Определение по дело №221/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 289
Дата: 17 октомври 2023 г.
Съдия: Диана Ангелова Петракиева
Дело: 20237090700221
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 935

 

гр. Габрово, 17.10.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО в закрито съдебно заседание на седемнадесети октомври две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

                                                      ЧЛЕНОВЕ: ДИАНА ПЕТРАКИЕВА

                                                                             ДАНИЕЛА ГИШИНА

 

като разгледа докладваното от съдия Д. Петракиева адм.д №221/2023 година по описа на Административен съд – Габрово и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по касационна жалба от С.Н.Л.,  в качеството на представляващ местна коалиция  СП“ Български път“, регистрирана с Решение  №30-МИ и №31-МИ/18.09.2023 г. на ОИК- Дряново, с адрес гр. Дряново, кв. Априлци, бл.6,  против Решение № 2651-МИ от 12.10.2023 г. на ЦИК

След проверка относно редовността и допустимостта на жалбата, съдът намира следното:

Подадената жалба е с правно основание чл.58 ал.4 във вр. с чл.53 ал.4 от Изборния кодекс. Според същия се разграничава процесуалния ред при оспорване решенията на ЦИК, в зависимост от това, дали с тях се отхвърлят или потвърждават решения на ОИК. Чл.88 ал.1 от ИК предвижда, че решението на общинската избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната избирателна комисия, подлежи на обжалване по реда на чл.98 ал.2 от АПК пред тричленен състав на административния съд по местонахождението на съответната общинска избирателна комисия. В конкретния случай, обаче с Решение № 2651-МИ от 12.10.2023 г., ЦИК е постановил  решение за отхвърляне на предложения проект на решение. Съгласно разпоредбата на чл.53 ал.4 от ИК, „При обжалване на решения за отхвърляне Върховният административен съд се произнася по същество или връща преписката със задължителни указания по прилагане на материалния закон“. Така е посочено и в атакуваното решение на ЦИК.

На посоченото основание настоящият съдебен състав намира, че делото следва да бъде прекратено и изпратено на ВАС по подсъдност.

Водим от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д №221/2023 г  по описа на Административен съда Габрово.

ИЗПРАЩА делото на Върховен административен съд по подсъдност.

Определението не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                               ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

 

                                                                                                         2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чл. 53. (1) Централната избирателна комисия се свиква на заседание от нейния председател или по искане на най-малко една трета от членовете й.

(2) Заседанията на комисията се ръководят от председателя, а в негово отсъствие – от определен от него заместник-председател.

(3) Централната избирателна комисия заседава, когато присъстват повече от половината от членовете й.

(4) (Доп. – ДВ, бр. 39 от 2016 г., в сила от 26.05.2016 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif Централната избирателна комисия се произнася с решения, които се приемат с мнозинство две трети от присъстващите членове и се подписват от председателя и секретаря. Когато за приемане на решение липсва необходимото мнозинство, се смята, че е налице решение за отхвърляне, което подлежи на обжалване по реда на кодекса. При обжалване на решения за отхвърляне Върховният административен съд се произнася по същество или връща преписката със задължителни указания по прилагане на материалния закон.

(5) (Нова – ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif При отмяна на решение за отхвърляне Централната избирателна комисия постановява ново решение, което приема с мнозинство повече от половината от членовете й.

(6) (Предишна ал. 5 - ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г.) За заседанията на комисията се съставя протокол, който се подписва от председателя и секретаря.

(7) (Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г.) Решенията на комисията се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието.

(8) (Предишна ал. 7 - ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г.) Членовете на комисията подписват протоколи и гласуват решения с особено мнение, когато не са съгласни с решението или с посоченото в протокола, като посочват в какво се изразява особеното мнение.

(9) (Предишна ал. 8 - ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г.) Когато председателят, съответно секретарят отсъства, решенията, протоколите и удостоверенията се подписват от секретаря, съответно от председателя, и от заместник-председател. Когато отсъстват и председателят, и секретарят, решенията се подписват от заместник-председател и определен с решение на комисията член.

(10) (Предишна ал. 9 - ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г.) На заседанията на комисията може да присъстват застъпници, представители на партии, коалиции или инициативни комитети, наблюдатели, членове на Обществения съвет и представители на средствата за масово осведомяване. Изказаните становища, мнения и възражения се записват в протокола.

(11) (Предишна ал. 10 - ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г.) Членовете на Централната избирателна комисия не може да носят отличителни знаци на партии, коалиции и инициативни комитети, както и да провеждат предизборна агитация.

 

 

Чл. 88. (1) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif Решенията на общинската избирателна комисия може да се оспорват в тридневен срок от обявяването им пред Централната избирателна комисия, която се произнася в тридневен срок с решение. Решението на общинската избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната избирателна комисия, подлежи на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната общинска избирателна комисия. В останалите случаи решението на Централната избирателна комисия се обжалва пред Върховния административен съд.

(2) При обжалване на решенията на общинската избирателна комисия се прилага чл. 58.

apis://desktop/uid=*********?0Анотирана съдебна практика

apis://desktop/uid=*********?0 Обжалване

Чл. 58. (1) (Доп. – ДВ, бр. 21 от 2019 г., в сила от 12.03.2019 г., изм., бр. 88 от 2020 г., доп., бр. 36 от 2021 г., в сила от 1.05.2021 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif Решенията на Централната избирателна комисия по чл. 57, ал. 1, т. 5, 6, 10, 11, 12, 12а, 14, 15, 17, 22, 23, 25, 26, 26а, 29, 30, 33 и 45 може да се обжалват пред Върховния административен съд чрез Централната избирателна комисия в тридневен срок от обявяването им. Централната избирателна комисия изпраща незабавно жалбата и преписката към нея на съда.

(2) В жалбата се посочват решението, което се обжалва, основанието, в какво се състои искането, имената и адресът на жалбоподателя и телефон, факс или електронен адрес.

(3) Върховният административен съд разглежда жалбата и се произнася с решение в тридневен срок от получаването й в открито заседание с призоваване на жалбоподателя, Централната избирателна комисия и заинтересованите лица. Решението на съда се обявява незабавно и не подлежи на обжалване.

(4) (Нова – ДВ, бр. 36 от 2021 г., в сила от 1.05.2021 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif Решенията на Централната избирателна комисия, извън случаите по ал. 1, може да се обжалват пред съответния административен съд в тридневен срок от обявяването им. Съдът разглежда жалбата и се произнася с решение в тридневен срок от получаването й с призоваване на жалбоподателя, Централната избирателна комисия и заинтересованите лица. Решението на съда се обявява незабавно и може да се обжалва пред Върховния административен съд в тридневен срок от обявяването му. Върховният административен съд разглежда жалбата по реда на ал. 3.

(5) (Предишна ал. 4, доп. – ДВ, бр. 36 от 2021 г., в сила от 1.05.2021 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif При издаване на общите административни актове и обжалване на решенията на Централната избирателна комисия сроковете по Административнопроцесуалния кодекс не се прилагат. Сроковете се изчисляват в календарни дни и изтичат в последния им ден.

apis://desktop/uid=*********?0Анотирана съдебна практика

Анотирана съдебна практика