Протокол по дело №619/2022 на Окръжен съд - Пазарджик

Номер на акта: 52
Дата: 1 февруари 2023 г. (в сила от 1 февруари 2023 г.)
Съдия: Венцислав Стоянов Маратилов
Дело: 20225200500619
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 25 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 52
гр. Пазарджик, 01.02.2023 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, I ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на първи февруари през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Минка П. Трънджиева
Членове:Венцислав Ст. Маратилов

Димитър П. Бозаджиев
при участието на секретаря Лилия Г. Церовска
Сложи за разглеждане докладваното от Венцислав Ст. Маратилов Въззивно
гражданско дело № 20225200500619 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 10:30 часа се явиха:
На второ повикване в 10:33 ч. се явиха:
За жалбоподателя – ищец ЗАСТРАХОВАТЕЛНО АКЦИОНЕРНО
ДРУЖЕСТВО "БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП" АД се явява адв. Е.
П. Т., надлежно упълномощена от първата инстанция.
За жалбоподателя – ответник „ТРАНГО“ ЕООД се явява адв. Т. К.,
също надлежно упълномощена да представлява дружеството от първата
инстанция.
Вещото лице инж. В. Ф. се явява лично, редовно призован.

Адв. Т. – Да се даде ход на делото.
Адв. К. – Да се даде ход на делото.

Съдът, при условията на чл.142 ал.1 от ГПК,
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО:
По делото е постъпило заключение на допълнителната СТЕ, назначена
от въззивната инстанция, изготвено от инж. В. Д. Ф..
1
Вещото лице със снета по делото самоличност. Предупреден за
наказателната отговорност по реда на чл. 291 от НК.
В.л. Ф. – Представил съм заключение, което поддържам. Нямам какво
да добавя. В първото заключение задачата беше да се определи по пазарни
цени, с оглед на моята компетентност за това какви операции се изискват при
пастиране и полиране използвах Наредба № 24, новата № 49, стара № 24, в
която има различие в часовата ставката, т.е. по тази Наредба часовите ставки
са по-ниски от тези, по които работи този оторизиран сервиз на фирма
Хюндай в София. И затова се получи тази разлика от към часовете. В новата
експертиза съм категоричен, че трябва да се извърши монтаж - демонаж и
трябва да се включат като разходи. По преценка на съответния сервиз и по
моя преценка е възможно да са в този обем операции. По моя преценка, при
положение, че се извършат операциите пастиране и полиране на автомобила
няма да се нарушат показатели на автомобила в качествено отношение, т.е.
той ще остане в същото състояние, тъй като самият производител е наложил
параметри па покритието доста високи, а при тези операции се отнема една
ниска степен от повърхностния слой - до 2 микрона максимум за зачистване
на тази боя, на това напръскване. От гледна точка на това дали е подходящо
боядисване на ново, бих казал, че оригиналното построяване на боя върху
автомобила не може да се замени с каквото и да е друго, тъй като във
фирмени условия, колкото и сервизът да е близък до фирмата, не могат да се
постигнат тези качества, както на боята, на материалите, тъй като във
фабричното производство всичко е роботизирано, всичко е строго определено
като технологични процеси, а тук, при нас, в повечето случаи зависи от
субективния фактор и това как съответният специалист ще подходи.
При пастиране се отнема от повърхностния слой, докато при
боядисване се създава такъв. Сваля се част от стария и върху него се поставя
нов. При боядисване се отнема част от стария, не целият и се слага нов.
Просто се отнема се част от този, който е от производителя, за да се създаде
адхезионна връзка между двата слоя, се отнема част от него.
Това беше становище на тримата колеги - химик и физик, които бяха
анализирали процесите на боята и качеството на боята, процеса на
боядисване. В някои случаи, така, както стана известно от показанията на
свидетелите, които да кажем вървяха в тези дела, нещата се нормализирали,
2
т.е. част от боята, напръсканото падало няколко дни след като се констатира,
че се намира върху колите, т.е., че има промяна - намаляват нещата и даже
някои неща по стъклата, по прозорците на автомобила лесно се отнемали.
Първоначално, в слоя боя, който е върху метала е осигурена защитата
на автомобила от корозия и други процеси. Операцията пастиране и
съответно полиране казвам така, защото от техническа гледна точка тези две
операции са едни и същи, но се работи с различни абразивни материали,
които целят да почистят повърхността на автомобила. От техническа гледна
точка това е една козметична операция, която цели да подобри външния вид
на автомобила и да зачисти, ако има замърсявания в процеса на експлоатация,
пукнатини и т.н. Иначе основния слой боя той защита автомобила от корозии
и от тези външните автомобили. Никаква промяна няма за качественото
състояние на автомобила и при двете операции.
За този автомобил не съм правил справка и за тази марка, но по
принцип всички ново закупени автомобили имат гаранционен срок, който е в
порядъка на 5 години, които се предлагат в страната вносители, така че като
комплексност гаранционният срок е 5 години в това включва и покритието.
По принцип вие знаете, че е в оторизиран сервиз трябва да се ремонтират
автомобилите.
Наредбата включва конкретно мисля, че конкретизира за застраховки
„Гражданска отговорност“.
Приел съм нещата по отношение на пастиране и полиране, че нормо
времето за тази операция поради липса на нормативни параметри.
Приема се от фактурата стойността на материалите. Съгласно
Наредбата се приема.
Това са три вида материали, които първата част по т. 11 това са
абразивни дискове, които се прикрепват към механичен инструмент, паста, т.
11 е паста, специална, полираща с микро частици. 12- то е комплектът. Тази
паста е за пастиране. За целият автомобил. Второто е комплект от
инструменти т.нар. шлифовъчни кърпи, върху които се нанася пастата, за да
може механично да се натрива зачистващата повърхност. И микрофибърни
кърпи за окончателното почистване след полиране, ако се нуждае от
полиране автомобила, но обикновено след пастиране се провежда и тази
операция за блясък и по-добро качеството.
3
Тази паста от сайта, който съм посочил е приложима и за боя.
Независимо, че е за метал. Доколкото имам информация, се използва.
Направих консултация и казаха, че се ползва. Може да има разлика в
номерацията. Много материали има. На пазара има много материали. Това е
средна пазарна цена, съм избрал. Има и по-скъпи. Има много видове
полирпаста.
Приел съм нормите, които са в доверения сервиз за операциите, които
включват монтаж и демонтаж на детайлите основно и съм намалил
нормовремето за боядисване - 50 %. По начало всички тези нормативни
времена за монтаж, демонтаж и боядисване в доверения сервиз са завишени и
са по-високи от тези на Наредба № 24. От там идва разликата.

Адв. Т. – Нямам повече въпроси към вещото лице. Моля да се приеме
експертизата.
Адв. К.– Нямам повече въпроси към вещото лице. Моля да се приеме
експертизата.

Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА като доказателство по делото изслушаното в днешното
съдебно заседание допълнително заключение по допуснатата СТЕ на вещото
лице инж. В. Ф..
ОПРЕДЕЛЯ окончателно възнаграждение на вещото лице в размер на
300 лв. по представената справка - декларация, което да се изплати, както
следва: 200 лв. от внесения за целта депозит, а останалите 100 лв. след
довнасянето им.
ЗАДЪЛЖАВА жалбоподателя – ищец ЗАСТРАХОВАТЕЛНО
АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО "БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП"
АД в едноседмичен срок от днес да довнесе разликата от 100 лв.

Адв. Т. – Уважаеми окръжни съдии, с ответната страна сме в преговори
за сключване на спогодба, поради което моля делото да бъде спряно с цел
постигане на съгласие.
4
Адв. К. – Съгласна съм да се спре делото за постигане на спогодба.
Надявам се такава да бъде постигната.

Съдът след изслушване на страните,


ОПРЕДЕЛИ:
СПИРА производството по ВГД № 619/2022 г. по описа на Окръжен съд
– Пазарджик по взаимно съгласие на страните по реда на чл. 229, ал. 1, т. 1 от
ГПК.
Определението подлежи на обжалване в едноседмичен срок от днес
пред Апелативен съд – Пловдив.
Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 10:56
часа.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
Секретар: _______________________
5