Р Е Ш Е Н И Е
Номер 260057/12.02.
Година 2021 Град
Перник
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Пернишкият районен съд III – ти наказателен състав
На 10 февруари Година
2021
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Богдан Велев
Съдебни заседатели:
Секретар: Наташа Динева
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията административно-наказателно дело № 01922 по описа за 2020 година,
за да се произнесе,
взе предвид следното:
С електронен фиш, серия К, № 2401388
на ОД МВР – Перник, на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП Д.С.С.,с ЕГН ********** , е наложена глоба в размер на 300
лева, за нарушение на чл. 21, ал.2,вр.чл.21,ал.1 от ЗДвП.
Срещу електронния фиш е постъпила
жалба от наказаното лице/чрез адвокат/,в която се оспорва материално-правната и
процесуално-правната законосъобразност на издадения електронен фиш, визира се
необоснованост и неправилно определено административно наказание.
В съдебното заседание страната-жалбоподател
не се явява, като преди съдебното
заседание е получено писмено становище,с акцентиране върху сроковете,установени
в чл.34 от ЗАНН.
Въззиваемата страна – ОДМВР – Перник,
не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание, представител не е
участвал.
Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства по реда на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.14 и чл.18 от НПК,
както и доводите на страните, намира за установено следното:
На 17.11.2018г.,
в 13:21 часа, в гр. Перник, по път I-6 ,в
района на км.84+000, бензиностанция ЕКО
,при ограничение 80км/ч ,въведено с ПЗ
В-26,с посока на движение към гр.Радомир, се е движело МПС-л.а.РЕНО МЕГАН,с
регистрационен номер *******.
В същия
район с преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства
в вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1 , се е извършвало измерване на скоростта на
преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим чрез заснемане.
В 13:21 часа през обсега на АТСС преминал и горепосоченият автомобил.
След изтичане времето за контрол,
полицейският служител попълнил протокол
/приложение към чл.10, ал.1 от Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията
и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по
пътищата /обн.
ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г./.
От записаната
информация от АТСС се установило, че след навлизане на превозното средство в контролираната зоната е
измерена скорост на движение от 122км/ч.,
с отчитане на допустимата грешка
,установената стойност на скоростта е приета за 118 км/ч,или превишението/ над
ограничението,което всъщност е релевантно за реализиране на този вид административно
наказателна отговорност е 38 км/ч.
В справката
от ЦБД КАТ – МВР се сочи, че собственик на превозното средство, с което е
извършено нарушението е Д.С.С.,поради
което спрямо него е издаден обжалвания електронен фиш.
Липсват
данни за подадена Декларация по чл.189,ал.5 от Закона за движението по пътищата.
Фактическа обстановка съдът приема за
установена по несъмнен начин, като взема предвид приетите като писмени доказателства
справка от централна база данни – КАТ, снимков материал от АТС ,протокол за използване на АТСС за дата 17.11.2018г., Удостоверение от Български
институт по метрология за удобен тип средство за измервате,протокол за проверка
на горепосоченото техническо средство.
Въз основа на установената фактическа
обстановка, от правна страна, съдът намира следното:
По допустимостта на жалбата.
Съгласно чл.189, ал.8 от ЗДвП електронният фиш подлежи на обжалване по реда
на ЗАНН, като жалбата се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е
направено възражение по ал. 6 - в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за
анулиране на фиша.
В съдържанието на ЕФ не е посочено
в какъв срок и пред кой съд може да се обжалва, което безспорно ограничава
възможността на наказания субект да упражни правото си на жалба. По тази
причина, пропускането на срока не следва
да рефлектира върху правната сфера на наказания субект, тъй като е следствие от
пропуск на издателя на оспорения административен акт ясно да означи начина на
обжалването му. Затова и с оглед установените в националното и общностното
законодателство правни гаранции за упражняване правото на защита срещу актове, засягащи правата и интересите на
гражданите, дори и подадена след законоустановения срок, жалбата следва да се
приеме за процесуално допустима.
В конкретния случай
жалбата е явява допустима още и за
това,че ЕФ е връчен на 17.11.2020г.,а жалбата е подадена/входирана/пред
въззиваемата страна на 23.11.2020г./според данните от съпроводителното писмо
към административно наказателната преписка/
Разгледана по същество обаче,жалбата
се явява основателна.
Една
от предпоставките за законосъобразност на този вид процедура е доказването,че
процесното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство с каквито съгласно чл.189, ал.4 /изм., ДВ, бр.19/2015 г., в сила към
датата на нарушението/, може да се установяват и заснемат нарушения в тази хипотеза. Съгласно §6, т.65 /нова, ДВ бр.19/2015г./,
"автоматизирани
технически средства и системи" са
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни –
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес“.
Приетите по делото да броя
горепосочени документи обосновават извод, че АТСС, с
което е установено и заснето процесното нарушение на датата визирана в
електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде използвано за
установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП.
И оттук вече започват проблемни
конотации,торпилиращи извод за законосъобразност на обжалвания електронен фиш.
С изменението на ЗДвП , ДВ бр.54 от 05.07.2017г.е отпаднало изискването участъкът
от пътя, в който е осъществяван видеоконтрол с мобилното автоматизирано
техническо средство, да е предварително обозначен, произтичащо от разпоредбата на чл. 165,
ал. 2, т. 8 ЗДвП която вменява задължение на определените от
Министъра на вътрешните работи служби да
обозначават чрез поставяне на пътни
знаци, оповестяват в средствата в средствата за масово осведомяване или на
интернет страницата на Министерството на вътрешните работи участъка от пътя, на
който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез
автоматизирани технически средства или системи.
Но не е отпаднало задължението при използването
на мобилното АТСС на съответното място за контрол да е удостоверено с
протокол /приложение към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., изд. от
МВР на основание чл.165, ал.3 от ЗДвП, /, съставен от обслужващия го
полицейският служител, в който изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства
- точното място на контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания
участък скоростен режим, режима на
измерване, началото и края на работната смяна .
Данните в протокола,
ведно с приобщения снимков материал от записа, извършен с мобилното АТСС
доказват, че нарушението е установено в границите на населено място -гр. Перник, като
скоростният режим е установен с пътен знак В-26.
Според
текста,обективиран в обжалвания електронен фиш,ограничението е въведено с пътен
знак В-26 и то е от 80 км/ч.
При
реализирането на този ВИД административно наказателна отговорност, регламентирана
в Закона за движението по пътищата,меродавно е превишението над разрешената максимална скорост за съответен
пътен участък, а това превишение
предполага разлика между
установена скорост и разрешена максимална скорост ,независимо от начина:дали по
реда на чл.21 ал.1 или по чл.21 ал.2 от Закона за движението по пътищата.
Но освен
меродавното превишение над разрешената максимална скорост за съответния пътен участък,реализирането на
този вид административно наказателна отговорност зависи и от мястото на
нарушението:
-в
населено място или
-извън
населено място-т.е. двата основни административно наказателни състава:чл.182
ал.1 и чл.182 ал.2 от Закона за движението по пътищата.
Мястото
на контрол ,според отразеното в Протокола за използване на АТСС е: гр.Перник,
ПП –I-6,км.84,бензиностанцияЕко,а посоката на движение
на МПС е от гр.София към гр.Радомир.
На следващо място,пред Трети наказателен
състав на Районен съд гр.Перник са налице и други производства от
административно правен характер, с предмет обжалвани Електронни фишове,издавани от ОД на МВР Перник,и
задължително известни на въззиваемата страна.
Така например:по АНД № 01116/2018г.
се обжалва електронен фиш серия К,№2059424 в който се вменява,че страната жалбоподател
е управлявала посочено МПС в гр.Перник,по път I-6,км.85+900,след спирка Метал,в
посока към гр.София, като според превишението е наложено административно
наказание по чл.189 ал.4 вр.чл.182 ал.1
т.4 от Закона за движението по пътищата.
Или АНД № 01112/2018гг.с обжалван
ЕФ № серия К,№ 1262469 с наложено наказание по чл.182 ал.1 т.3 от Закона за движението по пътищата, място на
нарушението в гр. Перник, по път I-6 , км.86+300, срещу ЖП
спирка Даскалово,преди ПВ/пътен възел“ Църква, в посока на движение съм гр.София,
Или АНД № 01823/2017г.,с обжалван
ЕФ Серия К,№ 1683847 на ОД МВР Перник,,с място на нарушението гр.
Перник, по път I-6 ,в района на
км.81+600,над ЖП гара
Разпределителна, в посока на движение
към гр.Радомир, при ограничение от 60
км/ч,с наложена административно наказание по чл.182 ал.1 т.4 от Закона за движението по пътищата.
Или АНД № 01913/2017г.,с обжалван ЕФ Серия К, серия К, №1761916 на ОД МВР –
Перник, с който на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал.1, т.4 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал.2 от ЗДвП,с
място на нарушението - гр. Перник, по път I-6
км.85+500,след ЖП спирка Метал, в посока
на движение към гр.София,при
ограничение от 80 км/ч,въведено с ПЗ В-26
За съдебния състав е безспорно,че
законосъобразното административно
наказание ,според обстоятелствата на нарушението е по чл.182 ал.1 т.4 от Закона
за движението по пътищата
Допълнително съдът посочва,че
правилното приложение на релевантен наказателен състав е свързано и
предопределя евентуално впоследствие приложение и на други административно
наказателни състави –за „повторно“нарушение или за „системно
нарушение“,дефинирани съответно в параграф 6,т.33 и т.62 от Допълнителните
разпоредби на Закона за движението по пътищата.
Всичко гореизложено обосновава
извод за незаконосъобразност на обжалвания
електронен фиш,поради което и следва да бъде отменен.
Мотивиран от изложеното и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
Отменя електронен фиш, електронен
фиш, серия К, № 2401388 на ОД МВР – Перник,с който на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл.
182, ал.2, т.4 от ЗДвП на Д.С.С.,*** А,с
ЕГН ********** , е наложена глоба в размер на 300 лева, за нарушение на чл. 21,
ал.2,вр.чл.21,ал.1 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр.
Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда
на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Председател:/п/
Вярно с оригинала,
ИЕ