О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 146 / 06.03.2020г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ЗАКРИТО заседание на шести март ,
през две хиляди и двадесета
година в състав :
Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА
,като разгледа
докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№90/2020г., и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по 160 във вр.с чл.159,т.1 от
Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.
Делото
е образувано по жалба от К.Т.П.– изтърпяващ наказание лишаване от
свобода в З*** “Б*** към З*** В*** против негов проблем с администрацията на З***
“Б*** “ и Решение №697/29.01.2020г. на Началника на З*** В*** .
С
резолюция от 07.02.2020г. съдът е изискал от жалбоподателя да уточни кой
административен акт обжалва ,на какво правно основание ,както и да заплати
дължима такса от 10лв. по сметка на съда.С молба-уточнение от 19.02.2020г.
жалбоподателя уточнява, че обжалва Решение №697/29.01.2020г. на Началника на З***
В*** ,заплатена е и дължимата държавна такса от 10лв./л.6/.
С
резолюция от 27.02.2020г. съдът е изискал в 3- дневен срок административната преписка ,която е
представена с писмо,вх.№580/05.03.2020г.От нея е видно ,че със
заповед№Л-2137/30.12.2019г. на началника на З*** “Б*** “, на л.св. К.Т.П. е
наложено дисциплинарно наказание “П*** предупреждение“ на основание чл.104,ал.1
във вр. с чл.101,т.1 от З*** .На основание чл.107,ал.1 З*** изпълнението на
наказанието е отложено за срок от 3 месеца.С жалба вх.№М-22/03.01.2020г. л.св. К.П.
е обжалвал заповедта за наложеното му дисциплинарно наказание пред началника на
З*** В*** ,който се е произнесъл с Решение ,рег.№697/29.01.2020г. на основание
чл.110,ал.5,т.2 от З*** ,като е
отхвърлил жалбата и е потвърдил заповедта на началника на З*** “Б*** “.Решението
е окончателно.
Настоящият съдебен състав намира, че
подадената жалба е процесуално недопустима.
Според чл. 110, ал. 1 от З*** , заповедите за
дисциплинарно наказание, издадени от Н*** на затворнически общежития и на
поправителни домове, подлежат на обжалване пред Началника на затвора. Съобразно
чл. 110, ал. 4-ал. 5 от З*** , М*** на правосъдието, Главният директор на
Главна дирекция "И*** на наказанията" и Началникът на затвора се
произнасят по жалбата в срок един месец от постъпването й. Компетентният да
разгледа жалбата орган се произнася с мотивирано решение, с което: 1. отменя
заповедта; 2.отхвърля жалбата и потвърждава оспорената заповед или 3.отменя
заповедта и връща преписката на органа, издал заповедта с допълнителни
указания.
Тази административна процедура е изпълнена от
жалбоподателят. Той е упражнил правото си на жалба, в резултат на което с
Решение ,рег.№697/29.01.2020г. на началника на З*** В*** ,на основание
чл.110,ал.5,т.2 от З*** , е отхвърлена
жалбата му и е потвърдена заповедта на
началника на З*** “Б*** “. Оспорването на издадената в тази процедура заповед е
неподведомствено на административните съдилища.
Съгласно чл. 111 от З*** , съдебният контрол е
допустим само по отношение на наложените дисциплинарни наказания по чл. 101,т.7
и т. 8 от З*** . За останалите видове наказания, в това число и наложеното с
оспорената заповед наказание "П*** предупреждение“, се предвижда оспорване единствено по
административен ред, поради което законодателят е изключил общия ред за съдебен
контрол за законосъобразност на административните актове по реда на чл. 145 и
следващите от АПК. Наличието на годен за обжалване административен акт е
абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно
производство. Жалба, която е подадена срещу неподлежащ на обжалване акт е
процесуално недопустима.Заповедите по чл. 101,т.1-т.6 от З*** не представляват
административни актове и не могат да бъдат оспорвани по реда на АПК, поради
което и споровете относно законосъобразността на последните не са
подведомствени на административните съдилища. Тези заповеди не са
административни актове, а актове на администрацията на затвора, постановени по
силата на специален закон, с които се поддържат реда и дисциплината в местата
за лишаване от свобода. Те подлежат на обжалване само по административен ред в
съответствие с чл. 110 от З*** . В този смисъл е константната практика на
Върховния административен съд (ВАС) по идентични случаи, а именно: Определение
№ 1096 от 25.01.2018 г. на ВАС по адм. дело № 300/2018 г.; Определение № 799 от
19.01.2018 г. на ВАС по адм. дело № 568/2018 г.; Определение № 7041 от
29.05.2018 г. на ВАС по адм. дело № 5158/2018 г.; Определение № 9914 от
19.07.2018 г. на ВАС по адм. дело № 6401/2018 г.; Определение № 13644 от
7.11.2018 г. на ВАС по адм. дело № 13376/2018 г.; Определение № 10933 от
18.09.2018 г. на ВАС по адм. дело № 11015/2018 г.; Определение №
17175/19.12.2013 г. на ВАС по адм. дело № 16006/2013 г.; Определение №
13107/04.11.2014 г. на ВАС по адм. дело № 13355/2014 г.; Определение №
3276/22.03.2016 г. на ВАС по адм. дело № 2338/2016 г. и др.
От изложеното се налага извод, че подадената
жалба е процесуално недопустима, което налага същата да бъде оставена без
разглеждане, а производството по делото – прекратено.Водим от горното и на
основание чл.159,т.1 от АПК, съдът
О
П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.Т.П.–
изтърпяващ наказание лишаване от свобода в З*** “Б*** към З*** В*** против
Решение №697/20.01.2020г. на Началника
на З*** “Б*** “.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.д.№90/2020г. по описа на АС-М*** .
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба от страните в 7- дневен срок от
съобщаването му пред Върховния
административен съд.
Препис от определението да се изпрати на страните на основание чл.138 АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: