично дружеството с ограничена отговорност, поради което „К.“ АД е свързано предприятие с „Мириус 13“ ЕООД, съобразно чл.4, ал.5, т.1 от ЗМСП, защото „К.“ АД притежава повече от половината от броя на гласовете в общото събрание на „Мириус 13“ ЕООД. На същото основание „К.“ АД е свързано предприятие с "Рея 21“ ЕООД, „Карме“ ЕООД, „Пиринос“ ЕООД, „Ремарк“ ЕООД, „Пепет“ ЕООД, „Топ капитал“ ЕООД, „Билдринг“ ЕООД и „Кармекс“ ЕООД, защото е едноличен собственик на капитала на посочените дружества.

На основание чл.4, ал.7 от ЗМСП - Предприятия, които осъществяват чрез едно или повече други предприятия или чрез лице по ал. 4 някое от отношенията по ал. 5, се смятат за свързани предприятия, с изключение на случаите, когато лицата са висши училища или изследователски центрове.

В Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно дефиницията на микропредприятията, малките и средните предприятия е предвидено с член 3, §3, ал.3 - Предприятията, които имат кое да е от описаните в алинея първа отношения чрез едно или повече други предприятия, или чрез който да е от инвеститорите, посочени в параграф 2, също се считат за свързани; член 3, §3, ал.1, б.“а“ предвижда - „Свързани предприятия“ са тези, които имат коя да е от следните връзки помежду си: a) едно предприятие притежава мнозинство от броя на гласовете на акционерите или съдружниците в друго предприятие.

„Мириус 13“ ЕООД осъществява с „К.“ АД отношение по чл.4, ал.5, т.1 от ЗМСП. "Рея 21“ ЕООД, „Карме“ ЕООД, „Пиринос“ ЕООД, „Ремарк“ ЕООД, „Пепет“ ЕООД, „Топ капитал“ ЕООД, „Билдринг“ ЕООД и „Кармекс“ ЕООД също осъществяват отношения по чл.4, ал.5, т.1 с „К.“ АД. Следва, че на основание чл.4, ал.7 от ЗМСП „Мириус“ е свързано лице с „К.“ АД, "Рея 21“ ЕООД, „Карме“ ЕООД, „Пиринос“ ЕООД, „Ремарк“ ЕООД, „Пепет“ ЕООД, „Топ капитал“ ЕООД, „Билдринг“ ЕООД и „Кармекс“ ЕООД.

На основание чл. 3, ал.2, т.1 и т.2 от ЗМСП - От предприятията по ал. 1 малки предприятия са тези, които имат:1. средносписъчен брой на персонала, по-малък от 50 души, и 2. годишен оборот, който не превишава 19 500 000 лв., и/или стойност на активите, която не превишава 19 500 000 лв.

На основание чл. 4б, ал.2 от ЗМСП, за правилното определяне вида на предприятието следва да се вземат финансовите години 2020 г. и 2019 г. относно свързаните предприятия, при съобразяване на чл.4г, ал.2 и ал.6 от ЗМСП. Чрез ССЕ е установено, че за 2020 г. „Мириус 2013“ ЕООД и свързаните с него предприятия са с персонал 91 лица, годишен оборот 2497 хил. лв. и стойност на активите 2436 хил. лв., и 2019 г. посочените свързани дружества са с персонал 153 лица, годишен оборот 4715 хил. лв. и стойност на активите 2098 хил. лв. Следва, че за 2020 г. и за 2019 г. „Мириус 13“ е средно предприятие по смисъла на чл.3, ал.1, т.1 от ЗМСП, съответно не отговаря на изискванията за малко предприятие по чл.3, ал.2, т.1 от ЗМСП, защото средносписъчния състав на персонала е над 50 души. Изложеното води до извод, че жалбоподателят не отговаря на изискването въведено с Условия за кандидатстване, част 11.1 – Допустими кандидати, точка 3 - кандидатите следва да са малко предприятие съгласно ЗМСП и Препоръка на Комисията от 6.05.2003 г., относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36).

Целта на проекта „Подкрепа на малки предприятия с оборот над 500000 лева за преодоляване на икономическите последици от пандемията COVID-19“ е подпомагане на малки предприятия, който на база на икономически анализи са най-засегнати от пандемията COVID-19. След като жалбоподателя не отговаря на изискванията за подпомагане, не е нарушена целта на закона.

Оспореното решение е издадено при липса на нарушения по чл.146, т.1-5 от АПК, поради което жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Предвид изхода на спора искането на жалбоподателя за присъждане на сторени разноски и възнаграждение за адвокат е неоснователно по аргумент на противното на чл.143, ал.1 от АПК, поради което съдът го оставя без уважение.

Ответникът е извършил процесуално представителство, чрез изразяване на становище от надлежно упълномощен юрисконсулт, следва че е извършено процесуално представителството по делото. На основание с чл. 143, ал.3 от АПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, следва “Мириус 13“ ЕООД да бъде осъдено да заплати в полза на Министерство на иновациите и растежа сумата от 100 лева за юрисконсултско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – Варна,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Мириус 2013“ ЕООД, ЕИК *********, против Решение № РД-02-16-3/06.01.2023 г. издадено от ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 2020 г.

ОСЪЖДА Мириус 2013“ ЕООД, ЕИК *********, да заплати в полза на Министерство на иновациите и растежа юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лв.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

Съдия: