Решение по дело №1817/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260535
Дата: 25 януари 2021 г. (в сила от 25 януари 2021 г.)
Съдия: Константина Миткова Христова
Дело: 20201100501817
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 12 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. София, 25.01.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО, II-Е въззивен състав, в публичното заседание на двадесети ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАНКА ИВАНОВА

 ЧЛЕНОВЕ: ПЕТЪР САНТИРОВ

мл. съдия КОНСТАНТИНА ХРИСТОВА

при секретаря Маргарита Димитрова, като разгледа докладваното от мл. съдия Христова гр. дело 1817 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.

С решение № 308663 от 23.12.2019 г., постановено по гр. д. № 42500/2019 г. по описа на Софийски районен съд, ГО, 41-ви състав, е осъден ответникът З. „Б.И.“ АД да заплати на ищеца З. „А.Б.“ на основание чл. 410 и чл. 411 от КЗ, вр. чл. 45 от ЗЗД сумата от 1 807,19 лева, представляваща изплатено и невъзстановено застрахователно обезщетение за причинени вреди на автомобил марка „Мицубиши“, с рег. № ******, при настъпило на 09.02.2019 г. в с. Бистрица, ул. „Шопско хоро“, застрахователно събитие – ПТП, с включени ликвидационни разходи по щета № 0300/19/777/500831, ведно със законната лихва от 23.07.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, като е отхвърлен искът за разликата над сумата от 1 807,19 лева до пълния предявен размер от 2 337,14 лева.

Срещу решението в частта, в която исковата претенция е отхвърлена, в законоустановения срок по чл. 259, ал. 1 от ГПК е постъпила въззивна жалба от ищеца З. „А.Б.“, в която са изложени оплаквания за неговата неправилност и за постановяването му в нарушение на материалния закон и събраните по делото доказателства. Сочи се, че от представеното удостоверение от „Б.С.М.“ АД и фактура се установява, че към датата на извършване на ремонта увреденият автомобил е бил с пробег от 74 987 км., съответно същият е бил в производствена гаранция. Поради което се намира, че релевантно за определяне на възстановителната стойност на автомобила е не дали той е под или над три години, считано от датата на въвеждането му в експлоатация до датата на настъпване на застрахователното събитие, а дали автомобилът е в производствена гаранция или не. Счита се, че изложеното т. 2, абзац 3 от официалния вносител на автомобила в издаденото удостоверение се отнася единствено за случаите на удължена гаранция, а не производствена такава, а и за да запази действието си удължената гаранция са въведени множество изисквания, изпълнението на които е изключително трудно и практически невъзможно ако ремонтът не е извършен в оторизиран сервиз. Затова се акцентира, че за запазване действието на производствената гаранция, отремонтирането на процесния автомобил в официален сервиз е било задължително, като изложените в обратния смисъл изводи на районния съд са неправилни. Затова се отправя искане за отмяна на първоинстанционното решение в обжалваната му част уважена изцяло на исковата претенция. Претендират се разноски.

В срока по чл. 263 от ГПК е постъпил отговор на въззивната жалба от ответника З. „Б.И.“ АД, в който се излагат доводи за нейната недопустимост поради подаването й извън срока по чл. 259, ал. 1 от ГПК. Отделно същата се счита и за неоснователна, доколкото е правилен изводът на СРС, че дължимата от ответника стойност на причинените щети следва да се определи по средни пазарни цени, а не по официалните сервизни цени. Твърди се, че когато застрахователят предостави на застрахования преференциални условия, то съответно застрахователят носи риска за това и не може да претендира суми, надвишаващи средната пазарна цена за отстраняване на вредите, дори и автомобилът да е в гаранционен срок. Релевира се, че евентуалното загубване на правата по гаранцията не е пряка и непосредствена последица от увреждането, съответно липсва причинна връзка и деликвентът не дължи възмездяване на вредите при по-високите цени на официалния сервиз. Оправя се искане за потвърждаване на атакуваното решение. Претендират се разноски.

Първоинстанционното решение не е обжалвано в частта, в която предявеният иск е уважен до сумата в размер на 1 807,19 лева, ведно със законната лихва върху нея от 23.07.2019 г. до окончателното изплащане, поради което в тази част то е влязло в сила.

Софийски градски съд, като обсъди събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните, съгласно разпоредбата на чл. 235, ал. 2 от ГПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Въззивната жалба е подадена от легитимирана страна, в срока по чл. 259, ал. 1 от ГПК и срещу подлежащ на въззивно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима. В тази връзка, неоснователно е възражението на въззиваемия за недопустимост на жалбата подари подаването й извън срока по чл. 259, ал. 1 от ГПК. Видно от материалите по делото, съобщението за постановеното първоинстанционно решение и препис от същото е било връчено на З. „А.Б.“ на 06.01.2020 г., а разглежданата в настоящото въззивна жалба е постъпила в съда на 17.01.2020 г., или преди изтичането на двуседмичния срок за страната да го обжалва.

Разгледана по същество, въззивната жалба е неоснователна.

Въззивният съд, съобразявайки разпоредбата на чл. 269 от ГПК, според която дължи служебна проверка за валидността на решението, за неговата допустимост в обжалваната част и за правилността му единствено по въведените в жалбата основания, намира обжалваното решение за валидно, допустимо и правилно. Във връзка с доводите на жалбоподателя е необходимо да се изложи следното:

Предявен за разглеждане е иск с правно основание чл. 411 от КЗ.

За възникване на регресното вземане по иска с правно основание чл. 411 от КЗ е необходимо да се установят следните факти: да е сключен договор за имуществено застраховане между ищеца и водача на увредения автомобил, в срока на застрахователното покритие на който и вследствие виновно и противоправно поведение на водач на МПС, чиято гражданска отговорност е застрахована при ответника, да е настъпило събитие, за което ответникът носи риска, като в изпълнение на договорното си задължение ищецът да е изплатил на застрахования застрахователно обезщетение в размер на действителните вреди.

Съобразно разпоредбата на чл. 154 от ГПК ищецът следва да установи горепосочените обстоятелства, а в тежест на ответника е да докаже възраженията си, а при установяване на посочените обстоятелства и че е погасил претендираното вземане.

Тъй като ответникът не е обжалвал първоинстанционното решение, с което частично е уважен предявеният иск и в тази част то е влязло в сила, настоящата съдебна инстанция приема, че всички материални предпоставки /юридически факти/, обуславящи възникването на предявеното спорно материално право, са породени в обективната действителност. Следователно, правният спор пред въззивната инстанция се съсредоточава единствено относно размера на регресната претенция, респ. дали правилно същият е бил определен от районния съд на база средни пазарни цени, или е следвало да бъде определен по претендираните от ищеца цени на официалния сервиз.

Според настоящия съдебен състав, отговорността на застрахователя по застраховка „Гражданска отговорност“ е ограничена от това, което застрахователят по имуществена застраховка е заплатил на застрахования, а от друга страна от отговорността на делинквента по чл. 45, ал. 1 от ЗЗД. В този смисъл регресното обезщетение винаги е в размер, който е равен на по - малката сума между платеното застрахователно обезщетение и дължимото от делинквента обезщетение по правилата на чл. 45, ал. 1 от ЗЗД. Именно тази принцип е възпроизведен в разпоредбата на чл. 449, ал. 2, изр. 1 от КЗ, според която при вреди на имущество обезщетението не може да надвиши действителната стойност на причинената вреда. В чл. 400, ал. 1 от КЗ е уредена легална дефиниция на понятието действителна стойност – „за действителна застрахователна стойност се смята стойността, срещу която вместо застрахованото имущество може да се купи друго от същия вид и качество“.

В процесния случай съгласно заключението на вещото лице по изслушаната пред СРС САвТЕ, което настоящият състав намира за обективно и компетентно изготвено, се установява, че средната пазарна стойност към датата на ПТП, необходима за възстановяване на щетите по застрахованото при ищцовото дружество МПС марка „Мицубиши“, с рег. № ******, възлиза на сумата от 1 792,19 лева, а с включени ликвидационни разходи – на сумата от 1 807,19 лева. В разпита си пред съда експертът е уточнил, че разликата между стойността по средни пазарни цени и тази в официален сервиз идва от стойността на един човеко/час труд в официален сервиз, който с ДДС е 72 лева, а разликата от тези по средни пазарни цени с включено ДДС е 48 лева, като в официален сервиз се използват и бои, консумативи, които са на по-високи стойности и там има разлика, но основната такава е в цените на човеко/час труд. Поради което според СГС,  дължимото от ответното дружество обезщетение възлиза на сумата от 1 807,19 лева, каквато сума би дължал и виновният водач по правилата на чл. 45, ал. 1 от ЗЗД, а не по изплатеното от ищеца на сервиза, отремонтирал щетите, по представената по делото фактура на стойност 2 322,14 лева. Съответно, ирелевантни са доводите на жалбоподателя, че въпреки че към датата на ПТП застрахованият при него автомобил е бил над три години, то същият е бил с пробег от 74 987 км и за него е важала производствената гаранция, следователно отремонтирането му в официален сервиз е било задължително. Това е така, тъй като допълнително постигнатите между страните по лизинговия договор уговорки във връзка с гаранционните срокове и условия за процесния автомобил имат обвързваща сила само между тях, но не и спрямо застрахователя по застраховка „Гражданска отговорност“. Той е задължен да заплати размера на вредата към деня на настъпването на събитието. Това е действителната й стойност по смисъла на чл. 400, ал. 1 от КЗ. Нещо повече, от представената по делото справка от „Б.С.М.“ АД се установява, че въпреки че увреденият автомобил е с удължена гаранция до 20.10.2020 г. или до достигане на пробег от 150 000 км, то условие за запазване на гаранционното покритие е сервизирането на автомобила при спазване на технологията на периодично техническо обслужване и ремонт, разработела от производителя в т. ч. използване на консумативи, експлоатационни материали и резервни части, удовлетворяващи изискванията, но няма ограничение по отношение на това, къде ще се извършва сервизирането – в оторизиран или неоторизиран сервиз. В тази връзка според съда, противно на релевираното в обратния мисъл от въззивника, използваният в коментираната справка израз „гаранционното покритие“ с оглед цялостното съдържание на документа не може да се приеме, че се отнася единствено до периода на т. нар. удължена гаранция, а в действителност се отнася до цялостния период на гаранция на автомобила – от 21.10.2015 г. до 20.10.2020 г.

Предвид изложеното, поради съвпадането на крайните изводи на въззивния съд с тези на първоинстанционния съд по отношение на предявените искове, въззивната жалба следва да бъде оставена без уважение като неоснователна, а решението на СРС – потвърдено като правилно и законосъобразно в обжалваната му част.

По аргумент от чл. 280, ал. 3, т. 1 от ГПК, във вр. с чл. 69, ал. 1, т. 1 от ГПК и с оглед на цената на иска по процесното търговско дело, въззивното решение не подлежи на касационно обжалване.

По отношение на разноските:

При този изход на спора право на разноски има въззиваемата страна, но същата не е претендирала присъждането на такива.

Воден от горното, Софийски градски съд

                                   

Р Е Ш И :

ПОТВЪРЖДАВА решение № 308663 от 23.12.2019 г., постановено по гр. д. № 42500/2019 г. по описа на Софийски районен съд, ГО, 41-ви състав, в обжалваната част.

Решението в необжалваната част е влязло в сила.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            ЧЛЕНОВЕ: 1.                                      2.