Решение по дело №441/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 август 2022 г.
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20217200700441
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                              32

 

гр. Русе, 05.08.2022 г.

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Административен съд - Русе, V – ти състав, в публичното заседание на 7 юли през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                        Съдия: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при секретаря     БИСЕРКА ВАСИЛЕВА и прокурора РАДОСЛАВ ГРАДЕВ         като разгледа докладваното от съдия     ВЪРБАНОВА    административно дело № 441 по описа за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК.

Образувано е по жалба на М.Н.М. *** против Ревизионен акт № Р-03001820000683-091-001 от 27.01.2021 г., издаден от С.С.А. , на длъжност Началник сектор „Ревизии“ в Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Варна, възложил ревизията и Р.М.С., на длъжност Главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията в същата дирекция, потвърден с Решение № 49 от 28.04.2021 г. на С.Х.П. – Директор на Дирекция „ОДОП“ - Варна при ЦУ на НАП, с който по отношение на жалбоподателя са установени задължения по ЗДДФЛ в общ размер 31 129,64 лева , от които за 2014г. – 3 423,60; за 2015г. – 1 357,11 лв. и за 2017г. – 26 348,93 лв., както и е начислена лихва за забава на основание чл. 175 ДОПК общо 9 991,93 лв.

В жалбата се твърди неправилно приложение на материалния закон и допуснати нарушения на административнопроизводствените правила; счита, че не са налице предпоставките за извършване на ревизията по особения ред на чл.122 ДОПК.

Моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло ревизионния акт. Претендира присъждането на деловодни разноски, съгласно представен списък.

Ответникът по жалбата – директорът на Дирекция „ОДОП“ – Варна, чрез процесуалния си представител, счита същата неоснователна и моли тя да бъде отхвърлена. Претендира присъждането на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе, встъпил на основание чл. 159, ал. 1, изр. 2 от ДПОК в производството в защита на държавен интерес, в хода на делото по същество поддържа становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, след преценка на становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши проверка по чл. 160, ал. 2 от ДОПК, намира за установено следното:

Настоящото ревизионно производство е образувано със Заповед за възлагане на ревизия № Р-03001820000683-020-001 от 04.02.2020 г. (л. 4 от преписката), издадена на основание чл. 112 и чл. 113 от ДОПК от С.С.А., на длъжност Началник сектор в Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Варна. Със заповедта е определен ревизиращият екип – Р.М.С., Главен инспектор по приходите и ръководител на ревизията и Г.Д.Х., Главен инспектор по приходите; ревизираните периоди – от 01.01.2014 г. до 31.12.2015 г. и от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г.; видът на ревизираните задължения – данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ, както и срокът за извършването й – три месеца от връчване на ЗВР.

С т. 6 от Заповед № Д-2273 от 20.12.2018 г. (л. 1 от преписката), на основание чл. 11, ал. 3 от ЗНАП и чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК, считано от 02.01.2019г.,С.С.А. , в качеството на Началник на Сектор „Ревизии“, е оправомощена от Директора на ТД на НАП – Варна да издава заповеди за възлагането на такива.

Заповедта за възлагане на ревизия е връчена на жалбоподателя по електронен път на 27.02.2020 г. (удостоверение на л. 2 от преписката).

Срокът за извършване на ревизията е изменен със Заповед за изменение на заповед за възлагане на ревизия №Р-03001820000683-020-002  от 26.05.2020 г. (л. 7 от преписката) като е определен до 27.07.2020г. Производството е спряно със заповед №Р-03001820000683-023-001  от 21.07.2020 г., възобновено със заповед №Р-03001820000683-143-001  от 23.09.2020 г., отново  спряно със заповед №Р-03001820000683-023-002  от 08.10.2020 г. и възобновено със заповед №Р-03001820000683-143-002  от 14.12.2020 г.

В хода на ревизионното производство са изготвени и връчени искания за представяне на документи и писмени обяснения от задължено лице с № Р-03001820000683-040-001  от 07.02.2020 г. (л. л. 63 - 66 от преписката) и № Р-03001820000683-040-002  от 21.05.2020 г. (л. л. 73 - 75 от преписката), с които са представени деклереция за електронен адрес и лице за кореспондинция, пълномощно и заявление за място на провеждане на ревизията, връчени са искания за предоставяне на документи, сведения и писмени обяснения до трети лица - Н.С., Р.Ц., Н.П..

С Протокол №Р-03001820000683-ППД-001/08.10.2020г.  (л. л. 361 - 363 от преписката) към ревизионното производство са присъединени документи от предходна проверка за съпоставка на имущество и доходи на М.Н.М. - два броя ИПДПОЗЛ (л.293-297 от преписката) и събраните към тях доказателства. С Протокол №1455883/21.12.2020г. /л.418-419 от преписката/ са приобщени документи от предходно ревизионно производство и предходна проверка за съпоставка на имущество и доходи на М.М. за периода 2008г. - 2013г.

 След извършена съпоставка между стойността на имуществото и направените разходи и декларираните от М. парични доходи, ревизиращият екип е приел, че е налице превишение на направените разходи над получените приходи за 2017г. Поради това, с Уведомление №Р-03001820000683-113-001/21.05.2020г. (л. л.76-78 от преписката)  жалбоподателката е уведомена, че ревизиращият орган смята, че са налице обстоятелства по чл. 122, ал. 1, т. 2 и т. 7 от ДОПК, поради което основата за облагане с данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за периода 01.01.2014 г. до 31.12.2015 г. и от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г ще бъдат определени по реда на чл. 122 – 124а от ДОПК. На жалбоподателката е определен 14-дневен срок за предоставяне на доказателства и вземане на становище. Изготвено е и уведомление по чл. 17, ал. 1 от ДОПК. Всички тези книжа са връчени на жалбоподателката по електронен път на 22.05.2020 г. (л. 76 - л. 82 от преписката). С искане за представяне на документи и писмени обяснения от задължено лице с № Р-03001820000683-040-002 от 21.05.2020 г. /л.73-л.75 от преписката/ от М. са изискани декларации по чл.124, ал.3 от ДОПК относно имуществото, разходите и приходите му за ревизирания период, както и документи, удостоверяващи основанието за получени банкови валутни преводи от Нидерландия за 2017г. в размер 244 062.50 лв., като е определен 14-дневен срок за представянето им. В дадения срок ревизираното лице не е представило документи. Последвало издаване на Ревизионният доклад № Р-03001820000683-092-001 от 29.12.2020 г. от ревизиращия екип, на който е възложена ревизията. Същият е връчен на жалбоподателката по електронен път на 04.01.2021 г. (л. л. 41 – 62 от преписката).

Според съдържанието на доклада, ревизиращият екип е приел, че за отчетен период 01.01.2014г.-31.12.2014г. М.М. не е декларирала доходи от продажба на 1.движимо имущество - Фолксваген Мултиван 2,5 ТДИ, на обща стойност 900 лева, от които доход за М. 450 лв. и 2.недвижимо имущество - 40.444 дка ниви в землището на с.Орловец на стойност 8000лв, от които облагаем доход за М., изчислен по реда на чл.33, ал.1 от ЗДДФЛ, в размер на 34 236лв. Ревизиращите са приели, че от преведените по сметка на съпруга на М. 120 000лв. - посочени като продажна цена на нивите, 80 000 лв. са договорената между продавачите *** и купувача цена на сделката, а остатъкът от 40 000 лв. е превод с неясно правно основание. По отношение на другата извършена от М. М. и съпругът й К.М. продажба през 2014г. на стопански двор с навес в с.Раданово за 9800 лева ревизиращите са приели, че след като договорът запокупко-продажба е прогласен за нищожен с влязло в сила на 11.03.2016г.съдебно решение на Великотърновския районен съд, към 10.05.2014г. *** не са могли да го прехвърлят на купувача "Аутомакс 03"ООД. Така след установяване на получените от М. доходи и разходи и анализ на паричните й средства в брой и по банкови сметки, са достигнали до извод, че за отчетен период 01.01.2014г.-31.12.2014г. дължи данък за довнасяне в размер на 3423,60 лв. и лихва върху тази главница в размер на 1969.29лв.

За отчетен период 01.01.2015г.-31.12.2015г., съгласно констатациите в ревизионния доклад, М.М. не е декларирала доходи от продажба на движимо имущество - л.а.БМВ 740ДХ, продаден за сумата 10000евро и л.а.Мерцедес Е500, продаден за сумата 3378 лв. И двата автомобила са СИО, придобити преди по-малко от една година от продажбите им, поради което са налице предпоставките за облагане  по реда на чл.33, ал.1 от ЗДДФЛ. Така, изчислен по този ред, облагаемият доход на М. е 13 571.10лв., а дължимият данък зъ довнасяне -1357,11лв и лихва 642.44лв.

За отчетен период 01.01.2017г.-31.12.2017г., съгласно констатациите в ревизионния доклад, М.М. не е подавала ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ. След установяване на получените от М. доходи и направени разходи и анализ на паричните й средства в брой и по банкови сметки, ревизиращите приели, че тя е получила недекларирани доходи от валутен превод от Нидерландия, без доказан произход, в размер на 244 062.50 лева, както и че е налице превишение на извършени разходи и придобито имущества над установени доходи в размер на 19 426.77лева. Определена е данъчна основа на осн. чл.122 от ДОПК - 236 489.27 лв., дължим данък - 26 348.93 лв. и лихва - 7 129.42лв.

  Анализирайки и съпоставяйки цялата събрана в хода на ревизионното производство информация, ревизиращият екип е определил данъчните основи по ЗДДФЛ на основание чл. 122, ал. 2 от ДОПК, като по години е определен дължим данък по чл. 48, ал. 2 от ЗДДФЛ съответно 3423,60 лв.  за 2014 г., 1357,11лв – 2015 г., и 2 081,00 лв. – за 2017 г.

В указания в съобщението за изготвяне на ревизионния доклад срок, жалбоподателката е депозирала възражение по него.

На 27.01.2021 г. е издаден Ревизионен акт № Р-03001818008074-091-001 от компетентни органи по приходите, съгласно чл. 119, ал. 2 от ДОПК – С.С.А., на длъжност Началник сектор „Ревизии“ в Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Варна, възложил ревизията и Р.М.С., на длъжност Главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията в същата дирекция. (л. л. 22 – 36 от преписката).

Възраженията на жалбоподателката не са приети за основателни и с ревизионния акт са установени задължения за годишен данък по ЗДДФЛ в размерите, описани в ревизионния доклад. Върху установените задължения са начислени и съответните лихви към датата на издаване на ревизионния акт.

Ревизионният акт е оспорен от М. с възражения за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон; твърди, че не са налице предпоставките за извършване на ревизията по специалния ред на чл.122 ДОПК. Навежда доводи за неяснота на мотивите е нуправилно интерпретиране на събраните доказателства. Иска се цялостна отмяна на ревизионния акт. С жалбата не са представени доказателства, не се иска събирането на такива.

На 28.04.2021г. е издадено Решение № 49 (л. л. 459 - 466 от преписката) на решаващия орган – С.Х.П. – Директор на Дирекция „ОДОП“ - Варна при ЦУ на НАП, с което оспореният ревизионен акт е потвърден изцяло. Решението е връчено на жалбоподателя на 28.06.2021 г. (л. 458 от преписката), след което на 12.07.2021 г. М. е депозирала жалба срещу ревизионния акт в цялост чрез решаващия орган до настоящия съд.

В хода на съдебното производство за изясняване на спорните по делото факти и обстоятелства, са изискани извлечения от банкова сметка ***, справки от сектор Пътна полиция при ОД МВР Русе.

По делото е назначена и съдебно-икономическа експертиза, която да установи какво е началното салдо на 01.01. 2014 (налични парични средства в брой,) като се вземат предвид резултатите и установените данъчни задължения за предходни ревизирани периоди, както и какво е началното салдо за 2015г., 2016г. и 2017г.; наличност по банкови сметки към първи януари всяка от проверяваните години; движения по банкови сметки - постъпления и от какви източници, тегления и преводи; разлика между постъпления и разходи за всяка година; да се определи данъчна основа за всяка година. При изготвяне на експертизата, при определяне на данъчната основа за 2014г. вещото лице е приело, че продажната цена на нивите в село Орловец е 120 000 лева /респективно за М.М. ½ от тази сума, т.е. 60 000 лева/, тъй като при паричния превод е посочено това основание, независимо, че в нотариалния акт цената на сделката е 80 000 лева; приема, също така, че следва за същата година да се отчете като получен доход и ½ от получената продажна цена за имота в с.Раданово, т.е. 4900 лева /1/2 от 9800лв./  В съдебно заседание вещото лице уточнява, че сумата от 19426 лева, представляваща според ревизиращия екип превишение на разходите над доходите за 2017г., всъщност е резултат от неправилно интерпретиране на фактите; касае се до прехвърляне на средства от една сметка на М. в друга, а не до получаване на подлежащ на облагане доход /вж. протокол от с.з. на 19.05.2022г., стр.176 от делото/.

 С цел изясняване на релевантни за правния спор факти и обстоятелства, съдът е разпитал свидетеля К.М. - съпруг на жалбоподателката, който установява какви преводи е правил по сметки на М., че отношенията между тях и лицето С.Б., гражданин на Нидерландия, са дългогодишни и приятелски, както и че са дали заем на това лице, който заем е върнат от фирмата, собственост на Б..

Във връзка с твърденията на жалбоподателката, че приетия от ревизиращите за 2017г. превод от Нидерландия в размер на 244 062.50 лева като такъв с недоказан произход е всъщност връщане на даден в началото на 2017г. заем на С.Б., са представени писмени доказателства - извлечение от търговския регистър, Търговско-промишлената палата, както и Акт за изменение на дружествения договор на дружество с ограничена отговорност /стр.184-200 от делото/. От тях се установява, че AMS Bouwgroep Holding B.V., със седалище в Зандам и адрес на управление Дорпсстраат 115 в Колендам е с изпълнителен директор С.Б., представляващ дружеството, като последното е наредило превод в размер 244062.50 лева с посочено основание за превода "връщане на заем" – вж. писмо от ОББ, стр.105 от делото.

Изложената фактическа обстановка дава основание на съда да направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Същата е подадена в срок, от процесуално легитимирана страна, при наличие на правен интерес, след обжалване на ревизионния акт по административен ред. С жалбата се атакува ревизионния акт, който е потвърден с решението на горестоящия орган.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Съобразно разпоредбата на чл. 160, ал. 2 от ДОПК, съдът преценява законосъобразността и обосноваността на обжалвания акт, като преценява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби при издаването му.

Жалбоподателката счита, че ревизията е извършена при съществени нарушения на процесуалните правила, при неправилно приложение на материалния закон, при липса на предпоставки по чл. 122, ал. 1, т. 2 и т. 7 от ДОПК за извършване на ревизията по особения ред и определяне на данъчната основа по реда на чл. 122, ал. 4 от ДОПК.

Съгласно чл. 112, ал. 1 от ДОПК, ревизионното производство се образува с издаването на заповедта за възлагането на ревизия.

Съобразно чл. 119, ал. 2 ДОПК е предвидено РА да се издава от органа, възложил ревизията, и ръководителя на ревизията.

Ръководител на ревизията е този, посочен в заповедта за възлагане - чл.113, ал. 1, т. 2 от ДОПК, съответно органът, възложил ревизията е териториалният директор или лицето, на което са делегирани правомощията за това по реда на чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК. В Тълкувателно решение № 5 от 13.12.2016 г. по т. д. № 10/2016 г. на ВАС изрично е прието, че за да е налице валидно издаден ревизионен акт в общата хипотеза на чл. 119, ал. 2 от ДОПК, последният следва да е издаден от две лица: 1. от орган по приходите, определен за ръководител на ревизията със заповедта за възлагането на ревизията и 2. от органа, имащ качеството на „възложил ревизията“, определен за това с акт на директора на компетентната териториална дирекция. В същото тълкувателно решение е прието, че след изменението на чл. 119, ал. 2 ДОПК от 01.01.2013 г. ревизионният акт се издава съвместно от два органа - единият е органът, възложил ревизията, а другият е ръководителят на ревизията. Изменението на разпоредбата касае както органа-издател на акта, така и начина на определяне на издателя на акта: по отменената редакция с нарочна заповед, а по сега действащата редакция единият е определен по силата на закона и заповедта на териториалния директор - чл. 112, ал. 2, т. 1, във вр. с чл. 119, ал. 2 от ДОПК, а вторият от първия орган въз основа на заповедта за възлагане на ревизия - чл.113, ал. 1, т. 2 от ДОПК.

В случая началото на ревизионното производство е сложено с издадената Заповед за възлагане на ревизия № Р-03001820000683-020-001 от 04.02.2020 г. (л. 4 от преписката), издадена на основание чл. 112 и чл. 113 от ДОПК от С.С.А., на длъжност Началник сектор в Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Варна, която т. 6 от Заповед № Д-2273 от 20.12.2018 г. (л. 1 от преписката), на основание чл. 11, ал. 3 от ЗНАП и чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК, считано от 02.01.2019г.,С.С.А. , в качеството на Началник на Сектор „Ревизии“, е оправомощена от Директора на ТД на НАП – Варна да издава заповеди за възлагането на такива.

 Извършването на ревизията е възложено на Р.М.С., Главен инспектор по приходите и ръководител на ревизията и Г.Д.Х., Главен инспектор по приходите. Ревизията е приключила в указания срок и РД е съставен в 14-дневния срок след изтичането на срока за извършване на ревизията (чл. 117, ал. 1 от ДОПК), със съдържанието по чл.117, ал.2 от ДОПК.

Заповедта за възлагане на ревизия и ЗИЗВР са издадени в електронен вид и подписани с квалифициран електронен подпис на С.С.А. в посоченото й длъжностно качество - Началник на Сектор „Ревизии“ в Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Варна. За доказване компетентността на органа, възложил ревизията, е представена Заповед № Д-2273 от 20.12.2018 г., с която на издалия ЗВР е възложено издаването на такива. Предвид това съдът приема, че процесната ревизия е възложена от компетентен орган по приходите.

Заповедта за възлагане на ревизия, ЗИЗВР, Ревизионният доклад и  издаденият въз основа на него Ревизионен акт, са издадени чрез информационна система „Контрол“ като електронни документи, подписани с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис, е допустимо по силата на чл. 184, ал. 1 от ГПК, във връзка с § 2 от ДР на ДОПК, като самите електронни документи са представени по делото и на електронен носител (приложеният с административната преписка CD-R). В случая не се спори по делото, че подписалите документите лица са имали валидни електронни подписи. С оглед изложеното съдът приема, че ЗВР, РД и РА са подписани от лицата, които са посочени като техни издатели с квалифициран електронен подпис.

Ревизията е приключила с издаването на оспорения РА, който е в  предвидената в чл.120 от ДОПК  форма и от възложителя на ревизията и ръководителя на ревизията - С.С.А., на длъжност Началник сектор „Ревизии“ в Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Варна, възложил ревизията и Р.М.С., на длъжност Главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията в същата дирекция При оспорването по административен ред не са приложени нови доказателства, а в решението на директора на Дирекция ОДОП - Варна са дадени отговори на основните възражения.

Въз основа на горното съдът приема, че ревизионният акт е издаден от материално компетентен орган в надлежната писмена форма, при спазване на установената писмена форма и процесуалните изисквания, но в частично несъответствие с материалноправните изисквания на закона.

Спорните по делото въпроси са следните: 1.Били ли са налице предпоставките за извършване на ревизията по реда на чл.122 от ДОПК; 2. Следва ли да се приеме за облагаем доход за 2014г. ½ от преведената сума от продажбата на имота в с.Раданово; 3. Какъв е облагаемият доход за 2014г. от продажбата на земеделските земи в с.Орловец – ½ от посочената в нотариалния акт продажна цена 80 000 лева или ½ от 120 000 лв. - преведената по банков път сума с основание плащане по същата сделка; 4. Полученият валутен превод през м.юли 2017г. от Нидерландия в размер на 244 062.50 лева с недоказан произход ли е или е връщане на даден в началото на 2017г. заем на С.Б.?  

По спорните въпроси съдът намира следното:

Ревизионното производство, приключило с издаването на обжалвания РА, е проведено по особения ред на чл. 122чл. 124 от ДОПК, даващ възможност определеният в съответния материален закон размер на данъка да се приложи към установена от органите по приходите по реда на чл. 122, ал. 2 от ДОПК данъчна основа /осигурителен доход/. Съгласно разпоредбата на чл.122, ал.1, т.2 и т.7 от ДОПК /на които хипотези в случая се основава провеждането на ревизионното производство по реда на чл. 122чл. 124 от ДОПК/, органът по приходите може да приложи установения от съответния закон размер на данъка към определена от него по реда на ал. 2 основа, когато налице са данни за укрити приходи или доходи и когато декларираните и/или получените приходи, доходи, източници на формиране на собствения капитал или на безвъзмездно финансиране на стопанската дейност на ревизираното лице не съответстват на имущественото и финансовото му състояние за ревизирания период.

Фактите и обстоятелствата по делото, както и заключението по ССчЕ, че лицето М.Н.М. е получавало доходи от продажба на МПС, както и на недвижими имоти, подлежащи на деклариране с годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ, а такива не са подавани за процесните периоди – 2014 г. и 2015г. сочат на основанието по чл. 122, ал. 1, т. 2 от ДОПК, което е и най-малкото необходимо условие за провеждане на ревизията по особения ред.

Съгласно констатациите в РА, които се установяват и от събраните доказателства, през 2014г., с нотариален акт №3, том 1, рег.№325/16.01.2014г., К.М. и М.М. продават на „Аутомакс – 03“ ООД поземлен имот – стопански двор и построен в него навес, в землището на с.Раданово, общ. Полски Тръмбеш, за сумата 9800 лева, платени в брой. Имотът е придобит от *** на 12.10.2011г. С решение №386/21.04.2015г. на Районен съд Велико Търново, влязло в сила на 11.03.2016г., договорът за покупко-продажба е прогласен за нищожен. Поради това ревизиращите са приели, че след като *** не са придобивали имота, то не могат и да го отчуждават, следователно и да получават пари за отчуждаването му. Съдът намира извода за погрешен. От значение за ревизионното производство е дали М.М. реално е получила продажната цена на имота, а това по делото не е спорно. Към 2014г. сделката не е била прогласена за нищожна, страните по нея не са знаели за наличие на пороци, поради което и след проверка на нотариус, договорът между К.М. и М.М.  и „Аутомакс – 03“ ООД е сключен и парите по него – заплатени. ½ от тях съставлява облагаем доход за М., тъй като предходната сделка е била сключена преди по-малко от пет години и не попада в изключенията на чл.13, ал.1 от ЗДДФЛ.

По отношение на земеделските земи в землището на с.Орловец. Няма спор, че за тях също не се отнася изключението по чл.13, ал.1 от ЗДДФЛ, тъй като *** са ги придобили на 31.10.2011г., а са ги продали на „Аутомакс – 03“ ООД на 10.05.2014г. на цена, по-висока от придобивната. В нотариалния акт за покупко-продажбата е посочена продажна цена 80 000 лева, която следва да бъде заплатена на продавачите по банков път в срок от три работни дни от подписване на договора. На 12.05.2014г., по сметка на К.М. в ОББ постъпва сумата 120 000 лева, преведени от „Хермес 2011“ ЕООД – пълномощник на „Аутомакс – 03“ ООД. Тъй като парите са преведени в срока по нотариалния акт, от страна по договора, както и липсват данни за други преводи в този период от „Аутомакс – 03“ ООД, съдът приема, че сумата 120 000 лева представлява действителната продажна цена на нивите в с.Орловец. Поради това ½ от тази сума е облагаем доход за жалбоподателката.

Относно полученият валутен превод през м.юли 2017г. от Нидерландия в размер на 244 062.50 лева съдът, като съобрази събраните гласни и писмени доказателства – разпит на К.М., обяснения на жалбоподателката, извлечение от търговския регистър, Търговско-промишлената палата на Нидерландия, както и Акт за изменение на дружествения договор на дружество с ограничена отговорност, както и съдържащите се в преписката договори за заем и покупко-продажба на МПС, намира следното: М. и К. *** са поддържали контакти със лицето С.Б. от различно естество /роднинско, бизнес/ в продължение на години, като  съпругът на жалбоподателката е работил за него, после му е давал заеми, купувал е от него коли. Независимо от известната странност и алогичност на техните отношения /работникът дава кредити на работодателя си/, безспорно е, че на 30.01. и на 09.02.2017г. М.М. наредила съответно 244 999.99лв. и 19563 лева по сметка на С.Б., с основание заем. На 30.08.2017г. по същата банкова сметка *** М. постъпват 244 062.50лв. от AMS Bouwgroep Holding B.V., с основание на превода – връщане на заем. Установи се, че посоченото по-горе дружество се представлява и управлява от лицето Б., на което М. е предоставила заема. При това положение съдът приема, че преводът от Нидерландия не е с недоказан произход, а съставлява връщане на даден в началото на 2017г. заем на С.Б.. Доколко връщането на личен заем на представляващия юридическото лице от самото юридическо лице е законосъобразно е въпрос, който не следва да се решава в рамките на ревизионното производство.

С оглед на така обсъдените спорни въпроси, съдът изцяло кредитира заключението на вещото лице. Определените от него данъчни задължения за 2014г. в размер на 5 276.25 лв. главница и 3077.46 лв. лихва /при определени в РА 3423.60 лв. главница и 1996.87 лв. лихва/, за 2015г. – 1357.11лв. главница и 653.37 лв. лихва /при 1357.11лв. главница и 653.37лв. лихва в РА/ и за 2017г. /т.32, вариант 2 от експертизата/ - няма задължения по ЗДДФЛ /при определени такива за 2017г.26 348.93лв. главница и 7 341.69 лв. лихва/ са направени след обсъждане на всички събрани доказателства, включително и такива, представени едва в съдебното производство от жалбоподателката.

При това положение и предвид забраната на чл.160, ал.6 от ДОПК за изменение  със съдебното решение на акта във вреда на жалбоподателя, съдът не може да увеличи задълженията за 2014г., доколкото с експертното заключение са установени такива в по-голям от приетите в РА и досежно този период ревизионният акт следва да се потвърди. За 2015г. се установи същия размер на данък за довнасяне, какъвто е определен и в ревизионния акт. Ревизионният акт, в частта, в която са определен данък по ЗДДФЛ за довнасяне за 2017г., следва да бъде отменен.

В обобщение въз основа на изложените съображения съдът приема, че жалбата е частично основателна, поради което и при прилагането на чл. 161, ал. 1 от ДОПК исканията на страните за присъждане на направените по делото разноски би следвало да бъдат уважени съразмерно на уважената, респ. на отхвърлената част на жалбата. В случая, обаче, е приложима разпоредбата на чл.161, ал.3 от ДОПК, тъй като ревизионният акт в частта за определените данъчни задължения за 2017г. се отменя само въз основа на представените в съдебното производство от жалбоподателката писмени доказателства, установяващи връзката между юридическото лице, върнало дадения на С.Б. заем и лицето-заемополучател. При проявена процесуална активност от страна на М.М., още в административната фаза на произвоството тези доказателства са могли да бъдат представени.  Предвид изложеното, на ответника се следва присъждане на юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1/ 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения във вр. с чл. 161, ал. 3 от ДОПК, в размер на 701.55лева.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Ревизионен акт Ревизионен акт № Р-03001820000683-091-001 от 27.01.2021 г., издаден от С.С.А. , на длъжност Началник сектор „Ревизии“ в Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Варна, възложил ревизията и Р. М. С., на длъжност Главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 49 от 28.04.2021 г. на С.Х.П. – Директор на Дирекция „ОДОП“ - Варна при ЦУ на НАП, в частта, с която по отношение на М.Н.М. са установени задължения за данък по чл.48, ал.1 от ЗДДФЛ за 2017г. размер на 26 348.93лева лв. и лихва към 27.01.2021 г. в размер на 7 341.69 лв.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Н.М. срещу Ревизионен акт № Р-03001820000683-091-001 от 27.01.2021 г. в останалата част.

ОСЪЖДА М.Н.М., ЕГН**********,*** да заплати на  Националната агенция за приходите сумата от 701.55лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                             

                                                                   СЪДИЯ: