Решение по дело №250/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 218
Дата: 18 декември 2023 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20237160700250
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   E   Н   И   Е

 

№ 218

 

гр. Перник, 18.12.2023 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и първи ноември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                                              

        СЪДИЯ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

 

при съдебния секретар Н. Симеонова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 250 по описа за 2023 г. на Административен съд - Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалби на Й.Ф.С. и Г.С.М. срещу Заповед № 901 от 23.05.2023г. на кмета на Община Перник. С оспорваната заповед, на основание чл. 129, ал. 2 и чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, във връзка с чл. 44, ал. 1, т. 13 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и Протокол № 18-7 от 11.05.2023г. на Общински експертен съвет по устройство на територията (ОбЕСУТ) към Община Перник, е одобрен проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП) – план за регулация (ПР) на урегулиран поземлен имот (УПИ) ****в кв. ** по плана на гр. Перник, кв. Е., като:

-         С план за регулация регулационните линии на УПИ ****се поставят в

съответствие с имотните граници на поземлен имот с идентификатор ****по кадастралната карта, при което се изменя регулацията на УПИ ****и УПИ **** в кв. **.

           - Урегулирани поземлени имоти /УПИ/ ****, УПИ ****и УПИ **** се преотреждат за „жилищно строителство“ и за поземлени имоти с идентификатори ****, ****и ****

Жалбоподателите твърдят, че заповедта е незаконосъобразна, като постановена при съществени нарушения на материалния и процесуален закон. Жалбоподателят Й.Ф.С. твърди, че с проекта за изменение се засяга изградената бетонна стена и стълбище и се навлиза без основание в неговия имот – УПИ ****. Жалбоподателят Г.С.М. твърди, че след прилагане на проектта, ще се „навлезе“ в неговия парцел – УПИ ****като оградата е поставена на прозорците му и „лишава парцела от лице“. И двамата жалбоподатели твърдят, че не са давали съгласие с така предложения проект за изменение. Не отричат, че са подписали проекта, но твърдят, че са били въведени в заблуждение от заявителката, че след това ще им бъде обявен проекта и ще имат възможност за становище. Излагат оплаквания, че проекта е изготвен без заснемане и трасиране на имотите, предмет на изменението. Молят съда да отмени оспорената заповед.  Административно дело № 262/2023г., образувано по жалбата на Г.С.М., е присъединено към настоящето адм.д. № 250/2023г.

В проведеното съдебно заседание, жалбоподателите Й.Ф.С. и Г.С.М. се представляват от адвокат Р.К. ***, който моли съда да уважи жалбата. Претендира присъждане на направените съдебни разноски. В писмени бележки по съществото на спора моли съда да отмени оспорената заповед като постановена при съществени процесуални нарушения и противоречие с материалния закон, поради липса на съвпадение между имотните граници по кадастралната карта с одобреното изменение по проекта.

В проведеното съдебно заседание ответникът по жалбата – кметът на Община Перник, не се явява, представлява се от процесуалния си представител старши юрисконсулт К. Л., която оспорва жалбите като неоснователни и моли съда да ги отхвърли. В писмени бележки пледира за законосъобразност на издадения административен акт поради наличие на основанието по чл. 134, ал. 2, т.2 от ЗУТ за изменение на ПУП, тъй като в процесния случай имотът е нанесен в одобрената КК и с допуснатото изменение на регулационните линии на УПИ ****същите се поставят в съответствие с имотните граници на имот с идентификатор ****. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.   

В проведеното съдебно заседание  заинтересованата страна – Н.Р.С., се явява лично. Оспорва жалбата като неоснователна.

Настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл. 144 от АПК, приетите по делото писмени доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят Й.Ф.С. се легитимира като собственик на дворно, регулирано, застроено място от 540 кв.м, съставляващо парцел ****, отреден за имот пл. № **** в кв. ** по регулационния план на гр. Перник, кв. Е. на основание нотариален акт за продажба на недвижим имот, № *** *** ***от ****г. на нотариус с район на действие ПРС. /л.38/.

Жалбоподателят Г.С.М. се легитимира като собственик по наследство на УПИ ****въз основа на нотариален акт за право на собственост върху недвижим имот, издаден на основание обстоятелствена проверка, No **** **** **** г. /л. 62-63/ Към нотариалният акт не е приложена скица.  Площта на УПИ ****, съгласно приложената скица на л. 64 е 561 кв.м.

 Във връзка с искане с вх. № 22/ТР-7293 от 12.12.2022г., подадено от заинтересованата страна Н.Р.С., собственик на поземлен имот ****в квартал ** по регулационния план на гр. Перник, кв. Е. /нотариален акт за собственост по давностно владение, № **** **** ****г. л. 20/, главният архитект на община Перник е предложил да бъде издадено разрешение за изработване на проект за изменение на ПУП – ПР, с който вътрешните регулационни линии на УПИ ****да преминат по имотни граници, при което се изменя регулацията на УПИ **** ****и УПИ ****.

Със заповед № 03/31.01.2023г., издадена от кмета на община Перник, в съответствие с компетентността му по чл. 124а, ал. 2 от ЗУТ, е разрешено изработване на проект за изменение на ПУП – ПР, с който вътрешните регулационни линии на УПИ ****да преминат по имотни граници, при което се изменя регулацията на УПИ **** ****и УПИ ****. Предвидено е проектът за ПУП-ПР да се съгласува със СГКК – Перник във връзка с изискванията на чл. 65 от Наредба № РД -02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри. С удостоверение за приемане на проект за изменение на КККР № 25-81441-14.03.2023 г. за обект ****по КККР на гр. Перник, СГКК -гр. Перник, на основание чл. 65, ал. 4 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г., съгласува проекта за ПУП.

Със заявление вх. № 23/ТР-1829/31.03.2023г. /л.11/ от заинтересованата страна Н.Р.С., е депозиран проект за частично изменение на ПУП – ПР. На скицата-проект изменението е показано според зелени линии, щрихи и цифри за регулацията.

Проектът не е съобщаван по реда на чл. 128,  ал. 3 от ЗУТ на заинтересованите лица, тъй като на скицата - предложение са поставени подписите на собствениците на УПИ **** ****и УПИ ****.

С Решение, обективирано в протокол № 18-7 (л. 10 от делото) от заседание на ОбЕСУТ при Община Перник, проведено на 11.05.2023г. след разглеждане на преписка по заявление вх. № 23/ТР-1829/31.03.2023г  ОбЕСУТ при Община Перник приема проекта за изменение на ПУП – ПР на част от кв. ** по плана на гр. Перник, кв. „Е.“, съгласно който  вътрешните регулационни линии на УПИ ****се поставят в съответствие с границите на имот с идентификатор ****, при което се изменя регулацията на УПИ **** ****и УПИ ****. УПИ ****, УПИ ****и УПИ **** се преотреждат за „жилищно строителство“ и за имоти съответно **** **** ****.  

Със Заповед № 901/23.05.2023г., предмет на настоящия съдебен контрол, кметът на Община Перник одобрява изменението на действащия ПУП – ПР на (УПИ) ****в кв. ** по плана на гр. Перник, кв. Е., като: С план за регулация регулационните линии на УПИ ****се поставят в съответствие с имотните граници на поземлен имот с идентификатор ****по кадастралната карта, при което се изменя регулацията на УПИ ****и УПИ **** в кв. **.; Урегулирани поземлени имоти /УПИ/ ****, УПИ ****и УПИ **** се преотреждат за „жилищно строителство“ и за поземлени имоти с идентификатори ****, ****и **** **** ****.

За изясняване на спора от фактическа страна, по делото се назначи и изслуша съдебно – техническа експертиза, извършена от вещото лице Р.И.. От заключението на експерта на поставените му задачи, конкретизирано и в съдебно заседание на 21.11.2023г., се установява следното:

Действащият в момента регулационен план на гр. Перник, кв. Е. е одобрен със Заповед № III-36/24.01.1983г. Действащата кадастрална карта на гр. Перник, Община Перник, Област Перник, е одобрена със Заповед РД-18-91/13.10. 2008 г. на изпълнителния директор на АГКК.

Имотните граници на имот с идентификатор ****(собственост на Н.Р.С., отразен с плътен черен контур на комбинираната скица на вещото лице) съгласно одобрената кадастрална карта на гр. Перник, не съвпадат с регулационните граници на УПИ **** по действащия регулационен план на гр. Перник, кв. **. Границите на новообразувания УПИ ****(зелена щриховка) съответстват частично на границите на ПИ с идентификатор ****по кадастралната карта на гр. Перник с изключение на източната граница и част от западната граница. Югоизточната граница минава по уличната регулационна линия, при което се придава към имота част от улицата, която е общинска собственост. Югозападната граница на проекта по кадастралната линия е имотната граница, която не се променя с предложеното изменение. Изменението в югозападната част върви по регулационната линия.  При прилагане на проекта за изменение на ПУП-ПР на УПИ ****в кв. ** по плана на гр. Перник, не се нарушават изградени обекти върху съседните имоти.

Така даденото заключение настоящият съдебен състав го кредитира като обективно, кореспондиращо на приетите по делото писмени доказателства и неоспорено от страните.

Така събраният по делото доказателствен материал и изградените въз основа на него фактически констатации дават основание на съда за следните правни изводи:

Жалбите са процесуално допустими, като подадени в 14-дневния срок по  чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, от надлежно легитимирани страни – собственици на УПИ ****и УПИ ****, предмет на плана - заинтересовани лица по смисъла на чл. 131, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, съответно с правен интерес от обжалване на процесната заповед.

Разгледани по същество, са основателни.

Обжалваната заповед е издадена от кмета на Община Перник – компетентен орган, съгласно разпоредбата на чл. 135, ал. 1, във връзка с чл. 129, ал. 2 от ЗУТ. Заповедта е в изискуемата от закона форма и формално съдържа необходимите реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 59, ал. 2 и ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 219, ал. 3 от ЗУТ. Противно на твърденията в жалбата, несъобщаването на проекта за изменение на заинтересованите лица по реда на чл. 128, ал. 3 от ЗУТ , не е нарушение и не съставлява самостоятелно основание за отмяна. С подписването на проекта за изменение, жалбоподателите всъщност са уведомени за започналото административно производство, което е и целта на съобщаването по реда на чл. 128, ал. 3 от ЗУТ. Проектът за ПУП подготвя издаването на крайния, завършващ процедурата акт - обжалваната заповед. С връчването на заповедта на адресатите, което в настоящия случай е сторено видно от приложените разписни списъци, възниква процесуалното право за защита срещу тази заповед в т. ч. и срещу проекта, който е одобрен с нея. Поради това и даже да се приеме че е нарушена процедурата по чл. 128, ал. 3 и ал. 5 ЗУТ, то това нарушение не е от категорията на съществените, което да води до незаконосъобразност на оспорената заповед само на това основание.

Заповедта обаче е издадена при допуснати нарушения на административно производствените правила и в противоречие с материално правните разпоредби.

В заповедта, с която се разрешава да се изработи проекта за изменение на ПУП, становището на главния архитект и решението на ОбЕСУТ и самата оспорена заповед, с която се одобрява проекта за изменение, са посочени противоречиви основания за разработване на проекта за изменение. В съдържанието на предхождащите заповедта документи е посочено, че целта на проекта е преминаване на вътрешните регулационни линии на УПИ ****по имотни граници. В оспорената Заповед № 901/23.05.2023г. на кмета на община Перник в заглавната част и в съдържанието е посочен чл. 134, ал. 2, т. 2 ЗУТ – поставяне на регулационните линии на УПИ ****в съответствие с имотните граници на  имот с идентификатор ****.

При изработване на проекта за изменение на подробния устройствен план не са спазени разпоредбите на чл. 55 във връзка с чл. 47 и Приложение № 1 т.6 от Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове –  не са изчертани с черен цвят границите по КК на имота, предмет на изменението, не са нанесени поправките на уличната регулационна линия съгласно т.8.13. от Приложение № 1.

Изменението на ПУП е допуснато на основание чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Тази норма предвижда възможност за изменение на действащия ПУП, когато при изменение на кадастралния план, или при одобряване или изменение на кадастралната карта в урегулирана територия имотните граници на поземлените имоти не съвпадат с регулационните. Разпоредбата предполага наличие на приет и влязъл в сила регулационен план и последвала след него промяна в кадастралния план или одобряване на кадастрална карта или изменение на кадастрална карта, поради установена непълнота и грешка. В случая действащият РП е одобрен със Заповед № III-36/24.01.1983г. на кмета на община Перник, а КК и КР на гр. Перник, община Перник, област Перник, е одобрена със Заповед РД-18-91/13.10.2008 г. на изпълнителния директор на АГКК. Следователно КК е одобрена след одобряването на действащия РП. Налице е и несъвпадение между границите по КК на процесния ****и границите на отредения за него УПИ по действащия РП - УПИ ****. С процедираното изменение обаче регулационните граници се поставят частично в съответствие с кадастралните граници по одобрената КК. Не е налице последната предпоставка за допустимост на изменението по  чл. 134, ал. 2, т. 2 ЗУТ, а именно регулационните граници по процедираното изменение да са поставени в съответствие с имотните такива.

Неоспореното от страните заключение на назначената съдебно -техническа експертиза не потвърждава съществуването на юридическите факти, посочени в хипотезата на  чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Оспорената заповед като издадена на основание само чл. 134, ал. 2, т. 2 ЗУТ, която касае разминаване на регулационните и кадастралните граници на имоти не обосновава промяна и на уличната регулация. В тази връзка е налице липса на посочено в заповедта правно основание, което да обосновава изменение на действащата улична регулация. Нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК изисква като задължителен реквизит на административния акт посочване на фактическите и правни основания за издаването му, като следва да има съответствие между посочените фактически и правни основания за издаването му. В настоящия случай, включително съобразявайки представената административна преписка по делото, не са изложени нито фактически, нито правни основания, обосноваващи изменение на уличната регулация и в частност придаване на части от улица към имота на заявителя. В частта от процесния ПР, касаещ уличната регулация, същата не се привежда в съответствие с кадастралните граници. От приетата по делото СТЕ се установява, че източната граница по проекта минава по уличната регулационна линия, а не по кадастралната линия, при което се придава към имота част от улицата, която е общинска собственост.  Посоченото е така и тъй като по делото е налице решение на общинския експертен съвет по устройство на територия /ОЕСУТ/ при община Перник с положително решение за одобряване на проект за изменение на действащия ПУП – ПР, но само и единствено относно вътрешните регулационни линии на УПИ ****, без да е обсъждано и вземано решение за придаване на части от улица към УПИ ****. В същото време по проекта югозападната граница не преминава по имотната граница, а остава по регулационната линия. При одобрена и влязла в сила кадастрална карта, административният орган действа при условията на обвързана компетентност с оглед задължението му да съобрази имотната граница по влязлата в сила кадастрална карта и съобразно това да постанови и регулационната линия. Изложеното сочи на несъответствие на правното основание по чл. 134, ал. 2, т. 2 ЗУТ, визирано в заповедта, на фактическото изменение, отразено в графичната част, което обосновава материалната незаконосъобразност на оспорената заповед.

С реалното разместване на площи, без да са налице предпоставките на чл. 134, ал.2, т.2 ЗУТ, се нарушава забраната с последващ ПУП да се променят границите на имотите. Одобреното изменение на подробния устройствен план за регулация противоречи на императивната разпоредба на чл. 15, ал. 2 ЗУТ, според която с последващи подробни устройствени планове могат да се урегулират само улици и квартали, без да се променят границите между поземлените имоти. В същото време липсва императивно предвиденото в чл. 15, ал. 3 ЗУТ изискване, когато границите на УПИ се променят с план за регулация - това да става само с изричното съгласие на собствениците на имотите, изразено със заявление и предварителен договор за прехвърляне на собственост с нотариално заверени подписи.

По изложените съображения обжалваната заповед се явява незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

 При този изход на спора, в полза на жалбоподателите следва да се присъдят сторените в производството разноски, които са доказани както следва: за Й.Ф.С. – 10 лв. държавна такса, 216 лв. депозит за вещо лице, 200 лв. за адвокатско възнаграждение /по договор за правна защита и съдействие от 18.08.2023г. /л. 51/, за Г.С.М. -  10 лв. държавна такса, 216 лв. депозит за вещо лице.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК настоящият съдебен състав при Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И:  

 

ОТМЕНЯ по жалби на Й.Ф.С. и Г.С.М. Заповед № 901 от 23.05.2023г. на кмета на Община Перник, с която  е одобрен проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП) – план за регулация (ПР) на урегулиран поземлен имот (УПИ) ****в кв. ** по плана на гр. Перник, кв. Е..

ОСЪЖДА Община Перник да заплати на Й.Ф.С., ЕГН **********, с адрес *** съдебни разноски в размер на 426.00 (четиристотин двадесет и шест) лева.

ОСЪЖДА Община Перник да заплати на Г.С.М., ЕГН **********, с адрес *** съдебни разноски в размер на 226.00 (двеста двадесет и шест) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от деня на съобщението до страните, че е изготвено.   

 

 

СЪДИЯ:/п/