ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1000
Бургас, 03.02.2025 г.
Административният съд - Бургас - XXV-ти състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ТОДОР ИКОНОМОВ |
Като разгледа докладваното от съдия ТОДОР ИКОНОМОВ административно дело № 20257040700083 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ във връзка с чл. 166 АПК.
Образувано е по жалба на Л. М. Г., [ЕГН], срещу Заповед № РД- 08-15/13.01.2025 г. на кмета на О. А., с която са прекратени наемните правоотношения с жалбоподателката по договор № 2334/09.02.2024 г. за наем на общинско жилище, находящо се на ул. Васил Априлов“ [адрес] в [населено място], считано от 01.01.2025 г., поради изтичане срока на настаняване.
С допълнителна молба от 31.01.2025 г. е поискано да бъде спряно предварителното изпълнение на оспорената заповед до произнасяне на съда с краен акт.
Настоящото производство е с предмет спиране на изпълнението на заповедта, допуснато по силата на закона
Съдът, след като се запозна с искането за спиране и доказателствата по делото намира следното:
Искането за спиране е направено от адресата на заповедта, за който е налице правен интерес, предвид на което е процесуално допустимо. Разгледано по същество е НЕОСНОВАТЕЛНО.
Съгласно чл. 46, ал. 5 от ЗОС заповедта за прекратяване на наемното правоотношение за общински имот подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Обжалването не спира изпълнението на заповедта, освен ако съдът разпореди друго. ЗОС не сочи основанията и редът, при които съдът може да спре изпълнението на заповед по чл. 46, ал. 2 ЗОС. Поради това намира приложение общата норма на чл. 166, ал. 2, вр., ал. 3 и, ал. 4 АПК, в която са посочени основанията и реда, по които може да се спре предварителното изпълнение на административни актове, допуснато от законодателя, в изключение от правилото на, ал. 1 на същата норма.
С оглед разпоредбите на чл. 46, ал. 5 ЗОС, чл. 166, ал. 4 във вр. с, ал. 2 АПК основание за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение ще е налице, ако то би причинило на оспорващия значителна или трудно поправима вреда - имуществена или неимуществена, която по значимост да може да се противопостави на онзи обществен интерес, заради който законодателят е допуснал предварителното изпълнение на административния акт по силата на закона.
Настъпването на вредите следва да е достатъчно вероятно, като такива не се презюмират. В тежест на лицето, което иска спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на заповедта за прекратяване на наемните правоотношения е да докаже наличието на законовите основания за това. В конкретния случай в подадената жалба, както и в подадената допълнителна молба за спиране на предварителното изпълнение не са изложени конкретни доводи по отношение на това какви вреди ще настъпят от допуснатото по закон предварително изпъление, като не са представени и никакви доказателства обосноваващи изложените твърдения. Молителката нито посочва в какво за нея биха се изразили "значителните" или "трудно поправими" вреди от предварителното изпълнение на заповедта, нито доказва тяхното реално настъпване, поради което искането й за спиране изпълнението на заповедта е неоснователно.
В допълнение на изложеното следва да се отбележи, че естеството и последиците на оспорения административен акт, с който е прекратено наемно правоотношение при условията на чл. 46, ал. 2 ЗОбС и е предоставен срок за доброволно опразване на общински жилищен имот, също налагат извод за липсата на основание за спиране на предварителното му изпълнение, тъй като то не може да причини на оспорващия значителни или труднопоправими вреди. Предварителното изпълнение на Заповед № РД- 08-15/13.01.2025 г. на кмета на Община Айтос прави възможно преди влизането й в сила, единствено издаването на последваща заповед за изземване на имота при условията на чл. 65, ал. 1 ЗОбС, която на свой ред подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.
На основание изложеното и чл. 166, ал. 4 АПК, вр. чл. 46, ал. 5 ЗОС, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТХВЪРЛЯ искането на Л. М. Г., [ЕГН], за спиране на предварителното изпълнение на Заповед № РД- 08-15/13.01.2025 г. на кмета на Община Айтос.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщението до страните.
Съдия: | |