Решение по дело №1242/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260041
Дата: 21 септември 2020 г. (в сила от 7 ноември 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530201242
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                              21.09.2020 година                                    гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                              ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и трети юли                                                             Година 2020

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 1242 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на С.Ц.А. против наказателно постановление № 515 от 20.08.2019г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора.  

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат се подробни съображения. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, но чрез адв. К.К.заявява, че изцяло поддържа подадената жалба.

Въззиваемата страна Община Стара Загора чрез мл. експерт А.П.заявява, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде потвърдено.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 515 от 20.08.2019г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора на нарушителя С.Ц.А. на основание чл. 29, ал. 1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора е наложена глоба в размер на 200 лева за това, че на 30.07.2019г. от 14:00ч. до 16:00ч. в гр. Стара Загора, на северозападния ъгъл на кръстовището на ул. Св. Княз Борис и ул. Подп. Калитин, в качеството си на технически ръководител на строителен обект – УПИ III-565, кв. 88 по плана на гр. Стара Загора, е допуснал работниците, извършващи дейности по строителството да поставят касетофон върху арматурата на последния етаж от обекта, от който се възпроизвеждала силна музика, с което било нарушено спокойствието на И.Д.Д., живущ ***. Княз Борис № *** – нарушение на чл. 6, ал. 1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 23067/515 от 31.07.2019г., съставен от гл. инспектор при Община Стара Загора.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и на наказващия орган са представени заповед № 10-00-1472 от 04.09.2018г. и заповед № 10-00-2512 от 23.11.2015г., и двете на Кмета на Община Стара Загора.

 

Към жалбата е приложено писмо с изх. № 10-11-6074/06.06.2018г. по описа на Община Стара Загора, от което е видно, че на основание чл. 5, ал. 2 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора е разрешено провеждането на строително-монтажни работи за времето между 14:00ч. до 16:00ч. на жилищна сграда в УПИ III565, кв. 88а по плана на гр. Стара Загора. Писмото е адресирано до Г.М.С.– управител на „КРОМ“ ЕООД, гр. Стара Загора – отговорник на проявата.

 

От показанията на свидетелите Ц.С.М. /актосъставител/ и Н.К.П. /свидетел по акта/ се установява, че на 30.07.2019г. двамата били изпратени на постъпил сигнал за шум от строителен обект – на северния ъгъл на кръстовището на ул. Княз Борис и ул. Подп. Калитин в гр. Стара Загора.

Когато пристигнали на място, разговаряли с лицето И.Д.Д., който им показал заснет от него видеоклип и им предоставил снимков материал /2 бр. снимки/, тъй като към момента на пристигането им - след 16:00 часа, нарушението било преустановено.

Свидетелите разговаряли и с работници на строителния обект, които заявили, че ръководителят им не е там в момента.

М. и П. заснели информационната табела, поставена на строителния обект и така установили нарушителя.

АУАН бил съставен на следващия ден – 31.07.2019г. в присъствия на нарушителя.

 

От приложената информационна табела, заснета от актосъставителя и свидетеля по акта, се установява, че става въпрос за строеж на жилищна сграда с ОСД и гаражи, намираща се в УПИ III-565, кв. 88а по плана на гр. Стара Загора, с възложител: „Бързострой“ ЕООД, гр. Стара Загора, строител: „Кром“ ЕООД, гр. Стара Загора, технически ръководител: инж. Г.М.К.и координатор по безопасност по време на строителството: С.Ц.А..

От приложените 2 бр. снимки на самия строителен обект, съдът не установява с точност местоположението на въпросния касетофон, описан в АУАН и НП. Според свидетелите М. и П. същият се е намирал на последния построен етаж, но поради лошото качество на снимката не се вижда.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, налагащо отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

Съгласно чл. 40, ал. 1 ЗАНН „актът за установяване на административното нарушение се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението.“

Не става ясно защо в конкретния случай лицето И.Д.Д., което е свидетел на извършеното нарушение, подало е сигнал за него и е предоставило на проверяващите органи приложения към административнонаказателната преписка снимков материал /2 бр. снимки на строителния обект/, не е поканено да стане свидетел при съставянето на акта.

АУАН е съставен в присъствието на един свидетел – Н.К.П., който не е свидетел нито при извършване на нарушението, нито при неговото установяване. В този случай актосъставителят е следвало да се съобрази с разпоредбата на чл. 40, ал. 3 ЗАНН и да състави акта в присъствието на двама други свидетели.

 

Съдът намира за неоснователни, изложените в жалбата възражения за допуснати други нарушения на процесуалните правила.

 

На първо място, няма процесуална пречка АУАН да бъде съставен след датата на установяване, съотв. извършване на нарушението. В случая актосъставителят е приел, че нарушителят не присъства и това е наложило съставянето на акта в един по-късен момент.

 

На второ място, разпоредбата на чл. 2, ал. 3 ЗАНН предвижда възможност Общинските съвети да приемат наредби, които да определят съставите на административните нарушения и съответстващите на тях наказания.

В конкретния случай Общински съвет Стара Загора е приел Наредба за обществения ред в Община Стара Загора, в която е предвиден конкретен състав на административно нарушение, а именно – чл. 6, ал. 1 от Наредбата и съответно наказание – по чл. 29, ал. 1 от същата Наредба.

Действително санкционната разпоредба е обща, като предвижда за нарушаване на Наредбата да се налага глоба до 5000 лв., но това не означава, че наказанието не е съответно съобразно чл. 2, ал. 3 ЗАНН. Още повече, че административнонаказващия орган може да индивидуализира наказанието, съобразявайки се със смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства.

 

На трето място, съобразно чл. 28а от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора „наказателните постановления се издават от Кмета на общината или упълномощен от него зам.кмет“, поради което и следва да се приеме, че в случая обжалваното наказателно постановление е издадено от лице, което има съответната материална компетентност за това.

 

Същевременно, съдът намира, че от събраните в хода на съдебното следствие доказателства не се установява по един безспорен и категоричен начин, че именно жалбоподателят С.Ц.А. е осъществил от обективна и субективна страна вмененото му нарушение.

 

На първо място, от заснетата от М. и П. информационна табела се установява, че строителният обект, на който тя е била поставена, се намира в УПИ III-565, кв. 88а по плана на гр. Стара Загора, а не в УПИ III-565, кв. 88 по плана на гр. Стара Загора, както е посочено в АУАН и НП. Това разминаване води до неяснота кой точно е бил проверяваният от тях строителен обект и съответно кой следва да понесе административнонаказателната отговорност за установеното административно нарушение.

 

На второ място, от същата тази информационна табела се установява, че технически ръководител на обекта е инж. Гроздан Митков Костадинов, а не С.Ц.А.. Последният е посочен в нея като координатор по безопасност по време на строителството. Липсват доказателства А. да е станал технически ръководител на обекта впоследствие, в т.ч. и към датата на нарушението – 30.07.2019г.

 

На трето място, от писмо с изх. № 10-11-6074/06.06.2018г. по описа на Община Стара Загора е видно, че на основание чл. 5, ал. 2 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора е разрешено провеждането на строително-монтажни работи за времето от 14:00ч. до 16:00ч. на жилищна сграда в УПИ III565, кв. 88а по плана на гр. Стара Загора.

В случая следва да се отбележи, че разрешението касае само провеждането на строително-монтажни работи, за които отговаря съответния технически ръководител на обекта – той ги възлага на работниците и следи за тяхното изпълнение.

Според настоящия съдебен състав, когато работниците вдигат шум, който не е свързан с извършваната от тях трудова дейност, в случая – строително-монтажна работа, те следва да понесат лична отговорност за действията си. Още повече, че в момента на проверката - на 30.07.2019г. техническият ръководител на обекта не е присъствал.

 

Отделен е въпросът, че от цитираното писмо не става ясно за какъв период от време е издадено въпросното разрешение и дали същото обхваща и датата на нарушението – 30.07.2019г. / около година след издаването му/.

 

Като взе предвид изложеното по-горе съдът прие, че в хода на административнонаказателното производство, нито актосъставителят, нито наказващият орган са изследвали в пълнота въпроса за авторството на нарушението.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 515 от 20.08.2019г.  на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора, с което на основание чл. 29, ал. 1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора на С.Ц.А., ЕГН: ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева, за извършено нарушение на чл. 6, ал. 1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: