Решение по дело №3155/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 758
Дата: 24 април 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20227180703155
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  758

 

гр. Пловдив, 24.04.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на трети април през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 3155 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и исканията на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 210, ал.3 и чл. 215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

2. Образувано е по жалба на "Електроразпределение Юг" ЕАД, ЕИК ***, адрес: гр.Пловдив, ул.“Христо Г. Данов“ № 37, чрез процесуалния представител - юрисконсулт И. К. , против Решение по Протокол от 01.11.2022 г. на комисия по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № АБ-114/31.10.2022 г. на кмета на община Раковски, в частта за определено обезщетение в размер на 2752 лева в полза на Министерство на транспорта по възникнал сервитут на основание чл. 64, ал.5 Закона за енергетиката /ЗЕ/ за право на прокарване на обект: Трасе за кабелна линия 1 kV, преминаваща през ПИ 70010.0.42 за електрозахранване на обект:  „Работилница, склад и кладенец“, находящи се в ПИ 092073 /УПИ 092073 за обществено, делово и жилищно строителство/, местност „Топ кория“, село Стряма, община Раковски, област Пловдив в поземлен имот: ПИ № 70010.0.42 – с НТП – Път II кл. /засегната част – 0,180 дка/, собственост на Министерство на транспорта /Държавна частна/, съгласно Скица № К06475/29.09.2022г., издадена от общинска служба „Земеделие“ – Раковски.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна. Поддържа се, че обезщетението е определено в противоречие с нормата на чл. 67, ал.2 ЗЕ, която за случаи като настоящия предвижда в полза на лицата, които изграждат или експлоатират енергийните обекти, безвъзмездно ползване на пътищата – публична собственост за прокарване на линейни енергийни обекти. Твърди се, че засегнатият от трасето имот ПИ № 70010.0.42 – с НТП – Път II кл., по силата на закона има характер на публична държавна собственост. Претендира се присъждане на съдебни разноски.

3. Ответникът – община Раковски, чрез процесуалния си представител – адв. Л.,   поддържа становище за неоснователност на жалбата. Твърди, че имот ПИ № 70010.0.42 има характер на частна държавна собственост, което обстоятелство се потвърждавало и от проектната документация, представена от възложителя на обекта. Претендира присъждане на съдебни разноски.

4. Заинтересованата страна – Държавата, представлявана от Министъра на регионалното развитие и  благоустройството, чрез процесуалните представители – юриск. И.  и П. , поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

5. Заинтересованата страна – Министерство на транспорта и съобщенията, чрез процесуалния си представител – юриск. Л. , поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

ІІ. По допустимостта:

6. Жалбата е подадена в предвидения процесуален срок при наличието на правен интерес срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

7. С решение № 959 от 31.12.2018г. на Министерски съвет е утвърден Списък на републиканските пътища, за които се ползват такси за ползване на пътната инфраструктура, в който под номер 56 е включен път II – ри клас О.п. Шипка – Павел Баня – Брезово – Раковски-Калековец – п.в. „Пловдив изток“ – п.в. „Рогош“ – п.к. Асеновград.

8. На "Електроразпределение Юг" ЕАД е издадено разрешение № РСПП-33/20.04.2022г. от директора на Областно пътно управление – Пловдив при  Агенция „Пътна инфраструктура“ да извърши изграждане на кабелна линия 1 kV за електрозахранване на обект:  „Работилница, склад и кладенец“, находящи се в ПИ 092073 /УПИ 092073 за обществено и делово и жилищно строителство/, местност „Топ кория“, село Стряма, община Раковски, област Пловдив, засягащ път II – 56, „Брезово – Пловдив“ от км 79+592-дясно до км 79+657-дясно.

9. От страна на "Електроразпределение Юг" ЕАД с писмо рег. № 26-529-41/26.04.2022г. в община Раковски било инициирано откриване на процедура за обезщетяване на собствениците на поземлени имоти, върху които ще се постави сервитутна зона при преминаването на Трасе за кабелна линия 1 kV, преминаваща през ПИ 70010.0.42 за електрозахранване на обект: „Работилница, склад и кладенец“, находящи се в ПИ 092073 /УПИ 092073 за обществено и делово и жилищно строителство/, местност „Топ кория“, село Стряма, община Раковски, област Пловдив.

10. Със заповед № АБ-114/31.10.2022 г. на кметът на община Раковски назначил комисия от длъжностни лица, която по реда на чл. 210 ЗУТ да определи цената на сервитута за обезщетяване на собствениците на поземлени имоти, върху които ще се постави сервитутна зона при преминаването на Трасе за кабелна линия 1 kV, преминаваща през ПИ 70010.0.42 за електрозахранване на обект:  „Работилница, склад и кладенец“, находящи се в ПИ 092073 /УПИ 092073 за обществено и делово и жилищно строителство/, местност „Топ кория“, село Стряма, община Раковски, област Пловдив.

11. Съгласно доклад № IND2200751, изготвен в административната фаза от лицензиран оценител, пазарната стойност на сервитутната зона за засегната част – 0,180 дка, от поземлен имот: ПИ № 70010.0.42 – с НТП – Път II кл., собственост на Министерство на транспорта, е в размер на 2752 лева. Комисията по чл. 210 от ЗУТ възприела тази оценка и с Решение по Протокол от 01.11.2022 г. определила обезщетение в размер на 2752 лева в полза на Министерство на транспорта по възникнал сервитут на основание чл. 64, ал.5 Закона за енергетиката /ЗЕ/ за право на прокарване на обект: Трасе за кабелна линия 1 kV, преминаваща през ПИ 70010.0.42 за електрозахранване на обект:  „Работилница, склад и кладенец“, находящи се в ПИ 092073 /УПИ 092073 за обществено, делово и жилищно строителство/, местност „Топ кория“, село Стряма, община Раковски, област Пловдив в поземлен имот: ПИ № 70010.0.42 – с НТП – Път II кл. /засегната част – 0,180 дка/, собственост на Министерство на транспорта /Държавна частна/, съгласно Скица № К06475/29.09.2022г., издадена от общинска служба „Земеделие“ – Раковски.

12. Според скица № К06475/29.09.2022г., издадена от общинска служба „Земеделие“ – Раковски, имот с № 000042 в землището на с. Стряма, с площ 15,905 дка, е с начин на трайно ползване – Път II – ри клас, държавна частна собственост, Министерство на транспорта.

13. Според писмо рег. № РД-12-02-539-1/20.02.2023г. от Общинска служба „Земеделие“ – Раковски, имот с № 000042 в землището на с. Стряма е отразен с приемането на плана за земеразделяне на населеното място /ДВ бр. 66 от 16.08.1994г./. За имота не е постановявано решение за възстановяване, тъй като е съществуваща собственост на Министерство на транспорта, държавна частна. Няма данни за имота да е съставен акт за държавна собственост. 

14. Според писмо рег. ДС-29-16#1/03.02.2023г. от областния управител на област Пловдив, в архива на отдел „Държавна собственост и регионално развитие“ не се открива акт за държавна собственост за поземлен имот: ПИ № 70010.0.42 и площ 15,905 дка от землището на с. Стряма, община Раковски, представляващ НТП – Път II клас от републиканската пътна мрежа. Няма данни да са издавани решения на Министерски съвет за промяна характера на държавната собственост на имота.

15. Според писмо рег. № 03-04-45/06.02.2023г. от Министерство на регионалното развитие и благоустройството, тъй като в Кадастрално – административната информационна система на Агенция по геодезия, картография и кадастър, не се съдържат данни за поземлен имот № 70010.0.42, землище на с. Стряма, община Раковски, не може да бъде извършена справка в Информационната система „Регистър имоти“ при МРРБ за наличието на съставени актове за държавна собственост на имота и за евентуална промяна в характера на собствеността.

16. Според писмо № 12-00-19/23.02.2023г. на министъра на транспорта и съобщенията, на Министерство на транспорта не са предоставени права за управление върху пътя от републиканската пътна мрежа, засегна от прокарването на трасе за кабелна линия 1 kV, за захранване на обект:  „Работилница, склад и кладенец“, находящи се в ПИ 70010.09. 2073, село Стряма, община Раковски.  

17. По делото бе допусната съдебна експертиза с вещото лице инж. Г., чието заключение се прие без възражения от страните и се кредитира с доверие от съда. Експертът е установил, че ПИ № 70010.0.42 не е отразен в кадастралната карата, тъй като землището на с. Стряма все още не включено в кадастралната основа. Процесната кабелна линия преминава от северната част на имота, представляващ републикански път № 56, II – клас, в участъка на излизане от с. Стряма към гр. Раковски, в източната част на селото. Засегнатата част от имота е 2,60 м x 68 м = 176,80 м2. Отчитайки начинът на трайни ползване, класа и местоположението на имот № 70010.0.42, експертът установява, че път № 56, II – клас, е част от републиканската пътна мрежа и е подчинен на режима по Закона за пътищата, респ. не попада в изключенията по чл. 1, ал. 2, т. 1 – 4 от същ. закон. При извършване на оценката не са изключвани части от трасето, преминаващи през имот № 70010.0.42.

IV. От правна страна:

18. Съгласно чл. 64, ал.1 и ал.2, т.2 ЗЕ при разширение на съществуващи и при изграждане на нови въздушни и подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводи и нефтопродуктопроводи в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути в т.ч. и право на прокарване на въздушни и подземни електропроводи, като чл. 64, ал.6 от ЗЕ предвижда, че определянето на размера на обезщетенията по тази глава се извършва по реда на чл. 210 и чл. 211 от ЗУТ или по взаимно съгласие на страните с оценка от лицензиран оценител.

По силата на чл. 67, ал.2 ЗЕ лицата по чл. 62, ал.1 и чл. 64, ал.1 ЗЕ имат право безвъзмездно да използват мостове, пътища, улици, тротоари и други имоти - публична собственост, за прокарване, скачване, преминаване и поддържане на въздушни и подземни електропроводи, газопроводи, топлопроводи, водопроводи за енергийни цели, нефтопроводи и нефтопродуктопроводи, като осигуряват техническата безопасност и предприемат мерки за недопускане на щети.

Нормата на чл. 64, ал.2 ЗЕ дефинира понятието "сервитути" и такива по този закон са:1. право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по ал.1; 2. право на прокарване на въздушни и подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводи и нефтопродуктопроводи в полза на лицата по ал.1.

Изрично разпоредбата на чл. 67, ал.2 ЗЕ посочва "прокарването" като един от видовете сервитути, за които лицата по чл. 62, ал.1 и чл. 64, ал.1 ЗЕ имат право да използват безвъзмездно имоти публична собственост, независимо дали общинска или държавна. Тоест, когато се касае за сервитут, визиран в ЗЕ, които е в тежест на имот публична собственост и е в полза на лицата по чл. 62, ал.1 и чл. 64, ал.1 ЗЕ, е приложима специалната норма на чл. 67, ал.2 ЗЕ, изключваща възмездния характер на особеното ограничено вещно право.

По аргумент от чл. 2, ал. 2 Закона за държавната собственост вр. чл. 8, ал. 2 Закона за пътищата, републиканските пътища като обекти, определени със закона за изключителна държавна собственост, имат характер на публична държавна собственост. Тази собственост, според чл. 8, ал. 2 вр. чл. 5 ЗП, се разпростира върху обхват на пътя (площта, върху която са разположени земното платно и ограничителните ивици от двете му страни, заедно с въздушното пространство над него на височина, определена с нормите за проектиране на пътищата); пътни съоръжения и пътни принадлежности.

По делото не се формира спор, че дружеството – жалбоподател има качеството на лице, което изгражда и експлоатира енергийния обект. Същото притежава разрешение за изграждане на кабелна линия 1 kV за електрозахранване на обект:  „Работилница, склад и кладенец“, находящи се в ПИ 092073 /УПИ 092073 за обществено и делово и жилищно строителство/, местност „Топ кория“, село Стряма, община Раковски, област Пловдив, засягащ път II – 56, „Брезово – Пловдив“ от км 79+592-дясно до км 79+657-дясно. За нуждите на това мероприятие, по силата на чл. 64, ал.1 ЗЕ през имота, засегнат от преминаването възниква сервитут. В случая този имот като част от републиканската пътна мрежа - път II – 56, „Брезово – Пловдив“,  има характер на  публична държавна собственост.

Целта на закона е установяване на безвъзмезден режим по отношение на всичко свързано с дейността на лицата по чл. 62, ал.1 и чл. 64, ал.1 ЗЕ, за която се ползват имоти публична собственост в т.ч. от прокарването на съответните съоръжения до предприемането на мерки за недопускане на щети, т.е. изброяването е примерно и не е изчерпателно с оглед възможността от възникване на нужди, които не могат да се предвидят нормативно, а следва да бъдат уредени от закона.

Когато се засягат имоти - публична собственост, правото да бъдат използвани възниква безвъзмездно по силата на закона и обезщетение не се дължи. Аргумент в тази насока е и обстоятелството, че имотите - публична собственост са с предназначение за обществено ползване и не могат да са предмет на възмездни сделки, т. е. са изключени от гражданския оборот. Затова и оценка по реда на чл. 210 ЗУТ не може да се извърши по критериите, предвидени в чл. 65, ал. 1, т. 2 и т. 4 ЗЕ. В този смисъл при попадане на учредените по силата на чл. 64, ал. 2, т. 2 ЗЕ сервитути в имоти - публична собственост, какъвто е настоящият случай, е приложим режимът по  чл. 67, ал. 2 ЗЕ, който дерогира общото правило по чл. 64, ал. 4 ЗЕ за изплащане на еднократно обезщетение като предпоставка за възникването им (в този смисъл Решение № 3872 от 26.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3955/2017 г.; Решение № 6989 от 5.06.2017 г. на ВАС по адм. д. № 1019/2017 г., II о., Решение № 3368 от 20.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 8755/2016 г., II о., Решение № 870 от 23.01.2017 г. на ВАС по адм. д. № 6177/2016 г., II о., Решение № 757 от 19.01.2017 г. на ВАС по адм. д. № 6990/2016 г., II о.).

Като е взела решение за определяне на обезщетение по общия ред, комисията по чл. 210 от ЗУТ при община Раковски се е произнесла в пряко противоречие с материалната норма. Обстоятелството, че към представените от възложителя документи са били налице данни за различен характер на държавната собственост, не обосновава законосъобразност на административния акт. Органът по правилото на чл. 35 АПК преди да се произнесе по поставения пред него въпрос е длъжен да изясни релевантната за производството фактическа обстановка. Релевантните за производството факти не търпят промяна в съдебната фаза. Както към момента на произнасяне на комисията, така и към настоящия момент засегнатият от прокарването имот представлява път II – ри клас, част от републиканската пътна мрежа. При това положение административният орган е следвало да съобрази приложимите правни норми, по чиято пряка сила поземлен имот № 70010.0.42, землище на с. Стряма, община Раковски, притежава характер на публична държавна собственост. В този аспект данните в издадената от  общинска служба „Земеделие“ – Раковски скица се явяват без правно значение за собствеността върху имота. Издадените като извадка от кадастрални регистри и планове документи нямат конститутивен характер. Тост не са годни да породят вещни права и тяхното значение следва да се преценя съобразно титулите за собственост, респ. приложимите правни режими.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че в оспорената част административният акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма, но при допуснати съществени процесуални нарушения, в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява основателна

V. По съдебните разноски:

19. Предвид изхода на делото на жалбоподателя следва да се присъдят сторените съдебни разноски, които се доказват в размер на 810 лева, от които 50 лева за държавна такса, 400 лева за възнаграждение на вещо лице и 360 лева за процесуално представителство.

На основание чл. 143, ал. 1 във вр. § 1, т. 6 от ПЗР на АПК разноските следва да бъдат поставени в тежест на юридическото лице, в структурата на което е ответният административен орган.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение по Протокол от 01.11.2022 г. на комисия по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № АБ-114/31.10.2022 г. на кмета на община Раковски, в частта за определено обезщетение в размер на 2752 лева в полза на Министерство на транспорта, по възникнал сервитут на основание чл. 64, ал.5 Закона за енергетиката /ЗЕ/ за право на прокарване на обект: Трасе за кабелна линия 1 kV, преминаваща през ПИ 70010.0.42 за електрозахранване на обект:  „Работилница, склад и кладенец“, находящи се в ПИ 092073 /УПИ 092073 за обществено и делово и жилищно строителство/, местност „Топ кория“, село Стряма, община Раковски, област Пловдив в поземлен имот: ПИ № 70010.0.42 – с НТП – Път II кл. /засегната част – 0,180 дка/, собственост на Министерство на транспорта /Държавна частна/, съгласно Скица № К06475/29.09.2022г., издадена от общинска служба „Земеделие“ – Раковски.

ОСЪЖДА община Раковски да заплати на "Електроразпределение Юг" ЕАД, ЕИК ***, адрес: гр.Пловдив, ул.“Христо Г. Данов“ № 37, сумата от общо 810 (осемстотин и десет) лева, представляваща съдебни разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четИ.десетдневен срок от съобщаването на страните за неговото постановяване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: