Р Е Ш Е Н И Е
гр.
София, 25.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, ГО, II-Е въззивен състав, в публичното заседание на двадесети ноември през две хиляди и двадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВАНКА ИВАНОВА
ЧЛЕНОВЕ: ПЕТЪР САНТИРОВ
мл. съдия КОНСТАНТИНА ХРИСТОВА
при секретаря Маргарита
Димитрова, като разгледа докладваното от мл. съдия Христова гр. дело № 1817 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 258 и сл. от ГПК.
С
решение № 308663 от 23.12.2019 г., постановено по гр. д. № 42500/2019 г. по
описа на Софийски районен съд, ГО, 41-ви състав, е осъден ответникът З. „Б.И.“ АД да
заплати на ищеца З. „А.Б.“ на основание чл. 410 и чл. 411 от КЗ, вр. чл. 45 от ЗЗД сумата от 1 807,19 лева, представляваща изплатено и невъзстановено
застрахователно обезщетение за причинени вреди на автомобил марка „Мицубиши“, с
рег. № ******, при настъпило на 09.02.2019 г. в с. Бистрица, ул. „Шопско хоро“,
застрахователно събитие – ПТП, с включени ликвидационни разходи по щета №
0300/19/777/500831, ведно със законната лихва от 23.07.2019 г. до окончателното
изплащане на сумата, като е отхвърлен искът за разликата над сумата от
1 807,19 лева до пълния предявен размер от 2 337,14 лева.
Срещу
решението в частта, в която исковата претенция е отхвърлена, в
законоустановения срок по чл. 259, ал. 1 от ГПК е постъпила въззивна жалба от ищеца
З. „А.Б.“,
в която са изложени оплаквания за неговата неправилност и за постановяването му
в нарушение на материалния закон и събраните по делото доказателства. Сочи се,
че от представеното удостоверение от „Б.С.М.“ АД и фактура се установява, че към
датата на извършване на ремонта увреденият автомобил е бил с пробег от
74 987 км., съответно същият е бил в производствена гаранция. Поради което
се намира, че релевантно за определяне на възстановителната стойност на
автомобила е не дали той е под или над три години, считано от датата на
въвеждането му в експлоатация до датата на настъпване на застрахователното
събитие, а дали автомобилът е в производствена гаранция или не. Счита се, че
изложеното т. 2, абзац 3 от официалния вносител на автомобила в издаденото
удостоверение се отнася единствено за случаите на удължена гаранция, а не
производствена такава, а и за да запази действието си удължената гаранция са
въведени множество изисквания, изпълнението на които е изключително трудно и
практически невъзможно ако ремонтът не е извършен в оторизиран сервиз. Затова
се акцентира, че за запазване действието на производствената гаранция,
отремонтирането на процесния автомобил в официален сервиз е било задължително,
като изложените в обратния смисъл изводи на районния съд са неправилни. Затова
се отправя искане за отмяна на първоинстанционното решение в обжалваната му
част уважена изцяло на исковата претенция. Претендират се разноски.
В срока по чл.
263 от ГПК е постъпил отговор на въззивната жалба от ответника З. „Б.И.“ АД,
в който се излагат доводи за нейната недопустимост поради подаването й извън
срока по чл. 259, ал. 1 от ГПК. Отделно същата се счита и за неоснователна,
доколкото е правилен изводът на СРС, че дължимата от ответника стойност на
причинените щети следва да се определи по средни пазарни цени, а не по
официалните сервизни цени. Твърди се, че когато застрахователят предостави на
застрахования преференциални условия, то съответно застрахователят носи риска
за това и не може да претендира суми, надвишаващи средната пазарна цена за
отстраняване на вредите, дори и автомобилът да е в гаранционен срок. Релевира
се, че евентуалното загубване на правата по гаранцията не е пряка и
непосредствена последица от увреждането, съответно липсва причинна връзка и
деликвентът не дължи възмездяване на вредите при по-високите цени на официалния
сервиз. Оправя се искане за потвърждаване на атакуваното решение. Претендират
се разноски.
Първоинстанционното решение не е
обжалвано в частта, в която предявеният иск е уважен до сумата в размер на 1 807,19
лева, ведно със законната лихва върху нея от 23.07.2019 г. до окончателното
изплащане, поради
което в тази част то е влязло в сила.
Софийски
градски съд, като обсъди събраните по делото доказателства, становищата и
доводите на страните, съгласно разпоредбата на чл. 235, ал. 2 от ГПК, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
Въззивната жалба е подадена от легитимирана страна, в срока
по чл. 259, ал. 1 от ГПК и срещу подлежащ на въззивно обжалване съдебен акт,
поради което е процесуално допустима. В тази връзка, неоснователно е
възражението на въззиваемия за недопустимост на жалбата подари подаването й
извън срока по чл. 259, ал. 1 от ГПК. Видно от материалите по делото,
съобщението за постановеното първоинстанционно решение и препис от същото е
било връчено на З. „А.Б.“
на 06.01.2020 г., а разглежданата в настоящото въззивна жалба е постъпила в съда
на 17.01.2020 г., или преди изтичането на двуседмичния срок за страната да го
обжалва.
Разгледана по същество, въззивната жалба е неоснователна.
Въззивният съд, съобразявайки разпоредбата на чл. 269 от ГПК, според
която дължи служебна проверка за валидността на решението, за неговата
допустимост в обжалваната част и за правилността му единствено по въведените в
жалбата основания, намира обжалваното решение за валидно, допустимо и правилно.
Във връзка с доводите на жалбоподателя е необходимо да се изложи следното:
Предявен за разглеждане е иск с
правно основание чл. 411 от КЗ.
За възникване на регресното вземане по иска с правно
основание чл. 411 от КЗ е необходимо да се установят следните факти: да е
сключен договор за имуществено застраховане между ищеца и водача на увредения
автомобил, в срока на застрахователното покритие на който и вследствие виновно
и противоправно поведение на водач на МПС, чиято гражданска отговорност е
застрахована при ответника, да е настъпило събитие, за което ответникът носи
риска, като в изпълнение на договорното си задължение ищецът да е изплатил на
застрахования застрахователно обезщетение в размер на действителните вреди.
Съобразно разпоредбата на чл. 154 от ГПК ищецът следва да
установи горепосочените обстоятелства, а в тежест на ответника е да докаже
възраженията си, а при установяване
на посочените обстоятелства и че е погасил претендираното вземане.
Тъй като ответникът не е обжалвал първоинстанционното решение, с което
частично е уважен предявеният иск и в тази част то е влязло в сила, настоящата
съдебна инстанция приема, че всички материални предпоставки /юридически факти/,
обуславящи възникването на предявеното спорно материално право, са породени в
обективната действителност. Следователно, правният спор пред въззивната
инстанция се съсредоточава единствено относно размера на регресната претенция,
респ. дали правилно същият е бил определен от районния съд на база средни
пазарни цени, или е следвало да бъде определен по претендираните от ищеца цени
на официалния сервиз.
Според настоящия съдебен състав, отговорността
на застрахователя по застраховка „Гражданска отговорност“ е ограничена от това,
което застрахователят по имуществена застраховка е заплатил на застрахования, а
от друга страна от отговорността на делинквента по чл. 45, ал. 1 от ЗЗД. В този
смисъл регресното обезщетение винаги е в размер, който е равен на по - малката
сума между платеното застрахователно обезщетение и дължимото от делинквента
обезщетение по правилата на чл. 45, ал. 1 от ЗЗД. Именно
тази принцип е възпроизведен в разпоредбата на чл. 449, ал. 2, изр. 1 от КЗ, според която при вреди на имущество обезщетението не
може да надвиши действителната стойност на причинената вреда. В чл. 400, ал. 1 от КЗ е уредена легална дефиниция на понятието
действителна стойност – „за действителна застрахователна стойност се смята
стойността, срещу която вместо застрахованото имущество може да се купи друго
от същия вид и качество“.
В процесния случай съгласно заключението на вещото лице
по изслушаната пред СРС САвТЕ, което настоящият състав намира за обективно и
компетентно изготвено, се установява, че средната пазарна стойност към датата
на ПТП, необходима за възстановяване на щетите по застрахованото при ищцовото
дружество МПС марка
„Мицубиши“, с рег. № ******, възлиза на сумата от 1 792,19 лева, а с
включени ликвидационни разходи – на сумата от 1 807,19 лева. В разпита си
пред съда експертът е уточнил, че разликата между стойността по средни пазарни
цени и тази в официален сервиз идва от стойността на един човеко/час труд в
официален сервиз, който с ДДС е 72 лева, а разликата от тези по средни пазарни
цени с включено ДДС е 48 лева, като в официален сервиз се използват и бои,
консумативи, които са на по-високи стойности и там има разлика, но основната
такава е в цените на човеко/час труд. Поради което според СГС, дължимото от
ответното дружество обезщетение възлиза на сумата от 1 807,19 лева, каквато сума би дължал и виновният водач по
правилата на чл. 45, ал. 1 от ЗЗД, а не по
изплатеното от ищеца на сервиза, отремонтирал щетите, по представената по
делото фактура на стойност 2 322,14 лева. Съответно, ирелевантни са
доводите на жалбоподателя, че въпреки че към датата на ПТП застрахованият при
него автомобил е бил над три години, то същият е бил с пробег от
74 987 км и за него е важала производствената гаранция, следователно
отремонтирането му в официален сервиз е било задължително. Това е така, тъй
като допълнително постигнатите между страните по лизинговия договор уговорки
във връзка с гаранционните срокове и условия за процесния автомобил имат
обвързваща сила само между тях, но не и спрямо застрахователя по застраховка
„Гражданска отговорност“. Той е задължен да заплати размера на вредата към деня
на настъпването на събитието. Това е действителната й стойност по смисъла на чл.
400, ал. 1 от КЗ. Нещо повече, от представената по делото справка от „Б.С.М.“
АД се установява, че въпреки че увреденият автомобил е с удължена гаранция до
20.10.2020 г. или до достигане на пробег от 150 000 км, то условие за
запазване на гаранционното покритие е сервизирането на автомобила при
спазване на технологията на периодично техническо обслужване и ремонт,
разработела от производителя в т. ч. използване на консумативи, експлоатационни
материали и резервни части, удовлетворяващи изискванията, но няма ограничение
по отношение на това, къде ще се извършва сервизирането – в оторизиран или
неоторизиран сервиз. В тази връзка според съда, противно на релевираното в
обратния мисъл от въззивника, използваният в коментираната справка израз „гаранционното
покритие“ с оглед цялостното съдържание на документа не може да се приеме, че
се отнася единствено до периода на т. нар. удължена гаранция, а в
действителност се отнася до цялостния период на гаранция на автомобила – от
21.10.2015 г. до 20.10.2020 г.
Предвид изложеното, поради съвпадането на крайните изводи на въззивния
съд с тези на първоинстанционния съд по отношение на предявените искове,
въззивната жалба следва да бъде оставена без уважение като неоснователна, а
решението на СРС – потвърдено като правилно и законосъобразно в обжалваната му
част.
По аргумент от чл. 280, ал. 3, т. 1 от ГПК, във вр. с чл. 69, ал. 1, т. 1 от ГПК и
с оглед на цената на иска по процесното търговско дело, въззивното решение не
подлежи на касационно обжалване.
По отношение на разноските:
При този изход на спора право на разноски има
въззиваемата страна, но същата не е претендирала присъждането на такива.
Воден от горното, Софийски градски
съд
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА решение
№ 308663 от 23.12.2019 г., постановено по гр. д. № 42500/2019 г. по описа на
Софийски районен съд, ГО, 41-ви състав, в
обжалваната част.
Решението в необжалваната част е влязло в сила.
Решението е
окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.