Решение по дело №2213/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2084
Дата: 5 ноември 2021 г. (в сила от 5 ноември 2021 г.)
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20217180702213
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2084/5.11.2021г.

 

гр. Пловдив, 05.11. 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, XXVI състав, в публично съдебно заседание на четиринадесети октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                ЧЛЕНОВЕ:МИЛЕНА ДИЧЕВА

                                                                   ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря Станка Журналова и с участието на прокурора Анелия Трифонова, като разгледа докладваното от съдия Матеева касационно административно дело № 2213 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и следв. от АПК във връзка с чл.63 ал.1, пр.2 от ЗАНН.

 

Образувано е по касационна жалба от адв. М.К., пълномощник на С.П.М., ЕГН **********,***, против Решение № 830 от 17.06.2021 г., постановено по АНД № 1762/2021 г. по описа на Районен съд - Пловдив, ХХI наказателен състав, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 4345652, издаден от ОДМВР- Пловдив, като за административно нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 /сто/ лева.

Касаторът в подадената жалба счита, че обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния закон. Твърди се, че районният съд е постановил акта си без да изясни всички обстоятелства, които са от значение за извършване на преценката относно законосъобразността на оспорения фиш. Твърди се също така, че обжалваното решение е постановено при липса на анализ на доказателствата, респ. липса на мотиви по основните направени оплаквания и релевантните за спора факти. Твърди се, че АНО не е представил доказателства за изпълнение на процедурата по чл.188 ал.1 от ЗДвП, като в този смисъл се твърди, че не е необходимо да има оспорване от страна а жалбоподателя, за да може съдът да формира извод, че тази процедура не е изпълнена надлежно. Според процесуалния представител на касатора, няма основание да се приеме, че наличието на подпис е надлежно връчване в изпълнение на горецитираната правна норма, с което се накърнява правото на защита на жалбоподателя и прави ЕФ незаконосъобразен. Иска се отмяна на обжалваното съдебно решение и на потвърдения с него административен акт. Претендират се разноски по делото.

Касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по касационната жалба – ОД МВР-Пловдив, редовно призован, не изпраща представител. Постъпили са два броя становища, с които се оспорва основателността на жалбата по доводи, подробно изложени в тях. Претендира се юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Контролиращата страна, чрез участвалия по делото прокурор при Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че жалбата е неоснователна и предлага оспореният съдебен акт да бъде оставен в сила.

Касационната съдебна инстанция, като се запозна със становищата на страните и обжалваното съдебно решение, обсъди наведените касационни основания, при спазване на изискванията на чл.218 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователна.

Районният съд е бил сезиран с жалба, подадена от С.П.М. срещу процесния ЕФ с искане да бъде отменен като неправилен и незаконосъобразен, без да посочва конкретни пороци на оспорения акт. В съдебното заседание по делото, пълномощникът на жалбоподателя е оспорил акта с аргумент, че не е спазена процедурата по чл.189 ал.7 от ЗДвП, както и Наредбата, издадена от министъра на вътрешните работи, регламентираща издаването на този административен акт, както и, че именно собственикът на автомобила е извършил нарушението и следва той да носи административнонаказателната отговорност. Оспорва се също така липсата на писмени  и надлежни доказателства – снимков материал за монтирането и използването на АТСС, което не може да се индивидуализира. 

Съгласно обстоятелствата, изложени в обжалвания административен акт по установеното административно нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, те се изразяват в това, че на 16.12.2020 г. в 14:30 часа в гр. Пловдив, пътен възел „Скобелева майка“, северно платно на надлеза в посока запад, като собственик на лек автомобил "Ауди А4" с ДК № ****, С.П.М. е извършил нарушение за скорост, като при приспаднат в негова полза толеранс от 3%, при разрешена скорост 50 км/ч се е предвижвал със скорост от 76 км/ч и е налице превишение от 23 км/ч. Нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо средство /АТСС/ C ORDON-M2 MD 1196. По делото е представена като доказателства административната преписка, касаеща ЕФ със снимков материал и разписка за връчването му на 07.07.20 г., снимков материал от 16.12.2020 г. с посочени координати, данни за собствеността на автомобила, справка за водача, протокол за използване на АТСС, сертификат за успешно завършен курс на обучение на процесната АТСС, Заповед № 8421з-931/30.08.2016 г. на министъра на вътрешните работи, писмо АУ000023 № 33913/03.07.2018 г. на БИМ, дирекция „Изпитване на средства за измерване, устройства и съоръжения“ – София, протокол от проверка № 10-С-ИСИС/21.02.2020 г.

За да потвърди атакувания ЕФ, след анализ на така събраните писмени доказателства, районният съд е приел, че по безспорен и категоричен начин е установено извършеното административно нарушение и неговия автор, законосъобразно е определена и наложена и съответната санкция, с което са изпълнени всички законови изисквания по неговото издаване. По отношение на възраженията на нарушителя, съдът е дал конкретен отговор с мотивите си, като е посочил, че провеждането на процедурата по чл.189 ал.7 от ЗДвП е предпоставена от подаването на писмено възражение, което в случая не е сторено,  и при изначална липса на такова възражение, за директора на ОД на МВР не възниква последващо задължение за произнасяне с решение и за неговото съобщаване на собственика. Подробно са развити мотиви и в насока възражението, че не е доказано авторството на деянието, като е посочено, че след като жалбоподателят не се е възползвал от предвидената в закона възможност за посочване самоличността на водача, то законосъобразно е ангажирана отговорността му като собственик на превозното средство.

Решението на съда е правилно.

Първоинстанционният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствата. Фактите са установени в пълнота и правилно от районния съд, като на същите е правена съвкупна преценка, въз основа на които са дадени законосъобразни правни изводи за съставомерност за извършено административно нарушение от конкретното административнонаказано лице. В дадения случай, по отношение на направените изводи за установяване на нарушението, автора на административно нарушение, неговото виновно поведение и приложимостта на санкционните разпоредби, изводите на първоинстационния съд са законосъобразни. Те са направени на база събраните по делото доказателства и са съответни на установената съдебна практика. Първоинстанционният съд законосъобразно е приел, че по преписката и по делото са събрани необходимите доказателства относно механизма на извършване на нарушението и неговия автор, което е довело до законосъобразно изпълнение на административно – производствените правила. Решението на съда е съобразено с правилата, въведени с разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, която установява, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката начините за доброволното и заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Спазена е процедурата по издаване на атакувания електронен фиш. В този смисъл касационната инстанция изцяло споделя мотивите на първоинстанционният съд, като няма смисъл същите да бъдат преповтаряни, а съобразно възможностите на чл. 221, ал. 2 изр. 2 от АПК съдебният състав изцяло препраща към тях.

Ето защо, фактическите констатации и правните изводи на районния съд,се споделят и от настоящата съдебна инстанция, като не е необходимо тяхното преповтаряне.

Наведените в касационната жалба оплаквания, се явяват неоснователни. Във връзка с възраженията на касатора, поддържани пред настоящата инстанция, следва в случая да се посочи, че те са същите, както и пред първоинстанционният съд.

Неоснователно е и възражението, че първоинстанционният съд е постановил своя акт без да изясни всички обстоятелства. В съставения ЕФ по категоричен и ясен начин е посочено мястото на извършеното административно нарушение и посоката на движение на процесното МПС. Снимковият материал ясно и категорично дава възможност за определяне на рег. номер и посоката на движение на автомобила, както и на засеченото превишение на скоростта. Същият е годно доказателство за установените обстоятелства. Липсват нарушения при изписване на протокола за използване на АТСС, – посочено е местоположение и номер на използваното АТСС, начало и край на работа, режим на измерване. Приложен е снимков материал с кооординатите на засичане на нарушението, дата и час на изготвяне на снимката, от които по категоричен начин се установяват времето и мястото на извършеното нарушение и конкретното МПС, с което то е осъществено. Ето защо възражението, че обжалваното решение е постановено при липса на анализ на доказателства е неоснователно.

Неоснователно е възражението и в насока неспазена процедура по чл.189 ал.7 от ЗДвП и това е така, тъй като разпоредбата на чл.189 ал.5 от ЗДвП определя, че "електронният фиш по ал.4 се връчва на лицето по чл.188 ал.1 или 2, с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира".

В случая, при липсата на данни, че мекият автомобил е управляван от друго лице, правилно електронният фиш е връчен на лицето по чл.188 ал.1 от ЗДвП, в случая касационният жалбоподател.

По всички направени възражения решаващият съд е дал законосъобразен отговор, като при правилна преценка на събраните писмени доказателства по делото и при правилно приложение на материалния закон, е достигнал до обосновани изводи относно незаконосъобразността на електронния фиш, като е формирал правилно вътрешно убеждение.

С оглед изложените съображения, съдът намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода на спора  претенциите на страните за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива се следват на ответната страна и на основание чл.63 ал.5 от ЗАНН във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ във връзка с чл.27е от Наредбата за заплащане на правна помощ, следва да се присъдят в размер на 80 лева.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив, XXVI състав, 

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 830 от 17.06.2021 г., постановено по АНД № 1762/2021 г. по описа на Районен съд - Пловдив, ХХI н. с.

ОСЪЖДА С.П.М., ЕГН **********,***, да заплати на ОД на МВР – Пловдив, сумата от 80.00 (осемдесет) лева, пре9дставляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ:        1.

 

 

 

 

 

2.