Решение по дело №542/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 686
Дата: 28 юни 2023 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20237040700542
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 686            Година 28.06.2023         Град Бургас

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

Административен съд Бургас, Х състав, на шести юни две хиляди и двадесет и трета година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Десислава Фотева

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело номер 542 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Джихан 74“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Тополица, общ.Айтос, представлявано от управителя Д.И.С., чрез адв.С.Г.,*** – адв.Г. против разрешение за ползване на терен за търговска дейност на открито № 8/17.03.2023г. издадено от кмета на община Айтос. Разрешението се обжалва в частта относно разрешената площ от 72 кв.м., надхвърляща с 42 кв.м. заявената от дружеството площ от 30 кв.м., по отношение на времето в частта в която се разрешава ползването за периода от 01.11.2022г. до 28.02.2023г. и по отношение на дължимата месечна такса от 432,00 лева без ДДС, която надхвърля с 252,00 лева без ДДС дължимите 180,00 лева без ДДС. Прави искане разрешението да се обяви за нищожно или да се отменено в обжалваната му част и да се присъдят направените по делото разноски. 

Ответникът – Кмет на община Айтос, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна и прави искане да бъде оставена без уважение и да му се присъди юрисконсултско възнаграждение. Възразява за прекомерност на платеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

От събраните в хода на съдебното производство доказателства, Административен съд Бургас намира за установено следното:

От „Джихан 74“  ЕООД е подадено заявление вх.№ 92-Ф-275/07.03.2023 г. до кмета на община Айтос (л.21 от делото), за издаване на разрешение за ползване на терен за търговска дейност на открито (маси пред заведения или търговски обекти), с място на извършване на търговия с.Тополица, с площ 30кв.м. и време на извършване на търговия от 01.03.2023 г. до 31.10.2023 г.

С писмо изх.№ 9400-794/09.03.2023 г. на кмета на Община Айтос (л.5 от делото), Д.С. е уведомен, че във вр. с чл.4, ал.1, т.2, б.“г“ и б.“д“ и глава IV, раздел III от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Айтос, следва да коригира подаденото заявление с реалните квадратни метри на заграждението за поставяне на маси в общински терен, а именно 72 кв.м., в срок до 14.03.2023 г., тъй като заявените от дружеството 30 кв.м. не отговарят на площта, установена на място при проверка от длъжностни лица при община Айтос, съгласно писмо изх.№ 94-00-678/27.02.2023 г. (л.14 от делото).

С разрешение № 8/17.03.2023 г. издадено от кмета на община Айтос за ползване на терен за търговска дейност на открито, поставяне на маси пред заведения или търговски обект на основание Наредбата за реда за разрешаване поставянето на преместваеми обекти на територията на Община Айтос (Наредбата) е разрешено на „Джихан - 74“ ЕООД да ползва терен пред търговски обект с площ 72 кв.м. в с.Тополица, общ.Айтос. В разрешението е посочено, че се издава за периода от 01.11.2022 г. до 31.10.2023 г. и на основание чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА във вр. с чл.19 и чл.22 от Наредбата е определена дължима месечна такса в размер на 432,00 лева без ДДС, за която е отбелязано, че е платена с фактура № 163785/22.03.2023 г.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Обжалваното разрешение е издадено от компетентен орган – кмета на община Айтос, с оглед правомощията му по чл.8, ал.1 от Наредбата, във връзка с чл.56, ал.2 от ЗУТ.

Редът за разрешаване поставянето на преместваеми обекти на територията на община Айтос е уреден в Глава IV, раздел III „На преместваеми съоръжения за търговия и други обслужващи дейности на открито по чл.4, ал.1, т.2, б.“г“ и б.“д“ (маси пред заведения, слънце защитни съоръжения навеси)“ на Наредбата, приета на основание чл.56, ал.2 от ЗУТ, във връзка с чл.22, ал.4 от ЗМСМА.

Съгласно чл.16, ал.1 от Наредбата, разрешението за поставянето на съоръжение - маси към заведения за хранене и развлечения се издава от кмета на Общината или упълномощено от него лице след представяне на: 1. Заявление по образец; 2. Документ за собственост; 3. Договор за наем или договор за ползване на стационарният обект; 4. Удостоверение за категоризация на заведението за хранене и развлечение на обекта; 5. Скица на терена с точно определена квадратура и схема за разполагане, съгласувана от гл. архитект на общината. В ал.2 е посочено, че разрешението се издава в седемдневен срок считано от датата на заплащане на таксата за издаване на разрешение за поставяне и дължимата такса за ползване на мястото върху което ще бъде разположено съоръжението в случаите в които се разполагат в терени общинска собственост - за първия месец от действието на разрешението.

Съгласно чл.18 и следващите от Наредбата, разрешенията за поставяне на маси пред заведенията се издават за срок до 1 година, а за слънцезащитни навеси за срок до две години, като лицата, получили разрешение за поставяне по съответния ред са длъжни да не променят предназначението им, да поддържат в добър вид обектите и пространството около тях, да не ги разширяват, да осигуряват безопасни условия за тяхната експлоатация и да ги демонтират и премахват в седемдневен срок след изтичане на срока на разрешението за поставяне, а промяната във вида, местоположението и функцията може да се извършва само с ново разрешение по реда на тази наредба.

В случая на 07.03.2023 г. от „Джихан 74“ ЕООД е подадено заявление с вх.№ 92-Ф-275/07.03.2023 г. за издаване на разрешение за поставяне на маси пред заведение в с.Тополица, със заявена площ 30 кв.м., за периода от 01.03.2023 г. до 31.10.2023 г. По повод това заявление от кмета на община Айтос е издадено разрешение № 8/17.03.2023 г., с което разрешената площ на търговеца е определена в размер на 72 кв.м., периода от 01.11.2022 г. до 31.10.2023 г., а дължима месечна такса в размер на 432,00 лева. Фактически, с това разрешение, в частта над заявените 30 кв.м. и извън посочения от заявителя срок, кметът на община Айтос се е произнесъл по искане, с което не е бил сезиран.

Съгласно чл.29 от АПК, искането за издаване на индивидуален административен акт се подава писмено или устно като заявителят сам избира формата и начина на заявяване. Това искане, по своята същност представлява волеизявление насочено да породи определени, искани от лицето правни последици, като същото очертава предмета на производството и неговите страни. Съответно, поставеният въпрос за разрешаване в искането се преценява от органа за редовност и допустимост, като се дава възможност на заявителя да отстрани недостатъците в него, ако се установяват такива. Административният орган е обвързан от естеството на искането за издаване на административен акт, тъй като то очертава обективните предели на административното производство.

В случая, кмета на община Айтос, се е произнесъл извън очертания в искането предмет, като е разрешил повече от заявена площ, съответно това е довело до определяне на по-голям размер на дължимата месечна такса, като с разрешението е определен и период от време който надвишава с четири месеца, заявения от дружеството. По този начин административният орган е заместил волята на заявителя и сам е определил площта, която следва да се ползва от търговеца, както и периода за това, което от своя страна е довело до начисляване и на съответната по размер такса за ползване на общински терен в тежест на дружеството. Произнасянето на административен орган, което е в несъответствие с предмета на искането с което е бил сезиран е съществено нарушение на административнопроизводствените правила, водещо до незаконосъобразност на издадения административен акт, в частта в която е оспорен.

Неоснователни са твърденията на ответника изложени в становище изх.№ 1100-400/06.04.2023 г., за процедиране в хипотезата на чл.30, ал.2 от АПК, с оглед изпращането на писма с изх.№ 94-00-678/27.02.2023 г. и изх.№ 94-00-794/09.03.2023 г. И двете цитирани писма не съдържат указания за отстраняване на нередовности, а указват да бъде подадено заявление за поставяне на маси с площ 72 кв.м, което се обосновава с данни за извършена проверка, при която е установена реално заета площ повече от заявената, като едното писмо е изготвено още преди дружеството да заяви желаната за ползване, а второто е при вече заявено от търговеца желание за 30 кв.м. Така посочените в писмата обстоятелства, сами по себе си не са основание за издаване на разрешение за ползване на площи и за период от време различни от заявените. В случай, че е налице действително ползване на площ над заявената, респективно над разрешената, то това би било основание за предприемане на действия по премахване на съответния обект, и/или ангажиране на административнонаказателната отговорност на лицето, но не е основание за издаване на разрешение каквото не е заявено.  

С оглед на изложеното, разрешение за ползване на терен за търговска дейност на открито № 8/17.03.2023 г. издадено от кмета на община Айтос, в частта относно разрешената площ над 30 кв.м. и в частта относно периода на ползването от 01.11.2022 г. до 28.02.2023 г., следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.

Съгласно нормата на чл.19, ал.3 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Айтос, село Тополица попада във втора зона на територията на общината. Ето защо и с оглед нормата на чл.22 от тази Наредба, за поставяне на маси и столове дължимата такса е 6 лева на кв.м. без ДДС, за един месец. При заявени от жалбоподателя за ползване 30 кв.м., дължимата месечна такса се определя в размер на 180,00 лева без ДДС, поради което обжалваното разрешение следва да бъде отменено и в частта относно определената дължима такса над този размер.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 1010,00 лева, представляващи платена държавна такса за образуване на съдебното производство и адвокатски хонорар, съгласно представения списък. Направеното възражение от ответника за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение е неоснователни. Съгласно чл.8, ал.3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън случаите по ал.2, възнаграждението е 1 000,00 лв. В случая, е заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 1 000,00 лева, което е в предвидения от Наредбата минимум, а с оглед нормата на чл.78, ал.5 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК, съдът не разполага с правомощия да присъжда по-нисък размер.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, десети състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ разрешение за ползване на терен за търговска дейност на открито № 8/17.03.2023 г. издадено от кмета на община Айтос в полза на „Джихан 74“ ЕООД с ЕИК *********, в ЧАСТТА над заявената площ от 30,00 кв.м., определената като дължима месечна такса над 180,00 лева без ДДС, както и относно разрешения период от 01.11.2022 г. до 28.02.2023 г.

ОСЪЖДА Община Айтос да заплати в полза на  „Джихан 74“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Тополица, общ.Айтос, представлявано от управителя Д.И.С., разноски по делото в размер на 1 010,00 лева (хиляда и десет лева).

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.

 

СЪДИЯ: