Решение по дело №132/2020 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 234
Дата: 31 юли 2020 г. (в сила от 21 август 2020 г.)
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20202330200132
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

            РЕШЕНИЕ № 234/31.7.2020 г.

Гр. Ямбол, 31.07.2020 г.

                                 

в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, в публично заседание на втори юли, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                                Председател: Г.Василев

                                                         

                                                                                Членове:1………………...

 

                                 2…………………..

 

При секретаря Ел.В. и в присъствието на прокурора …………като разгледа докладваното от съдия-докладчик Г.Василев АНД № 132/2020 г. по описа за ЯРС, за да се произнесе  взе  предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на З.Б.С. ***, против Наказателно постановление/НП/№ 477816 – F485923/11.11.2019 г., издадено от Началник на Отдел “Оперативни дейности“ –Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.7, ал.1 от Нар.№ Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, вр. чл.118, ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност/ЗДДС/, на основание чл.185, ал.2, изр.1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лв..

В с.з. жалбоподателят, редовно призован, чрез упълномощен адвокат пледира за отмяна на НП като незаконосъобразно с материалния закон. Алтернативно се прави искане за приложението на чл.28 от ЗАНН.

Вьззиваемата страна Отдел „ОД“ – Бургас в ЦУ на НАП, редовно призована, чрез представителя си пледира НП да бъде потвърдено като законосъобразно.

 

Сьдьт, след като извьрши цялостна преценка на сьбраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

На 13.05.2019 г. на жалбоподателя З.С. ***, е съставен АУАН от св. Р.А. – инспектор по приходите в НАП при ЦУ на НАП -, затова че на 05.05.2019 г., в 13.20 ч. при извършена проверка на сергия за продажба на зеленчуци и разсад, находящ се в гр. Ямбол, „Общински Пазари“, стопанисван от З.Б.С. ***, е констатирано, че в обекта нямало монтирано и въведено в експлоатация, работещо към момента на проверката фискално устройство/ФУ/ за отчитане на продажбите. В обекта се предлагали за продажба расади, собствено производство, като при извършена контролна покупко-продажба на 10 бр. разсади за домат на обща стойност 06,00 лв., заплатени от св.Р.А. в присъствието на неговия колега – св. С.Д., не е издадена фискална касова бележка  или ръчна касова бележка от кочан. Задълженото лице било регистрирано земеделски производител и продавало на сергията своя непреработена продукция.

За извършената проверка и направените констатации бил съставен ПИП № 0310882/05.05.2019 г., с който инспекторът приел, че е нарушен чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства/ Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ/, във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС. Протоколът бил връчен в деня на съставянето му на жалбоподателя.  

На 13.05.2019 г. е съставен АУАН, който бил връчен на жалбоподателя. На същата дата било направено писмено възражение от жалбоподателя против АУАН към което е приложено копие на ръчна касова бележка от кочан, в които се сочило, че съгласно чл.4 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. жалбоподателят не е длъжен да има касов апарат, че е земеделски производител. Твърдяло се също, че е издадена ръчна касова бележка за извършената продажба.  

С НП от 11.11.2019 г. Началник на Отдел “Оперативни дейности“ –Бургас в ЦУ на НАП наложил на жалбоподателя административно наказание “глоба” в р-р на 1000 лв. за извършеното нарушение.

Горната фактическа обстановка сьдьт приема за установена от показанията на инспекторите, който добросъвестно са изпълнявали служебните си задължения. От разпита на инспекторите и св. А.С./съпруг на жалбоподателя/ и от всички писмени доказателства/АУАН, НП, протокол за извършена проверка, заповеди, издадени от НАП, пощенски плик, ръчен касов бон и Решение № 173/15.07.2019 г. на Административен съд – Ямбол по Адм.Д.№ 205/2019 г. по описа на АС-Ямбол/, приети и прочетени по чл.283 от НПК и предявен ръчен касов бон на страните и свидетелите по чл.284 от НПК се установява, че посоченото в АУАН и НП нарушение не е извършено от жалбоподателя. В тази насока сьдьт кредитира приложените по делото документи и показания на свидетелите, т.к. същите кореспондират помежду си, а гласните доказателствени средства са логични, последователни и безпротиворечиви. От събраните по делото доказателства не се установи инспекторите да са били заинтересовани или предубедени при извършване на проверката.

 

          От така установената фактическа обстановка, ЯРС прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е допустима и подадена в срок. Разгледана по сьщество жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:

          АУАН и НП са издадени при спазване на императивните разпоредби на ЗАНН, ЗДДС и Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. При изготвянето на акта и постановлението не са нарушени повелителни норми на закона и в АУАН и НП административното нарушение е формулирано точно и ясно от фактическа и правна страна.

При разглеждане на делото по същество, съобразно анализа на събрания доказателствен материал, бе констатирано, че няма извършено административно нарушение от жалбоподателя по чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС. Жалбоподателят попада в изключението по чл.4, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. При наличието на визираните в този текст от закона хипотези той не би следвало да има касов апарат и да отчита извършените продажби. Жалбоподателят е регистриран като земеделски производител, който продава своя непреработена продукция. Физическо лице е и не е търговец по смисъла на Търговския закон. Продажбите са извършени от Общински пазар в гр. Ямбол, който не попада в хипотезите на чл.2, ал.1, чл.3, ал.1, чл.3а, ал.1 от Закона за стоковите борси и тържищата. Наказващият орган/НО/ не представи доказателства, от които да е видно, че този пазар е надлежно лицензиран като стокова борса, тържище или пазар на производители, а продажбите да са извършвани от или в търговски обект, който е част от тази структура. В настоящият случай жалбоподателят не е длъжен да регистрира извършените от него продажби на собствена продукция с ФУ/ИАСУТД или не е извършил административното нарушение, визирано в АУАН и НП. В тази връзка, съдът споделя доводите на процесуалния представител на жалбоподателя за отмяна на НП, и отхвърля като неоснователни фактическите и правни изводи на представителя на НО за потвърждаване на НП като материално законосъобразно.

При този изход на делото на жалбоподателя се дължат разноските по делото в размер на 400 лв. за адвокатско възнаграждение, които следва да бъдат заплатени от възвизаемата страна - НАП.

 

Воден от гореизложеното, сьдьт  на основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН и чл.143, ал.1 от АПК           

 

Р     Е     Ш     И     :

 

          ОТМЕНЯ НП № 477816 – F485923/11.11.2019 г., издадено от Началник на Отдел “Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП, с което на З.Б.С. ***, ЕГН: **********, за нарушение на чл.7, ал.1 от Нар.№ Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС, на основание чл.185, ал.2, изр.1 от ЗДДС и чл.53 от ЗАНН е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000/хиляда/лв.

          ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ да заплати на З.Б.С. *** разноските по делото в размер на 400/четиристотин/лв.  

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                                                                                           Районен съдия: