Решение по дело №574/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 ноември 2019 г. (в сила от 28 ноември 2019 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20197060700574
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ


№ 463


гр. Велико Търново,   28.11.20
19г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 


Административен съд Велико Търново – Втори състав, в съдебно заседание на единадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:


ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ                                                                                                             

при участието на секретаря П. И.и прокурора ……………., изслуша докладваното от СЪДИЯ ЧЕМШИРОВ Адм. д. № 574 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. с чл. във вр. чл. 167, ал. 2, т. 2 от Закона за движение по пътищата/ЗДвП/.

Образувано е по жалба на Х.Т.А. ***, срещу наложената му принудителна административна мярка – принудително задържане на лек автомобил "Рено" с рег. №***, чрез използване на техническо средство тип "скоба" на 25.07.2019г., описана в съобщение №***на „Център за градска мобилност“ ЕАД. Жалбоподателят твърди, че неправилно е приложена процесната ПАМ, тъй като в 17,50 ч. е изпратил СМС на съответния номер, в 17,51 ч. е получил съобщение, с което се потвърждава заплащането на таксата за зелена зона, съответно в 17,52 ч. е получил съобщение, че автомобилът му е неправилно паркиран и е поставена скоба. Моли да бъде отменена наложената мярка. Претендира възстановяване на платената такса за принудително задържане в размер на 30 лв. Не претендира за присъждане на разноски по производството.

Ответникът по жалбата – служител на длъжност „Контрол автомобилен транспорт той и шофьор“ в сектор „Принудително задържане/контрол платено паркиране/, отдел „Паркиране и мобилност“ при Център за градска мобилност ЕАД, не се явява и не се представлява. Представя молба, чрез ***М.Г., с която оспорва жалбата. Претендира присъждане на разноски.

Съдът, като прецени оспорвания административен акт, взе предвид становищата на страните и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

От събраните по делото доказателства се установява, че на 25.07.2019г. около 17,50ч., в гр. София, на ул. „Орел“, жалбоподателят паркирал управлявания от него автомобил „Рено“ с рег. № ***. По същото време Б.М.- служител на Център за градска мобилност ЕАД/ЦГМ/ - Контрольор автомобилен транспорт, той и шофьор, сектор "Принудително задържане", отдел "Паркиране" и Д.М., работещ като Контрольор автомобилен транспорт, той и шофьор в ЦГМ ЕАД, били на смяна от 12. 00 до 20. 30 часа в район 18.2, определен за зелена зона за платено паркиране/л.73 от делото/. В 17,50 часа служителите на ЦГМ ЕАД извършили проверка относно изпълнение на правилата за паркиране в платена зона на автомобил „Рено“ с рег. № ***, паркиран на ул. "Орел“. След като констатирали, че посоченият лек автомобил е паркиран в "Зелена зона" и не е заплатена съответната такса за почасово паркиране, както чрез СМС, така и чрез талон, поставен на предното табло на автомобила, проверяващият служител поставил на автомобила техническо средство – скоба, за принудително задържане и поставил съобщение №***/25.07.2019г. на „Център за градска мобилност“ ЕАД. За поставянето на техническото средство – скоба, от двамата служители бил изготвен и снимков материал /л.36-43 от делото/. След плащане от страна на Х.А. на такса за принудително задържане в размер на 30 лв., съгласно Протокол за блокирани автомобили от 25.07.2019г./л. 35 от делото/ автомобилът бил освободен от поставеното техническо средство в 17,57 часа на същия ден.

Като доказателства по делото са представени и приети с писмо изх. № 4422/18.10.2019г. на „Център за градска мобилност“ ЕАД гр. София, представляващи административната преписка по обжалвания акт, тези изпратени с жалбата, молба с вх. № на съда 4628/31.10.2019г., както и материалите съдържащи се в Адм. д. №8740/19г. по описа на Административен съд София-град.

 

Съдът намира, че жалбата срещу принудителна административна мярка по чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП е подадена в предвидения в чл. 140, ал. 1 от АПК срок, от надлежна страна, имаща правен интерес от оспорването, насочена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на което се явява допустима.

Подадената жалба е процесуално недопустима в частта й, в която се претендира възстановяване на вреди, представляващи преки разходи в размер на 30 лева. Така направеното искане за присъждане на вреди или получени без правно основание суми от „Център за градска мобилност” ЕАД в настоящето производство  не може да бъде разгледано. Същото е недопустимо, тъй като на първо място „Център за градска мобилност” ЕАД е търговско дружество, юридическо лице, и като такова същото не може да бъде ответник по дела от административен характер. Посоченото дружество не може да бъде и ответник в производство по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, тъй като не е сред лицата, посочени в този текст, които следва да носят отговорност по реда на този закон. Всички други спорове относно причинени вреди, пропуснати ползи и неоснователно обогатяване са от гражданско-правен характер, поради което е недопустимо разглеждането на искането в тази му част в административните съдилища. Ето защо, жалбата в тази част следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

 

Разгледана по същество жалбата срещу принудителна административна мярка е основателна.

Съгласно чл. 167, ал. 2, т. 2 ЗДвП служби за контрол, определени от кметовете на общините, използват техническо средство за принудително задържане на пътното превозно средство, за което не е заплатена дължимата цена за паркиране по чл. 99, ал. 3, до заплащане на цената и на разходите по прилагане на техническото средство. Според чл. 124 НОДТСО оперативната дейност по използването и прилагането на техническото средство тип "скоба", таксуването на собствениците или упълномощените от тях водачи, както и освобождаването на принудително задържаните ППС, се организира и осъществява от общинското дружество „Център за градска мобилност“ ЕАД по ред и при условия, определени със заповед на кмета на Столична община, издадена на основание и в изпълнение на чл. 167 и сл. от ЗДвП. Със Заповед №СОА18-РД95-454/03.08.2018г., кметът на СО е одобрила Ред и условия за принудително задържане, чрез блокиране на колелото на неправилно паркирано ППС, в зоните за почасово платено паркиране, при използване на техническо средство тип "скоба". С посоченият акт/т. 2/ кметът на СО е възложила на ЦГМ да упражняват правомощията по чл. 167, ал. 2, т. 2 ЗДвП. Изпълнителният директор на търговското дружество е приел Инструкция за работа на служителите на длъжност "Контрольор автомобилен транспорт" и "Контрольор автомобилен транспорт, той и шофьор" в сектор "Принудително задържане" от отдел "Паркиране" на дирекция "Паркиране и мобилност" по участъците от зоните с режим на почасово платено паркиране - "синя зона" и "зелена зона" /Инструкцията/, в която е регламентирал действията на длъжностните лица по прилагане на принудителната административна мярка. Видно от приложеното по делото допълнително споразумение, ответникът е бил назначен на длъжност "контрольор автомобилен транспорт, той и шофьор" в „Център за градска мобилност“ ЕАД, с оглед на което съдът приема, че същият е бил компетентен да наложи атакуваната ПАМ.

В случая, за да бъде приета за законосъобразна процесната принудителна административна мярка е нужно изпълнението на следните кумулативни предпоставки: да е било извършено паркиране в обхвата на зона за платено почасово паркиране и да не е заплатена дължимата цена за това.

Съгласно чл. 99 от ЗДвП, в населените места собственикът или администрацията, управляваща пътя може да определи райони, пътища или части от пътища за зони за платено и безплатно паркиране в определени часове на денонощието, като местата за паркиране по ал. 1 се обозначават с пътни знаци, пътна маркировка и надписи, чрез които на водача се указват условията за паркиране. От приложените схеми, както и Заповед №СОА18-РД95-690/31.10.2018г. се установява безспорният между страните факт, че ул. „Орел“ попада в определения за "зелена зона" режим на почасово платено паркиране.

  Спорният по дело въпрос е свързан с втората предпоставка, а именно – платил ли е жалбоподателят дължащата се такса към момента на задържането на автомобила.

Видно е от представената по делото разпечатка от информационна система за извършени плащания за автомобил с рег. №***, че става въпрос за период от време - общо 7 минути /от 17,50 ч. до 17,57 ч./, в рамките на които е поставена скоба, платена е от водача сумата от 30 лв. и е отблокиран автомобила. Същевременно от представена разпечатка на изпратените съобщения се установява, че в 17,50 ч. на номер 1303 е изпратено кратко текстово съобщение съдържащо номера на автомобила. В 17,51 ч. от ЦГМ е получен СМС, че е заплатено паркиране на автомобил с рег. №*** до 18,52 ч., една минута по късно е получен СМС, че същият автомобил е паркиран неправилно, поради което е поставена скоба. Продължителността на времето, в което са се развили спорните събития, ведно с представените доказателства ясно показват, че жалбоподателят е изпратил СМС на съответния кратък номер, като преди да се получи потвърдителното съобщение за заплатено паркиране от „Център за градска мобилност“ ЕАД е поставена скоба. При тези обстоятелства, служителите на „Център за градска мобилност“ ЕАД са били длъжни да обсъдят всички факти и обстоятелства от значение за случая, в това число да проверят посредством PDA устройство регистрирано ли е действително плащане, както и да съобразят технологичното време за регистрация на изпратеният СМС и връщане на потвърждението за прието плащане. Тук следва да се уточни, че законово регламентираната цел, която се преследва с прилагането на ПАМ по чл. 167,ал. 2 т. 2 от ЗДвП, е заплащане на такси, а не блокиране на МПС като самоцел при очевидно несъобразяване с конкретните обстоятелства. Ето защо, съдът намира, че наложената ПАМ не е насочена за постигане на законовата цел, с оглед на която е регламентирано ограничението и е постановена не в съответствие с целта на закона.

По изложените съображения, жалбата следва да бъде уважена.

При този изход на делото няма правна възможност за присъждане на разноски за ответника, а оспорващият не е направил искане в тази насока.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд – В. Търново, ІІ-ри състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Х.Т.А. от гр. В. Търново като недопустима в частта й, в която се претендира  възстановяване на вреди, представляващи преки разходи в размер на 30 лева.

ПРEКРАТЯВА производството по АД №574/2019г. по описа на АС – В. Търново в тази му част.

ОТМЕНЯ Принудителна административна мярка – принудително задържане на лек автомобил "Рено" с рег. №***, чрез използване на техническо средство тип "скоба" на 25.07.2019г., описана в съобщение №***на Столична община, „Център за градска мобилност“ ЕАД.

 

РЕШЕНИЕТО в частта, в която е оставен без разглеждане подадената жалба, може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седмодневен срок от съобщаването му. В останалата си част решението е окончателно и не подлежи на обжалване по арг. от чл. 172, ал. 5, изр. последно от ЗДвП.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :