Решение по дело №2585/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 130
Дата: 7 февруари 2022 г. (в сила от 22 март 2022 г.)
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20217040702585
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№:130                                 07.02.2022г.                             гр.Бургас,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                                         VІІ-ми състав

На двадесет и пети януари                          две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

Председател:….Румен Йосифов

Секретар: Сийка Хардалова

Прокурор:

като разгледа докладваното от Румен Йосифов

административно дело № 2585 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.215, вр. чл.210, ал.3, вр. чл.193, ал.8 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на „Невада турс 2004“АД, ЕИК-*********, гр.Несебър 8240, к.к.Слънчев бряг, курортна зона Делфин, хотел Карина, представлявано от „БТД“ООД, ЕИК-*********, чрез Сава Стоянов Чоролеев, уточнена с молба от 07.12.2021г. (л.191), против решение по протокол № 112 от 18.10.2021г. на комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със заповед № 2039/21.07.2021г. на кмета на Община Бургас, във втората му част, касаеща определянето на еднократно обезщетение за възникване на безсрочен сервитут в поземлен имот (ПИ) с идентификатор ************по КККР на гр.Бургас, с предназначение урбанизирана територия с площ от 0,122 дка, представляващ част от ПИ с предходен идентификатор **********, с площ от 14,878 дка /бивш имот 059004 по недействаща КВС/ и площ на сервитута 0,154 дка, засегнат от трасето на изместен кабел (тръбна линия № 2) при км.3+880, в землището на гр.Бургас, в размер на 7809,34 лева без ДДС.

Жалбоподателят моли за отмяна на оспорения акт, който счита, че е издаден при съществени нарушения на административно производствените правила и материалния закон, и е в несъответствие с неговата цел. Намира, че с решението не може да се установи какво е оценено и за какво ще се плати еднократното обезщетение, защото поземлен имот с идентификатор ************с площ от 0,122 дка, никога не е бил част от поземлен имот с идентификатор **********, а тези два имота са били образувани от поземлен имот 59004 с площ от 15`001 кв.м. Поземлен имот с идентификатор ************е бил отреден за улица и е очевидно, че площта му е по-малка от учредения сервитут от 0,154 дка. Изразява несъгласие и с определената оценка на правото. Заявява, че по преписката липсват доказателства да е извършен анализ и оценка на други възможни решения, които да се явяват явно икономически нецелесъобразни, както и дали не се нарушава забраната да се влошават условията за застрояване и установения начин на трайно ползване в имота му. Изразява несъгласие с възпроизведената в решението оценка, извършена по адм.д.№ 315/2021г. на Административен съд - Бургас. Освен това счита, че комисията не му е предоставила възможност за участва в административното производство, с което е нарушила правата му. Заявява, че искането за определяне на обезщетение е отправено от Агенция „Пътна инфраструктура“-София, която не е оператор на електронна съобщителна мрежа, а определеното такова не е справедливо по смисъла на чл.65, ал.1, т.4 от Закона за енергетиката (ЗЕ).

Пред съда, чрез редовно упълномощения адвокат Н.К. ***, дружеството-жалбоподател поддържа жалбата си и пледира за отмяна на оспореното решение. Претендира присъждане на разноски. Представя писмена защита в която доразвива тезите си.

Ответната страна – Община Бургас, чрез пълномощника юрисконсулт С.П., оспорва жалбата и иска отхвърлянето й като неоснователна и недоказана. Счита оспореното решение за правилно и законосъобразно, като издадено от компетентен орган, който изцяло се е съобразил с изготвената съдебно-техническа експертиза по адм.д.№ 315/2021г. Оценката извършена от вещото лице по това дело е почти двойно завишена от тази дадена при предходното решение на комисията.

Заинтересованата страна – Агенция „Пътна инфраструктура“-София (АПИ), чрез процесуалния си представител по пълномощие – юрисконсулт Е.П., оспорва жалбата и иска потвърждаване на процесното решение. Претендира присъждане на юрисконсулстско възнаграждение.

 

Административен съд - Бургас в настоящия си състав, след като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на оспорване по настоящото дело е т.2 от решение по протокол № 112 от 18.10.2021г. (л.57) на комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със заповед № 2039/21.07.2021г. на кмета на Община Бургас (л.60), във връзка със заявление вх.№ 13-00-605/148/18.10.2021г. на Агенция „Пътна инфраструктура“-София (л.71) за определяне размера на еднократно обезщетение за сервитута при реконструкция на съществуващи инженерни мрежи в обхвата на обект: „Обходен път на гр.Бургас- I-ви етап от км. 230+700 на път I-9 "Сарафово-Бургас" до км. 493+550 на път I-6 "Ветрен-Бургас“. За подаването това заявление дружеството-жалбоподател е било уведомено от Община Бургас с писмо рег.№ 13-00-605/151/21.10.2021г. (л.68), поради което възражението за допуснати нарушения по смисъла на чл.34, чл.35 и чл.36 от АПК е неоснователно.

В заявлението е посочено, че същото се основава на заповед №РД-02-15-91 от 31.08.2016г. на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройството, с която е бил одобрен подробен устройствен план-парцеларен план (ПУП-ПП) за този обект. Реализацията налагала реконструкция/преместване на инженерни мрежи, като с предходно писмо е било поискано от общината за извърши процедурата по чл.210 от ЗУТ. Част от постановените за това решения били обжалвани, като Административен съд - Бургас е завишил определените обезщетения. По четири от делата не се допускало извършване на строителни дейности.

Като едно от тези дела е посочено приложеното към настоящото адм.д.№ 315/2021г. на същия съд, приключило с влязло в сила решение № 874/15.06.2021г. По него преписката е била върната за съобразяване със законовите разпоредби. Съдебното производство е било по отношение ПИ с идентификатор ************по КККР на гр.Бургас /погрешно посочен като бивш имот ********** с площ от 14,878 дка/, от който в сервитута попадат 0,154 дка. АПИ е поканила „Невада турс 2004“АД с писмо от 14.07.2021г. (л.73, връчено на 12.08.2021г., съгласно обратната разписка на л.75) за сключване на споразумение, но не е получила отговор от дружеството.

Видно от приложеното адм.д.№ 315/2021г., то е образувано по искане на АПИ до Община Бургас по писмо вх.№ 13-00-605/02.09.2020г. (л.51 от това дело) с искане да бъде определен размера на еднократното обезщетение за сервитута при реконструкция на съществуващи инженерни мрежи в обхвата на същия обект: „Обходен път на гр.Бургас – I етап“. В хода на делото е било установено, че „Невада турс 2004“АД се легитимира като собственик на поземлен имот с идентификатор **********, с площ 14`878 кв.м., по КК на гр. Бургас, находящ се в местност „Курт тепе”, с трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване складова база, с номер по предходен план 059004 с нотариален акт за прехвърляне на право на собственост върху недвижим имот № 81, т.ІІ, рег.№6192, д.230 от 2020г. (л.13 от това дело и л.28 от настоящото).

Със заповед №РД-02-15-91 от 31.08.2016г. на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройството (л.34), бил одобрен ПУП-ПП за обекта „Обходен път на гр.Бургас- I-ви етап от км. 230+700 на път I-9 "Сарафово-Бургас" до км. 493+550 на път I-6 "Ветрен-Бургас" и локални платна“. За реализиране на проекта било предвидено изместване на ТТ кабел (тръбна линия № 2), засягащ собствения на дружеството-жалбоподател ПИ с идентификатор ********** по КККР на гр.Бургас с площ 14`848кв.м., получен след урегулирането. При извършена служебна справка настоящият съдебен състав установи, че в Административен съд - Бургас е било образувано адм.д.№ 2017/2016г., по жалба на „Интерлийз“ЕАД и „Невада Турс 2004“АД против заповед № РД-02-15-91/31.08.2016г. на заместник-министъра на РРБ. С постановеното по делото съдебно решение № 1804/03.11.2017г. жалбата на двете дружества е била отхвърлена. Това съдебно решение е обжалвано и оставено в сила с решение № 9744/16.07.2018г. постановено по адм.д.№ 1164/2018г. по описа на ВАС. След като жалбата на „Невада Турс 2004“АД срещу заповедта за одобряване на ПУП е отхвърлена с влязло в сила съдебно решение, то тя е влязла в сила спрямо дружеството-жалбоподател.

Съдът по адм.д.№ 315/2021г. е установил също (чрез подробно изследване на въпроса от в.л.Кирил Минков – вж. л.332 от неговото заключение), че е била издадена заповед №1139 от 04.05.2018г. на основание чл.16, ал.6 от ЗУТ на зам.кмет на Община Бургас, с която праводателят на настоящия жалбоподател „Интерлийз“ЕАД е бил определен за собственик на УПИ VІІ-4, масив 59, местност „Вълчи връх“, землище Бургас с площ 14`880кв.м, съответстващ на ПИ с идентификатор **********  по КККР на гр. Бургас., а Община Бургас придобива собствеността на имот идентификатор 07079.3.2722, част от неурегулирания имот с идентификатор 07079.3.1210. Последното обяснява заявеното несъответствие в идентификационните номера на процесните имоти, по първото от изложените възражения на жалбоподателя.

По повод това сезиране, комисията по чл.210 от ЗУТ към Община Бургас, назначена със заповед № 658/12.03.2020г. на кмета, постановила решение по протокол № 90/28.10.2020г. (л.48 от делото), като на основание оценителски доклад от „Бачовски и синове”ЕООД-Пловдив е определила размера на еднократно обезщетение за възникване на безсрочен сервитут, поради реконструкция на съществуващи инженерни мрежи, а именно изместване на ТТ кабел /тръбна линия № 2/, засягащ ПИ с идентификатор ********** по КККР на гр.Бургас, урбанизирана територия, собственост на жалбоподателя, с площ на сервитута 154 кв.м., в размер на 3252,48 лева.

В хода на съдебното производство по адм.д.№ 315/2021г. е била извършена съдебно-техническа и оценителна експертиза от вещото лице инж.Тодорка Чанкинова и допълнителна експертиза от другото вещо лице – инж.Кирил Минков. Според вещото лице Чанкинова размерът на еднократното обезщетение следва да е в размер на 7809,34 лева, без ДДС, като съгласие с тази оценка е изразил и в.л.Кирил Минков. Чанкинова е използвала сравнителния подход чрез метода на посредственото сравнение. Обектът е сравнен с идентични или сходни по местоположение и характеристики имоти и пазарните условия към момента на изготвяне на оценката и са отчетени отклоненията в качествата на оценявания обект, а цената му е изчислена със съответните коригиращи коефициенти. Това вещото лице е посочило, че проектът за изместване трасето на ТТ-кабела минава по югозападната граница на поземления имот, който е отреден за складова база, магазини и офиси, като сервитутната линия не засяга застроителното петно и градоустройствените показатели. Вещото лице Минков от своя страна е посочил, че с реализирането на кабелното трасе се ограничава строителството на каквото и да е то, включително рампа за подземни гаражи на бъдещото застрояване, ограда на линията на лицето на УПИ с идентификатор **********, това обаче не означава, че се засяга застроителното петно и градоустройствените показатели, както е установила Чанкинова.

След преглед доказателствата съдебният състав по адм.д.№ 315/2021г. е констатирал, че оспореното пред него решение е било издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и при неправилно приложение на материалния закон. Не е било установено на основание чл.193, ал.3 от ЗУТ  да е бил направен опит за постигане на съгласие със собствениците на поземлените имоти. (В хода на настоящото повторно административно производство това е спазено с цитираното по-горе с писмо от 14.07.2021г. (л.73). Освен това е установено, че комисията по чл.210 от ЗУТ е следвало да се произнесе с решение на основание чл.193, ал.8 от ЗУТ, а не както неправилно е посочено в оспорения акт, че правното основание за издаването му е чл.194 от ЗУТ.

Това е мотивирало съда да постанови по делото решение № 874/15.06.2021г., като в неговия диспозитив изрично е посочено, че се отменя атакуваното решение в частта, с която е определен размера на еднократно обезщетение за възникване на безсрочен сервитут, поради реконструкция на съществуващи инженерни мрежи, а именно изместване на ТТ кабел /тръбна линия № 2/, засягащ ПИ с идентификатор ************по КККР на гр.Бургас, представляващ част от имот с предходен идентификатор ********** по КККР на гр.Бургас, собственост на жалбоподателя, с площ на сервитута 154,00 кв.м., в размер на 3252,48 лева.

Допусната е известна неточност в идентификацията на засегнатия от сервитута имот, но след внимателен преглед на изложените от съдебния състав мотиви няма съмнение, че той засяга имот с идентификатор **********, собственост на „Невада турс 2004“АД, в чиято полза следва да бъде платено обезщетението.

Изцяло съобразявайки се с постановеното решение по адм.д.№ 315/2021г., което е окончателно на основание чл.215, ал.7, т.5 от ЗУТ, комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена със заповед № 2039/21.07.2021г. на кмета на Община Бургас, след новото валидно сезиране от АПИ със заявление вх.№ 13-00-605/148/18.10.2021г. (л.71), като е установила изпълнение на задължителните указания на съда – спазване на изискването на чл.193, ал.3 от ЗУТ с писмото от 14.07.2021г. (л.73) и позовавайки се на посоченото от съда като приложимо правно основание – чл.193 от ЗУТ, като е възприела оценката на в.л.Чанкинова, е определила по т.2 на постановеното от нея решение по протокол № 112 от 18.10.2021г., еднократно обезщетение за възникване на безсрочния сервитут в размер на 7809,34 лева без ДДС. При описанието на имота върху който той тежи, комисията изцяло е преповторила диспозитива на съдебното решение по адм.д.№ 315/2021г., включително с допуснатата неточност.

Протоколът с което е бил постановено процесното решение е връчен на дружеството-жалбоподател на 25.10.2021г., съгласно обратната разписка (л.69), а жалбата срещу него е подадена чрез пощенски оператор 05.11.2021г. (л.4), т.е. в 14-дневния срок за обжалване по чл.215, ал.4 от ЗУТ.

 

При така установената фактическа обстановка, съобразно разпоредбата на чл.146 от АПК във връзка с чл.168 от АПК, се налагат следните правни изводи:

Жалбата изхожда от лице, разполагащо с правен интерес от оспорването предвид факта, че се засягат негови права и законни интереси като собственик на имота, върху който се учредява сервитут. Тя е подадена в законоустановения срок и се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл.177, ал.1 от АПК, съдебното решение има сила за страните по делото, а ако оспореният акт бъде отменен или изменен, решението има действие по отношение на всички. По силата на чл.177, ал.2 от АПК, актове и действия на административния орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда, са нищожни.

Относно валидността на издадения акт не се повдига спор, а и от преписката се установява, че процесното решение е постановено от компетентен орган, предвид представената заповед № 2039/21.07.2021г. на кмета на Община Бургас за назначаване на комисия по чл.210, ал.1 от ЗУТ (л.60).

Административният орган е изяснил релевантните за случая факти и обстоятелства и е извършил проверка на приетите доказателства. Не се констатират нарушения по смисъла на чл.34, чл.35 и чл.36 от АПК. След като на страната е била гарантирана възможността за участие в производството, чрез уведомяването й за образуването му, се налага разбирането, че органът е осигурил начин и способ за организиране и провеждане на защитата на засегнатите права и интереси.

Решението е издадено след отмяната от съда по адм.д.№ 315/2021г. на предходно произнасяне комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ, поради допуснато едно съществено нарушение на процесуалните правила – неспазване изискването на чл.193, ал.3 от ЗУТ, поради неправилно приложение на материалния закон – чл.194, вместо чл.193 от ЗУТ и неточно определяне размера на обезщетението – 3252,48 лева, вместо 7809,34 лева. В диспозитива на това съдебно решение изрично е посочено, че се отменя атакуваното решение в частта, с която е определен размера на еднократно обезщетение за възникване на безсрочния сервитут.

При новото произнасяне с атакуваното по настоящото дело решение, комисия по чл.210, ал.1 от ЗУТ изцяло се е съобразила с дадените указания в решение № 874/15.06.2021г. по адм.д.№ 315/2021г. Тя е констатирала спазването на изискването на чл.193, ал.3 от ЗУТ, чрез опита за постигане на съгласие със собствениците на поземлените имоти, съгласно писмото от 14.07.2021г. (л.73). Произнесла се е с новото решение на основание чл.193 от ЗУТ, вместо чл.194 от същия закон и е съобразила размера на обезщетението с установения такъв по адм.д.№ 315/2021г.

При постановяване на процесното решение комисията е допуснала една неточност, преповтаряйки изцяло диспозитива на съдебното решение по адм.д.№ 315/2021г., досежно индивидуализацията на имота, за която настоящият съдебен състав обясни по-горе на какво се дължи. Това обаче не опорочава оспореното в настоящото производство, защото то е издадено изцяло при спазване на принципите на чл.177, ал.1 и 2 от АПК. Освен това, нито за съдебния състав, нито за страните може да има съмнение, че процесното обезщетение касае имот с идентификатор **********, собственост на „Невада турс 2004“АД.

Поради това съдът намира, че процесното решение на комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ, е съобразено както с мотивите, посочени в решението по адм.д.№ 315/2021г., така и с неговия диспозитив, които са задължителни както за органа, така и за настоящия съд на основание чл.177, ал.1 от АПК и чл.297 от ГПК.

Задължителни са както извършените от съдебния състав по това дело анализ и оценка за други възможни решения, които да се явяват явно икономически нецелесъобразни, ненарушаване условията за застрояване и трайно ползване на имота, така и размерът на определената оценка и нейната справедливост. Като се съобрази това настоящият съдебен състав намира, че при издаване на новото решение след отмяната на предходното такова, комисията е изпълнила указанията, които й били дадени в решението по адм.д.№ 315/2021г., т.е. че е налице фактическа и правна обосновка и се изпълва императива на чл.59 от АПК.

Според разпоредбата на чл.193, ал.1 от ЗУТ, правото на прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура през чужди имоти се учредява с писмен договор между собствениците на поземлените имоти с нотариална заверка на подписите, а съгласно ал.3, когато не е постигнато съгласие между собствениците на поземлените имоти и друго техническо решение е явно икономически нецелесъобразно, правото на прокарване се учредява със заповед на кмета на общината. Съгласно чл.193, ал.8 от ЗУТ, цената на учреденото право по ал.3 и 4 се определя по реда на чл.210 и се заплаща преди издаване на заповедите по ал.3 и 4.

С оглед предназначението на конкретния сервитут и на основание чл.64, ал.5 от ЗУТ, в случая приложение намират нормите на чл.31 от Закон за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура (ЗЕСМФИ), а не Закона за енергетиката, тъй като се касае за ново строителство, при което е необходимо да се измени положението на съществуващата техническа инфраструктура.

Характерното тук е, че съгласно цитираната норма на чл.64, ал.5 от ЗУТ, когато във връзка с новото строителство е необходимо да се измени положението или устройството на заварени строежи – подземни и надземни мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, съответните работи се извършват от възложителя на новото строителство за негова сметка. Тази норма е специална по отношение нормата на чл.31, ал.2, т.2 от ЗЕСМФИ, предвиждаща, че обезщетението се заплаща от титуляра на сервитута, поради което следва да се приложи чл.64, ал.5 от ЗУТ и изменението се извърши за сметка на АПИ. Възражението на жалбоподателя в тази насока е неоснователно.

Предвид изложеното е поради установяване наличието на фактическите основания и изпълнението на законовите изисквания при издаването на оспорения административен акт, се налага отхвърлянето на жалбата срещу решение по протокол № 112 от 18.10.2021г. на комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със заповед № 2039/21.07.2021г. на кмета на Община Бургас, в оспорената част.

При този изход на спора, на основание чл.143, ал.3 и 4 от АПК право на разноски имат ответника и заинтересована страна. Искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение направи единствено АПИ, на която на основание чл.143, ал.4 от АПК вр. чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от ЗПП, вр. чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ, съдът следва да присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд - Бургас, VІІ-ми състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Невада турс 2004“АД, ЕИК-*********, гр.Несебър 8240, к.к.Слънчев бряг, курортна зона Делфин, хотел Карина, против  решение по протокол № 112 от 18.10.2021г. на комисия по чл.210 от ЗУТ, назначена със заповед № 2039/21.07.2021г. на кмета на Община Бургас, във втората му част, с която е определен размер на дължимото парично обезщетение за засегнатия от сервитут с площ от 0,154 дка по трасето на изместен кабел (тръбна линия № 2) при км.3+880, в землището на гр.Бургас, поземлен имот с идентификатор **********, с площ от 14,878 дка, в размер на 7809,34 лева без ДДС.

ОСЪЖДА „Невада турс 2004“АД, ЕИК-*********, да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“-София, сумата от 100 (сто) лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно на основание чл.215, ал.7, т.5 от ЗУТ.

 

 

 

                                                                  СЪДИЯ: