Р Е Ш Е Н И Е
№
13.03.2020г., град ***
В ИМЕТО НА НАРОДА
***ски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на четвърти март през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ИГЛИКА ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №206 по описа за 2020 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал.1 ЗАНН
С Наказателно постановление № 454475-F495116/ 31.07.2019 г. на *** НА ОТДЕЛ
„***“ В ДИРЕКЦИЯ „***“ В ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „***“ В ЦЕНТРАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА ***, на
„***.“ ЕООД с БУЛСТАТ: *** е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/
лева, на основание чл.185 ал.2 вр.ал.1 от Закона за данък върху добавената
стойност, за извършено нарушение по чл.8 ал.1 т.1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите
в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин във
връзка с § 71 ал.1 от ПЗР на същата Наредба.
Срещу така издаденото наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ***. Счита,
че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила: не е посочен нормативния акт, в който е
предвидено твърдяното нарушение; съставеният Акт за установяване на
административно нарушение не е връчен и подписан от страна на ***на
дружеството; издаденото НП не е връчено лично на ***на дружеството;
неоснователно, административнонаказващият орган не е приложил разпоредбата на
чл.28 ЗАНН; неясно е посочена административнонаказателната разпоредба в НП.
Наред с това, оспорва и фактическата обстановка, изложена в АУАН/НП като
изтъква, че констатираните неизрядности при извършената проверка от страна на
органите на *** са се дължали на токов удар. На тази основа, моли за отмяна на
НП като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от
упълномощен защитник, който поддържа жалбата и изложените в нея съображения.
Допълва, че така, както е описано нарушението /в АУАН и НП/, същото е
неконкретизирано, тъй като се препраща към Приложение 1 и Приложение 2 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., а същите приложения, на свой ред съдържат
редица изисквания; счита, че твърдяното нарушение не е извършено и поради това,
че към датата на съставяне на АУАН, за търговеца все още е течал срок за
привеждане в съответствие на дейността – до 30.06.2019г. Пледира за отмяна на
НП като незаконосъобразно, както и за присъждане на ***равените по делото
разноски.
За ответната страна се явява съответен юрисконсулт, който счита, че в хода
на административнонаказателното производство са спазени процесуалните правила и
е издадено Наказателно постановление, което е законосъобразно и правилно.
Пледира същото да бъде потвърдено, както и да бъдат присъдени разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След като прецени събраните по делото доказателствени материали поотделно и
в тяхната съвкупност, Съдът намира за установено следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № F495116/26.06.2019г. от
страна на Х.К.Д. – инспектор по приходите при ЦУ на ***, в присъствието на
свидетелите Н.П.П. и Р.Г. Й., както и на съответно упълномощен предста***ел на
„***“ ЕООД – *** /л.18 – 19 от делото/. Съставен е за това, че при извършена
проверка на 21.06.2019 г., в 13:55 часа, в търговски обект - магазина за
хранителни стоки, находящ се в с. ***, ул. „***“, ***, стопанисван и
експлоатиран от „***“ ЕООД ЕИК: ***, е установено, че „***“ ЕООД е регистрирано
по ЗДДС и не използва в момента на проверката в търговския обект система за
управление на продажбите; представена е компютърна конфигурация, която в
момента на проверката е разглобена и не функционира. В търговския обект е
монтирано и се използва от 17.05.2019 г.фискално устройство модел ***, с номер
на фискалното устройство *** и ФП № ***. Изяснено е, че до 17.05.2019 г. в
обекта е използвано ФУ с ИН № *** и ИН на ФП № ***, което не е от одобрен тип
спрямо него. В тази връзка е ***равен извода, че задълженото лице не е изпълнило
задължението си да монтира, въведе в експлоатация и използва фискално устройство, което да отговаря на
функционалните и техническите изисквания, съгласно Приложение 1 и Приложение 2
от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, в законоустановения срок до 31.03.19г. -
като след посочената дата е продължило да използва и до 17.05.2019 г. фискално
устройство, което не е от одобрен тип спрямо него. Така описаното е
квалифицирано като нарушение по чл.8 ал.1 т.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006
г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в
търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания
към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин във връзка с § 71
ал.1 от ПЗР на същата Наредба; отбелязано е, че доказателства за резултатите от
проверката и ***равените констатации се съдържат в съставен ПИП сер. АА №
0372125/21.06.2019 г. и Протокол № 1559226/24.06.2019 г. и Протокол №
1559227/26.06.19г. При съставяне на АУАН, възражения не са ***равени. По реда и
в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН е подадено възражение, в което се отбелязва, че
посочената компютърна конфигурация не е в работещо състояние поради токов удар,
както и че в хода на проверката от страна на дружеството са представени
доказателства за това, в т.ч. – фактури за закупуване на компютърната
конфигурация и нейните компоненти, свидетелство за регистрация на фискално
устройство, известие за застрахователно събитие, констативен протокол за
бракуване на техника.
Административнонаказващият орган изцяло е приел описаната в АУАН фактическа
обстановка; не е отдал вяра на ***равените от страна на нарушителя възражения.
На тази основа, издал обжалваното Наказателно постановление, с което на „***“
ЕООД с БУЛСТАТ: *** е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/
лева, на основание чл.185 ал.2 вр.ал.1 от Закона за данък върху добавената
стойност, за извършено нарушение по чл.8 ал.1 т.1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите
в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин във
връзка с § 71 ал.1 от ПЗР на същата Наредба.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен и обжалваното
Наказателно постановление - издадено от компетентни лица /л.58 – 63 от делото/.
Не могат да бъдат споделени възраженията на жалбоподателя, касаещи
редовното протичане на административнонаказателното производство. Не отговаря
на истината твърдението, че в АУАН/НП не е посочен нормативния акт, в който е
предвидено твърдяното нарушение, ***ротив – макар и в съкратен вид,
наименованието на нормативния акт е ясно посочено - Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. на МФ, вместо пълното й наименование - Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите
в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.
Подобно съкращаване на наименованието е допустимо, тъй като не ограничава
възможността на нарушителя да реализира правото си на защита. Също така, дейст***елно,
съставеният Акт за установяване на административно нарушение не е връчен и
подписан от страна на ***на дружеството, а е връчен на упълномощено лице. За
същото лице обаче е представено надлежно пълномощно /л.18 – 19 от делото/, в
което, като част от предста***елната му власт е посочено, че /т.6/ има право да
представлява дружеството пред органите на *** като подава декларации, подписва
актове и протоколи, приема връчване на актове от името на търговеца. Следователно,
връчването на процесния АУАН, на пълномощник, е процесуално редовно. По-нататък,
издаденото Наказателно постановление, отново е връчено на споменатия пълномощник,
което действие, при съобразяване както на представеното на л.18 – 19
пълномощно, така и това на л.33, и общата предста***елна власт както пред
органите на ***, така и пред други държавни органи - води до извода, че правото
на защита на „***“ ЕООД не е нарушено по никакъв начин; отделен е въпроса, че
връчването на НП, от една страна, следва издаването на същото и няма отношение
към неговата законосъобразност, а от друга – осъщественото в случая връчване,
очевидно не е препятствало дружеството да заведе процесната жалба, т.е. да
реализира правото си на защита в съответния обем. Не може да се разглежда като
процесуално нарушение, на следващо място, неприлагането на привилегията на
чл.28 ЗАНН – касае се за материалноправен въпрос, за който ще стане дума
по-долу. Не може да се приеме за основателно и възражението, че в обжалваното
НП е неясно посочена административнонаказателната разпоредба – ***ротив,
отбелязването на разпоредбата на чл.185 ал.2 вр.ал.1 ЗДДС е ясно и не поражда
никакви съмнения в очертаната насока. По-нататък, неоснователно се счита, че по
начина, по който е описано нарушението /в АУАН и НП/, същото е
неконкретизирано, тъй като се препраща към Приложение 1 и Приложение 2 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., а същите приложения, на свой ред, съдържат
редица изисквания. Дейст***елно, споменатите Приложения съдържат множество
изисквания, но в случая, конкретно посочване на всички или някои от тях, не се
налага, доколкото както актосъста***елят, така и административнонаказващият
орган са възприели тезата, че изобщо липсва съответно фискално устройство, в
разрез със срочното задължение по § 71 ал.1 от ПЗР на Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г.
Служебната проверка за законосъобразност на административнонаказателното
производство не разкрива и други пороци при неговото провеждане, поради което Съдът
приема, че издаденото Наказателно постановление е формално законосъобразно.
Във връзка с неговата правилност се събраха гласни доказателствени средства
- показания на свидетелите Х.К.Д., Н.П.П. и Р.Г. Й. и писмени доказателства /л.7
– 9, л.16 – 17, л.21 – 26, л.31 – 32 от делото/. Показанията на свидетелите Д.,
П. и Й. Съдът преценява като непредубедени и добросъвестни. Същите са
относително подробни и изцяло в подкрепа на изложената в АУАН и НП фактическа
обстановка. Съдът кредитира показанията на разпитаните по делото свидетели, тъй
като същите не оставят съмнение в тяхната истинност, а и същевременно, не се
намират помежду си в противоречия, които се налага да бъдат обсъдени. В
подкрепа на свидетелските показания са и ПИП сер. АА № 0372125/21.06.2019 г. и
Протокол № 1559226/24.06.2019 г. и Протокол № 1559227/26.06.19г. Съвкупната
преценка на изброените доказателствени материали води до извода, че същите са
изцяло в подкрепа на изложените в АУАН и НП, факти и обстоятелства, които Съдът
приема за доказани по убедителен начин – и няма да преповтаря.
Следва да бъде отбелязано, че представените от страна на нарушителя писмени
доказателства - фактури за закупуване на компютърната конфигурация и нейните
компоненти, свидетелство за регистрация на фискално устройство, известие за
застрахователно събитие, констативен протокол за бракуване на техника – не са в
състояние да опровергаят фактите и обстоятелствата, изложени в АУАН и НП. От тези
писмени доказателства се установява, че още през 2017г., от страна на „***“
ЕООД са закупени компютърна конфигурация, както и програмен продукт „***“; че
на 02.06.2019г. е заявено застрахователно събитие пред „***“ЕАД, във връзка с
неуточнено конкретно движимо имущество, повредено при настъпил токов удар; че
на 26.06.2019г. /т.е. деня на съставяне на процесния АУАН/, компютърен
специалист е дал становище, че поради изгоряло дъно, компютърната конфигурация
е нефункционална и следва да бъде бракувана. Както обаче изрично посочва в
свидетелските си показания Х.Д., в хода на извършената проверка, от страна на
дружеството не са представени /а такива не се представиха и в съдебното
следствие пред настоящата инстанция/ как***о и да било доказателства, че посочената
дефектирала компютърна конфигурация с програмен продукт „***“ изобщо е
ползвана, докато в хода на проверката е изяснено, че с несъответно фискално
устройство е работено в търговския обект в периода 31.03.2019г. - 17.05.2019г.
- ФУ с ИН № *** и ИН на ФП № ***, за което са били представени дневни финансови
отчети; считано от 17.05.2019г., е монтирано и се използва друго ФУ - ***, с
номер на фискалното устройство *** и ФП № ***, като същото, за разлика от
предходното, е било от одобрен тип. ***ълно неотносимо към делото е
представеното на л.24 Свидетелство за регистрация на фискално устройство с ИН №**** и ФП №***, тъй като същото е зачислено към съвсем различен търговски
обект – хранителен магазин „***“ в с.***. Не на последно място, между датата на
твърдяната от страна на жалбоподателя авария /токов удар/, за която се посочва,
че е довела до повреда в споменатата вече компютърна конфигурация –
02.06.2019г. до датата на проверката на органите на *** – 21.06.2019г., са
изминали почти двадесет дни, без да са предприети действия по привеждане на
конфигурацията и програмния продукт, в експлоатация – обстоятелство, което
индиректно е в подкрепа на извода, че щом търговецът е допуснал за такъв период
от време, да осъществява своята дейност без компютърната система и програмния
продукт, то и следователно тяхното използване преди 02.06.2019г. няма как да се
приеме за доказано, а още по-малко – по убедителен начин. От друга страна, обстоятелството,
че считано от 17.05.2019г. в търговския обект е функционирало съответно ФУ - ***,
с номер на фискалното устройство *** и ФП № ***, а до тази дата е използвано
несъответно ФУ - ФУ с ИН № *** и ИН на ФП № ***, отново индиректно е в
потвърждение на извода, че както преди 17.05.2019г., така и след тази дата, в
търговския обект в с.***, не е използвана система за управление на продажбите.
Не на последно място, неправилно се счита, че срока за привеждане в
съответствие на дейността, е следвало да бъде до 30.06.2019г. Такъв срок е
предвиден в § 71 ал.3 от ПЗР на Наредбата, която разпоредба гласи, че „Всички други лица по чл. 3, непопадащи в ал.
1 и 2 и неизползващи софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си
в съответствие с тази наредба в срок до 30 юни 2019 г.“. Тази разпоредба
обаче е неотносима в случая, тъй като както вече беше отбелязано, задълженото
лице е ползвало в проверения търговски обект стандартно Фискално устройство, а
не ***, *** и софтуер за управление на продажби.
Следва да бъде ***омнено, че съобразно чл.8 ал.1 т.1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите
в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, „Фискалните устройства трябва да отговарят
на: функционалните изисквания съгласно приложение № 1.“. От друга страна,
съобразно § 71 ал.1 от ПЗР на същата Наредба, „Лицата по чл. 3, с изключение на лицата, използващи ***, *** и софтуер
за управление на продажби, които са регистрирани по ЗДДС, привеждат дейността
си в съответствие с изискванията на тази наредба в срока до 31 март 2019 г.“,
а съобразно чл.3 ал.1 от Наредбата (Доп. - ДВ, бр. 26 от 2019 г., в сила от
29.03.2019 г.), „Всяко лице е длъжно да
регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или
от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова
бележка от ***, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в
наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен
паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона
за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод,
извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични
преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги.“. При положение, че в
процесния случай не е налице използване на интегрирана автоматизирана система
за управление на търговската дейност /“***“/ и софтуер за управление на продажби,
както и не е налице електронна система с
фискална памет /“***“/, то в качеството на лице по чл.3 от Наредбата, „***“
ЕООД – ***, е следвало да приведе дейността си в съответствие с изискванията на
Наредбата до 31.03.2019г. и по-конкретно – да използва в своята дейност редовно
Фискално устройство /ФУ/, отговарящо на функционалните изисквания на Приложение
1. Като не е изпълнил това свое задължение за действие до 31.03.2019г., а до
17.05.2019г. продължил да ползва несъответно на функционалните изисквания ФУ в
своята дейност, ***“ ЕООД – *** е извършило нарушението по чл.8 ал.1 т.1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин във връзка с § 71 ал.1 от ПЗР на същата Наредба, за което е
ангажирана административнонаказателната му отговорност. Същото нарушение е
правилно квалифицирано от страна на актосъста***еля и административнонаказващия
орган и се явява доказано по убедителен начин.
На следващо място, съобразно чл.185 ал.2 ЗДДС, „Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването
на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага
глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв.,
или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер
от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се
налагат санкциите по ал. 1.“, а съобразно чл.185 ал.1 ЗДДС, „На лице, което не издаде документ по чл.
118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в
размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и
едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.“. Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. попада в кръга нормативни актове по прилагане на чл.118 ЗДДС, а в
случая не са събрани доказателства, че процесното нарушение е довело до
неотразяване на приходи. Поради това, правилно административнонаказващия орган
е наложил административно наказание на основание чл.185 ал.2 вр.ал.1 от Закона
за данък върху добавената стойност. Предид обстоятелството, че се касае за
първо подобно нарушение, отново правилно, размерът на имуществената санкция е
определен в самия минимум – 500 лева и поради това, повече няма да бъде
обсъждан. Случаят не може да се разглежда като „маловажен“ по смисъла на чл.93
т.9 НК, тъй като обществената опасност по правило не е елемент от административнонаказателната
отговорност на едноличните търговци и юридическите лица, която има за
правопораждащ юридически факт неизпълнението на задължения към държавата или
общината – чл.83 ал.1 ЗАНН. Същата отговорност е безвиновна, обективна и по
съображения за по – ниска обществена опасност на деянието, тази отговорност не
може да бъде изключена, още повече, че в конкретния случай обществената
опасност е типична за разглеждания вид нарушение.
Крайният извод е, че обжалваното Наказателно постановление е както
законосъобразно, така и правилно – поради което, следва да бъде потвърдено.
Предвид този изход на административнонаказателното производство, при
отправено искане от страна на процесуалния предста***ел на
административнонаказващия орган, следва на основание чл.63 ал.5 вр. ал.3
вр.ал.1 ЗАНН вр. чл.37 ЗПП вр.чл.27е НЗПП да бъде осъдено „***“ ЕООД с БУЛСТАТ:
***, да заплати по сметка на ЦУ на *** паричната сума в размер на 120 лв. /сто
и двадесет лева/, представляваща ***равени по делото разноски за юрисконсултско
възнаграждение пред РАЙОНЕН СЪД – ***.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 - 5 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 454475-F495116/ 31.07.2019 г. на *** НА ОТДЕЛ „***“
В ДИРЕКЦИЯ „***“ В ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „***“ В ЦЕНТРАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА ***, с което
на „***“ ЕООД с БУЛСТАТ: *** е наложена имуществена санкция в размер на 500
/петстотин/ лева, на основание чл.185 ал.2 вр.ал.1 от Закона за данък върху
добавената стойност, за извършено нарушение по чл.8 ал.1 т.1 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин във
връзка с § 71 ал.1 от ПЗР на същата Наредба.
На основание чл.63 ал.5 вр. ал.3 вр.ал.1 ЗАНН вр. чл.37 ЗПП вр.чл.27е НЗПП
ОСЪЖДА „***“ ЕООД с БУЛСТАТ: ***, да заплати по сметка на ЦУ на *** паричната
сума в размер на 120 лв. /сто и двадесет лева/, представляваща ***равени по
делото разноски за юрисконсултско възнаграждение пред РАЙОНЕН СЪД – ***.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – ***, в
14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: