Р Е Ш Е Н И Е
№
15.08.2019г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на петнадесети юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: А. ДАСКАЛОВ
Секретар: ЛУИЗА ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №873 по описа за 2019 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление № 19-0938-000364/ 28.01.2019г. на НАЧАЛНИК на
СЕКТОР „ПП“ при ОДМВР - ПЛЕВЕН, на Л.Г.М. ЕГН: ********** е наложено
административно наказание на основание чл.177 ал.3 т.1 от Закона за движението
по пътищата – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева, за извършено нарушение по
чл.139 ал.1 т.2 ЗДвП.
Срещу така издаденото Наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН. Оспорва
Наказателното постановление от фактическа страна като посочва, че към момента
на полицейската проверка, в превозното средство не са били налице всички отбелязани
по фактура, торби с калиев сулфат и торен суперфосфат, а превозваният товар е
бил с допустима максимална маса. Наред с това счита, че са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила: в АУАН и НП не са посочени данни за масата
на превозното средство и максимално допустимамат му маса с товар, съгласно
отразеното в СРМПС; АУАН и НП не съдържат коректна правна квалификация на
твърдяното нарушение, тъй като не е направено надлежно препращане от
бланкетната разпоредба на чл.139 ал.1 т.2 ЗДвП, към коректно посочена
разпоредба на съответен нормативен акт. На тази основа, моли за отмяна на НП
като неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
Представлява се от упълномощен защитник, който поддържа жалбата по изложените в
нея съображения и пледира за отмяна на обжалваното Наказателно постановление.
За ответната страна – ОДМВР – ПЛЕВЕН – представител не се явява.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След щателно обсъждане на събраните доказателствени материали поотделно и в
тяхната съвкупност, Съдът намира следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 364/17.01.2019г. от
страна на А.М.Й. - мл.автоконтрольор при СЕКТОР „ПП“ при ОДМВР - ПЛЕВЕН, в
присъствието на свидетеля М.Г.Г. и нарушителя – Л.Г.М.. Съставен е за това, че
на 17.01.2019 г. около 13:50 часа, на път Първи клас № 1-3, км. 98+733 кантон *
**“ с посока град **, управлява товарен автомобил „***“ от категория N1 с обща
маса до 3 500 кг. *** като при допустимо тегло от 3 500 кг. съгласно чл. 6
от Наредба №11 на МРРБ от 03.07.2001 г. същият е с общо тегло от 7 500 кг. - 80
бр. калиев сулфат по 25 кг. = 2000 кг. и 40 бр. торен суперфосфат по 50 кг. =
2000 кг., видно от представена фактура №**********, като няма разрешение от
собственика или администрацията управляваща пътя – нарушение по чл.139 ал.1 т.2 ЗДвП. При съставяне на АУАН, нарушителят формално се е ползвал от правото да
направи възражения, но на практика е отбелязал единствено, че има възражения,
без да изложи конкретни съображения. По реда и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН,
такива не са постъпили.
Административнонаказващият орган е възприел изложената от страна на
актосъставителя фактическа обстановка. Отчасти е възприел правната
квалификация, като е счел, че не се касае за чл. 6 от Наредба №11 на МРРБ от
03.07.2001 г., а за чл. 6 от Наредба №11 на МРРБ от 03.07.2015 г. На тази
основа, издал обжалваното Наказателно постановление, с което на Л.Г.М. ЕГН: **********
е наложено административно наказание на основание чл.177 ал.3 т.1 от Закона за
движението по пътищата – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева, за извършено
нарушение по чл.139 ал.1 т.2 ЗДвП.
Съдът намира, че Актът за установяване на административно нарушение е
съставен и обжалваното Наказателно постановление – издадено, от компетентни
лица /л.22 – 23 от делото/. В хода на административнонаказателното производство
обаче са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Съобразно чл.42 т.5 ЗАНН и чл.57 ал.1 т.6 ЗАНН, съставеният акт и
издаденото наказателно постановление следва да съдържат законовите разпоредби,
които са били нарушени виновно. В случая, както актосъставителя, така и
наказващият орган, не са изпълнили това свое задължение. Според чл.139 ал.1 т.2 ЗДвП „Движещите се по пътя пътни превозни
средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които не
надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и
благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в
движението…“, а според чл.139 ал.3 ЗДвП „Движението на пътни превозни средства с размери, маса и натоварване на
ос, надвишаващи нормите, определени по реда на ал. 1, т. 2, както и движението
на пътни превозни средства, превозващи опасни товари се извършват по ред,
определен от министъра на регионалното развитие и благоустройството съгласувано
с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с
министъра на околната среда и водите и с министъра на вътрешните работи.“.
Следователно, разпоредбата на чл.139 ал.1 т.2 ЗДвП е бланкетна, като нейното
съдържание се запълва от разпоредби на съответен нормативен акт, издаден от
Министъра на РРБ, а именно - НАРЕДБА № 11 от 03.07.2001 г. за движение на
извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства. Ето защо, актосъставителят
е следвало да посочи конкретната разпоредба от споменатата НАРЕДБА, която е
приложима в процесния случай, но не е сторил това. Посочено е общо, че се касае
за чл.6 от НАРЕДБАТА, без да се държи сметка, че същата разпоредба притежава
общо пет алинеи, част от които – съдържащи както точки, така и букви. На свой
ред, административнонаказващият орган не само не е положил усилия да прецизира
правната квалификация, предложена от актосъставителя, но от своя страна е
отбелязал, че приложимата разпоредба е чл. 6 от Наредба №11 на МРРБ от 03.07.2015
г., по този начин създавайки противоречие и неяснота между правната
квалификация в АУАН и тази – в НП. Тук е
мястото да бъде отбелязано, че е ирелевантно дали Наредба №11 на МРРБ от
03.07.2015 г. съществува или не /както е в случая/, дали се касае за технически
пропуск - или друго. Административнонаказателното производство не може да
почива върху неясноти и предположения, ето защо, коментираната неяснота в
АУАН и НП досежно препращането към
правната норма, която следва да запълни съдържанието на чл.139 ал.1 т.2 ЗДвП,
съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, ограничаващо правото
на защита на нарушителя и в частност – препятстващо правото му да научи за
какво административно нарушение е ангажирана неговата отговорност.
Въз основа на тези съображения Съдът намира, че обжалваното Наказателно
постановление е незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено, без
да бъде разглеждан правния спор по същество. За пълнота на настоящото Решение
обаче, нека бъде отбелязано, че обжалваното НП се явява и неправилно. В тази
връзка Съдът взе предвид, че показанията на свидетелите А.Й. и М.Г. не будят
съмнение в тяхната добросъвестност, поради което няма основание да бъдат лишени
от доверие. Показанията на св.Й. са относително подробни, докато тези на св.Г.
имат по-общ характер, но и двамата свидетели са категорични, че изводът, че
превозваният товар надвишава максимално допустимите норми е направен въз основа
на представена от водача фактура №********** /л.18 от делото/. Свидетелите отбелязват,
че лично са се уверили - посредством преброяване - че в превозното средство са
налице именно посочения във фактурата, брой артикули. Измерване на превозвания
товар обаче, не е било извършено. Съдът счита, че липсата на надлежно измерване
представлява съществен пропуск от страна на контролните органи: няма как да се
приеме за доказано по убедителен начин претоварването на ППС над допустимата
маса, само по придружаващите го документи. Същите биха могли да бъдат неизрядно
съставени /независимо от причините за това/, включително – при съставянето е
възможно да са били допуснати неточности или грешки. Единственият сигурен
способ за установяването на действителното тегло на проверяваното ППС, е било извършване
на съответно измерване. Тъй като в процесния случай това не е сторено,
съответно - не е обезпечено от доказателствена гледна точка „обвинението“ в нарушение
по чл. 139 ал.1 т.2 ЗДвП. Същото нарушение не може да се приеме за доказано по
надлежен начин, т.е. Л.М. е административно наказан за нарушение, което не е
извършил.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № 19-0938-000364/ 28.01.2019г. на НАЧАЛНИК на
СЕКТОР „ПП“ при ОДМВР - ПЛЕВЕН, с което на Л.Г.М. ЕГН: ********** е наложено
административно наказание на основание чл.177 ал.3 т.1 от Закона за движението
по пътищата – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева, за извършено нарушение по
чл.139 ал.1 т.2 ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: