Решение по дело №2237/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2339
Дата: 9 декември 2022 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20227180702237
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

 

№ 2339

 

гр. Пловдив, 09 декември 2022 год.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVII състав, в публично осемнадесети ноември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 2237 по описа за 2022 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните :

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

2. Образувано е по жалба, предявена от Н.С.К., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез пълномощника си адвокат Н.К., против Решение за отказ за предоставяне на обществена информация по реда на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) № РД-26-1511/07.07.2022 г., издадено от Изпълнителния директор на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение и спешна медицина (УМБАЛСМ) Н. И. Пирогов“ ЕАД по Заявление за достъп до обществена информация рег. № РД-44-3881/24.06.2022 г. по описа на „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов“ ЕАД.

Наведени са доводи за незаконосъобразност на оспорения акт като се иска неговата отмяна и задължаване на административния орган да предостави исканата информация. Допълнителни съображения се излага в писмени бележки и становище, приложени по делото. Претендират се направените по делото разноски.

3. Ответникът по жалбата – Изпълнителния директор на „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов“ ЕАД, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Т.Х., е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Подробни съображения в тази насока се излагат в писмени бележки вх. № 21490/15.11.2022 г. по описа на съда, приложени по делото. Претендира се присъжда на юрисконсултско възнаграждение.

ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

5. Административното производство е започнало по заявление за достъп до обществена информация вх. № РД-44-3881/24.06.2022 г. до Изпълнителния директор на „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов“ ЕАД, с което жалбоподателят е поискала да му бъде предоставена следната обществена информация: „1. Информация относно изпълнителните дела, по които „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов" ЕАД е страна, за периода 2015 - 2022 г.; 2. Кои от делата в т. 1 са разпределени на юрисконсултите от отдел „Правен" на лечебното заведение (обща бройка) и кои на външни процесуални представители (пълномощници)?; 3. Каква е общата сума, която „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов" ЕАД дължи като длъжник по посочените от Вас изпълнителни дела и каква е общата сума, която лечебното заведение следва да получи (събере чрез ЧСИ) като взискател?“.

6. В установения в закона 14-дневен срок, ответникът се е произнесъл с оспореното в настоящото производството Решение за отказ за предоставяне на обществена информация по реда на ЗДОИ № РД-26-1511/07.07.2022 г. За да постанови този резултата Изпълнителният директор на „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов“ ЕАД и приел следното:

Съгласно легалната дефиниция в чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), „обществена информация" е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

Гражданите имат право на информация от държавен орган или учреждение по въпроси, които представляват за тях законен интерес, ако информацията не засяга чужди права. В заявлението за достъп до обществена информация не е обоснована необходимостта и законния интерес на заявителя, в случай на получаване на исканата информация. Справките по изпълнителните дела, разпределението им между служителите и сумите, за които са образувани, не са пряко свързани с основната дейност на „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов" ЕАД, съответно заявителят не би могъл да си състави обективно мнение относно работата в лечебното заведение.

Разпределението на работата по отношение на изпълнителните дела между отделните служители в отдел „Правен" и външни процесуални представители има организационен характер и е съобразно комплексната преценка спрямо сложността и натовареността на служителите към съответния момент.

ІV. За правото:

7. Оспореният административен акт – Решението на Изпълнителния директор на „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов“ ЕАД, е постановен от материално компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила. В тази насока е необходима да бъде направено следното пояснение:

Кръгът от задължени субекти по Законът за достъп до обществена информация е определен в чл. 3 от същия. Задължени субекти според разпоредбата на чл. 3, ал. 1 ЗДОИ са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, относно създаваната или съхраняваната от тях обществена информация, а според относимата в случай т. 1 на ал. 2 от същия член, този закон се прилага и за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява от публичноправни субекти, различни от тези по ал. 1, включително публичноправните организации.

Дефиниция на понятието „публичноправна организация“ е дадена в разпоредбата на § 1, т. 4 ДР ЗДОИ. Изрично правната норма посочва, че публичноправна организация е и лечебно заведение - търговско дружество, на което повече от 50 на сто от приходите за предходната година са за сметка на държавния и/или общинския бюджет и/или бюджета на Националната здравноосигурителна каса. Съответно „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов“ е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1 ЗДОИ и оспореното решение, издадено от ответника като представляващ задължения субект, е издадено от компетентен административен орган.

8.  За разрешаването на настоящия административноправен спор е необходимо да се съобрази следното:

8.1. Правото на всеки да търси, получава и разпространява информация е конституционно гарантирано с разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Конституцията на Р. България.

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществената информация са уредени със Закона за достъп до обществена информация, като в чл. 2 е дадена легалната дефиниция на понятието „обществена информация“. По смисъла на тази разпоредба обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в Р. България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение, относно дейността на задължените по този закон субекти.

Редът и условията за предоставяне на достъп до обществена информация са подробно регламентирани в Глава III на ЗДОИ. В чл. 28, ал. 1 ЗДОИ е установено изрично задължение на субектите по чл. 3 да разгледат подадените до тях заявления за достъп до търсената информация, като това задължение е скрепено със срок - не по-късно от 14 дни след датата на регистриране на заявлението. Съгласно ал. 2 на цитираната разпоредба в определения от закона срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, за което уведомяват писмено заявителя. Разпоредбата на чл. 37 от ЗДОИ императивно регламентира основанията за отказ, а тези на чл. 38 и чл. 39 ЗДОИ въвеждат изисквания за форма и съдържание на административното решение, връчване на решението за отказ за предоставяне достъп до обществена информация.

8.2. Константната съдебна практика възприема понятието „обществена информация“ като сведение или знание за някого или нещо, свързано с обществения живот в страната, респективно за дейността на задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от последните. Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект.

8.3. По дефиницията на чл. 9 от ЗДОИ обществена е информацията, създавана и съхранявана от органите и техните администрации. В закона са разграничени два вида обществена информация – официална и служебна. Съгласно разпоредбата на чл. 10 от ЗДОИ официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации (чл. 11 от ЗДОИ). Правните актове на държавните органи, в които принципно се приема, че се съдържа официална информация са нормативни, общи и индивидуални. За първите от тях достъпът е осигурен чрез обнародването им в Държавен вестник, за останалите достъпът се осъществява по реда на ЗДОИ, освен ако изрично не е предвиден друг начин.

8.4. Правото на всеки гражданин на Република България на достъп до обществена информация е прогласено в чл. 4 от ЗДОИ, но условието е обществената информация да е създадена или съхранявана от органа, от който се иска. Правото на достъп до информация може да бъде упражнено и под формата на задаване на въпроси, когато заявителят не знае в какви документи се съдържа отговорът, но когато може да се приеме, че такава информация съществува, а не подлежи на създаване за целите на заявлението за достъп до обществена информация. В цитираните по горе по т. 1-3 от заявлението, по които не е удовлетворено искането, не се касае за обществена информация по смисъла на чл. 2 във вр. с чл. 3 от ЗДОИ, доколкото въпросите не изискват предоставяне на съществуваща, създадена или съхранявана при органа информация, а изискват създаване на нова информация, която да съдържа мнение, оценка, становище на задължения субект във връзка със съхранявана при него информация. Тъй като поисканата информация по тях е извън приложното поле на ЗДОИ, то задълженият субект не е длъжен да я предостави.

8.5. Все в тази насока следва да се посочи, че субектите по чл. 3, ал. 2 от ЗДОИ са задължени да предоставят информация, която е създадена в кръга на тяхната компетентност (т.е. официална информация) или такава, която се събира, създава и съхранява при и по повод дейността на органите и на техните администрации (служебна информация). Във всички случаи, за да се предостави достъп до посочената информация, същата следва да е налична и вече създадена, а не да се изготвя по повод направено искане. Гарантираното право на достъп до обществена информация се ограничава до съществуващите документи, като органите нямат задължение да създават такива, за да удовлетворят заявления за достъп до информация. Целта на ЗДОИ и законово регламентираните гаранции за осъществяване правото на достъп до обществена информация, е да се даде възможност на гражданите и организациите да се запознаят със съществуващата информация, която вече е създадена, обработена и се съхранява в административните органи, но не дава възможност под формата на искане за достъп до обществена информация гражданите и организациите да налагат на задължените по ЗДОИ лица да създават информация, която законът не изисква от тях да събират, обработват и съхраняват. Следователно правото на достъп по реда на ЗДОИ е ограничено единствено до съществуваща и налична обществена информация. В този смисъл Решение № 6040 от 8.05.2014 г. на ВАС по адм. д. № 16854/2013 г., VII о.

8.6. Както вече бе казано, по т. 1-3 от заявлението, по които не е удовлетворено искането, не се иска обществена информация по смисъла на чл. 2 във вр. с чл. 3 от ЗДОИ (тъй като въпросите не изискват предоставяне на съществуваща, създадена или съхранявана при органа информация, а искат създаване на нова информация, която да съдържа мнение, оценка, становище на задължения субект във връзка със съхранявана при него информация). Безспорно предоставянето на търсената информация (относно изпълнителните дела, по които „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов" ЕАД е страна, за периода 2015 - 2022 г., кои от тях са разпределени на юрисконсултите от отдел „Правен" на лечебното заведение (обща бройка) и кои на външни процесуални представители (пълномощници), както и каква е общата сума, която „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов“ ЕАД дължи като длъжник по тези изпълнителни дела и каква е общата сума, която лечебното заведение следва да получи (събере чрез ЧСИ) като взискател), не представлява данни за дейността на ответника, които биха дали възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на лечебното заведени, която впрочем се свежда до дейностите по чл. 19, ал. 1 от Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ). Според ал. 2 на посочената разпоредба лечебното заведение за болнична помощ по ал. 1 извършва дейността си в съответствие с утвърдените по реда на чл. 6, ал. 1 медицински стандарти и правилата за добра медицинска практика, правилата за добра медицинска практика на лекарите по дентална медицина и правилата за добра медицинска практика по здравни грижи на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти; при осигуреност на лечебното заведение за болнична помощ с медицински специалисти на основен трудов договор; при наличие на определените в медицинските стандарти по чл. 6, ал. 1 технически изправна медицинска апаратура и техника на територията на съответното лечебно заведение; в съответствие с утвърдените стандарти за финансова дейност - в случаите по чл. 6, ал. 6, касаещи правила за определяне размера на трудовите възнаграждения на медицинския персонал, изготвени в съответствие с изискванията на чл. 247, ал. 2 от Кодекса на труда.

А освен това следва да се посочи, че законодателят е предвидил в чл. 6, ал. 3 и ал. 4 от ЗЛЗ предоставянето на информация от лечебните заведения за извършваната от тях медицинска дейност и на медико-статистическа информация, а относно лечебните заведения, които се финансират от бюджета на НЗОК и/или от държавния бюджет, и за извършените от тях разходи при осъществяване на дейността си, да се осъществява по реда на наредба на министъра на здравеопазването, съгласувана с Националния статистически институт. Казано с други думи, законодателят е предвидил специален ред за предоставяне на информация относно дейността на лечебните заведения, което изключва приложното поле на ЗДОИ (чл. 4, ал. 1 от закона).

8.7. В обобщение е необходимо да се посочи, че макар заявлението на оспорващия за предоставяне на обществена информация да е отправено до компетентния за това административен орган, търсената информация не отговаря и на изискването да е налична и вече създадена, а следва да се изготви по повод направеното искане.

Както многократно се изтъкна вече, гарантираното право на достъп до обществена информация се ограничава до съществуващите документи, като в производството по ЗДОИ не възниква задължение за административния орган да изготвя нова информация след допълнително аналитично обработване, съответно да прави статистически справки, обобщения, списъци, отчет на дейността си и отговори специално на поставените въпроси, респективно да създава такива, за да удовлетворят заявления за достъп до информация. В конкретния случай, търсената информация независимо от нейния характер не се създава и съхранява от лечебното заведение във връзка постановени актове на администрацията и не е налична, а трябва да се създава (чрез събиране на данни, изготвяне на справки и др.) по повод направеното искане по ЗДОИ, включително относно общата сума, която „УМБАЛСМ Н. И. Пирогов“ ЕАД дължи като длъжник по въпросните изпълнителни дела и общата сума, която лечебното заведение следва да получи (събере чрез ЧСИ) като взискател.

9. Изложените до тук съображения налагат крайния извод за законосъобразност на оспореното решение за отказ за предоставяне на достъп до исканата информация. Това има за последица неоснователност на жалбата, с която съдът е сезиран. Тя ще следва да бъде отхвърлена.

V. За разноските:

10. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение и спешна медицина Н. И. Пирогов“ ЕАД се дължи възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита. То се констатира в размер на 100 лв., изчислено съгласно правилото на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

 

Така мотивиран, на основание чл. 173, ал. 2 от АПК и чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVII състав

 

                                                     

Р Е Ш И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.С.К., с ЕГН **********, с адрес ***, подадена чрез адвокат Н.К., против Решение за отказ за предоставяне на обществена информация по реда на Закона за достъп до обществена информация № РД-26-1511/07.07.2022 г., издадено от Изпълнителния директор на Университетска многопрофилна болница за активно лечение и спешна медицина „Н. И. Пирогов“ ЕАД по Заявление за достъп до обществена информация рег. № РД-44-3881/24.06.2022 г. по описа на УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ ЕАД.

ОСЪЖДА Н.С.К., с ЕГН **********, с адрес ***, да заплати на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение и спешна медицина Н. И. Пирогов“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, п.к. 1606 р-н „Красно село“, бул. „Тотлебен“ № 21, сумата от 100 лв., представляваща възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: