Решение по дело №128/2020 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 260037
Дата: 4 ноември 2020 г.
Съдия: Вяра Атанасова Атанасова
Дело: 20201450200128
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

Година

04.11.2020

Град

Мездра

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Мездренски районен

съд

 

II–ри наказателен

състав

На

двадесет и осми юли

 

Година

2020

В открито заседание в следния състав:

Председател:

ВЯРА АТАНАСОВА

Секретар:

Десислава Стоянова

 

като разгледа докладваното от

съдия АТАНАСОВА

НАХ

дело номер

128

по описа за

2020

Година

за да се произнесе, взе предвид следното:

„БИЗНЕС-КОНСУЛТ“ ООД гр.Стара Загора, представлявано от управителят К.Г. чрез пълномощник адв. В.Е. *** е обжалвал Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия Г № 0003127, издаден от ОД на МВР град Враца, с който за нарушение на чл.483 ал.1 т.1 от Кодекса за застраховането /КЗ/, на основание чл.638 ал.1 т.2 вр. чл.461 т.1 от същия кодекс, е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева. Оплакванията са в смисъл, че обжалваният акт не отговаря на изискванията за съдържание, визирани в чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата. В тази връзка се посочва, че от наличните в ЕФ данни не става ясно мястото на нарушението, тъй като същото е индивидуализирано единствено с наименованието на пътя и цифровото обозначение на съответния километър. При това положение наказаното лице е в невъзможност да разчете така изписаното място на констатиране на нарушението, което ограничава правото му на защита. На тази база се иска отмяна на обжалвания акт.

В съдебно заседание дружеството – жалбоподател се представлява от адв. Георги Асенов от ВрАК, който поддържа искането за отмяна на обжалвания електронен фиш.

Наказващият орган, редовно призован, не е изпратил представител и не е изразил становище пред настоящата инстанция.

Жалбата е подадена в срока по чл.189 ал.8 ЗДвП и е процесуално допустима.

Производството е по реда на чл.189 ал.8 вр. чл.59 и сл. ЗАНН.

Анализирайки събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното:

На 07.04.2019 година служебен автомобил на ОД МВР Враца и служители на същата дирекция, сред които свидетелят Л.Л., се намирали на Гл. път Е 79 /ПП I-1/ км. 159+000 в община Мездра, област Враца. Те предварително били установили на автоматичен режим на работа монтираното в автомобила техническо средство – система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M №611. Същото, без намесата на служителите, отчитало скоростта на движение на МПС, преминаващи през този пътен участък и в случаите, когато същата превишавала максимално допустимите стойности за този район, заснемало автоматично автомобила. В 15.48 часа МПС – лек автомобил „КИА К5“ с регистрационен № СТ0221РК, попаднало в обсега на действие на техническото средство. Същото отчело скорост на движение на МПС 120 км/ч при максимално допустима за този пътен участък скорост 90 км./час. Тъй като автомобилът се движел със скорост над разрешената, апаратът го заснел. След извършена в последствие обработка на данните от камерата и радара, и проверка в Гаранционния фонд, било установено, че за това моторно превозно средство към 07.04.2019 година няма валидна задължителна застраховка „гражданска отговорност на автомобилистите“. Въз основа на информацията касателно собствеността на МПС - лек автомобил „КИА К5“ с регистрационен № СТ0221РК, съдържащи се в АИС на КАТ, бил издаден Електронен фиш Серия Г № 0003127 за нарушение на чл.483 ал.1 т.1 от Кодекса за застраховането, в който, като собственик, на когото е регистрирано МПС било вписано „БИЗНЕС –КОНСУЛТ“ ООД гр.Стара Загора, представлявано от управителят К.Г..

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетеля Л.И.Л., събрани са и писмени доказателства.

Съдът, след като взе предвид изложеното в електронният фиш и в жалбата, приема, че същата е основателна по следните съображения:

При проверката за законосъобразност на ЕФ, която е длъжен служебно да извърши, настоящият състав констатира неизпълнение на изискванията за съдържание, регламентирани в чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, което по същество е нарушение от категорията на съществените, представляващо самостоятелно основание за отмяна на обжалваният акт. По тази причина съдът не се произнася по съществото на спора и не обсъжда въпросите, свързани с това дали е налице нарушение, извършено ли е виновно и жалбоподателят ли е лицето, субект на административно-наказателна отговорност. Имайки предвид съдържанието на обжалваният фиш и събраните по делото писмени доказателства, в частност приложените в административно-наказателната преписка документи, настоящият състав приема, че липсва достатъчна яснота по отношение мястото на извършване на нарушението. Според чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, който намира приложение в настоящия случай по силата на чл.647 ал.3 КЗ, в ЕФ следва да се впишат данни за: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението; мястото, датата и точния час на извършване на нарушението; регистрационния номер на МПС; собственика, на когото е регистрирано превозното средство; описание на нарушението; нарушените разпоредби; размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане. Този съд нееднократно е имал възможност да отбележи, че производството по чл.189 ЗДвП е особено производство и при него, както и в производството по общият ред на чл.40 и сл. ЗАНН, следва стриктно да бъдат съблюдавани изискванията за съдържание на административните актове и процедурата по тяхното съставяне, и връчване на нарушителите. В конкретният случай, в електронният фиш е посочено, че нарушението е извършено на ПП I-1 /Е 79/ км. 159+000, община Мездра, област Враца, без да се отбележат пълните данни по отношение местонахождението на пътния участък. За да е налице яснота по този въпрос е следвало да се впишат изцяло установъчните данни, като изрично се посочи конкретната територия /в това число населено или извън населено място, респ. район или землище/, на която е извършено нарушението. В тази насока е и Тълкувателно решение №1/26.02.2014 година на ВАС по тълкувателно дело №1/2013 година. За изясняване на въпроса съдът е изискал справка от Областно пътно управление гр. Враца. Според постъпилия отговор от директора на управлението /л.39 от делото/, км. 159+000 на път I-1 /Е-79/ /Враца-Мездра/ се намира на територията на община Мездра след пътен възел за село Моравица в посока гр.Мездра. Подобна пълна информация обаче липсва в съдържанието на обжалвания фиш. Изискванията на закона за посочване точното място на нарушението има важно значение с оглед защитата на посоченото като нарушител лице предвид процедурата по установяване на нарушението и издаване на електронен фиш в отсъствието на нарушителя. Това налага да бъдат вписани подробно всички налични данни относно реквизитите, посочени в чл.189 ал.4 изр.2 ЗДвП. Липсата на яснота по отношение на някои от основните изисквания за съдържание на електронният фиш, посочени във въпросната разпоредба, практически води до липса на такъв в съдържанието на административният акт. Макар, че в хода на производството са събрани допълнителни доказателства по отношение мястото на извършване на нарушението, същите не могат да компенсират липсата на яснота по този въпрос в обжалваният акт. Подобно на АУАН и НП в общото административно - наказателно производство, липсата на реквизит от съдържанието на електронният фиш е недопустимо и представлява съществено нарушение, което води до незаконосъобразност на издаденият акт. По тази причина обжалваният електронен фиш следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

Според чл.63 ал.3 ЗАНН /нова - ДВ бр.94/2019 година/, страните в съдебното производство пред въззивния съд, какъвто е настоящия, имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Съгласно чл.143 ал.1 АПК, когато съдът отмени обжалвания акт, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако жалбоподателят е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт. Видно от материалите по делото, дружеството - жалбоподател е ангажирало като пълномощник по договор за правна защита и съдействие, и пълномощно адв. В.Е. ***. Същата е изготвила жалбата до съда против процесния електронен фиш, а в хода на съдебното производство юридическото лице е представлявано от адв. Георги Асенов от ВрАК, преупълномощен от адв. В. Е. по силата на чл.25 ал.4 от Закона за адвокатурата /ЗА/. От въпросните документи става ясно, че в хода на въззивното производство дружеството – жалбоподател е реализирало разноски в размер на 300 лева, за които в жалбата е направено искане за присъждане в пълен размер Същевременно, в съпроводителното писмо на л.3 от делото наказващият орган е направил възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение предвид фактическата и правна сложност на делото, като се е позовал на ТР №1/11.12.2019 година на ОСГК на ВКС по тълкувателно дело №1/2017 година. Според чл.63 ал.4 ЗАНН, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата /ЗА/. Въпросната разпоредба препраща към Наредба №1/09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Според чл.18 ал.2 от Наредбата, за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни постановления, които административното наказание е глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл.7 ал.2 върху стойността на санкцията, но не по-малко от 300 лева. Съгласно чл.7 ал.2 т.2 от наредбата, за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с интерес от 1 000 до 5 000 лева възнаграждението е 300 лева + 7% за горницата над 1 000 лева. Видно от съдържанието на процесния ЕФ, на дружеството - жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева. Предвид очертаната по-горе правна рамка и изхода на делото пред този съд, искането на пълномощника на юридическото лице за присъждане на разноски е основателно. Отчитайки фактическата и правна сложност, неголемият обем доказателствен материал, събран и проверен в едно съдебно заседание, настоящият състав приема, че на дружеството – жалбоподател следва се присъдят разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия Г № 0003127, издаден от ОД на МВР град Враца, с който, за нарушение на чл.483 ал.1 т.1 от Кодекса за застраховането /КЗ/, на „БИЗНЕС-КОНСУЛТ“ ООД гр.Стара Загора е наложена, на основание чл.638 ал.1 т.2 вр. чл.461 т.1 КЗ, имуществена санкция в размер на 2 000 лева.

ОСЪЖДА ОДМВР Враца да заплати на „БИЗНЕС-КОНСУЛТ“ ООД гр.Стара Загора, представлявано от управителя К.Г.Г. сумата от 300 лева /триста лева/, представляващи направени по делото разноски под формата на адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Врачански административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: