Решение по дело №2751/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 621
Дата: 29 май 2020 г. (в сила от 24 юни 2020 г.)
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20197050702751
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

             Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

         №     / ……………..2020 г., гр. Варна

               В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Варна, ХХХIV състав, в публично заседание на девети март две хиляди и двадесета година, в състав:

                            СЪДИЯ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

при секретаря Галина Владимирова, като разгледа докладваното от съдия Елена Янакиева адм. дело № 2751 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Национален синдикат „Морска администрация“, вписан в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден във Варненски окръжен съд по ф.д.№35/2015г., представляван от Н.И.Д., вписан като представляващ с Решение №334/29.12.2015г. на ВОС-ФО, срещу Заповед № 3-42/05.03.2019г. постановена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, с която на осн.чл.46 ал.1 изр.второ от КТ и чл.9 ал.2 от Устройствения правилник на ИА „Морска администрация“ : 1/ е отменена Заповед №З-225/21.10.2016г., с която на синдиката са предоставени за безвъзмездно ползване помещение – офис №305 и оборудване, находящ се в сградата на дирекция „Морска администрация-Варна“  и 2/ са предоставени за безвъзмездно ползване друг офис и оборудване, находящи се в сградата на Морска гара-Варна.

Производството е образувано след като с Определение № 2479/02.10.2019г., постановено от Административен съд Варна по адм.д.№2668/2019г., жалбата срещу Заповед № 3-42/05.03.2019г. постановена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, е отделена за разглеждане в отделно производство от обжалването на Заповед №РД-19-7706-150 от 26.08.2019г., постановена от Областен управител на област с административен център гр.Варна, с която е разпоредено изземване на недвижим имот-държавна собственост. Именно в това производство е отправено искане за обявяване нищожността на оспорената тук Заповед № 3-42/05.03.2019г. постановена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“.

В  молба / л.18 от делото/, жалбоподателят уточнява, че търси обявяването на нищожността на заповедта. Като кореспондиращи мотиви съобщава , че не се констатира „ служебна необходимост“ за Морска администрация за отнемане на помещението, което синдикатът ползва. Твърди, че числеността на дирекцията е намаляла, същевременно площта, предоставена й за ползване е същата. Релевира довод за нарушение на  чл.46 от ЗДСл и чл.46 от КТ, които задължават държавните органи да съдействат на синдикалните организации. Оспорената заповед била постановена в нарушение на материалноправните норми, относими към предмета на спора, така също и в противоречие с целта на закона да се стимулира сдружаването на служителите и държавните органи, които следва да работят в дух на партньорство.

В съдебно заседание Националният синдикат „Морска администрация“, се представлява от Н.И.Д., вписан като представляващ по ф.д.№ 35/2015г., който поддържа жалбата. Излага допълнителни доводи, че взаимоотношенията между синдиката и държавната администрация не са в условие на власт и подчинение, поради което изпълнителният директор на ИАМА не може едностранно да урежда със заповед , насочена към синдиката правото на държане на имота. Това следвало да се извърши чрез споразумение, в което да е фиксирано разбирателство между страните. Поддържа искането за обявяване нищожността на заповедта.

Ответната страна чрез представител по пълномощие оспорва жалбата и поддържа становището на изпълнителния директор от 08.11.2019г. Излага довод, че всички твърдения в жалбата обосновават нарушения на материално правни норми, които обуславят евентуално унищожаемостта на оспорената заповед, но не и нейната нищожност. Представя подробно писмено становище, в което претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 148 от АПК, административният акт може да се оспори пред съда и без да е изчерпана възможността за оспорването му по административен ред, освен ако в кодекса или в специален закон е предвидено друго. В случая, в ЗДС или друг нормативен акт не е предвидено задължително административно обжалване, поради което жалбата е предявена пред родово и местно компетентен съд, от лице с констатиран правен интерес от оспорване, в която е отправено искане за обявяване на нищожност, което не е ограничено със срок, поради което е процесуално допустима и следва да се  разгледа по същество.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Заповед № 3-42/05.03.2019г. постановена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е връчена на представляващия Националния синдикат „Морска администрация“ чрез оформянето на Разписка от 24.06.2019г. /л.10 от преписката/. В законоустановения 14 дневен срок не е постъпила жалба срещу заповедта.

С Акт за публична държавна собственост №8248/09.05.2012г. е актуван поземлен имот с идентификатор 10135.1507.1015 с площ от 5900кв.м., в който е разположена сграда, като част от нея представлява самостоятелен обект с идентификатор 10135.1507.1015.1 със ЗРП 833.16кв.м., находящи се в гр.Варна бул. „П.“ №5.  В графа „Предоставени права на управление“ е отбелязано, че същите са предоставени на Изпълнителна агенция „Морска администрация“.

Със Заповед №З-225/21.10.2016г., на синдиката са предоставени за безвъзмездно ползване помещение – офис №305 и оборудване, находящ се на третия етаж в сградата на дирекция „Морска администрация-Варна“ /л.5 от преписката/, където са разположени и служителите на самата дирекция. В заповедта не е упоменат срок, с който ползването да е ограничено.

С писмо изх.№1341/08.07.2019г., изпълнителният директор на ИА „МА“ е отправил искане до областния управител на област с административен център гр.Варна да постанови заповед на осн.чл.80 от ЗДС за изземване на офис №305 от синдиката, поради „ прекратяване на основанието за държане“. Искането е мотивирано с доводите, че въпреки постановената от него и обжалвана тук заповед, с която е отменена заповедта, с която на синдиката е предоставено безвъзмездно право на ползване, имота не е освободен. Това е видно и от приложеното писмо изх.№ 1341/08.07.2019г. /л.11 от преписката/. Казано е, че офисът е необходим с цел обезпечаване материалната база за изпълнение на служебните задължения на служителите от дирекцията, които били свързани с упражняване на контрол относно спазването на изискванията за качество на корабните горива, опазване на морската среда, чистотата на атмосферния въздух, както и другите дейности, включени в обема на задължения на Дирекция „Морска администрация“.

Със Заповед №РД-19-7706-150 от 26.08.2019г., постановена от Областен управител на област с административен център гр.Варна, е разпоредено изземване на недвижим имот-държавна собственост, представляващ офис №305, находящ се на третия етаж в сградата с идентификатор 10135.1507.1015.1. Предоставен е срок за доброволно изпълнение – 08.10.2019г. и дата на принудително изпълнение-15.10.2019г. След като доброволно изпълнение не се е състояло, е поискано съдействието на Първо РУП-Варна /л.27 от преписката/. На 22.10.2019г. е съставен протокол, изготвен в присъствието на служители на Д „МА“  и свидетел, който е отказал да го подпише, в който е описано имуществото, намерено в офис №305, след изземването му. Протоколът е изпратен за сведение на областния управител /л.30 от препската/.

 

 

 

При фактите, констатирани от събраните по делото доказателства, съдът формира следните правни изводи:

Искането, с което съдът е сезиран  е за обявяване нищожността на Заповед № 3-42/05.03.2019г. постановена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“.     

Доколкото в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, теорията и съдебната практика са възприели критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл. 146 АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено съществени. Нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му не поражда правните последици, към които е насочен. Съобразно това и с оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, теорията е изградила следните критерии, кога един порок води до нищожност и кога същият води до унищожаемост: 1) Всяка некомпетентност винаги е основание за нищожност на акта; 2) Порокът във формата е основание за нищожност, само когато е толкова сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам - на липса на волеизявление; 3) Съществените нарушения на административно-производствените правила са основания за нищожност, също само ако са толкова съществени, че нарушението е довело до липса на волеизявление (например - поради липса на кворум); 4) Нарушенията на материалния закон касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което нищожен би бил на посоченото основание само този акт, който изцяло е лишен от законова опора - т. е. не е издаден на основание нито една правна норма и същевременно засяга по отрицателен начин своя адресат. Само пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание и изобщо на възможност за който и да е орган да издаде акт с това съдържание, би довело до нищожност на посоченото основание; 5) Превратното упражняване на власт също е порок, водещ само до незаконосъобразност като правило и само, ако преследваната цел не може да се постигне с никакъв акт, посоченият порок води до нищожност.

 

Оспорената в това производство заповед е издадена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, с която на осн.чл.46 ал.1 изр.второ от КТ и чл.9 ал.2 от Устройствения правилник на ИА „Морска администрация“ : 1/ е отменена Заповед №З-225/21.10.2016г., с която на синдиката са предоставени за безвъзмездно ползване помещение – офис №305 и оборудване, находящ се в сградата на дирекция „Морска администрация-Варна“  и 2/ са предоставени за безвъзмездно ползване друг офис и оборудване, находящи се в сградата на Морска гара-Варна. Като фактическо основание е посочено писмо вх.№1704/12.10.2016г. на председателя на съюза на транспортните работници в България /л.4 от преписката/, видно от което представляващият съюза е отправил искане за предоставяне на помещение.

Не е спорно от страните , че предоставеният за безвъзмездно ползване имот е публична държавна собственост, както и че е предоставен на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за управление.  Тя е юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и се ръководи и представлява от изпълнителен директор, който е орган на изпълнителната власт и отговаря за организацията и дейността на Агенцията/ чл.2, чл.8 и чл.9 от Устройствения правилник  на ИА“МА“/. Съдът приема, че тя е ведомство по смисъла на ЗДС. Така, защото ведомства са Народното събрание, администрацията на президента на РБ, Конституционният съд, Министерски съвет, министерствата и други държавни органи и организации на бюджетна издръжка, на които е възложено управление на държавната собственост / арг.§2 ДР ЗДС/. Съобразно чл.14 ал.1 от ЗДС, министрите и ръководителите на други ведомства управляват предоставените им имоти и вещи-държавна собственост.

В разпоредбата на чл.14 ал.3 от ЗДС изрично е регламентирано, че управлението върху обекти, имоти и вещи-държавна собственост,  съдържа и правото на ведомствата и юридическите лица на бюджетна издръжка да ги владеят, ползват и поддържат от името на държавата, за своя сметка и на своя отговорност.

 По-голяма яснота се съдържа в разпоредбата на чл.46 ал.1 от КТ, където изрично е регламентирано, че държавните органи, органите на местно самоуправление и работодателите създават условия и съдействат на синдикалните организации за осъществяване на тяхната дейност. Те им предоставят безвъзмездно за ползуване движими и недвижими имоти, сгради, помещения и други материални условия, необходими за изпълнение на техните функции.

Разпоредбата на чл.46 ал.1 от КТ е насочена към създаване на обстановка, при която синдикатите се улесняват в осъществяване на дейността им в защита на интересите на работниците и служители. Разпоредбата е обща и не посочва каквито и да е параметри на това задължение на работодателите или държавните органи, /какъвто е ответника в конкретния случай/ , като размера на площите, къде да бъдат тези помещения и изискванията към тях, както и конкретна процедура или какъвто и да е изричен ред, за да се преценява дали е изпълнено това задължение и в какъв обем. При тази констатация, приложими са общите разпоредби в ЗС, съобр.чл.59 ал.2 от който правото на ползуване, учредено в полза на юридическо лице се погасява с прекратяването му, ако не е установен по-кратък срок. В конкретния случай такъв срок не е уговорен от страните в заповедта, с която е предоставено правото.

Нормата на  чл. 46 от Кодекса на труда, на която се позовава ответникът, урежда определени права на синдикалните организации, но не и правната форма за предоставянето им. При липса на подробна уредба се налага във всеки конкретен случай да се установява как е организиран трудовият процес и какви са възможностите за осъществяване на задължението на държавния орган по  чл. 46, ал. 1 КТ.

В настоящия случай  чрез отмяна на заповедта, с която е предоставено право на ползване се отнема предоставено на синдикалната организация в сградата на ИА“Морска администрация“ помещение и се предоставя друго такова, в отделна сграда, намираща се в близост до първата.  Не се излагат конкретни твърдения от жалбоподателя дали това ще доведе до затрудняване извършване на синдикалната дейност освен, че не е в същата сграда.

Но следва да се отбележи, че в аспекта на гореизложената регламентация и в частност чл.46 от КТ, след като не се констатира регламентирана изрична процедура, преценката на органа къде  и в кое от собствените на държавата помещения да разположи синдикалната организация, е извършена в условията на оперативна самостоятелност и  по целесъобразност. 

 В тази връзка, разпоредбата на чл.169 от АПК въвежда допустимост на съдебния контрол и върху целесъобразността на актовете. Предвид тази допустимост, съдът освен контрол върху реда за постановяване на оспорената заповед, дължи контрол  и по отношение постановяването й в условията на оперативна самостоятелност.

Предоставената от закона възможност за свободна преценка от страна на административния орган трябва да бъде използвана в рамките на закона  и в изпълнение на неговата цел.  Това означава да се извърши преценка дали с избраната от органа възможност се постига целта, за която законът го е оправомощил да издаде акта-чл.4 ал.2 АПК. Съответно ако се постига, дали не е било възможно решение по-малко обременително за трети лица-чл.6 ал.2 и ал.3 АПК, а ако не е имало и такова решение-имало ли е решение, осъществимо с по-малко обществени разходи, средства, усилия и време-чл.6 ал.4 АПК. Ако поне едно от тези правила е нарушено, актът следва да бъде преценен като несъответен на целта на закона.  

Спазването на изискванията , при които се упражнява дискреционната компетентност е пряко зависимо от излагането на конкретни мотиви, които обосновават преценката и необходимостта от  постановяването на акта. Това разбиране на съда за значението на мотивите при упражняване на компетентност при дискреция, е обосновано от Тълкувателно решение № № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите, според което чрез излагането на мотиви се дава възможност на адресата на акта и заинтересованите лица да научат какви са фактите, мотивирали административния орган, да приложи една или друга правна норма. Мотивите дават възможност на по-горестоящия административен орган и съда да извършат проверката за законосъобразност на акта.

В същото решение освен задължението за излагане на мотиви, ВАС е коментирал и задължението от обсъждане на възраженията на заинтересованите страни. Мотивите в тази част на тълкувателното решение следва да се имат предвид от жалбоподателя досежно възражението му, че издадената заповед сериозно затруднява осъществяването на синдикалната дейност в противоречие с материалноправните норми, както и с целта  на закона да се стимулира сдружаването на служителите.  Ergo, съдът е приел, че когато органът действа при оперативна самостоятелност, предвидените нормативни условия също са задължителни. Обсъждането на възраженията и обясненията на заинтересованите граждани и организации, които пряко касаят решавания с административния акт въпрос, е негово задължение съгласно чл. 35 АПК, който не въвежда различни режими при различните форми на компетентност на органа.

В обобщение, по отношение на изискването за излагане на мотиви и обсъждане на възраженията на страните, съдът е възприел извод в ТР, че въпреки предоставеното от закона право на действие при оперативна самостоятелност неизлагането на мотиви по въпроса защо е избрано едно от няколкото възможни законосъобразни решения и/или необсъждането на възраженията и обясненията на заинтересованите граждани и организации, които пряко касаят решавания с административния акт въпрос, съставляват нарушения на административнопроизводствените правила и са основания само за отмяната на акта.

Очевидно, правният резултат в решението е еднозначно и не допуска при констатиране на нарушение при излагането на мотиви или необсъждане на възраженията на страните, обявяване на нищожност на оспорения акт. Възприет е извод, че този вид нарушения обосновават единствено отмяна на акта само при констатация за незаконосъобразност, обоснована от унищожаемостта му.

Съдът в този състав, след като извърши проверка на Заповед № 3-42/05.03.2019г. постановена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“, не установи нарушение при излагането на мотивите, обосновали от фактическа страна постановяването й.  Постановяването на административния акт в нарушение на изискването за обоснованост и мотивираност, сочи на неговата унищожаемост, а не на нищожност, а както се установи безспорно в производството, в регламентирания четиринадесет дневен срок от връчване на заповедта, жалба не е подадена.

В обобщение, съдът приема, че съвкупният анализ на относимата регламентация в аспекта на установените по делото факти обосновава извод, че Заповед № 3-42/05.03.2019г. постановена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е постановена от компетентен орган по арг.чл.46 ал.1 от КТ и чл.9 ал.2 от Устройствения правилник на ИА „Морска администрация“, вр.чл.14 ал.1 и ал.3 ЗДС; не е допуснат порок във формата на акта, който да обосновава липса на волеизявление- единствен, обуславящ евентуална нищожност; не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, / както се каза по-горе необсъждането на възраженията на заинтересовани страни обосновава единствено унищожаемост, не и нищожност на акта/; заповедта не е лишена от законова опора, напротив постановена е в рамките на дискреционната власт на изпълнителния директор и след като освен отнемане на предоставеното право на ползване, постановява и предоставяне на право на ползване на друг имот. Възраженията за отдалечеността на другото помещение не обосновават съществено нарушение при постановяването на заповедта, тъй като първо- законодателството не съдържа ограничение при извършването на преценка в обема, размера и местоположението при предоставяне на права на ползване по арг.чл.46 от КТ и второ- не се въвежда от законодателя конкретизация по какъв начин помещение в друга сграда ще попречи на сдружаването на синдиката с други организации, за да се извърши преценка до каква степен заповедта засяга по отрицателен начин своя адресат; Само пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание и изобщо на възможност за който и да е орган да издаде акт с това съдържание, би довело до нищожност на посоченото основание; По отношение контрола върху целесъобразнността на разпоредителната част, съдът не установи превратното упражняване на власт до степен, че преследваната цел да е възможно да се постигне по друг начин.  Не се излагат доводи в жалбата, че са налични други помещения в същата сграда, които е възможно да бъдат предоставени на синдиката или че новото помещение предлага лоши условия на обитаване и работа, а възраженията досежно същата или намалена численост на състава на агенцията не са достатъчни, тъй като не обосновават сами по себе си нецелесъобразност. Доводите, че тъй като изпълнителният директор не е работодател, поради което напускането на помещението следва да е предхождано от споразумение между страните не е относимо към спора, тъй като изпълнителният директор не постановява заповедта в качеството си на работодател, а като компетентен държавен орган, оправомощен чрез съответната дискреционна власт.

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на установената форма и административнопроизводствените правила, постановена е в съответствие с материалния закон и целта на закона. Не се констатира нарушение на принципа на съразмерността, доколкото не бе установено в производството ответникът да е засегнал права или законни интереси на синдиката в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът е издаден, нито да е упражнил правомощията си неразумно, недобросъвестно или несправедливо.

При този изход на спора, съдът намира за основателна претенцията на ответника за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение /л.49 от делото/. На основание чл. 143, ал.3 от АПК и чл. 78, ал.8 от ГПК, вр. с чл. 144 АПК, вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, предвид невисоката фактическа и правна сложност на спора, на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал.2 предл. последно АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Национален синдикат „Морска администрация“, вписан в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден във Варненски окръжен съд по ф.д.№35/2015г., представляван от Н.И.Д., вписан като представляващ с Решение №334/29.12.2015г. на ВОС-ФО, срещу Заповед № 3-42/05.03.2019г. постановена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“.

ОСЪЖДА Национален синдикат „Морска администрация“, вписан в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден във Варненски окръжен съд по ф.д.№35/2015г., представляван от Н.И.Д., вписан като представляващ с Решение №334/29.12.2015г. на ВОС-ФО да заплати на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ сума в размер от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните пред Върховен административен съд.

 

 

                            СЪДИЯ: