Решение по дело №3152/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260135
Дата: 4 септември 2020 г. (в сила от 3 октомври 2020 г.)
Съдия: Иван Георгиев Бекяров
Дело: 20205330203152
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 260135

 

гр. Пловдив, 04.09.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XI състав, в публично съдебно заседание на осми юли две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕКЯРОВ

 

при участието секретаря Анелия Деведжиева като разгледа докладваното от съдията АНД № 3152/2020 г. по описа на Районен съд Пловдив, XI н.с. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по депозирана жалба срещу наказателно постановление (НП) № 29 от 15.05.2020 г., издадено от Директора на РИОСВ - Пловдив, с което на „Водоснабдяване и канализация“ (ВиК) ЕООД  с ЕИК ********* и седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Шести септември“ № 250, представлявано от управителя С.Н., на основание чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите (ЗВ) е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2000 лева за нарушение на чл. 48, ал. 4 от ЗВ вр. чл. 38, ал. 2, т. 2 от Наредба № 2 от 08.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водните обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване (Наредбата).

В жалбата се излагат съображения, че в акта за установяване на административно нарушение (АУАН) и НП са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ограничили правата на наказаното лице, като не става ясно местоположението на отразения в актовете обект на проверка „Канализационна система“, по лицето, което следва да носи административнонаказателна отговорност, за липсата на правна квалификация на деянието в констативен протокол за проверка, както и относно лицата присъствали при проверката. Възражения се отправят и към носенето на отговорност за качеството на съоръженията и мрежите от инвеститора, а именно Община Стамболийски. Твърди се и да липсва нарушение, тъй като издаденото на Общината разрешително касае заустване след станцията. Моли и за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Във връзка с всичко това претендира отмяната на постановлението като незаконосъобразно.

В проведеното открито съдебно заседание въззиваемата страна счита подадената жалба за неоснователна. Излага съображения за законосъобразното съставяне на АУАН и НП и подробно становище по всички възражения от жалбата. Посочва, че не е налице основание за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН и че са взети предвид всички релевантни обстоятелства при определяне на наказанието, което е определено в минимален размер. Моли НП да бъде потвърдено като правилно.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното: 

Жалбата се явява процесуално допустима, доколкото е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН срок, от легитимирана страна, срещу акт, подлежащ на обжалване.

Разгледана по същество се явява неоснователна, поради следните съображения:

От фактическа страна съдът установи следното:

За обект „Канализационна система“ на гр. Стамболийски – Пречиствателна станция за отпадъчни води (ГПСОВ) съществува издадено  Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчно води в повърхностен воден обект № 33140189/09.10.2015 г. от Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“. Титуляр по разрешителното и собственик на обекта е Община Стамболийски, а оператор на обекта е „ВиК“ ЕООД гр. Пловдив. Съгласно разрешителното обектът е определен като „Канализационна система“ на гр. Стамболийски и Пречиствателна станция за отпадъчни води (ГПСОВ). Същият обект е включен в План за контролната дейност на РИОСВ-Пловдив. Той подлежи и на задължителен контрол два пъти годишно във връзка с провеждане на мониторинг на качеството на заустваните във воден обект отпадъчни води съгласно заповеди № РД-821/2012 г. и № РД-788/2018 г. на МОСВ.

Такава проверка била извършена и на 11.12.2019 г. на дъждопреливника като съоръжение от канализационната система на гр. Стамболийски, намиращ се преди пречиствателната станция за отпадъчни води. Проверката целяла осъществяване на контрол по спазване и изпълнение на условията по разрешителното за заустване. Част от тези условия, разписани в разрешителното, при които се предоставя право на ползване върху обектите „Преливници към смесена канализационна система е „да не се допуска преливане на отпадъчни води от дъждопреливниците при сухо време“, а срокът на спазване на условието е постоянен.

При огледа на дъждопреливника, намиращ се преди пречиствателната станция за отпадъчни води, от инж. В.Х., Д.М. – *** към Регионална лаборатория ИАОС гр. Пловдив и С.С. - *** към „ВиК“ ЕООД е констатирано, че в сухо време има заустване на непречистена вода в р. Марица. Водите оценили като видимо замърсено и усетили мирис на канал. Затова и установили, че издаденото разрешително не се спазва в частта за недопускане  преливане на отпадъчни води  в дъждопреливниците при сухо време. За констатираното бил съставен констативен протокол за проверка № 0000869/11.12.2019 г., в който са включени констатациите от проверката. Отделно от това от дъждопреливника е взета проба вода и са установени високи стойности на замърсяващи вещества след лабораторно изследване, като РН активна реакция е установена висока стойност от 10,16 при разрешена за реката от 6 до 8,5.

Въз основа на протокола бил съставен АУАН с бл. № 9/04.03.2020 г., в който е отразено, че дружеството жалбоподател като оператор е нарушил разпоредбата на чл. 48, ал. 4 от ЗВ вр. чл. 38, ал. 2, т. 2 от Наредба № 2 от 08.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водните обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване. Актът е съставен в присъствието на оправомощен представител и връчен му лично. Последният е подписал АУАН без възражение. На по-късен етап е постъпило писмено възражение от дружеството.

Въз основана посочения АУАН е издадено обжалваното НП, с което на нарушителя била наложена на основание чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ имуществена санкция в минимален размер на 2000 лв. за нарушението.

Така описаната и възприета от съда фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от показанията на разпитания в хода на съдебното следствие свидетел В.Х. – актосъставител. Описаната и възприета фактическа обстановка се установява и от писмените доказателства по делото – АУАН, нотариално заверено пълномощно, писмено възражение, покана изх. № О-970/19.02.2020 г. на РИОСВ Пловдив, писмо изх. № О-3235/13.12.2019 г. на РИОСВ Пловдив, протокол за проверка № 0000869 от 11.12.2019 г., писмо изх. № ПВОЗ-58/2015 от 21.10.2015 г., Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33140189/09.10.2015 г. на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, писмо изх. № ЕП-246-2/20.02.2020 г. на РИОСВ Пловдив, копие на споразумителен протокол № Ю-01-52/01.06.2015 г., копие на приемо-предавателен протокол от 01.06.2015 г., писмо изх. № 24-00-546/23.01.2020 г. на „ВиК“ ЕООД гр. Пловдив ведно с 5 протокола за вътрешен мониторинг, протокол за вземане на проби/извадки от води № 1011 от 11.12.2019 г. и оправомощителна заповед № РД-154 от 28.02.2019 г. на МОСВ.

Свидетелят Х. в подробности описва констатираните на място обстоятелства. Разказва за личните си впечатления, свързани с заустването при дъждопреливника на отвеждащия колектор за отпадъчни води в пречиствателната станция. Споделя, че през него трябва да има изтичане на вода само при дъжд, когато се очаква, че няма да има такова голямо замърсяване на реката и ще има разреждане на водата. Потвърждава и изследването на водата в дъждопреливника и резултатите от това.

Не се установиха вътрешни противоречия в показанията на свидетелката, както и противоречия с другите доказателства по делото. Показанията са подробни и последователни, логични и затова съдът ги намира за достоверни и им се довери.

Показанията на свидетелката се подкрепят и от съставения протокол за проверка № 0000869 от 11.12.2019 г., в който са записани всички констатирани на място обстоятелства при проверката и е съставен на мястото на проверката. Качеството на оператор на жалбоподателя се установява от наличното по делото разрешително, което посочва и титулярят и собственика на обекта на проверката.

Относно приложението на процесуалните правила:

При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН за минимално необходимо съдържание на актовете на административнонаказателното производство. Не се констатираха нарушения на процедурата по съставянето на АУАН и НП, който да са съществени, като опорочават административнонаказателното производство и самите актове и да нарушават правата на нарушителя.

Актът е съставен изцяло в съответствие с разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН, като нарушението е изчерпателно описано и подробно са посочени съществените обстоятелства, при които е извършено то. Актът е съставен от компетентно лице при спазване на процедурата за съставянето му по чл. 40 и 43 от ЗАНН, като съставен и връчен лично на надлежно оправомощен представител на нарушителя и присъствието на двама свидетели, които са посочени в него. В същия е дадена правна квалификация на установеното нарушение. Дадено е право на жалбоподателя да възрази в акта, от което той не се е възползвал. На по-късен етап е постъпило писмено възражение.

Постановлението е издадено от компетентен орган в кръга на неговата компетентност съобразно представената заповед, в предвидената от закона форма, при спазване на материалноправните и процесуални разпоредби и е съобразено с целта на закона. Спазени са сроковете по чл. 34 от ЗАНН. В съдържанието му се съдържат задължителните реквизити и не се откриват пороци, водещи до накърняване на правото на защита на наказаното лице.

Нарушението е описано надлежно в НП от фактическа страна, като административнонаказващият орган е посочил ясно и подробно в обстоятелствената част всичките му индивидуализиращи белези  (време, място, авторство и обстоятелства, при които е извършено). Затова не може да се приеме, че е засегнато правото на защита на нарушителя и последният е имал пълната възможност да разбере за какво точно е ангажирана отговорността му – за неспазване на правилата и поставените условия в разрешително за заустване на отпадъчни води в повърхностни води.

Като неоснователно се прие възражението за неяснота в местоположението на извършваната проверка, тъй като в актовете на административнонаказателното производство като обект е посочено „Канализационна система“ на гр. Стамболийски – Пречиствателна станция за отпадъчни води (ГПСОВ). Ясно е посочено, че се проверява обектът съгласно даденото разрешително, а това е точно този, както е посочен в НП и АУАН. Отделно от това в обстоятелствената част на постановлението и акта е вписано конкретното местоположение на констатираното нарушение, а именно това е на дъждопреливника, намиращ се преди пречиствателната станция за отпадъчни води. Затова и не може да бъде прието, че не е посочено мястото на нарушението или същото е неизяснено и с това се нарушават правата на жалбоподателя.

Не е необходимо всички актове и доказателствени средства в административнонаказателното производство да отговарят на строгите и формални критерии за АУАН и НП. В този смисъл не е необходимо протокола за проверка да съдържа правна квалификация на нарушение. Той има само констативен характер. Затова и възражението по същия въпрос не се прие от съда.

От правна страна съдът намира следното:

На базата на всички събрани по делото писмени и гласни доказателства, съдът е на становище, че правилно наказващият орган е квалифицирал поведението на жалбоподателя за това, че не е изпълнил условията на издаденото разрешение за заустване по чл. 48, ал. 4 от ЗВ. Съгласно посочената разпоредба водоползвателите, които не са титуляри на разрешителни и са ВиК оператори по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, пречистват и заустват отпадъчни води в повърхностни водни обекти в съответствие с издаденото разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води за съответната канализационна система. Установява се от представеното разрешително, споразумителния протокол и приемо-предавателния протокол, че жалбоподателят „ВиК“ ЕООД не е титуляр на разрешителното, но е водоползвател, тъй като обектът на проверка му е бил възложен за стопанисване, поддържане и експлоатация със споразумителния протокол и реално предаден с приемо-предавателния протокол. От друга страна жалбоподателят е ВиК оператор по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, което обстоятелство не е спорно. Затова и той е следвало да изпълнява условията по разрешителното и да пречиства и зауства отпадъчните води в повърхностни води по начина и в срока определен в разрешителното. Това именно условия, респективно задължение, жалбоподателят не е сторил, като не е изпълнил условието да не се допуска преливане на отпадъчни води от дъждопреливниците при сухо време и е допуснал такова като е заустил дъждопреливника преди пречиствателната станция. В тази връзка неоснователни са възраженията, свързани с отговорността, която се носи от собственика и инвеститора, който следва да отговаря за изпълнението и качеството на мрежите и съоръженията. Както се отбеляза експлоатацията и поддържането на обекта е възложено на ВиК оператора и именно той следва да следи за спазване на условията на разрешителното. Колкото до наличието на повреди и отговорността на инвеститора, такива обстоятелства не се твърдят нито в жалбата, нито са установени по преписката и не могат да окажат въздействие върху крайното становище на съда.

Същото отговаря и дадената от актосъставителя и наказващия орган привръзка към нарушената норма, а именно тази на чл. 38, ал. 2, т. 2  от Наредбата. Тя гласи, че по смисъла на чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите за ползване на водни обекти без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното се счита заустването на отпадъчни води в нарушение на посочените условия в издаденото разрешително за заустване, какъвто е и настоящия случай.

Правилно е определен и субектът на административнонаказателната отговорност, а именно „ВиК“ ЕООД гр. Пловдив като ВиК оператор, който не е титуляр по разрешително за заустване. Изрично нарушената норма предвижда възможност отговорност да носи и оператора, поради което и възражението в този смисъл е неоснователно.

Не се установи по делото издаденото разрешително да касае определено място на заустване, т.е. дали преди или след пречиствателната станция. Напротив, обектът, за който е дадено разрешително е цялостен, а заустването касае всички негови елементи, доколкото не е посочено друго.

Доколкото с наказателното постановление е ангажирана обективната отговорност на юридическо лице, въпросът за вината не подлежи на изследване в настоящото производство. По тези съображения настоящият съдебен състав намира за доказано по делото жалбоподателят да е осъществил състава на административно нарушение, за което е наказан с обжалваното наказателно постановление.

По наказанието:

Коректно административнонаказващият орган е определил и наложил имуществена санкция в минимално зададения в чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ размер от 2000 лв. Нарушението е извършено за първи път и не носи белези, които биха обусловили налагането на имуществена санкция в размер по-висок от минималния. Санкционната разпоредба е правилно определена предвид нарушената правна норма. Тя предвижда, че се наказва с глоба, съответно имуществена санкция в размер от 2000 лв. до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното. Именно случай на ползване в отклонение от предвидените условия в разрешителното е и настоящият.

Съобразно разясненията, дадени с Тълкувателно решение № 1/2007 г. на ОСНК на ВКС, съдът трябва в пълнота да изследва релевантните за изхода на спора факти, като това включва и преценка за наличието, респективно отсъствието на такива обстоятелства, дефиниращи случая като „маловажен“. Преценката на административнонаказващият орган за „маловажност“ се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол.

Съгласно чл. 93, т. 9 от НК „маловажен случай“ е този, при който извършеното престъпление /в конкретния случай административно нарушение/, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици, или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Тази разпоредба е приложима и в процеса, развиващ се по реда на ЗАНН, съобразно изричната препращаща норма на чл. 11 от ЗАНН.

В настоящия случай се касае за формално нарушение, поради което факторът липса на вредни последици не може да бъде взет предвид при преценката за маловажност на случая. Самото деяние не разкрива и други смекчаващи обстоятелства, които да разкриват по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Напротив, възможните неблагоприятни последици могат да засегнат изключително тежко и сериозно защитаваните обществени отношения по опазване на околната среда, биологичното развитие и здравето и живота на хората. Независимо, че нарушението е извършено за първи път, съдът счита, че случая не отговаря на критериите за маловажност.

От всичко изложено следва, че по категоричен начин бе установено дружеството жалбоподател да е осъществило състава на вмененото административно нарушение. В хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Случаят не попада в приложното поле на чл. 28, б. „а“ ЗАНН. Обжалваното наказателно постановление се явява законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено. Наложената санкция е в минимален размер, като не са налице и предпоставките за неговото изменение.

Така мотивиран, Районният съд Пловдив

 

Р Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 29 от 15.05.2020 г., издадено от Директора на РИОСВ - Пловдив, с което на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД  с ЕИК ********* и седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Шести септември“ № 250, представлявано от управителя С.Н., на основание чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите (ЗВ) е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2000 лева за нарушение на чл. 48, ал. 4 от ЗВ вр. чл. 38, ал. 2, т. 2 от Наредба № 2 от 08.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водните обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му на страните пред Административен съд Пловдив, на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава XII от АПК.

                                                                                 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

            Вярно с оригинала

            А. Д.