Номер 2280 Година 2016, 30.11. Град ПЛОВДИВ
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
Първо отделение, ІІІ състав
на
11.10.2016 година
в публично заседание в
следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: Б.К.
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА адм. дело номер 2967 по
описа за 2015 година и като обсъди:
Производството е по реда на чл.145 и следващите от АПК.
Образувано е по жалба на Д.Н.Д.,
ЕГН **********,*** и със съдебен адрес ***, адв. Л.М., против Уведомително
писмо за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014 г. изх. №
02-160-6500/14802 от 28.09.2015 г. на Зам. изпълнителен Директор на Държавен
фон “Земеделие”, с което е отказано изплащането на суми както следва: 2246,89
лв. по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), 878,94 лв. по Плащания за
природни ограничения на земеделски стопани в райони, различни от планинските
(НР2) и 853,22 лв. по Схема за преразпределително
плащане (СПП) по заявлението на Д. с УИН 16/100614/46097 за кампания 2014 г. Претендира
се отмяна на акта като незаконосъобразен и необоснован по съображения, изложени
в жалбата. Настоява се за отмяната му и връщане на преписката на
административния орган за ново произнасяне. Претендират се разноски, за която
цел е приложен и списък по чл. 80 от ГПК.
Ответникът – Зам. Изпълнителен
Директор на ДФ ”Земеделие”, чрез процесуалния си представител юриск. Г., оспорва
жалбата. Претендира се присъждане на сторените в процеса разноски, вкл.
юрисконсултско възнаграждение.
По ДОПУСТИМОСТТА.
Процесният акт е съобщен
на адресата му на дата 17.10.2015 г. /известие за доставяне на л.30/. Жалбата е изпратена с
писмо с пощенско клеймо от дата 30.10. 2015 г. /пощенски плик на л. 20/. В този смисъл, Съдът приема,
че жалбата като подадена от лице, притежаващо правен интерес от заявеното
оспорване, против подлежащ на оспорване ИАА, в законоустановения за това
срок, се явява ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество
същата е ОСНОВАТЕЛНА.
От материалите по административната
преписка се установява, че Д.Н.Д. е кандидатствал с общо заявление за плащания
на площ с УИН № 16/100614/46097 за финансово подпомагане по СЕПП, СПП, по Схема
за национални доплащания на хектар земеделска земя
(СНДП), НР2, Агроекологични плащания (АЕП) и Схема за
подобряване качеството на плодове и зеленчуци (СППЗ) /л. 142 и
сл./.
С процесното Уведомително
писмо административният орган се е произнесъл по така подаденото общо
заявление за подпомагане в частите му по СЕПП, СПП и НР2, поради което и
съображенията в това изложение от фактическа и правна страна се излагат
касателно тези три мерки.
Заявлението е подадено на
14.05.2014 г., съответно обработено на 26.05. 2014 г., като според
окончателните данни от таблица на използвани парцели 2014 година /л.143-гръб/, Д.Д. заявява за
подпомагане 5 бр. парцела от системата ИСАК с обща площ от 29,83 ха,
разположени в 4 бр. БЗС в землището на с.П.. Като правно основание за
ползването на заявените за подпомагане парцели, респ. БЗС е посочено съответно
“договор за наем” и "договор за аренда". Според резултатите от
извършена автоматична проверка на въведените данни от 26.05.2014 г. /л. 148/ няма открити
несъответствия. Също така, за нуждите на
производството по заявлението на Д. са изготвени и съответните карти на БЗС /л.148-гръб
и сл./.
В рамките на извършените
кръстосани проверки е прието за установено наличие на площи за подпомагане,
заявени от повече от един земеделски стопанин.
До жалбоподателя е
изпратено Уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат
с Изх. № 02-160-6500/13232 от 22.08.2014 г. /л. 32 и
сл./, към
което е приложена таблица на установените застъпвания. По делото липсват
приложени доказателства за датата на връчването му на адресата, като на копието
приложено на л.151-гръб е на лице отбелязване, че е получено на дата
10.09.2014г. На 03.10.2014 г. Д. се е явил, като е потвърдил част от установените
двойно декларирани площи – така данните от попълненото Приложение към
уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат /л. 151 и
сл./. Като
правно основание за ползването на потвърдените парцели е посочено съответно
“договор преаренда” и “договор за наем”, в която
връзка са приложени Договор за наем на земеделска земя № 3 от 01.10.2013 г. и
Договори за преаренда на земеделска земя от
23.06.2009 г., 02.07.2009 г., 11.07.2008 г.23.06.2009 г. и 23.06.2009 г., които
договори за преаренда са с нотариална заверка и са вписани
в Службата по вписванията по надлежния ред /л.151 и сл./.
Междувременно с Уведомително
писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат с Изх. №
02-160-6500/13234 от 22.08.2014 г. /л.41 и сл./, и приложена към същото
писмо таблица на установени застъпвания, е уведомен и М. Д. Д., за
установеното застъпване, и е изискано от същия потвърждаване на заявени от
негова страна БЗС за подпомагане през 2014 г. Същото е връчено чрез
упълномощения му представител на дата 14.09.2014г. /л.422/. На 03.10.2014 г. Д.Д. в
качеството си на пълномощник на М. Д. се е явил, като е потвърдил част от
установените двойно декларирани площи – така данните от попълненото Приложение
към уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат /л. 181-гръб
и сл./. Като
правно основание за ползването на потвърдените парцели е посочено съответно
“договор преаренда” и “договор за наем”, в която
връзка са приложени Договор за наем на земеделска земя от 01.10.2013 г. и
Договори за преарендоване на земеделска земя от
11.07.2008 г. и, 26.08.2010 г., които договори за преареднодаване
са с нотариална заверка на подписите и са вписани в Службата по вписванията по
надлежния ред /л.185-гръб и сл./.
С Уведомително писмо за
площи, декларирани от повече от един кандидат с Изх. № 02-160-6500/13804 от 22.08.2014
г. /л. 52 и сл./, и приложена към същото писмо таблица на установени застъпвания, е уведомен
и П. С. К., за установеното застъпване, и е изискано от същия потвърждаване на
заявени от негова страна БЗС за подпомагане през 2014г. Същото е връчено на
датата 14.09.2014г. /л.423/. На 09.10.2014 г. лицето се е явило, като е
потвърдило част от установените двойно декларирани площи – така данните от
попълненото Приложение към уведомително писмо за площи, декларирани от повече
от един кандидат /л. 204 и сл./. Като правно основание за ползването на
потвърдените парцели е посочено “договор за аренда”, в която връзка са
приложени Договор за аренда от 27.05.2012 г. с арендодател
Кооперация “Земеделска кооперация “П.” – с. П., със срок на договора 2
стопански години /л. 239 и сл./; втори Договор за аренда от 27.05.2012 г.,
също с арендодател Кооперация “Земеделска кооперация
“П.” – с. П., със срок на договора 2 стопански години /л. 286 и
сл./; трети Договор
за аренда от 27.05.2012 г. с арендодател Кооперация
“Земеделска кооперация П.” – с. П., със срок на договора две стопански години /л. 293 и
сл./, които
договори не са с нотариална заверка на подписите, респ. не са вписани; 10
бр. договори за наем от 2013 г., съобразно клаузите на които посочените
физически лица – наематели, предоставят на П.К., в качеството му на наемател,
за временно и възмездно ползване конкретно индивидуализирани недвижими имоти,
всички те находящи се в землището на с. П., за срок от една стопанска година, в
един от които е посочено, че е за стопанската 2012/2013 г. Съответно е съставен
и Списък на потвърдени кадастрални имоти и предоставени за тях документи /л. 313-гръб
и сл./,
подписан от П.К., в който прави впечатление, че като вид на предоставения от
земеделския стопанин документ за право на ползване е посочено единствено и само
“Договори за наем на земеделски земи” с визирана датата 27.05.2012 г., респ.
една малка част от тях от 2013г.
Със Заповеди № РД-09-807/05.12.2014 г. и № РД-46-287/06.03.2015
г. на Министъра на земеделието и храните е одобрен окончателният специализиран
слой "Площи в добро земеделско състояние" за кампания 2014 и е
предаден на ДФ "Земеделие" - РА за извършване на окончателна оторизация по заявленията за директни плащания за кампания
2014.
Последвало е издаването на
процесното Уведомително писмо, с което на Д.Д. е отказано финансово подпомагане
по СЕПП, СПП и НР2.
От изложените съображения
от фактическа и правна страна в същото това Уведомително писмо е видно, че
административният орган след прилагане на процедурата за изясняване
принадлежността на площи, заявени от повече от един кандидат, съобразно
установеното от разпоредбите на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и
реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания /наричана
по-долу само Наредба № 5 от 27.02.2009 г./, се е позовал на чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП, съответно
чл. 12 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на
мярка 211 “Плащане на земеделски стопани за природни ограничения в
планинските райони” от програмата за развитие на селските райони за периода
2007г. – 2013 г., които разпоредби са идентични и според които се отказва
финансово подпомагане относно площта, за която не са представени документи по
чл. 2а, ал. 2 от Наредба № 5 или са представени и от друг кандидат, участващ в
застъпването, за което кандидатът е уведомен с писмо; и на чл. 17, ал. 6 от
същата наредба в приложимата редакция, според която когато за една и съща
площ, за която е установено застъпване, са предоставени документи по чл. 2а,
ал. 2, доказващи правото на ползване от двама или повече от кандидатите, и
когато никой от кандидатите не е предоставил такива документи, Разплащателната
агенция след прилагане на процедурата по чл. 18 отказва изплащането на субсидии
за застъпената площ на всички кандидати и им налага санкции съгласно чл. 58 от
Регламент № 1122/2009 г.
Видно е, че въз основа на
извършените административни проверки по чл. 37 от ЗПЗП са посочени конкретно
данните за декларираните за подпомагане площи на БЗС, площта им след
разрешаване на въпроса за двойно заявени площи и площта на парцелите след
извършените административни проверки. На следващо място, извършено е
установяване на “определените площи” по смисъла на чл. 2, ал. 23 от Регламент №
1122/2009 г., определена е разликата между декларираните и установени площи и
най-сетне е дадена и общата разлика между декларираната за подпомагане площ и
установената обща площ, която е приета за наддекларирана
площ, които данни са обобщени в Табличен вид по всяка една от трите мерки. Като
краен резултат изчисленият общ размер на "определена площ" е 23,41 ха
по трите мерки, като е определено и процентното отношение между установената наддекларирана площ и изчисления общ размер на
"определена площ" за всяка една от мерките в размер на 7,73 %. С оглед така установения
процент на наддеклариране, в съответствие с
разпоредбата на чл. 58, ал. 1 от Регламент /ЕО/ №1122/2009г. административният
орган е оторизирал само 23,41 ха (разликата между
установената площ 27,69 ха и санкционираната площ 4,28 ха) и е отказал
претендираното финансово подпомагане по спорните мерки в останалата част.
В хода на съдебното
производство по искане на страните в процеса бяха допуснати и изготвени основно
и допълнително заключение на вещо лице, събрани бяха и писмени доказателства.
Съдът кредитира
заключенията на вещото лице по допусната СТЕ като компетентно дадени, съответни
на събрания в хода на процеса доказателствен материал и при неоспорени
експертни изводи, като същите ще бъдат коментирани при необходимост по-долу в
това изложение, наред с останалия събран по делото доказателствен материал.
При така установеното се
налагат и следните изводи от фактическа и правна страна на съда.
Тук е мястото да се посочи
с цел избягване на повторения в това изложение, че при цитиране на
разпоредбите на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване
на заявления по схеми и мерки за директни плащания /каза се по-горе наричана
само Наредба № 5 от 27.02.2009г. в това изложение/ се има в предвид редакцията
на същата съгласно изм. с ДВ бр.22 от 11.03.2014г., в
сила от 11.03.2014г., до изм. с ДВ бр.16 от
27.02.2015г. и следващите такива; редакцията на Наредба № 11 от 03.04.2008 г.
за условията и реда за прилагане на мярка 211 “Плащане на земеделски стопани
за природни ограничения в планинските райони” и мярка 212 "Плащания на
земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските
райони" от програмата за развитие на селските райони за периода 2007г. –
2013 г. в редакцията й съгласно доп. с ДВ бр. 24 от
18.03. 2014г. в сила от 18.03.2014г., до изм. с ДВ
бр.16 от 27.02.2015г., в сила от 27.02. 2015г. /Наричана по-долу само Наредба №
11 от 03.04.2008г./; разпоредбите на Наредба № 2 от 21.02.2011 г. за
специалните изисквания за участие в схемите за национални доплащания
и за специфичното подпомагане в сега действащата й редакция съгласно изм. и доп. с ДВ бр.22 от
11.03.2014г., в сила от 11.03.2014г.; съответно редакцията на Закона за
подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ в редакцията му в изм. и доп. с ДВ бр.12 от
13.02.2015г.
За разрешаването на
настоящия правен спор изцяло приложими са и разпоредбите на РЕГЛАМЕНТ (ЕО)№
1122/2009 НА КОМИСИЯТА от 30 ноември 2009 годиназа
определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 73/ 2009 на
Съвета относно кръстосано спазване, модулация и интегрираната система за
администриране и контрол по схемите за директно подпомагане на земеделски
производители, предвидени за посочения регламент, както и за прилагане на
Регламент (ЕО) № 1234/2007 на Съвета относно кръстосано спазване по предвидената
схема за подпомагане на лозаро-винарския сектор
/наричан по-долу само Регламент № 1122/2009г. на Комисията и в последната му
действащата редакция, съгласно изм. с Регламент (ЕС)
№ 426/2013г. на Комисията от 09.05.2013г./, и РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 65/2011 НА
КОМИСИЯТА от 27 януари 2011 година за определяне на подробни правила за прилагане
на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на
процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за
подпомагане на развитието на селските райони /също в последната му редакция,
съгласно изм. с Регламент за изменение № 937/2012г.
на Комисията от 12.10.2012г., в сила от 13.10.2012г./, и двата отменени с ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ (ЕС) №
640/2014 НА КОМИСИЯТА от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) №
1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната
система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на
плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания,
подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие, считано
от 01.01. 2015г., но приложими в случаи като процесния съгласно правилото на
43 от последноцитирания Делегиран Регламент.
На първо място, при
изложената фактическа обстановка, съдът приема, че оспореното уведомително
писмо е издадено от компетентен орган /което не е спорно в процеса, а и са
налични съответни доказателства на това, л.4-5//, в предвидената за това
писмена форма и при спазени административно-производствени правила, но при
неправилно приложение на материалния закон, поради следните съображения.
Неоснователни са
възраженията на оспорващия, че административният орган не е изложил мотиви. Административният акт е
издаден в предвидената от закона форма, като фактическите основания за
постановяване на отказа са изложени в таблици за формиране на общата сума за
финансово подпомагане, за оторизираните суми и за
извършените плащания - неразделна част от уведомителното писмо. Фактическите
основания относно недопустимите за подпомагане площи са посочени за отделните
БЗС в колони 3, 4 и 5 и обясненията към тях от всяка една от таблиците,
относими към СЕПП, СПП и НР2. Правните основания за постановения отказ са
посочени в обясненията към колони 3 и 5, а именно: по СЕПП е посочен чл. 43,
ал. 3, т. 5 от ЗПЗП – кандидатът е заявил площи, които след извършена
процедура по чл. 17, ал. 6 и 7 и чл. 18 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. не са
отстранени нередовностите на двойно заявените площи; по НР2 е посочен чл. 12,
т. 4 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. с идентично съдържание, а по СПП е
посочен чл. 15г, ал. 2 от Наредба № 2 от 21.02.2011 г. за специалните
изисквания за участие в схемите за национални доплащания
и за специфичното подпомагане, уреждащ, че право на подпомагане по схемата за преразпределително
плащане имат земеделски стопани, които имат право на плащане по СЕПП. В
обясненията към тази колона /поотделно за всяка една от мерките/ е посочено
още, че във връзка с чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 28, ал. 1 от Регламент №
2211/2009 на Комисията, са извършени административни проверки, посочени в чл.
20 от Регламент (ЕО) № 73/2009, които включват кръстосани проверки чрез
автоматизирани компютърни средства.
Кръстосаните проверки
представляват пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП по чл. 24 от Наредба № 105 от
22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване
на ИСАК, включително парцели/БЗС, за които вследствие на установени застъпвания
кандидатът се е отказал или не е предоставил документи, доказващи правното
основание за ползване. Отделно от това, по отношение на всяка една от мерките
в същите тези таблици и обяснения към тях административният орган е посочил
фактически и правни основания за отказа, свързани с двойно заявени площи.
За
пълнота на изложеното следва да се посочи, във връзка с наведените в възражения
в жалбата, че правилно с процесното уведомително писмо, на основание чл.40
ал.4 /в
посочената по-горе приложима редакция, приложима за 2014г., понастоящем отм./ от ЗПЗП, във връзка с чл. 78 от Регламент (ЕО) № 1122/2009 на Комисията от 30.11.2009 г., изчислената сума по
отношение на жалбоподателя е намалена с 314,74 лв.
Тази сума е получена при определен коефициент на редукция за Кампания 2014 г.,
който преобразуван в проценти е 4,*********, същият е наложен върху
изчислената сума на всички бенифициенти, след
приспадане на санкциите за закъснение и поддеклариране.
Тази редукция се налага, тъй като финансовият пакет
по СЕПП за Кампания 2014 г. е в размер на 1 051 046 920,00 лева, а по предварителни
данни оторизираната сума за всички валидни заявления,
след прилагане на санкциите за наддеклариране,
закъснение и поддеклариране (недеклариране
на площи) е в размер на около 1 098 000 000,00 лева. /Ноторна в този смисъл е докладна записка с вх. № 02-0400/540 от
13.05.2015 г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”/.
На следващо място, в
Уведомителното писмо по отношение на т.нар. двойно заявени /застъпени/ площи
ответникът се е позовал и на изпратеното Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/13232
от 08.08.2014 г., в което същите са подробно описани, което писмо следва да се
приеме и за неразделна част от мотивите на административния акт, съобразно
разрешението, дадено с Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ.
Или в обобщение не може да се приеме, че е допуснато съществено процесуално
нарушение при издаването на процесното Уведомително
писмо, което да е довело като краен резултат до лишаване кандидата от
възможността да предостави необходимите документи по смисъла на чл. 2а, ал. 2
от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за отстраняване на процесното застъпване /доколкото
същият е представил такива и те са част от административната преписка/, нито че административният
акт страда от липса на мотиви.
В случая обаче, от
събраните по делото доказателства се установява, че ответникът при
постановяване на акта си е приложил неправилно материалния закон. Съображенията
за това са следните.
В по-общ план и съобразно
наведените доводи в жалбата, следва да се посочи, че съгласно приложимата
редакция на чл. 17 от Наредба № 5 от 27.02. 2009 г. /изм.
с ДВ бр.22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г./, когато при извършване на
кръстосани проверки РА установи застъпване (пресичане на границите) на два или
повече блока на земеделски стопанства, изпраща на кандидатите, които са ги
заявили, уведомителни писма за установените застъпвания, като уведомителните
писма съдържат таблица за установените такива. В тези случаи кандидатът за
подпомагане следва да се яви в срок от 20 работни дни от получаване на уведомителното
писмо в съответната ОПМСП, като при неявяване в този срок, РА след прилагане на
процедурата по чл. 18, отказва да му изплати субсидия за застъпените площи и
му налага санкция съгласно чл. 58 от Регламент № 1122/2009 /ал. 2/.
Според ал. 6 на чл. 17 от
Наредба № 5 от 27.02.2009 г., когато кандидатът се яви в ОПМСП, той попълва
"Декларация за изясняване на принадлежността на площи, декларирани от
повече от един земеделски стопанин". Към тази декларация се прилагат
документи по чл. 2а, ал. 2, доказващи правото на ползване на застъпените
площи. Съответно, според ал. 7 на цитирания чл. 17 “Когато за една и съща
площ, за която е установено застъпване, са предоставени документи по чл. 2а,
ал. 2, доказващи правото на ползване от двама или повече от кандидатите, и
когато никой от кандидатите не е предоставил такива документи, Разплащателната
агенция след прилагане на процедурата по чл.18 отказва изплащането на субсидии
за застъпената площ на всички кандидати и им налага санкции съгласно чл. 58 от
Регламент № 1122/2009 г.” Най-сетне, съобразно ал. 8 на чл. 17 от Наредба № 5
от 27.02.2009 г., единствено в хипотезата, в която само един от кандидатите е
предоставил документи по чл. 2а, ал. 2, доказващи правното основание за ползване
на застъпените площи, РА одобрява изплащането на субсидия за него за площите,
за които е доказал правно основание за ползване, като за останалите застъпени
площи РА след прилагане на процедурата по чл. 18, ал. 1 отказва изплащане на
субсидия на всички кандидати и им налага санкция съгласно чл. 58 от Регламент №
1122/2009 г.
Отделно от това, съгласно
приложимата редакция на чл. 18, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. /изм. с ДВ бр.22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г./
“Когато след прилагане на процедурата по чл. 17 останат заявени във физическия
блок площи, за които не е установено кой е ползвател, Разплащателната агенция
въвежда данните от всички подадени по реда на чл. 17, ал. 6 декларации и документи
за правно основание и извършва повторна проверка, при която съпоставя
заявените блокове на земеделските стопанства с общата допустима за подпомагане
площ на физическите блокове, съгласно Наредба № 5 от 2010 г. за условията за
допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ
и за общите и регионални критерии за постоянни пасища, в рамките на физическия
блок. Когато общата допустима за подпомагане площ на физическия блок е
по-голяма или равна на общата площ на заявените блокове на земеделските
стопанства, изплаща субсидия за заявените блокове на земеделските стопанства
в този физически блок, освен в случаите на извършена проверка на място по реда
на чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, когато за допустима се отчита по-малката площ от
площта, за която са представени документи по реда на чл. 17, и площта, измерена
на място. (2) Ако при проверката по ал. 1 се установи, че общата площ на допустимите
за подпомагане въз основа на административните проверки блокове на земеделските
стопанства надвишава общата допустима за подпомагане площ на физическия блок,
РА отказва изплащането на субсидии за разликата. В този случай се извършва
пропорционално намаление на допустимите за подпомагане площи на всички блокове
на земеделските стопанства в рамките на допустимата площ от физическия блок.”
От доказателствата по
делото е видно, че ответникът е изпълнил процедурата за връчване на
уведомително писмо на всеки един от кандидатите, при които е установено
процесното застъпване, включително и на оспорващия Д.Д., с което е спазил
изискването на чл. 17, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02. 2009 г. /в посочената
редакция/, съответно всеки един от тримата земеделски производители, лично или
чрез упълномощен представител се е явил в срока по чл.17 ал.3 от Наредба № 5 от
27.02.2009г., като е попълнена и декларацията по чл.17 ал.6 от същия подзаконов
нормативен акт.
От изготвеното заключение
на вещото лице по допусната СТЕ става ясно, че в по-голямата си част установените
застъпвания са с имоти, декларирани за подпомагане от П.К., като в повечето
случаи при прилагане на чл. 17, ал. 8 от Наредба № 5 от 27.02.2008 г., същите
са разрешени изцяло в полза на жалбоподателя, при отчитане на обстоятелството,
че именно същият е предоставил документи по смисъла на чл. 2а, ал. 2 от
Наредба № 5 от 27.02.2009 г., удостоверяващи правото му на ползване на
спорните имоти – конкретно договори за преаренда на
земеделски земи с нотариална заверка на подписите, респ. вписани и в Агенцията
по вписванията /така и табличната част на основното заключение на в.л./, което
до довело и до частично изплащане на субсииди, в
която част процесното Уведомително писмо не е
оспорено.
Всъщност от заключението
на вещото лице, което се кредитира изцяло от съда като компетентно дадено и неоспорено от страните във фактическите си констатации и
сторени въз основа на тях експертни изводи, а и отделно от това като съответно
на представения доказателствен материал по делото, е видно също така и че
единствено в полза на П.К. на основание чл.17 ал.8 от Наредба № 5 от
27.02.2009г. са разрешени застъпвания по отношение на имоти, за които Д. не е
предоставил документи по смисъла на чл.2а ал.2 от цитирания подзаконов нормативен акт и не е потвърдил същите, докато К.
ги е потвърдил, респ. е прието че е депозирал и изискуемите се документи по
смисъла на цитираната правна норма. Касае се за площ в общ размер на 0,568 ха
/така допълнителното заключение на вещото лице, в съвкупната му преценка и с
основното заключение, вкл. приложенията към него/.
Общата площ, застъпванията по отношения на която не са били разрешени в
полза на никой от земеделските производители /в случая Д., К. и/или М. Д./, по
подаденото процесно заявление за подпомагане за
2014г. от Д. е 3,82 ха /така допълнителното заключение на вещото лице/, като
след прилагане на процедурата по чл.18 от Наредба № 5 от 27.02.2008г. /в
посочената по-горе приложима редакция/ е останала застъпена площ в размер общо
на 1,568 ха.
Или общо наддекларираната за подпомагане площ по СЕПП, СПП и НР2 за
2014г. е приета от 2,14 ха /1,568 ха + 0,568 ха/.
Видно от материалите по
административната преписка обаче, като документ, удостоверяващ правото му на
ползване на по-голямата част от процесните
земеделски земи, К. е приложил три договора за аренда от 27.05.2012 г. с арендодател Кооперация “Земеделска кооперация “П.” – с.
П., със срок на договорите 2 години, които договори не са с нотариална заверка
на подписите, респ. не са вписани, т.е. от формална страна тези договори не
отговарят на изискванията за форма, регламентирани в Закона за арендата в
земеделието /ЗАЗ/.
Ето защо, съдът намира, че
преценката на административния орган, че същите тези документи съставляват
такива по смисъла на чл.2а, ал.2 от Наредба № 5 от 27.05.2009 г., е изцяло
неправилна и необоснована.
Тук е мястото да се
посочи, че на практика ответният административен орган е зачел правното
действие на описаните по-горе договори, като е приел, че те удостоверяват право
на ползване по отношение на имотите, за които се отнасят, за П.К., съответно е
приел за разрешено застъпването в негова полза, респ. – че е и двамата
кандидати са представили документи по чл.2а ал. 2 от Наредба № 5 от
27.05.2009г. за едни и същи площи, поради което в настоящото производство на практика
централен и единствен въпрос остава преценката на съда дали законосъобразно
ответникът е формирал тези изводи.
Преди всичко следва да се
посочи, с оглед така очертания предмет на доказване в процеса, че поначало в
административния процес гражданскоправните волеизявления
са предмет на определена проверка, но тази проверка обикновено се ограничава
до тяхната редовност от външна страна. Проверката на същите по същество би навлязла
в сферата на общото гражданско право, което е призвано да брани накърняването
на материалните субективни права, поради което и евентуалните спорове по същество
/както се наричат спорове за материално право/ не се разрешават в административното
производство.
В настоящия казус
ответникът принципно правилно се е занимал и е разгледал представените титули
за права на ползване, с оглед зачитане на тяхното действие. Консеквентна на
тази е и преценката на съда.
В случая обаче, видно от
тези титули, конкретно Договори за аренда от 27. 05.2012 г., същите не са сключени
във формата по чл.3 от ЗАЗ, което квалифицира същите като нищожни съглашения
по смисъла на чл. 26, ал. 2 от ЗЗД. Това е било напълно достатъчно и до тук е
следвало да “спрат” разсъжденията на административния орган по отношение
преценката от външна формална стана на тези титули, съответно да се приеме
че П. К. не представя документ по смисъла на чл. 2а, ал. 2 от Наредба № 5 от
27.02.2009 г., касателно имотите, предмет на същите.
Следва отново да се
подчертае, че по този начин не се разрешават спорове за материални права, а се
преценя само от външна, формална страна, автентичността на представените
титули за права на ползване, с които се легитимира земеделският производител.
А това подлежи на преценка в административния процес, тъй като в противен
случай би означавало едно безконтролно представяне на всякакви фабрикувани, неавтентични документи, които под претекст, че материализират
граждански волеизявления, не биха били обект на преценка в производствата по
АПК. Очевидно е, че такъв извод е краен и не е съобразен с реалното правоприлагане по АПК.
Всъщност, по делото
липсват каквито и да било “договори за наем” от дата 27.05.2012 г., наличието
на които е посочено в изготвения Списък с потвърдени кадастрални имоти и
предоставени за тях документи /л. 313-гръб и сл./ и е прието, че именно
това е видът на предоставения документ за правно основание за ползване, поради
което и неправилна по същество е преценката на административния орган, че застъпванията по отношение на имотите, предмет на представените
т. нар. “Договори за аренда”, следва да бъдат разрешени част в полза на П.К.,
респ. че за останалата част не е отстранено застъпването, предвид представянето
на документи по смисъла на чл.2а ал.2 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. и от
двамата кандидати.
Тук е мястото да се
посочи, че извън обхвата и обема на преценката от формална страна на
представените титули за права, очертана по-горе в това изложение, са всякакви
съждения /които очевидно са били сторени от административния орган, за нуждите
на това производство/ от рода на тези дали договорът за аренда, нищожен поради липса на
форма, се “конвертира” в договор за наем на земеделски земи по смисъла на Закона
за задълженията и договорите, което всъщност съставлява разрешаване на материалноправен спор и което в административното производство
е недопустимо.
За пълнота следва да се
посочи, че по този въпрос – за възможността за т.нар. “конвертиране” в случаи
като процесния, а и въобще по въпроса за възможността за сключване на договори
за наем на земеделски земи, съществува и противоречива съдебна практика,
поради което по този повод е образувано и Тълкувателно дело № 2 от 2015 г. по
описа на ОСГТК на ВКС, решение по което към настоящия момент не е постановено. Или
в обобщение, при неправилна преценка на ответника по отношение на представените
титули от страна на К., неправилен е и изводът по установяване правото на
ползване при констатираните застъпвания по отношение на кадастралните имоти,
предмет на т.нар. “Договори за аренда”, представени от П.К., по чл. 17 от Наредба
№ 5 от 27.02.2009 г., което като краен резултат е довело и до неправилно приложение
на процедурата по чл. 18 от същия подзаконов
нормативен акт, респ. до неправилно установяване на “определените площи” по
смисъла на чл. 2, ал. 23 от Регламент № 1122/2009г., до неправилно определена
разлика между декларираните и установени площи и най-сетне до неправилна обща
разлика между декларираната за подпомагане площ и установената обща площ, която
е приета за наддекларирана площ, съответно до
неправилно приложение на чл.58 ал.1 от Регламент № 1122/2009 г. (респ. чл. 16,
ал. 5 от Регламент № 65/2011 г. за мярката НР2) и отказ за подпомагане в
процесната част по заявлението на Д. Д..
Изложеното обосновава
извод за незаконосъобразност на атакуваното Уведомително писмо, поради
неправилно приложение на материалния закон, което налага неговата отмяна и
връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне при
съобразяване указанията на съда, дадени в това решение.
При новото произнасяне
ответникът следва да извърши наново проверка по отношение на парцелите, предмет
на “договорите за аренда от 27.05.2012 г.”, предоставени от П. К., нищожни
поради липса на форма, при която проверка да се вземе в предвид
обстоятелството дали Д.Д. е представил по отношение на същите или част от тях
документ по смисъла на чл.2а ал.2 от Наредба № 5 от 27.02.2009г., респективно
съобразно този извода да се приложи правилото на чл.17 ал.8 и/или това на чл.17
ал.7 от същи подзаконов нормативен акт, вкл. в случай на приложение на
последното да се съпоставят заявените блокове на земеделските стопанства с
общата допустима за подпомагане площ в рамките на физическия блок. След това
съобразно установените резултати от тази проверка да се изплатят субсидии на
заявителя или да бъдат частично отказани такива, като при постановен отказ в
Уведомителното писмо административният орган дължи ясни, точни и изчерпателни
мотиви и относно резултатите от проведената процедура по чл. 18 от Наредба №
5 от 27.02.2009 г.
При този изход на делото,
претенциите на присъждане на направените в производството разноски от страна на
оспорващия са основателни, като същите следва да бъда присъдени в размер общо
на 760, съобразно представените доказателства – разписка за изплатен хонорар по
договор за правна защита в размер на 400 лв. /л. 425/, депозит за основна и
допълнителна съдебно-техническа експертиза общо в размер на 350 лева /в размер
на 200 лев по основно заключение и 150 лв. за допълнително такова, вносни
бележки на л.348 и л. 409/ и платена държавна такса в размер на 10 лв. /л.128/.
Водим
от горното, съдът:
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ Уведомително писмо за
извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014 г. изх. №
02-160-6500/14802 от 28.09.2015 г. на Зам. изпълнителен Директор на Държавен
фон “Земеделие”, в ЧАСТТА му с която е отказано изплащането на суми както
следва: 2 246,89 лева по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), 878,94 лева
по Плащания за природни ограничения на земеделски стопани в райони, различни от
планинските (НР2) и 853,22 лв. по Схема за преразпределително
плащане (СПП) по заявлението на Д. с УИН 16/100614/46097 за кампания 2014 г.
ВРЪЩА административната преписка
на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" за произнасяне по
подаденото от Д.Н.Д. Общо заявление за плащания на площ с УИН № 16/100614/46097
в посочените му части относно подпомагането по Схемата за единно плащане на
площ (СЕПП), Плащания по схемата за преразпределително
плащане (СПП) и Схемата за плащания на земеделски стопани за райони с
ограничения, различни от планинските райони (НР2), съобразно мотивите на
настоящето решение.
ОСЪЖДА Държавен Фонд “Земеделие”
– гр. София да заплати на Д.Н.Д., ЕГН **********,***, сумата от 760 /седемстотин и шестдесет/ лева, разноски
по делото.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния Административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: