Решение по дело №1614/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1746
Дата: 19 октомври 2023 г. (в сила от 19 октомври 2023 г.)
Съдия: Светлана Бойкова Методиева
Дело: 20237180701614
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1746

гр. Пловдив,19.10.2023 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХIV състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи септември, две хиляди двадесет и третата година, в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗДРАВКА ДИЕВА

            ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

                                                                   СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря Г.Г. и с участието на прокурора Тодор Павлов, като разгледа докладваното от съдия Методиева касационно административнонаказателно дело № 1614 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба на Директор на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП – гр. Пловдив, депозирана чрез процесуалния представител гл. юрк. П., срещу Решение № 828 от 16.05.2023 год., постановено по АНД № 748/2023 година по описа на Районен съд Пловдив – XXVI наказателен състав, с което е отменено Наказателно постановление № 660400 - F645485 от 05.09.2022 г., издадено от Директор на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП- Пловдив, с което на СИМ Транс 2001“ ЕООД с ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. на основание чл.179, ал.1 от ЗДДС за нарушение на чл.125, ал.5, във вр. с ал.3 от ЗДДС.

Касационният жалбоподател моли съдебното решение да бъде отменено като незаконосъобразно като изразява несъгласие с извода на районния съд относно това, че неподаването на справка-декларация и отчетни регистри по ЗДДС за един данъчен период осъществява състав на едно единно нарушение, в която връзка са изложени конкретни съображения. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на ТД на НАП Пловдив за осъществената процесуална защита. В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява.

Ответникът по касационната жалба – “СИМ Транс 2001“ ЕООД, редовно призован, не се представлява. Не е депозиран и отговор по касационната жалба. 

Прокурорът от Окръжна прокуратура – Пловдив Павлов, дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с наведените в жалбата касационни основания по чл.348, ал.1 от НПК, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законов срок и от страна по първоинстанционното съдебно производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Районният съд е бил сезиран с жалба от “Сим Транс-2001” ЕООД против процесното НП, издадено въз основа на АУАН, с който е установено нарушение на разпоредбата на чл.125, ал.5, вр. с ал.3 от ЗДДС, обстоятелствата по което са се изразили в това, че при извършена служебна проверка в ТД на НАП Пловдив на 15.12.2021 г. се е установило, че дружеството, като регистрирано по ЗДДС лице, не е спазило установения срок за подаване на отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС в ТД на НАП - Пловдив за данъчен период 01.11.2021 г. – 30.11.2021 г. до 14.12.2021 г. включително. Отчетни регистри по смисъла на чл. 124 от ЗДДС не били подадени в ТД на НАП – Пловдив и към момента на съставяне на АУАН.

Правилно е установена от съда фактическата обстановка, по която и не е бил налице и формиран спор.

За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че задълженията за подаване на справка-декларация и отчетни регистри за един и същи данъчен период нямат самостоятелен и обособен характер, доколкото са функционално предназначени към постигане на една и съща цел - надлежно отчитане пред приходната администрация на данните, относими към законосъобразно формиране на данъчния резултат за съответния едномесечен данъчен период /ДДС за внасяне или ДДС за възстановяване/, като в тази насока подаването на справка-декларация без отчетни регистри или обратното съставлява едно противоправно бездействие, в нарушение на една и съща материалноправна норма – чл.125, ал.5 от ЗДДС, водещо и до един и същи противоправен резултат.

Прието е от районния съд, че по начина, по който процедира наказващият орган, се допуска нарушение на императивната норма на чл.18 от ЗАНН, а не на принципа non bis in idem, като предвид данните, че на същия субект е издадено и друго наказателно постановление за неподаване на отчетните регистри в срок за същия данъчен период, административнонаказателната му отговорност била незаконосъобразно мултиплицирана и за едно и също нарушение, макар и с двете алтернативни форми на изпълнителното деяние, са му били наложени две отделни санкции в хода на две отделни производства. Посочено е също така и че това водело до извод за незаконосъобразност и на двете наказателни постановления, независимо от поредността на издаването им.  

Посочените изводи на районния съд, довели до отмяна на наказателното постановление, настоящата съдебна инстанция намира за неправилни и незаконосъобразни. В тази насока и доводите на касационния жалбоподател досежно неправилно приложение на материалния закон съдът счита за основателни. При анализ на съдържанието на санкционната разпоредба на чл.179, ал.1 от ЗДДС, съпоставена с отделните задължения на регистрирания по ДДС субект –търговец, следва да се направи извод за това, че както неподаването на справка-декларация по ДДС, така и неподаването на отчетните регистри по чл.124 от ЗДДС, съставляват отделни административни нарушения, за всяко от които е приложима санкцията по чл.179, ал.1 от ЗДДС. Това е така, защото всяко от задълженията – за подаване на справка - декларация /по чл.125, ал.1 от ЗДДС/ и за подаване на отчетните регистри по чл.124 от ЗДДС /по чл.125, ал.3 от ЗДДС/ са отделни такива на задължения субект, относими към декларирането и съответно към отчитането му, както впрочем е озаглавена и главата, в която се намират посочените разпоредби на ЗДДС. В случая настоящата инстанция счита, че следва да се изхожда именно от хипотезата на санкционната разпоредба на чл.179 от ЗДДС, която отграничава ясно две отделни изпълнителни деяния – както неподаването на справка -декларация по чл.125, ал.1 от ЗДДС, така и неподаването на отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС, съответно неподаването им в срок, всяко от които осъществяващо състав на отделно нарушение. Изискването да се подават заедно, предвидено в нормата на чл.125, ал. 3 от ЗДДС, произтича от самия характер на отчетните регистри, въз основа на които именно, съгласно чл.125, ал.1 от ЗДДС, се съставя и справката - декларация. Точно заради това са предвидени и две отделни хипотези на нарушения при неподаване, на който и да било от двата документа, респективно неподаването им в срок. Ето защо и санкциониране на нарушителя за всяко от посочените в разпоредбата на чл.179, ал.1 от ЗДДС отделни хипотези на нарушения не е недопустимо и е  изцяло в съответствие с нормата на чл.18 от ЗАНН. Отделно, не се установява и нарушение на правилото "не два пъти за едно и също нещо", като жалбоподателят не е и ангажирал доказателства друго наказателно постановление по отношение на същото нарушение да е влязло в законна сила. В тази насока не е допустимо изобщо съдът, разглеждащ въпроса за законосъобразността на едно наказателно постановление, да се произнася по законосъобразността на друго такова, при условие, че не е сезиран с жалба против него. Позоваването от районния съд на нормата на чл.125, ал.7 от ЗДДС, предвиждаща депозиране на справката-декларация и отчетните регистри по електронен път и правените в тази връзка изводи, не държи сметка за това, че същата тази разпоредба съдържа и конкретно посочени изключения, при наличието на които изключени от приложението на разпоредбата случаи, посочени в закона, за въпросните документи не се следва задължителното електронно подаване.

 В случая, с оглед изложеното от страна на ответника- търговец твърдение във въззивната му жалба, че не е ощетил бюджета, което навежда на извод за искане приложението на чл.28 от ЗАНН, следва да се има предвид, че за конкретното нарушение, предвид обстоятелствата, при които то е извършено, не може да се обоснове извод, че същото е с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните случаи на нарушение от този вид. Продължителността на забавата на скрепените със срок задължения е един от критериите за укоримостта на деянието, а в случая се установява, че дори и към издаване на АУАН нарушителят не е изпълнил законовото си задължение. Следва също да се има предвид, че нарушената законова разпоредба е предназначена да осигури нормално функциониране на обществените отношения, свързани с данъчната отчетност, поради което поначало тяхното нарушаване представлява деяние с по-сериозна степен на обществена опасност в сравнение с други състави на административни нарушения по ЗДДС. Търговците поради това и като осъществяват тази дейност по занятие и са регистрирани по ЗДДС, следва да организират дейността си по такъв начин, че да изпълняват точно и своевременно завишените законови изисквания към дейността си, предвид специалната данъчна регистрация. Своевременното деклариране на данните по ЗДДС, в това число и при нулеви стойности, е от значение за определяне на задълженията, както на деклариращия, така и на негови контрагенти, като ЗДДС е с повишени изисквания към отчетността на дейността. Размерът на наложената имуществена санкция от 500 лева, определена в рамките на диапазона, посочен в закона от 500 до 10 000 лева, в тази насока държи сметка за всички изложени и от ответника обстоятелства, свързани с това, че не е налице ощетяване на бюджета, но същевременно правилно от наказващия орган е било отчетена сериозната забава в изпълнение на законовото задължение. Поради това и имуществената санкция не се явява прекомерна спрямо тежестта на безспорно установеното нарушение, а напротив – съобразена е с вида и тежестта му.

Предвид всичко изложеното касационната инстанция намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди наказателното постановление.

С оглед изхода на делото и своевременно направеното от процесуалния представител на касационния жалбоподател искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, каквото искане е възведено и пред първоинстанционния съд, същото като основателно следва да се уважи и да бъде осъден ответникът да заплати в полза на ТД на НАП - Пловдив сумата от общо 160 лева (по 80 лева за всяка инстанция) на основание чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. с чл.63д, ал.4 от ЗАНН.

Ето защо и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд Пловдив, ХХIV касационен състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение №828  от 16.05.2023 год., постановено по АНД № 748/2023 година по описа на Районен съд Пловдив – XXVI наказателен състав и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 660400 - F645485 от 05.09.2022 г., издадено от Директор на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП- Пловдив, с което на СИМ Транс 2001“ ЕООД с ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. на основание чл.179, ал.1 от ЗДДС за нарушение на чл.125, ал.5, във вр. с ал.3 от ЗДДС.

 

ОСЪЖДА СИМ Транс 2001“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Пловдив, ул.“Победа“ № 62, вх.Е, ап.6, да заплати в полза на ТД на НАП Пловдив сумата от 160 лв. (сто и шестдесет) лева, съставляваща размер на  юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ:         1.

 

2.