Решение по дело №219/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 254
Дата: 28 декември 2023 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20237110700219
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 254     гр.Кюстендил, 28.12.2023г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                 Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на четиринадесети декември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№219/2023г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                 „М.“ ООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** оспорва заповед №18-6909/19.06.2023г. на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър – Кюстендил, с която е одобрено изменение в КККР на гр.Бобов дол, представляващо отстраняване на непълнота и грешка в одобрената кадастрална карта, състоящо се в нанасяне на нови обекти в КККР - сграда с идентификатор 04501.101.1.80, сграда с идентификатор04501.101.1.81 и сграда с идентификатор 04501.101.1.82. Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта, поради нарушения на административно производствените правила и противоречие с материалния закон. Претендират се разноски.

                 Ответникът не се явява и не изразява становище по жалбата.

                 Заинтересованата страна „Е.А.“ ЕООД *** чрез пълномощника си изразява становище за неоснователност на жалбата. Не се претендират разноски.

Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 Производството по издаването на оспорения акт е започнало по заявление вх.№01-280730/18.05.2023г. на „Е.А.“ ЕООД *** за нанасяне на нови обекти в КККР на гр.Бобов дол – сгради с проекти идентификатори 04501.101.1.80, 04501.101.1.81 и 04501.101.1.82. Приложено е Постановление за възлагане на недвижим имот №0456/2003/004328/17.08.2009г. на публичен изпълнител при РД – София на Агенцията  за държавни вземания, като доказателство за правото на собственост върху трите сгради, както и АДС №22/28.06.1999г.

Изготвен е проект за изменение на КККР за имот с идентификатор 04501.101.1 с цел нанасяне на сгради с проекти идентификатори 04501.101.1.80, 04501.101.1.81 и 04501.101.1.82, доколкото същите не са нанесени на КККР на гр.Бобов дол. От представените обяснителна записка, скица-проект и резултати от GNSS измервания е видно, че са заснети три сгради – сграда с проектен идентификатор 04501.101.1.80 с проектна площ 18.12 кв.м. и начин на трайно ползване – сграда с друго предназначение – промишлена сграда, сграда с проектен идентификатор 04501.101.1.81 с проектна площ 35.61 кв.м. и начин на трайно ползване – сграда с друго предназначение – промишлена сграда и сграда с проектен идентификатор 04501.101.1.82 с проектна площ 14.7 кв.м. и начин на трайно ползване – сграда с друго предназначение – промишлена сграда.

                  При изложените фактически обстоятелства и представени писмени доказателства, началникът на СГКК - Кюстендил издал оспорената заповед №18-6909/19.06.2023г., с която на основание чл.54, ал.4 във вр.с ал.1, чл.51, ал.1, т.2 и чл.29, ал.1, т.3 от ЗКИР и чл.29, ал.4 от наредба №РД-02-20-5 за съдържанието, създаването и поддържането на КККР е одобрил изменение на КККР на гр.Бобов дол, одобрена със заповед №РД-18-10-27/08.04.2013г. на началника на СФГКК – Кюстендил, представляващо отстраняване на непълнота и/или грешка в същата, състоящо се в нанасяне на три съществуващи сгради - сграда с идентификатор 04501.101.1.80, сграда с идентификатор 04501.101.1.81 и сграда с идентификатор 04501.101.1.82.

                 „М.“ ООД *** се легитимира като собственик на ПИ с идентификатор 04501.101.1 по КККР на гр.Бобов дол, съгласно Постановление от 11.10.2022г., издадено от КОС по т.д.№3/2006г.

По делото е изготвено и прието, като неоспорено от страните, заключение вх.№4708/05.12.2023г. на в.л. С.С.. В него се сочи, че процесните сгради попадат в обхвата на естакадата, обозначена с номер 53 от приетия по делото чертеж на промишлена площадка на надземен рудничен комплекс „М Б “ ЕАД. В АДС №22/28.06.1999г. те не са описани конкретно, но попадат в т.53 от акта, както следва: естакада №1 със застроена площ 564 кв.м.; естакада №2 със застроена площ 897 кв.м. и естакада №3 – масивна двуетажна сграда със застроена площ 675 кв.м. В постановлението за възлагане от 17.08.2009г. е описана естакада под т.53 и тя попада в границите на Обогатителната фабрика за въглища. В Постановлението трите сгради също не са описани конкретно, но те попадат под естакадата, включена в точка А/7 от постановлението. Естакадите, описани в АДС №22/28.06.1999г. и Постановлението за възлагане от 17.08.2009г. не са нанесени в КККР. В с.з. вещото лице пояснява, че естакадата е съоръжение, което по принцип не се нанася на КК. Тя обаче е нанесена в генералния план, представен по делото, както и в предишните планове. Процесните сгради попадат под основата на естакадата и доколкото плановете са равнинно изображение, на тях се изобразява ортогонално самата постройка и под нея сградите не излизат в кадастралния план.

                  С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт по реда на чл.168 от АПК и на основанията по чл.146 от АПК, както и с оглед оплакванията в жалбата, съдът счита същата за неоснователна, по следните съображения:

                  Оспорената заповед е издадена от орган с материална и териториална компетентност /арг. чл.54, ал.4 от ЗКИР/, при спазване на административно производствените правила и представлява мотивиран административен акт, съдържащ изложение на фактически и правни обстоятелства. Посочената норма на чл.54, ал.4 във вр.с ал.1 от ЗКИР е обща и е във връзка с процедурата по поддържане на КККР в актуално съС.ие, компетентния орган и неговите правомощия. С оглед мотивите на заповедта, където са цитирани приложени към заявлението документи и разпоредителната част на заповедта /отстраняване на непълнота и грешка в КК/ съдът намира за правилно посочването на чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР, т.е. фактическите основания съответстват на разпоредителната част и същите правилно са отнесени и към визираното правно основание.

С оглед приложението на материалния закон, съдът приема оспорената заповед за законосъобразна. Разпоредбата на чл.2, ал.1 от ЗКИР определя кадастъра като съвкупност от основни данни за местоположението, границите и размерите на недвижимите имоти, както и за правото на собственост и другите вещни права върху недвижимите имоти и техните носители. Обекти на кадастъра съгласно чл.23 от ЗКИР са поземлените имоти, сградите и съоръженията и самостоятелни обекти в сгради или технически съоръжения. Данните за тези обекти се документират в КККР съобразно съществуващото положение, като се отчитат материализирани на място граници и се заснемат съществуващи сгради и технически съоръжения, както и самостоятелни обекти в тях, съобразно техните очертания.

Законодателят регламентира измененията в КККР като дейност на АГКК по поддържането на КККР в актуално съС.ие – чл.51, ал.1 от ЗКИР. В случаите на чл.51, ал.1, т.1 от ЗКИР СГКК отразява промените в основните кадастрални данни за имотите въз основа на представени от заинтересованите лица документи, установяващи юридически факти, настъпили след влизането в сила на КККР. В тези случаи не се издава заповед, а се прави съобщаване за извършената промяна. А съгласно чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР, КККР се изменят при установяване на непълноти и грешки, т.е. при несъответствия в данните за недвижимите имоти в КККР спрямо действителното им съС.ие към момента на одобряване на КККР с оглед дефиницията по §1, т.16 от ДР ЗКИР. Съдът счита, че в настоящия казус е относима именно разпоредбата на чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР. Т.е. чрез оспорената заповед на началника на СГКК – Кюстендил е извършено изменение на КК на гр.Бобов дол чрез отстраняване на непълнота и/или грешка, изразяваща се в нанасяне на нови обекти, поради което следва да се прецени доказано ли е несъответствие в данните за сградите /брой самостоятелни обекти по см. на §1, т.1 от ДР ЗКИР/ в КК спрямо действителното й съС.ие към момента на одобряване на КККР. В съвкупност събраните писмени доказателствени средства удостоверяват такова несъответствие. Съгласно представените документи за правото на собственост /срав. постановления/ жалбоподателят е собственик на ПИ с идентификатор 04501.101.1 и сгради, разположени в този имот, а заинтересованата страна е собственик на отделни самостоятелни обекти – сгради в имота /срав. експертиза и Постановление за възлагане от 17.08.2009г./, включително и трите процесни сгради. Изводът съдът основава на съвкупния анализ на АДС №22/28.06.1999г., Постановление за възлагане от 17.08.2009г. и заключение вх.№4708/05.12.2023г., като приема за доказано, че сгради с идентификатори 04501.101.1.80, 04501.101.1.81 и 04501.101.1.82 са собственост на „Е.А.“ ЕООД ***, доколкото попадат в границите на Обогатителната фабрика за въглища - имот описан в т.А/2 и под естакадата, описана в т.А/7 от Постановление за възлагане от 17.08.2009г. От поясненията на вещото лице се установи, че трите сгради са построени през 1967г. и доколкото се намират под естакадата не са нанесени в КК, доколкото естакадата е съоръжение, което по принцип не се нанася на КК. Процесните сгради попадат под основата на естакадата и тъй като плановете са равнинно изображение, на тях се изобразява ортогонално самата постройка и под нея сградите не излизат в кадастралния план.

 В аспекта на гореизложеното съдът счита, че безспорно от анализа на събрания доказателствен материал, се доказва обективно несъответствие между отразеното в КК на гр.Бобов дол и действителното положение на сгради с идентификатори 04501.101.1.80, 04501.101.1.81 и 04501.101.1.82 /същите са построени през 1967г., съществуващи са към момента на одобряване на КККР на гр.Бобов дол, но не са нанесени в КК/. Следователно е налице „непълнота и/или грешка“ в кадастъра, който има само констативно действие и следва да отразява фактическото съС.ие на обектите на кадастъра към момента на създаване и одобряване на първоначалната КК. Тя е поправена по реда на чл.54 от ЗКИР с издаване на заповед, с която се нанасят нови обекти.

Съдът не счита, че е налице спор за материално право по см. на чл.54, ал.2 от ЗКИР, който е единственото основание за отказ за допускане на заявеното изменение. Жалбоподателят и заинтересованата страна не противопоставят доказателства за собственост върху самостоятелните обекти с идентификатори 04501.101.1.80, 04501.101.1.81 и 04501.101.1.82. Правилото на чл.92 от ЗС, че собственика на земята е собственик и на постройките върху нея не е приложимо в случая, доколкото е установено друго с Постановление за възлагане от 17.08.2009г. Обстоятелството, че дружеството – жалбоподател е собственик на терена на ПИ с идентификатор 04501.101.1 не сочи на основанието за отказ по ал.2, чл.54 от ЗКИР, тъй като процесните сгради са самостоятелни обекти на КК, за които е доказано право на собственост от заинтересованата страна чрез годни доказателствени средства. Освен това с оспорената заповед не са вписани нови данни за собственост в КР.

Издавайки заповед №18-6909/19.06.2023г. началникът на СГКК – Кюстендил е издал законосъобразен административен акт при хипотезата на чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР. При липса на основанията по чл.146 от АПК жалбата ще бъде отхвърлена.

С оглед изхода от делото съдът не присъжда разноски.

                 Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТХВЪРЛЯ жалбата на „М.“ ООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** срещу заповед №18-6909/19.06.2023г. на началника на Служба по геодезия, картография и кадастър – Кюстендил, с която е одобрено изменение в КККР на гр.Бобов дол, представляващо отстраняване на непълнота и грешка, състоящо се в нанасяне на нови обекти в КККР - сграда с идентификатор 04501.101.1.80, сграда с идентификатор04501.101.1.81 и сграда с идентификатор 04501.101.1.82.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването на страните за изготвянето му.

 

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: