Решение по дело №3073/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1022
Дата: 31 юли 2020 г. (в сила от 27 август 2020 г.)
Съдия: Галина Георгиева Радикова
Дело: 20197040703073
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   №1022

 

гр. Бургас, 31.07.2020г.

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Бургас, ІV състав, в съдебно заседание на двадесет и втори юли, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                                    СЪДИЯ: ГАЛИНА РАДИКОВА

При секретар С.А., като разгледа  докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА  АХД № 3073 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:

Производството е по реда на чл. 215, ал. 2 от ЗУТ във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба, подадена от  „Ипар-2015“ ООД, ЕИК *********,  седалище и адрес на управление: с. Просеник, местност „Азмака“, база „Ипар-2015“ ЕООД, представлявано от М.М.К., против Решение № 1 от 06.02.2019 г., на Комисията по чл. 210 от ЗУТ при Община Руен, в частта, касаеща поземлен имот с пл. № 044003 по КВС на с. Просеник, общ. Руен, в частта, в която е определен размера на обезщетението.

Жалбоподателят иска отмяна на акта, в обжалваната част, поради материална незаконосъобразност. Твърди, че определената оценка е занижена, постановена в противоречие със закона. Претендира присъждане на разноски в размер на 850в., за които представя списък.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по оспорването – Община Руен, чрез процесуалния си представител  адв. Ж., намира оспорването за неоснователно и прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение. Подробни съображения излага в писмена защита.

Заинтересованата страна – "Електроенергиен системен оператор" ЕАД се представлява от юрисконсулт М., редовно упълномощена. Представя по делото писмено становище, в което застъпва тезата за неоснователност на оспорването.

Съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от лице, с доказан правен интерес от оспорването- жалбоподателят е собственик на поземлен имот с пл. № 044003 по КВС на с. Просеник, общ. Руен. Оспорването е реализирано в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ (л.13). По силата на чл. 210, ал.3 ЗУТ, решението на комисията по ал. 1 на текста представлява индивидуален административен акт, който подлежи на самостоятелно обжалване по реда на чл. 215, ал. 1 от ЗУТ.

І. ФАКТИТЕ:

„Ипар 2015“ ООД е придобило правото на собственост върху поземлен имот с пл. № 044003 по КВС на с. Просеник, общ. Руен с нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 61, том ІІ, рег. № 1445, дело № 228 от 2015 г.

Заповед № РД-02-15-42/14.07.2018 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство, с която е одобрен ПУП- парцеларен план на обект: “Нова въздушна електропроводна линия 400 kV п/ст „Варна“ – п/ст „Бургас“ била публикувана в ДВ бр.61/2018г., стр. 48.

На 10.08.2018г., с писмо изх. № АУ14-4, зам.министърът на регионалното развитие и благоустройство, уведомил „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД, за липсата на постъпили жалби по обнародваната в ДВ Заповед № РД-02-15-42/14.072018 г. и влизането в сила на същата на 08.08.2018 г. (л.48).

На 18.10.2018г. "Електроенергиен системен оператор" ЕАД подало искане № УТ-379-6 за определяне на размера на еднократни обезщетения, които трябва да се изплатят на собствениците на засегнатите имоти при изпълнение на обект: "Изграждане на нов електропровод ВЛ 400 kV п/ст „Варна“ – п/ст „Бургас (л.59).

На 05.02.2019г. кметът на Община Руен издал Заповед № РД-08-85, с която във връзка с процедурите по изграждане на нова въздушна електропроводна линия и учредяване на сервитути върху чужди поземлени имоти, на осн. чл.64 от ЗЕ и чл.210 от ЗУТ, назначил комисия, която да изготви оценки за размера на обезщетенията за сервитут, в засегнатите от електропровода имоти.

С Решение № 1 от 06.02.2019г., назначената със Заповед № РД-08-85/05.02.2019г. комисия определила размера на еднократните обезщетения, които трябва да се изплатят на собствениците на засегнатите имоти, при изпълнение на обекта.

Според приложения списък към решението, за поземлен имот с пл. № 044003 с площ 21,001 дка и площ на сервитута 3,597 дка, била определена цена на обезщетението в размер на 2 588 лева, платими на „Ипар 2015“ ООД. Обезщетението било определено на база изготвена от независим оценител пазарна оценка на правото на прокарване през поземлен имот – частна собственост (л.14 – 24 от делото).

С писмо с изх. № УТ-379-311 от 14.11.2019 г. Община Руен уведомила на „Ипар 2015“ ООД за определеното с Решение № 1 от 06.02.2019 г. на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, обезщетение и реда за получаването му. Писмото било връчено на адресата му на 29.11.2019г.

В хода на съдебното производство е допусната и приета без възражения съдебно-оценъчна експертиза.

Според заключението на вещото лице, пазарната стойност на имот № 044003, м. "Землище Доброван", землище с. Просеник, общ. Руен с площ от 21, 001 дка е в размер на 18 490, 12 лв., на засегнатата от сервитута площ от 3, 597 дка - 3 166, 94 лева, включваща цена на сервитута без стъпка 3, 497дка на стойност 3 078,90 лева и цена на стъпка стълб от 0,100дка в размер на  88, 04 лева. Размерът на дължимото обезщетение за учредяване на определеното сервитутно право за имот № 044003 по КВС на с. Просеник, общ. Руен, за 3,597дка е 3 014, 00 лв.

В съдебно заседание вещото лице уточнява, че при определяне на оценката е включило  и трети метод – разходен метод, относно насажденията с лавандула, защото те са многогодишни растения, с дълготрайна поддръжка. Относно средно претеглена цена на имоти при метода на пазарните аналози, пояснява, че са обследвани реални сделки със сходни имоти, изповядани на данъчна оценка и една офертна цена за конкретната категория земя.

ІІ.ПРАВОТО:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган, назначен със заповед № РД-08-85/05.02.2019 г.на кмета на Община Руен по предвидения в чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, ред.

В хода на производството по издаването му съдът не намери допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

По приложението на материалния закон:

Според чл. 64, ал. 1 от ЗЕ, при разширение на съществуващи и при изграждане на нови въздушни и подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводи и нефтопродуктопроводи в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект възникват сервитути.

Последните са право на прокарване на въздушни и подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводи и нефтопродуктопроводи в полза на лицата по ал.1-чл. 64, ал. 2, т. 2 от ЗЕ .

Ал. 4 на чл. 64 от ЗЕ сочи, че сервитутите по ал. 2 възникват, когато: 1. има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението на съответните имоти, и 2. титулярът на сервитута изплати еднократно обезщетение на собственика на имота, върху който е възникнал сервитутът, и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот, а ал. 6 от същата разпоредба, указва, че определянето на размера на обезщетенията по тази глава се извършва по реда на ЗУТ или по взаимно съгласие на страните с оценка от лицензиран оценител.

По делото е доказано, че за процесния имот има влязъл в сила план.

Оспореният акт е издаден при хипотезата на чл. 64, ал.6 от ЗЕ във вр. с чл. 210, ал. 1 от ЗУТ.

Последната норма сочи, че изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината, а съгласно ал. 2 - кметът нарежда служебно или въз основа на искане на заинтересуваните лица определянето на обезщетения или оценка от комисията, а според чл. 65, ал. 1 от ЗЕ, размерът на обезщетението по чл. 64, ал. 4, т. 2 от ЗЕ се определя при прилагане на следните критерии: 1. площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; 2. видовете ограничения на ползването; 3. срок на ограничението; 4. справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

В случая безспорно е налице първото основание за възникване на сервитут, предвидено в нормата на чл. 64, ал. 4 от ЗЕ, а именно наличието на одобрен ПУП-Парцеларен план на обект "Нова ВЛ 400 кV п/ст "Варна" –п/ст "Бургас".

Процесната оценка е определена във връзка с изпълнението на второто предвидено основание за възникване на сервитута - изплащане на еднократно обезщетение на собственика на засегнатия имот. Това обезщетение е определено от комисията по чл. 210 от ЗУТ, към който ред препраща нормата на чл. 64, ал. 6 от ЗЕ.

Жалбоподателят не е съгласен с определеното му с решението обезщетение в общ размер на 2 588, 00 лева и го оспорва, като занижен с твърдението, че същото не е определено по пазарни цени.

Съдът намира възражението за основателно и приема за законосъобразна пазарната стойност така, както е посочена от вещото лице.

При определянето й последното използва три метода: 1. на пазарните аналози, като са ползвани две сделки - покупко-продажба на земи в землището на с. Просеник, вписани в Агенция по вписванията и офертна цена на един имот, посочени в нарочна таблица; 2. на капитализиране на бъдещи рентни приходи, като са взети в предвид годишната рента, норма на възвращаемост, очаквано нарастване на поземлената рента и разходите направени за отглеждане на засятото трайно насаждение – лавандула и 3. разходен метод, включващ ресурсоразходите за създаване на лавандуловото насаждение, което е многогодишно растение и изисква дълготрайна поддръжка.

Вещото лице се позовава на действително извършени сделки, намерени в Службата по вписванията гр. Айтос и една офертна цена, което дава по-голяма достоверност и обективност на изследването, в сравнение само с офертните цени, ползвани от оценителя в административното производство.

Експертът посочва, че за да се постигне обективна пазарна цена на имота, следва да бъдат съобразени и неговите подобрения. На място са установени трайни насаждения – лавандула, чиито разходи за отглеждане на 1 дка, по метода на натрупаните разходи са оценени от експерта на 1 000, 00 лева.

Сервитутът сам по себе си няма да засегне насажденията, но пазарната стойност следва да отчете тези подобрения, защото в условията на свободно и независимо договаряне подобренията неминуемо повлияват цената на имота, а пазарната стойност е именно тази, която се постига при такова свободно и независимо договаряне.

Отделно от това, разпоредбата на  чл. 64, ал. 3, т. 2, б. "а" от ЗЕ, не допуска в засегнатите поземлени имоти извършване на застрояване или засаждане на трайни насаждения в сервитутната ивица, определена в Наредбата по ал. 9. След като в целия сервитут не се допуска засаждането на трайни насаждения, то при определяне на справедливата пазарна цена на съответната част от имота, следва да бъдат взети предвид и съществуващите в нея трайни насаждения. 

В случая вещото лице отчита не само аналозите на действително осъществени сделки на имоти със сходни характеристики, но и прилага коефициент, отчитащ вида на сервитута в зависимост от ограниченията, които същия налага на собственика на земята за ползването й според разпоредбата на  чл. 14 от Наредба № 16 от 9.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти. Затова съдът изцяло възприема заключението му.

С оглед на изложеното обжалваното решение, в оспорената част следва да бъде изменено, като стойността на определеното на жалбоподателя паричното обезщетение се увеличи от 2 588, 00 лева на 3 014, 00 лева.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя следва да се присъдят в пълен размер своевременно поисканите, направени по делото разноски, които са доказани в размер на 850лв. (държавна такса в размер на 50, 00 лева;  възнаграждение на вещото лице в размер на 300, 00 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 600лв).

Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, направено от ответника, съдът намира за неоснователно.

Според чл. 78, ал. 5 от ГПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата.

Минималния размер на възнаграждението, определен при хипотезата на  чл. 8, ал. 1, т. 2 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в редакцията действала към момента на сключване на договора за правна защита и съдействие, и образуване на настоящото съдебно производство, е 411,16 лева.

Договореното възнаграждение в размер на 600лв. не надвишава значително тази сума и е съобразено с процесуалното поведение на пълномощника.

Предвид изложеното и на основание чл. 172 АПК, Административен съд – град Бургас, четвърти състав,

 

Р   Е   Ш   И :

 

ИЗМЕНЯ решение от 06.02.2019 г. на комисията по чл. 210 от ЗУТ при Община Руен, отразено в протокол № 1/06.02.2019 г., В ЧАСТТА, в която е определено еднократно обезщетение във връзка с възникване на сервитути при изграждане на обект: "Нова ВЛ 400 kV" от п/ст "Варна" до п/ст "Бургас" върху имоти в землището на с. Просеник, засегнати от трасето,  за поземлен имот с пл. № 044003 по КВС на с. Просеник, м. "Землище – Доброван" общ. Руен, с площ от 21, 001 дка, собственост на „Ипар-2015“ ООД, ЕИК *********, КАТО УВЕЛИЧАВА размера на обезщетението от 2 588, 00 лева на 3 014, 00 лева (три хиляди и четиринадесет лева).

ОСЪЖДА Община Руен да заплати в полза на "Ипар – 2015" ООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление с. Просеник, общ. Руен, м. "Азмака", база "Ипар-2015" ЕООД, представлявано от М.М.К., сума в размер на 850, 00 (осемстотин и петдесет) лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България, в 14- дневен срок от съобщаването му.                                  

 

 

СЪДИЯ: