Решение по дело №140/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 144
Дата: 21 ноември 2023 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20237090700140
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  

 

№ 142

 

гр. Габрово, 21.11.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в публично заседание на двадесет и пети октомври две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

 ЧЛЕНОВЕ: ДИАНА ПЕТРАКИЕВА 

ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ЕЛКА СТАНЧЕВА и с участието на прокурор НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина КАНД 140 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Касационното производство е образувано по касационна жалба на В.К.Д.-С. *** против Решение № 137 от 10.08.2023 година, постановено по АНД № 386/2023 година по описа на Районен съд – Габрово. С обжалваното решение въззивният съд е потвърдил Наказателно постановление № 23-1752-2-4 от 10.04.2023 година, издадено от Началника на Районно управление /РУ/ – Габрово към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОДМВР/ – Габрово, с което на основание чл. 257, ал. 1 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ на В.Д.-С. е наложена глоба в размер на 100 /сто/ лева за нарушение на чл. 64, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗМВР.

В касационната жалба се твърди, че обжалваното съдебно решение е незаконосъобразно и немотивирано. Развиват се подробни съображения за нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН – посочената като нарушена законова разпоредба на чл. 64, ал. 2 от ЗМВР не вменява задължения за гражданите, тъй като адресати на тази норма са само полицейските служители; неяснота относно това какво разпореждане е издадено и как същото не е изпълнено от наказаното лице. При тези неясноти касационната жалбоподателка  като санкционирано лице счита, че е нарушено правото ѝ на защита, доколкото не знае срещу какво да се брани. Прави се искане за отмяна на обжалвания съдебен акт.

В открито съдебно заседание касационният жалбоподател В.К.Д.-С. не се явява и не се представлява.

Ответната страна Началник на Районно управление – Габрово при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи - Габрово не се явява и не се представлява в открито съдебно заседание, не се заявява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Габрово дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата и оставяне в сила на първоинстанционното решение като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е допустима, като подадена в срок, срещу съдебен акт, подлежащ на инстанционен контрол, и от процесуално легитимирано лице – страна в първоинстанционното производство.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, и извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието с материалния закон на обжалваното решение /чл. 218, ал. 2 от АПК вр. чл. 63в от ЗАНН/, намира касационната жалба за основателна.

Приетата от съда фактическа обстановка, подробно изложена в мотивите на решението, съответства на събраните по делото доказателства и се споделя изцяло от настоящият състав на съда. Последният обаче не споделя правните изводи, довели до потвърждаване на процесното НП. Съдебният състав на въззивния съд е приел, че Д.-С. е осъществила както от обективна, така и от субективна страна състава на административно нарушение по чл. 64, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗМВР, поради което правилно е ангажирана и административнонаказателната ѝ отговорност на основание чл. 257, ал. 1 от ЗМВР.

Правомощията на полицейските органи във връзка с осъществяването на дейностите по чл. 57, ал. 1 и ал. 2 от ЗМВР са уредени в Глава Пета, Раздел І от ЗМВР. Сред тях е издаването на полицейски разпореждания, които са предмет на уредба в отделните текстове на чл. 64 от същия закон. Съгласно разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗМВР полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции, като разпорежданията се издават писмено. Според чл. 64, ал. 2 от ЗМВР при невъзможност да се издадат писмено, разпорежданията могат да се издават устно или чрез действия, чийто смисъл е разбираем за лицата, за които се отнасят. Посочените по-горе текстове на чл. 64, ал. 1 и 2 от ЗМВР, посочени като нарушени в процесните АУАН и НП, уреждат правомощия на полицейските органи и не съдържат правило за поведение, което да може да бъде отнесено към наказаното физическо лице. Такова правило за поведение се съдържа в ал. 4 на чл. 64 от ЗМВР, съгласно която разпорежданията на полицейския орган са задължителни за изпълнение, освен ако налагат извършването на очевидно за лицето престъпление или нарушение, или застрашават живота или здравето му -  това е текстът от закона, съдържащ правило за поведение, при нарушение на което се налага санкция. Извън тази хипотеза, чл. 64 от ЗМВР урежда единствено правомощия и задължения на полицейските органи, които не биха могли да бъдат обект на нарушение от страна на гражданите.

ЗАНН урежда задължение за коректно описание на нарушението от фактическа страна – с всички елементи от фактическия състав на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, като на това фактическо описание следва да съответства правилна правна квалификация. Според трайната съдебна практика неточната квалификация на нарушението в акта за установяването му е без правно значение, ако нарушената правна норма е правилно посочена в наказателното постановление. Подобна неточност в акта може да се преодолее по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, според който наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. В случая, обаче, както в съставения АУАН, така и в НП е допусната нередовност, тъй като нарушението е описано съответно на чл. 42, ал. 1, т. 3-4, респ. чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, но му е дадена неправилна правна квалификация –  за нарушена законова разпоредба се сочи тази по чл. 64, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗМВР, която е указателна и не съдържа правило за поведение.

В този смисъл, въззивният съд неправилно е приел за неоснователни възраженията на жалбоподателката, че разпоредбата на чл. 64, ал. 2 от ЗМВР не съдържа правило за поведение, а само визира възможност за действие на полицейския орган, но не и състав на административно нарушение.

Предвид гореизложеното настоящият състав на касационната инстанция намира обжалваното решение на Районен съд – Габрово за валидно и допустимо, но постановено в нарушение на материалния закон, което налага отмяната му, както и отмяна обжалваното пред Районен съд – Габрово НП с ново решение по същество.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 2 във връзка с чл. 222, ал. 1 от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 137 от 10.08.2023 г., постановено по АНД № 386 от 2023 г. по описа на Районен съд – Габрово, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-1752-2-4 от 10.04.2023 година, издадено от Началника на Районно управление  – Габрово към ОДМВР – Габрово, с което на основание чл. 257, ал. 1 от ЗМВР на В.Д.-С. *** е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл. 64, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗМВР.

 

Решението е окончателно.

          

 

 

                                                                                        

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

 

 

 

                                                                                            2.