Решение по дело №184/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 191
Дата: 22 юли 2021 г. (в сила от 12 август 2021 г.)
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20217110700184
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 май 2021 г.

Съдържание на акта

                                               Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 191

                                           гр.Кюстендил, 22.07.2021год.

                                             В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на шести юли  през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

при участието на секретаря Ирена Симеонова, като  разгледа докладваното от съдията   адм. дело № 184 по описа за 2021год., за да се произнесе, взе предвид:

Производството по делото е по реда на 45, ал.8 вр. с  ал.4 от ЗМСМА и чл.32, ал.2 от Закона за администрацията.

Производството по делото е образувано въз основа на заповед № РД-30-118/26.05.2021г. на областния управител на област Кюстендил, с която оспорва законосъобразността на Решение № 119 по Протокол № 4/22.04.2021г. на Общински съвет - Невестино. Претендира се процесуална и материална незаконосъобразност на оспорения административен  акт с искане  за неговата отмяна. Сочи се, че приетото решение няма мотиви, а имотът, което е предмет на разпореждане със същото, не е включен в годишната програма за управление и разпореждане с имоти - общинска собственост по чл.8, ал.9 от Закона за общинската собственост. Противоречието с материалния закон се свързва с липсата на доказателства за правото на собственост на Община Невестино по отношение на процесния земеделски имот. 

В съдебно заседание, изложените в заповедта доводи и искания се поддържат от процесуалния представител на областния управител – главен експерт  М. Н. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.  

Ответникът Общински съвет – Невестино не е изразил становище по оспорването със заповедта  на областния управител.

Административният съд, след преценка  на  становищата на страните и на събраните доказателства,  намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

С  оспореното решение № 119  по Протокол № 4/22.04.2021г.  на Общински съвет – Невестино, на основание чл.21, ал.2  във  вр. с чл.21, ал.1, т.8  във  вр.  с  чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА,  чл.35, ал.1 и чл.41, ал.2 от Закона за общинската собственост  и чл.46, ал.1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, органът дава съгласие за продажба чрез публичен търг с тайно наддаване и утвърждава пазарна оценка и начална тръжна цена на новообразуван имот № 62.2 по Плана на новообразуваните имоти, ЕКАТТЕ 23827, част от поземлен имот с идентификатор 23827.500.257 / номер по предходен план 500257/ по КККР на с. Друмохар, с площ 726 кв.м., с НТП – за земеделски труд и отдих / §4 от ЗСПЗЗ/ на стойност 600,00лв., в която сума не са включени местен данък – 2%  от продажната цена и други разноски в размер на 80,00лв. С решението е възложено на кмета на Община Невестино да извърши продажба на обекта чрез публичен търг с тайно наддаване при спазване изискванията на гл. VІІІ от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на територията на Община Невестино.

Административното производство по приемане на визираното решение е започнало по докладна записка на кмета на Община Невестино, с която докладва, че  е постъпило заявление  от  Т. А. С. с искане за закупуване на новообразуван  имот № 62.2  по Плана на новообразуваните имоти, ЕКАТТЕ 23827, част от поземлен имот с идентификатор 23827.500.257  / номер по предходен план 500257/ по КККР на с. Друмохар, с площ 726 кв.м., с НТП – за земеделски труд и отдих /§4 от ЗСПЗЗ/; че  за имота е издаден Акт № 3264/29.09.2020г. за частна общинска собственост, а данъчната му оценка е 6,90лв. съгласно удостоверение, изд. от отдел „Местни приходи“; че пазарната цена на имота е определена в размер на 600,00лв. от оценител със сертификат за оценителска правоспособност. Предвид горното се предлага на ОбС да приеме решение за продажба на имота чрез публичен търг с тайно наддаване при пазарна оценка и начална тръжна цена в размер на 600,00лв. и да се възложи на кмета на Община Невестино да извърши продажбата на имота.

 По преписката са приложени: Акт за частна общинска собственост  № 3264 от 29.09.2020г., издаден на осн. чл.2, ал.1, т.3 и чл.56, ал.1 от ЗОСоб.  и  заповед № ДС-20-172/15.07.2019г.  на  областния управител,   за   новообразуван имот № 62.2 по Плана на новообразуваните имоти, ЕКАТТЕ 23827, част от поземлен имот с идентификатор 23827.500.257  / номер по предходен план 500257/  по КККР на с. Друмохар, с площ 726 кв.м., с НТП – за земеделски труд и отдих /§4 от ЗСПЗЗ/ и категория на земята – десета; заявление вх. № 2592/11.09.2020г.на Т. А. С. от гр. София за закупуване на имота; скица № 87/16.09.2020г., изд. от Община Невестино за новообразуван имот 62.2 по ПНИ за местност „Над излако /Брашненица“, в землището на с. Друмохар, с площ 726 кв.м., вид територия – земеделска, НТП – за земеделски труд и отдих, категория – Х, а Община Невестино е вписана като ползвател на имота по §4 от ЗСПЗЗ; удостоверение за данъчна оценка на имота; доклад за пазарна оценка на имота;  заповед № ДС-20-172/15.07.2019г. на областния управител, с която е одобрен ПНИ и регистъра към него за землището на с. Друмохар, община Невестино; скица на ПИ № 15-880870 от 27.09.2020г., изд. от СГКК – Кюстендил, за ПИ 23827.500.257  с площ 1349 кв.м., без данни и документи за собственик и собственост.

Докладната записка на кмета на Община Невестино е  включена в дневния ред и  е  внесена за разглеждане на заседанието на  Общински съвет – Невестино, насрочено  на 22.04.2021г.  Видно от Протокол № 4 от 22.04.2021г., на заседанието са присъствали 10 общински съветници, при общ брой от 11 общински съветници. Оспореното решение № 119  по   Протокол № 4/22.04.2021г. на Общински съвет – Невестино  с прието след поименно гласуване с 10 гласа „за“   и без гласували „против“ и „въздържал се“. 

Протоколът от заседанието на ОбС – Невестино е изпратен на областния управител с писмо  № 1153/27.04.2021г. на председателя на ОбС и е получен от адресата на  28.04.2021г. с  рег. № ОА-61-00-39/28.04.2021г.

Следва Заповед № РД-30-95/05.05.2021г. на областния управител, с която на основание чл.45, ал.4 от ЗМСМА  вр. с чл.31, ал.1, т.5  и чл.32, ал.2 от ЗА, връща на общинския съвет решение № 119  от Протокол № 4 от 22.04.2021г. Съображенията са за незаконосъобразност  на решението поради противоречие с разпоредбите на чл.2, ал.1, т.3 от ЗОСоб.  и на процесуалните правила.

 Заповедта на областния управител е получена в ОбС – Невестино на 07.05.2021г., видно от приложеното на л.12 от делото известие за доставяне.  

Не е спорно, че в срока по чл.45, ал.7 от ЗМСМА, общинският съвет не е разгледал и не е приел решение по върнатия със заповед № РД-30-95/05.05.2021г. на областния управител, за ново разглеждане  акт.

Следва заповед № РД-30-118/26.05.2021г. на областния управител на област Кюстендил, с която оспорва пред съда законосъобразността на Решение № 119 по Протокол № 4/22.04.2021г. на Общински съвет – Невестино. Оспорването е постъпило на 27.05.2021г. с вх. № 2554/27.05.2021г.  в Административен съд – Кюстендил и е образувано настоящото административно дело.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе  доказателствени средства.

 С оглед установените обстоятелства, съдът счита оспорването за допустимо. Процесното  решение № 119/22.04.2021г.  е  административен акт  по  чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА,  с който се извършва разпореждане с общинско имущество.  Нормата на чл.45, ал.4 от ЗМСМА вр. с чл.8, ал.11 от ЗОСоб.  дава правомощие на Областният управител да упражнява контрол за законосъобразност на актовете на ОбС, като ги връща за ново разглеждане или ги оспорва пред съответния административен съд, в каквато насока са указанията в ТР №5/10.12.2008г. на ВАС по т.д.№20/2007г., разширяващи компетентността на органа спрямо всички актове на ОбС. С оглед на изложеното, оспорването е предприето от легитимиран от закона правен субект спрямо годен за оспорване акт.  Оспорването е извършено в срока по чл.45, ал.8  вр. с ал.7  от ЗМСМА.  

Разгледано по същество, оспорването е основателно. Съображенията за това са следните:

В резултат на служебната проверка по чл.168, ал.1 от АПК съдът констатира, че оспореното решение е валиден административен акт, издаден в писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила, но в противоречие с материалния закон, поради което е незаконосъобразно  при отменителното основание по чл.146,  т.4 от АПК.  

С оспореното решение, Общински съвет – Невестино  дава съгласие за продажба чрез публичен търг с тайно наддаване на  земеделски имот, за който е издаден акт за частна общинска собственост, т.е. прието е решение,  обективиращо  действия по разпореждане с  общинско  имущество, което е правомощие на ОбС по см. на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.8, ал.1 от ЗОСоб.  Анализът на нормативната уредба и характерът на оспореното решение, сочи на изводи за наличие на материална и териториална компетентност на Общински съвет - Невестино. Страните не спорят относно компетентността на органа.

   Решението е взето в предписаната от закона писмена форма. Обективирано е в протокол от заседание на ОбС,  в който  е посочен органа - издател на акта, разпоредителната част  съдържа  ясна воля на колективния орган за разрешаване на въпросите, предмет на докладната записка на кмета, в която се съдържат фактическите и правни  основания за неговото приемане, вкл. данни относно начина на формиране на пазарната цена. Касае се за допустим начин на мотивиране на административния акт с документи, съпътстващи или предхождащи приемането му, с оглед на което доводите на оспорващия за липса на мотиви са неоснователни.  

При приемане на решението са спазени общите процесуални правила в ЗМСМА-заседанието на ОбС  е законно - има необходимият кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА, както и специалните правила на чл.27, ал.4 и ал.5 вр. с чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА - решението е  взето с мнозинство от повече от половината от общия брой съветници, които са гласували поименно.

Съдът  счита за неоснователни наведените в заповедта на областния управител  доводи за незаконосъобразност на решението поради обстоятелството, че процесният имот не бил включен в годишната програма на общината за разпореждане с недвижими имоти.  Допуснатото нарушение на административната процедура, не съставлява съществено такова и не води до отмяна на приетото решение само на това основание.  Програмата по чл.8, ал.9 от ЗОСоб.  е с прогнозен и информативен характер от значение основно за приходната и разходната част на общинския бюджет, като същата подлежи на актуализация. Следва, че отсъствието на имота в съдържанието на програмата не е нормативна пречка за извършване на разпоредителни действия от оправомощения за това орган.   

                Оспореното решение на общинския съвет е материалноправно незаконосъобразно поради следното: 

Между страните няма спор относно характера на оспореното решение на общинския съвет, а именно, че същото е акт на разпореждане с недвижим имот. Спорът  по делото е относно принадлежността на правото на  собственост по отношение на имота. Мотивите в заповедта на областния управител са за липса на доказателства, установяващи правото на собственост на Община Невестино върху обекта на разпоредителното  решение.  Съдът счита същите за обосновани от анализа на документите към преписката и съответни на относимите правни норми.

Видно е, че Община Невестино се легитимира като собственик на земеделската земя с Акт за частна общинска собственост  № 3264 от 29.09.2020г. Същият е издаден  на осн. чл.2, ал.1, т.3 и чл.56, ал.1 от ЗОСоб., както и въз основа на заповед № ДС-20-172/15.07.2019г.  на  областния управител. Актът за общинска собственост има легитимиращо действие, когато удостоверява осъществяването на конкретно придобивно основание, но случаят по делото не е такъв. Според посоченото в АЧОС основание, се касае за имот, чиято собственост е възстановена на общината при условия и по ред, определени със закон.  Липсва конкретика относно реституционния закон, по силата на който общината е възстановила правото си на собственост. Яснота във връзка с горното не дава и цитираната в АЧОС заповед на областния управител. Същата е приложена към преписката и е видно, че е издадена на осн. §4к, ал.6 от ПЗР на ЗСПЗЗ за одобряване на ПНИ за землището на с. Друмохар, община Невестино. От изложените данни и от описанието на имота може да се приеме, че предмет на удостовереното с АЧОС право на собственост е земеделска земя по §4 от ПЗР на ЗСПЗЗ. От друга страна, в съставения акт се сочи, че новообразувания имот с площ от 726 кв.м.  е  част от поземлен имот с площ от 1349 кв.м., а при сравняване на данните за площта на двата имота, може да се предположи, че предмет на разпореждане е земеделска земя, останала  след  придобиване на допустимата площ от 600 кв.м. от бившите ползватели в хипотезата на §4з, ал.2 от ПЗР на ЗСПЗЗ, т.е. вероятно  се касае за земя, която не е изкупена от ползватели по реда и при условията на параграф 4 и сл. от ПЗР на ЗСПЗЗ и която е станала общинска собственост на осн. чл. 25, ал.1 от ЗСПЗЗ, респ. чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ. Органът, приел оспореното решение обаче не е представил надлежни доказателства за установяване на придобивния способ. Липсва  заповед на кмета на общината по § 4к, ал. 7  от ПЗР на ЗСПЗЗ, с която въз основа на влязъл в сила план за новообразуваните имоти, се индивидуализира обекта на правото на собственост за остатъчните площи по  § 4з, ал. 2 ПЗР ЗСПЗЗ, от които може да се образува самостоятелен новообразуван имот.  

  Предвид изложеното,  съдът счита за правилни  констатациите на оспорващия, че общинският съвет не е установил с надлежни писмени доказателства, че са настъпили конкретни факти, реализиращи състава на  придобивния  способ по чл.2, ал.1, т.3 от ЗОСоб. Следват изводи за недоказано право на собственост на Община Невестино по отношение на процесната земеделска земя, поради което актът на разпореждане със същата е приет в нарушение на материалния закон. Изложеното мотивира съда да отмени решението  на ОбС - Невестино като незаконосъобразно.

Предвид изхода по делото, съдът присъжда разноски за юрисконсултско възнаграждение  на оспорващия в размер на 80,00лв., определено по правилото на      чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ  вр.  с  чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК, платими от Община Невестино.

Водим от изложеното  и  на  осн.  чл.172, ал.2 от АПК, съдът

                                                                   

                                                               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ, по оспорването със заповед № РД-30-118/26.05.2021г. на областния управител на област Кюстендил, Решение № 119 по Протокол № 4/22.04.2021г. на Общински съвет - Невестино.

ОСЪЖДА  Община Невестино с адрес с. Невестино, област Кюстендил, ул. „В. Поптомов“ № 17 да заплати  на областния управител на област Кюстендил с адрес гр. Кюстендил, ул. „Демокрация“ № 44, деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00лв.

Решението подлежи на  обжалване пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

                         

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: