Решение по дело №2810/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 887
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 1 март 2022 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20207050702810
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 декември 2020 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

      ……………………/ 30.06.2021 г., гр. Варна

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, XIV състав, в открито съдебно заседание на втори юни две хиляди двадесета и първа година в състав:             

 

                                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ                                 

   с участието на секретаря Наталия Зирковска, след като разгледа докладваното от съдията адм. дело 2810 по описа за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 215 от ЗУТ.

Образувано въз основа на жалба на Л.И.Г., с ЕГН: **********, с адрес: ***, Х.П.Г., с ЕГН: **********, с адрес: *** и В.П.Г., с ЕГН: **********, с адрес: ***, депозирана чрез техния процесуален представител адв. Б.Д. *** срещу Решение № 2405 – 10/24/23,24 от 30.06.2010 г. на Общински съвет – Варна, влязло в сила на 15.09.2010 г., с което е одобрен ПУП – ПРЗ на кв. „Свети Никола“ – Варна в частта относно имот с идентификатор ************** по КККР на гр. Варна.

Жалбоподателите посочват, че до приемането на ПУП – ПРЗ на кв. „Св. Никола“ гр. Варна, одобрен с Решение № 2405 – 10/24/23, 24 от 30.06.2010 г. на Общински Съвет – Варна, влязъл в сила на 15.09.2010 г. недвижимия им имот е бил с площ от 1305 кв.м., като вследствие на приемането на плана от имота са им били отнети 534 кв.м., представляващи 39 %, вместо предвидените 25 %. Намират решението, с което е приет цитирания ПУП – ПРЗ за нищожно, като навеждат един основен аргумент в защита на своята позиция, а именно, че в плана се предвижда да бъде изградена улица, започваща имот с идентификатор 10135.2526.682 до имот с идентификатор 10135.2526.702, но не е отчетен факта, че всички тези имоти, които би следвало „да обслужва“ улицата вече имат достъп до път. Според жалбоподателите предвиденото по плана и отчуждаването за изграждане на улица не представлява социална инфраструктура по арг. на пар. 5, т. 31 от ДР на ЗУТ, като също така акцентират, че административния орган е превишил правомощията си, приемайки, че за улица от имота следва да се отнемат повече от 25 % от площта му. Поради гореизложените съображения молят за провъзгласяване на нищожността на Решение № 2405 – 10/24/23,24 от 30.06.2010 г. на Общински съвет – Варна, влязло в сила на 15.09.2010 г., с което е одобрен ПУП – ПРЗ на кв. „Свети Никола“ – Варна в частта относно имот с идентификатор ************** по КККР на гр. Варна.

Ответната страна Общински съвет Варна не е депозирала писмен отговор на жалбата.

В проведеното на 02.06.2021 г. открито съдебно заседание по адм. дело № 2810 по описа за 2020 г. на Административен съд Варна, жалбоподателите Л.И.Г., Х.П.Г. и В.П.Г. не се явяват лично, а се представляват от своя процесуален представител адв. Б.Д. ***, която поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли за прогласяване на нищожността на оспореното решение на Общински съвет Варна.

В проведеното на 02.06.2021 г. открито съдебно заседание по адм. дело № 2810 по описа за 2020 г. на Административен съд Варна, ответната страна Общински съвет Варна се представлява от своя процесуален представител адв. Р.Н. ***, която моли за отхвърляне на оспорването, застъпвайки становище в своята пледоария, че решението на Общински съвет Варна не страда от такива тежки пороци, които да обуславят прогласяването му за нищожно.

 

            От фактическа страна, съдът намира за установено следното:

            Жалбоподателите Л.И.Г., Х.П.Г. и В.П.Г. притежават собствеността върху поземлен имот с идентификатор ************** по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД – 82 – 92/ 14.10.2008 г. на ИД на АГКК, с площ от 1365 кв.м., с административен адрес: гр. Варна, ж.к. „Бриз“, местност „Св. Никола“ – обстоятелство видно от приложения Нотариален акт *** г. на нотариус Р.К., с район на действие: Районен съд – Варна и приложеното Удостоверение за наследници с изх. № 23774 от 01.09.2020 г., издадено от район „Приморски“ към община Варна.

            С Решение № 2405 – 10 по протокол № 24/23, 24, 30.06.2010 г. на Общински съвет при Община Варна, на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА вр. чл. 129, ал.1 от ЗУТ, чл. 16, ал. 1 от ЗУТ и Специфични правила и норми на гр. Варна, и по предложение на Кмета на община Варна с вх. № Д – 2 – 9200/671/22.02.2010 г., е одобрен план за регулация и застрояване (ПУП – ПРЗ) на кв. „Свети Никола“ гр. Варна. Решението е било прието с 32 гласа „за” и нула гласа „против” и „въздържали се”, т.е. с нужния кворум за присъствие и за неговото гласуване.

            От приложената обяснителна записка към плана е видно, че с него се определят площи за изграждане на обекти на социалната инфраструктура – публична собственост, на озеленени площи, обединени в зелена система и на общи мрежи, и съоръжения на техническата инфраструктура. Отразено е също, че с ТУП от 1998 г. територията на кв. „Св. Никола” е била определена като зона за обитаване и отдих. Процедурата по изготвяне на ЗРП през 1991 г. е била прекратена преди одобряването му. През 2002 г. е бил разработен ПУП – ПРЗ – предварителен проект и приет от ЕСУТ. През 2008 г. е влязъл в сила ПНИ на местността и е възложено разработването на окончателния ПРЗ. ЕСУТ при Община Варна на заседание от 17.09.2009 г. е разгледал възраженията срещу плана и е отразил решенията си в протокол № 48. С решение по протокол № 49/12 – 13.12.2002 г. на ЕСУТ при Община Варна е приет проекта за ПУП – ПРЗ на местност „Св. Никола”.

            Видно от приетите доказателства, проектът за ПРЗ е изработен двуфазно – фаза предварителен и фаза окончателен проект в съответствие с чл. 46 ал. 4 Наредба № 8/14.06.2001 г. на МРРБ за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове. Предварителният проект е приет с решение на ЕСУТ на Общински съвет Варна по протокол № 49/12 – 13.12.2002 г. Относно окончателния проект е поставено отлагателно условие той да се изработи след одобряването на плана на новообразуваните имоти и влизането му в сила. През 2008 г. Община Варна (в качеството си на възложител) сключва с дружеството „Ригелс” ООД (в качеството на изпълнител) договор за изпълнение изработването на ПРЗ на СО „Св. Никола”, чийто предмет е изработването на плана във фаза окончателен проект. Видно от предложение на Кмета на община Варна, окончателният проект на плана е приет от ЕСУТ по протокол № 7/10.02.2009 г. В съответствие с чл. 128, ал. 2 от ЗУТ, проектът е съобщен на заинтересуваните лица посредством обявление в Държавен вестник, публикуван е в два местни ежедневника „Черно море“ и „Морски труд“, поставен е и на таблото в сградата на район „Приморски“, като направените възражения са обсъдени и частично приети за основателни на заседание на ЕСУТ, решенията по които са обективирани в протокол № 48/17.09.2009 г. След направени корекции Общински съвет Варна по предложение на Кмета на община Варна в изпълнение изискванията на чл. 129, ал. 1 от ЗУТ на свое заседание от 23, 24 и 30.06.2010 г., по протокол № 24, е приел процесното решение № 2405 – 10. Нарочно задание за изработване на процесния ПУП – ПРЗ не е изготвяно, като за такова е послужила Концепцията за устройство на северните приградски територии на Варна от 1999 г. и последващата концепция от 2001 г. за изработване на ПРЗ на зона за вилен отдих и обитаване „Св. Никола” – Варна, послужили и двете за задание при възлагането на плана.

            От изготвената от вещото лице инж. В.А. СТЕ, която съдът изцяло кредитира като обективно и компетентно изготвена, се установява, че от ПИ ************** се вземат 535 кв.м. и той остава с площ 830 кв.м. По този начин в процентно отношение от имота се вземат 39 %, като лицето на новообразувания парцел става 65 метра, но възражението срещу размера на площта, която се отнема от имота не е релевантно на въпроса за нищожността на акта, като в случая се установи, че самият процесен недвижим имот продължава да отговаря на изискванията, предвидени в разпоредбата на чл. 19 от ЗУТ, касателно неговата площ и лице, дори след отнемането на 39 % от неговата площ.

 

            От правна страна, съдът намира за установено следното:

            В случая съдебният контрол за законосъобразността на оспореното решение се ограничава единствено до изследване на основанията за неговата нищожност. Доколкото в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, в теорията и съдебната практика е възприет критерият, че такива са основанията за незаконосъобразност, предвидени в разпоредбата на чл. 146 от АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено тежки. Т.е. нищожен е само този административен акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на своето издаване, не поражда правните последици, към които е насочен. Съобразно гореизложеното и с оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, теорията е изградила критерии кога един порок води до нищожност и съответно кога същият води до унищожаемост на съответния акт. Некомпетентност на органа да издаде акта винаги е основание за неговата нищожност. Порокът във формата е основание за нищожност само когато е толкова съществен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам на липса на волеизявление. Същото се отнася и за нарушения на административно – производствените правила, но те представляват основания за нищожност само в случай, че са толкова съществени, в резултат на което нарушението е довело до липса на волеизявление. Нарушенията на материалния закон по принцип касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което нищожен на това основание би бил само този акт, който изцяло е лишен от законова опора. Само пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание и изобщо на възможност за който и да е орган да издаде акт с това съдържание, би довело до нищожност на административен акт на посоченото основание. Превратното упражняване на власт също е порок, водещ само до незаконосъобразност по правило, като само ако преследваната цел не може да се постигне посредством никакъв друг акт, посоченият порок води до нищожност.

            Разпоредбата на чл. 129, ал. 1 от ЗУТ в приложимата й редакция, действала към момента на одобряване на оспорения с жалбата ПУП – ПРЗ на кв. „Св. Никола“ в гр. Варна (ред. ДВ бр.17/2009 г.), възлага одобряването на подробните устройствени планове в компетентност на общинските съвети, което се извършва с тяхно решение. Териториално компетентен да одобри съответния план е общинския съвет на общината, в границите на която са ситуирани недвижимите имоти, предмет на плана – в случая това безспорно е Общински съвет Варна. Това обстоятелство се извежда от общо уреденото с разпоредбата на чл. 21, ал. 1 т. 11 от ЗМСМА правомощие на общинските съвети в областта на устройственото планиране. Изключенията от уредената в разпоредбата на чл. 129, ал. 1 от ЗУТ компетентност на общинските съвети са предвидени в следващите три алинеи на чл. 129 от ЗУТ (ред. ДВ бр.17/2009 г.), които предвид териториалния обхват на процесния ПУП – ПРЗ и обекта на регулирането му, са изцяло неприложими в случая.

            Съгласно действащата към момента на одобряване на плана редакция на нормата на чл. 27, ал. 2 ЗМСМА (ред. ДВ бр.69/2006 г.), заседанията на общинския съвет са законни, ако присъстват повече от половината от общия брой на общинските съветници. Същевременно приложимата при одобряването на плана редакция на чл. 27, ал. 3 от ЗМСМА (ред. ДВ бр.69/2006 г.) посочва, че решенията на общинския съвет се вземат с явно гласуване с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници. Правомощието на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА не е обхванато от разпоредбите на чл. 27, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА (ред. от ДВ бр.69/2006 г.), поради което те са напълно неприложими при вземането на процесното по делото решение.

            От проследената нормативна уредба с основание може да се заключи, че за да е законосъобразно процесното решение на Общински съвет Варна, за одобряването на ПУП – ПРЗ на кв. „Св. Никола“, на заседанието, на което е взето, трябва да са присъствали повече от половината от общия брой на съветниците, и от присъстващите общински съветници повече от половината трябва да са гласували в подкрепа на него, като не е необходимо гласуването им да е било поименно, т. е. решението трябва да е взето с обикновено мнозинство на общинските съветници и при наличието на кворум за провеждане на заседанието. От приложените към административната преписка писмени доказателства (поименни списъци на присъствалите общински съветници на Двадесет и четвъртото заседание на Общински съвет Варна, проведено на 23, 24 и 30.06.2010 г., и протоколите от заседанието) е видно, че и в трите дни е бил налице необходимият кворум за провеждане на заседанието, тъй като според поименните списъци във всеки от един дните са присъствали повече от половината от общия брой на общинските съветници, който е 51. Самото Решение под № 2405 – 10 е взето по време на последния ден (30.06.2010 г.) от Двадесет и четвъртото заседание на Общински съвет Варна, като в негова подкрепа са гласували 32 на брой общински съветници от общо присъстващите 35. Следователно, решението е прието с изискуемото от закона обикновено мнозинство и при наличието на необходимия кворум за провеждане на заседанието. Спазването на нормативно въведените изисквания за кворум и за наличие на обикновено мнозинство при гласуване на решението обуславят законосъобразното упражняване на регламентираното в чл. 21, ал. 1 т. 11 от ЗМСМА правомощие на Общинския съвет, а оттук и валидността на взетото решение. Предвид този факт, може да се заключи, че оспореният по делото ПУП – ПРЗ е одобрен от компетентен административен орган, поради което не може да се претендира нищожността му на това основание.

            Планът е одобрен с изискуемото от закона решение на компетентния колективен административен орган, като съгласно разпоредбата на чл. 69, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Варна, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация (приет с решение № 17 – 6 (6)/03. 08.12.2003 г.) решението е обективирано в изготвения протокол от заседанието на Общински съвет Варна и е подписано от Председателя на Общинския съвет, каквото е изискването на разпоредбата на чл. 69, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Варна, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.

            Решението е с ясно и разбираемо съдържание, като одобреният с него ПУП – ПРЗ на кв. „Св. Никола“ съдържа и необходимата графична част.

            В целостта си направените въз основа на доказателствата по делото фактически констатации и правни изводи обуславят неоснователността на предприетото оспорване на процесния ПУП – ПРЗ с искане за обявяването му за нищожен.

            На практика останалите възражения, наведени в жалбата и застъпени в пледоарията на адв. Б.Д., а именно, че от имота са отнети 39 %, вместо предвидените в закона 25 % от неговата площ, както и, че предвиденото прокарване на улица, без да се спазват законовите изисквания за това, доколкото не е бил отчетен факта, че всички имоти, които новопроектираната улица обслужва имат достъп до път са възражения, които касаят единствено основания за унищожаемост на акта, но в никакъв случай не представляват пороци, които да доведат неговата нищожност.

            В тази връзка следва да се има предвид, че според общото правило, регламентирано в чл. 16, ал. 4 от ЗУТ, при образуването и определянето на урегулираните поземлени имоти планът се съобразява с местоположението на имотите в местността, но не и с точните им граници. Това означава, че за всеки поземлен имот с плана за регулация се образува урегулиран поземлен имот с нови граници и площ, намалена с не повече от 25% от площта на имота преди урегулирането му. Конкретното му предназначение, характерът и начинът на застрояване на новообразуваните урегулирани имоти се определя с проекта за ПУП и се съобразява с ограниченията за застрояване на съответната устройствена зона. Решението на комисията по чл. 210 ЗУТ е с характер на административен акт, а не на волеизявление по чл. 21, ал. 5 от АПК – част от производството по издаване на ИАА, поради което и съгласно чл. 210, ал. 3 ЗУТ подлежи на самостоятелно оспорване пред административния съд. Практиката на ВАС и до изменението на чл. 16 от ЗУТ приема, че такова решение следва да е налице към момента на одобряване на ПУП по чл. 16, ал. 1 ЗУТ. Респективно, като акт на комисията по чл. 210 ЗУТ, същото подлежи на самостоятелен съдебен контрол. С промяната на нормата това разбиране се затвърждава – в същата изрично е посочено, че решението на комисията се съобщава на заинтересованите лица и може да се обжалва пред съда. Според досегашната практика на ВАС, решението по чл. 210 от ЗУТ, съобщено на заинтересованите лица и влязло в сила следва да предхожда одобряването на плана по чл. 16, ал. 1 ЗУТ, т.е. решението можеше да се обжалва преди издаване на заповедта за одобряване на плана и неговото стабилизиране като административен акт следваше да предхожда издаването на тази заповед. С промяната е предвидено решението на комисията по чл. 210 ЗУТ да се обжалва заедно с плана.  В настоящия случай решение по чл. 210 вр. чл. 16, ал. 4 ЗУТ не е налице, допуснатото нарушение, при оспорване на плана в срок, би довело до отмяната му, като незаконосъобразен. Това нарушение на материалния закон обаче отново следва да се подчертае не е толкова съществено, че да обоснове нищожността на оспореното решение. Относно възражението на адв. Б.Д., направено в изготвените от нея писмени бележки, че Община Варна не е предоставила равностоен имот, съдът съобразява, че плана по чл. 16, ал. 1 от ЗУТ има незабавно отчуждително действие. Той не е бил оспорен като незаконосъобразен, влязъл е в сила, поради което възможността за обезщетение на собствениците на имота по реда на чл. 16, ал. 4 от ЗУТ се явява преклудирана.

            Съдът няма причина да не се довери на заключението на вещото лице инж. В.А., който в отговор № 6 на изготвената съдебно – техническа експертиза е посочил три варианта, които са икономически по – благоприятни от сегашното трасе, предвид по – малката ширина и площ, които се засягат, но отново следва да се акцентира, че това е порок на плана, който касае неговата икономичност, но този порок не влече валидността на оспореното решение на Общински съвет Варна.

            По – скоро, за жалбоподателите остава отворена възможността да поискат изменение на ПУП – ПРЗ за процесния имот по реда на Глава 7, Раздел 4 от ЗУТ, като изложат съображенията си за целесъобразност.

            В обобщение съдът намира, че Решение № 2405 – 10/24/23,24 от 30.06.2010 г. на Общински съвет – Варна, влязло в сила на 15.09.2010 г., с което е одобрен ПУП – ПРЗ на кв. „Свети Никола“ – Варна в частта относно имот с идентификатор ************** по КККР на гр. Варна не страда от пороци, които да обуславят неговата нищожност, поради което и предприетото оспорване срещу него от страна на жалбоподателите Л.И.Г., Х.П.Г. и В.П.Г. следва да бъде отхвърлено.

 

            По отношение разноските.

            С оглед изхода на делото, в тежест на жалбоподателите Л.И.Г., Х.П.Г. и В.П.Г. следва да бъдат възложени сторените от ответната страна Общински съвет Варна разноски за адвокатско възнаграждение на адв. Р.Н. *** в размер на 900 лева, съгласно представения на л. 64 от делото договор за правна защита и съдействие.

            Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, направено от адв. Б.Д. се явява неоснователно, доколкото сумата от 900 лева, представлява минималния праг на възнаграждението, предвидено в разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което и жалбоподателите следва да бъдат осъдени да заплатят в условията на солидарност парична сума в размер именно на 900 лева на ответната страна.

            С оглед гореизложеното и на основание разпоредбите на чл. 171, ал. 1 и ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ  оспорването на Л.И.Г., с ЕГН: **********, с адрес: ***, Х.П.Г., с ЕГН: **********, с адрес: *** и В.П.Г., с ЕГН: **********, с адрес: *** срещу Решение № 2405 – 10/24/23,24 от 30.06.2010 г. на Общински съвет – Варна, влязло в сила на 15.09.2010 г., с което е одобрен ПУП – ПРЗ на кв. „Свети Никола“ – Варна в частта относно имот с идентификатор ************** по КККР на гр. Варна.

ОСЪЖДА Л.И.Г., с ЕГН: **********, с адрес: ***, Х.П.Г., с ЕГН: **********, с адрес: *** и В.П.Г., с ЕГН: **********, с адрес: *** в условията на солидарност ДА ЗАПЛАТЯТ на Общински съвет Варна парична сума в размер на 900 лева (деветстотин лева), представляваща разноски за адвокатско възнаграждение в производството по адм. дело № 2810 по описа за 2020 г. на Административен съд Варна.

Решението може да бъде обжалвано в 14 – дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: