Решение по дело №839/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 687
Дата: 16 септември 2020 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20207150700839
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 687/16.9.2020г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ХІ – административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести август, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

                                           ЧЛЕНОВЕ:

1. ГЕОРГИ ПЕТРОВ
2. ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

 

При секретар

Тодорка Стойнова

и с участието

на прокурора

Стоян Пешев

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по к.н.а.х. дело № 839 по описа на съда за 2020 г.

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН във връзка с чл. 208 и сл. от АПК. Делото е образувано по касационна жалба на „Нип Инвест“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. В., ул. „Б. Ш.“ № .., представлявано от управителя И. С. Х., подадена чрез адв. Х., с адрес за кореспонденция гр. В., ул. „М. Д.“ № .. против Решение № 69/29.05.2020 г., постановено по н.а.х. дело № 83/2020 г. по описа на Районен съд гр. Велинград.

С обжалваното решение е изменено Наказателно постановление № К - 0048286 от 22.01.2020 г. на Директора на Комисия за защита на потребителите Регионална Дирекция за области Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, с което на "Нип инвест" ООД ЕИК *********, със седалище гр. В., р-н. О., ул. „Б. Ш." № .., ет. .., на основание чл. 208 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция" в размер на 1 200 лв., за нарушение на чл. 114, т. 2 от същия закон, като е намален размерът на имуществена санкция на 1 000 лв.

В касационната жалба се твърди, че решението на първоинстанционния съд е неправилно и незаконосъобразно. Моли се да бъде отменено решението на Районен съд – Велинград и постановено ново, с което да се отмени изцяло наказателното постановление. В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява. По делото е постъпило писмено становище с вх. № 5702/25.08.2020 г., с което процесуалния пълномощник на касатора по изложени съображения моли съда да отмени оспореното решение, алтернативно счита случаят за маловажен.

Ответникът – Комисия за защита на потребителите РД за области Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, не изпраща представител, не взема становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик счита, че решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно, поради което моли да бъде оставено в сила.

Административен съд - Пазарджик, като взе предвид събраните доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При проверка на обжалваното решение, настоящата инстанция счита, че същото е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон. Събрани са достатъчно доказателства, установяващи фактическата обстановка, при преценката, на които са възприети законосъобразни правни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

С решението си Районен съд гр. Пазарджик е изменил Наказателно постановление № К - 0048286 от 22.01.2020 г. на Директора на Комисия за защита на потребителите Регионална Дирекция за области Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, с което на "Нип инвест" ООД ЕИК *********, със седалище гр. В., р-н. О., ул. „Б. Ш." № .., ет. .., на основание чл. 208 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция" в размер на 1 200 лв., за нарушение на чл. 114, т. 2 от същия закон, като е намален размерът на имуществена санкция на 1 000 лв.

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът правилно е възприел фактическата обстановка по делото, а именно, че на 12.11.2019 г., при извършена проверка от служители на РД КЗП Пловдив на туристически обект лоби бар в хотел „Вела Хилс", находящ се в гр. В., бул. „М. Д." № .. е констатирано, че обектът не отговаря на изискванията за определената му категория „четири звезди“, съгласно изискванията на Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията. Прието е, че по отношение на изграждането, обзавеждането и оборудването на тоалетната за инвалиди не са спазени минималните задължителни изисквания по Наредбата, Приложение № 3 към чл. 17, ал. 1, т. Раздел I, категория „четири звезди" по т. 5, а именно - да разполага с тоалетна достъпна за хора с намалена подвижност. Установено е, че в обекта има обозначена тоалетна клетка за хора с намалена подвижност, чрез поставен стикер до която се достигало през предверие. При замерване с ролетка се установило, че вратата на предверието и вратата на тоалетната клетка са със светла височина 70 см., като и двете се отварят навътре; горният ръб на тоалетната чиния е на 40 см. от нивото на пода; страничната хоризонтална ръкохватка е с дължина 65 см. Проверката е извършена в присъствието на служител на дружеството жалбоподател-А. Ч. на длъжност администратор. Съобразно резултатите от извършената проверка е прието, че обозначената със стикер тоалетна за хора с увреждания в обекта, не отговаря на нормативните изисквания на Наредба № 4 от 01.07.2009г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда на населението, включително за хората с увреждания, а именно на чл. 76, ал. 3, изискващ вратата на санитарно-хигиенното помещение да е със светла височина най-малко 80 см.; чл. 79, т. 2, изискващ горният ръб на тоалетната чиния да е с височина 50 см. от нивото на пода; чл. 79, т. 5, изискващ страничната ръкохватка при тоалетната чиния да е с дължина най-малко 110 см.

При проверката било установено също, че на нивото на обекта, няма друга тоалетна, която отговаря на изискванията на Наредба № 4 от 01.07.2009г.. На служителите била показана намираща се в спа центъра към хотела тоалетна, разположен две нива под проверявания обект.

Въз основа на това е съставен АУАН и е издадено обжалваното наказателно постановление.

При постановяване на обжалваното решение първоинстанционният съд правилно е приел, че е осъществен съставът на административното нарушение за нарушение на чл. 114, т. 2, във връзка с чл. 208 от Закона за туризма. Нарушението е безспорно установено от събраните по делото писмени и гласни доказателства. В мотивите на постановеното решение районният съд е обсъдил подробно и задълбочено както представените писмени доказателства, така и показанията на разпитаните по делото свидетели. Първоинстанционният съд в оспореното решение е отговорил на всеки един от повдигнатите с жалбата въпроси, като правилно е приел, че изложените в обстоятелствената част на АУАН и НП факти по никакъв начин не са въвели в заблуждение нарушителя относно предявеното му административно нарушение. Не се пораждат съмнения и относно наличието на трите основни предпоставки в административнонаказателния процес – нарушение, нарушител и вина. Описаното нарушение както в АУАН, така и в обжалваното наказателно постановление е конкретизирано в достатъчна степен, поради което и не е нарушено правото на защита на жалбоподателя.

Касационната инстанция счита, че районният съд правилно е изменил наказателното постановление като е приел, че при определяне на размера на наложената административна санкция, административно наказващият орган не е съобразил разпоредбите на чл. 27 от ЗАНН. Не е отчетено, че нарушението е извършено за първи път и че на контролните органи е оказано пълно съдействие, поради което правилно районният съд е приел, че наложената санкция е явно несправедлива, поради което я е намалил до законоустановения минимум от 1 000 лева. Правилно съдът е приел, че деянието не представлява маловажен случай, тъй като нарушението засяга важни обществени отношения, свързани с управлението, регулирането и контрола върху туристическите дейности, услуги и обекти. Установените несъответствия засягат хора в неравностойно положение, което създава условия за дискриминацията им, поради което не може да се приеме, че е с по-ниска степен на обществена опасност от другите деяния от този вид.

В тази връзка настоящият касационен състав изцяло споделя изложените съображения, с които е изменено наказателното постановление.

При разглеждане на делото първоинстанционният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяната на решението му. Решението на Районен съд гр. Велинград ще следва да бъде оставено в сила, а касационната жалба като неоснователна - без уважение.

От страна на ответника не е направено искане за присъждане на разноски, поради което настоящата касационна инстанция не следва да се произнася в тази част.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 69/29.05.2020 г., постановено по н.а.х. дело № 83/2020 г. по описа на Районен съд гр. Велинград.

Решението е окончателно.

 

 

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:    /П/                              

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1./П/

 

                                                                                2. /П/